Deels zelf opleiding financieren

Middag,

Even een vraag die ik al in een ander topic heb gesteld, maar waar geen antwoord op kwam, stel je het volgende hypothetische geval voor:

Zelf een deel van de opleiding betalen uit eigen middelen/ouders en het resterende deel lenen bij een bank (of alles uit eigen middelen of ouders). Wat zijn de gevolgen voor de voorwaarden van het garantiefonds en is het wel voordelig om het zo te doen? Welke verschillen maakt het voor de belasting/ het garantiefonds of je leent bij je ouders, zelf uit eigen middelen betaalt of bij de bank leent?

Oftewel; wat zijn de voordelen en nadelen op allerlei gebieden? Wat is voordeliger op lange termijn of financieel minder risicovol? Wat zou jij doen als je het tot je mogelijkheden hebt?

Alvast bedankt voor de antwoorden... :biertje:
 
Voordeel: je leent minder en betaalt dus minder (rente)
Voordeel: je ouders vragen minder of geen rente
Voordeel: je bent sneller van je schuld af
Voordeel: de aftrekbaarheid van je opleidingskosten worden hierdoor niet aangetast

Wel kan de bank andere eisen stellen als je pech hebt. Het blijft altijd even rekenen, maar over het algemeen = minder lenen, minder kosten. Let wel: banken en de belastingdienst zijn de grootste boeven :)
 
Misschien handig als je aangeeft op welke school/garantiefonds je doelt...

In het geval van de KLS kan ik je een antwoord geven. Het garantiefonds is uitsluitend van toepassing als je de gehele opleidingssom financiert via FB of ABN. De opleidingssom (incl. bijdrage voor het garantiefonds) wordt ook niet verminderd als je besluit de opleiding uit eigen zak te betalen en dus niet in te gaan op de aanbieding van het garantiefonds.

Het zal je niet verbazen dat het uit eigen zak betalen van de opleiding niet wordt aangeraden.
 
Misschien handig als je aangeeft op welke school/garantiefonds je doelt...

In het geval van de KLS kan ik je een antwoord geven. Het garantiefonds is uitsluitend van toepassing als je de gehele opleidingssom financiert via FB of ABN. De opleidingssom (incl. bijdrage voor het garantiefonds) wordt ook niet verminderd als je besluit de opleiding uit eigen zak te betalen en dus niet in te gaan op de aanbieding van het garantiefonds.

Het zal je niet verbazen dat het uit eigen zak betalen van de opleiding niet wordt aangeraden.

Ik bedoel de scholen in het algemeen, dus KLS, NLS, EPST, etc.

Hoe zeker ben je ervan dat het garantiefonds van de KLS alleen toepassing heeft op een lening bij ABN of FB? Zijn hier ergens voorwaarden van te vinden?

De reden van deze vragen is dat het mij lijkt dat je toch wel veel voordeel kan hebben door het niet bij een bank te lenen, aangezien zij een winstoogmerk hebben en je ouders of jijzelf niet. Om deze quote maar even aan te halen;):

Let wel: banken en de belastingdienst zijn de grootste boeven :)

Zelf heb ik niet enorm veel kennis op financieel gebied, dus als er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben hoor ik graag hun mening....
 
Altijd lening: het garantiefonds gaat over de LENING en niet over je eigen geïnvesteerde bedrag. Mocht je dus om een of andere reden het niet halen, betaalt de KLS alleen de lening terug, niet het geld wat je zelf geïnvesteerd hebt.
 
Hetgeen wat ik gepost heb is met 100% zekerheid.

Ook meen ik me te herinneren dat de belastingaftrek (deels) vervalt als je de opleiding met eigen vermogen bekostigt. Maar pin me hier niet op vast.
 
Hetgeen wat ik gepost heb is met 100% zekerheid.

Ook meen ik me te herinneren dat de belastingaftrek (deels) vervalt als je de opleiding met eigen vermogen bekostigt. Maar pin me hier niet op vast.

Ik ben van mening dat dit rechtens niet mogelijk is. Immers, de door jou betaalde opleidingskosten zijn een vast gegeven. Deze is voor iedereen (van die opleiding) gelijk. Of men dit nu financiert uit eigen vermogen, of vermogen van derde, is in principe irrelevant. Je hebt de kosten gemaakt, hoe je het ook bekijkt.

Zodra je nu gaat werken vallen deze gemaakte kosten, negatief 'salaris', te verrekenen met je 'positieve' salaris. Zou de belastingdienst onderscheid maken tussen mensen op grond van hun financiering, heeft dit wel erg veel weg van het momenteel erg Nederlandsche woord discriminatie.

(Voorgaande is slechts mijn eigen logica. In hoeverre dit fiscaal klopt durf ik echter ook niet te zeggen.) Bel de fiscus anders even op en post het hier alsnog. Interessant thema.

On topic: ik kan me inderdaad voorstellen dat je vast zit aan de deal van de bank cq. garantiefonds. Take it or not. De bank zal niet zonder meer concessies gaan doen, hier zijn ze te doordacht voor. Daarnaast zullen de clausules van een garantiefonds ook niet echt naar je hand te zetten zijn, zo vermoed ik.
 
On topic: ik kan me inderdaad voorstellen dat je vast zit aan de deal van de bank cq. garantiefonds. Take it or not. De bank zal niet zonder meer concessies gaan doen, hier zijn ze te doordacht voor. Daarnaast zullen de clausules van een garantiefonds ook niet echt naar je hand te zetten zijn, zo vermoed ik.

Eigenlijk kan je dus stellen dat een bepaalde vliegschool (KLS, NLS, EPST, etc) een deal heeft met een door hen bepaalde bank. De vliegschool gunt de bank een student waar ze vervolgens goud geld aan verdienen (wie weet krijgt de vliegschool hier nog wat centjes voor terug als wederdienst). Lenen kost nu eenmaal veeeeel centjes....de bank ziet je maar al te graag binnenstappen.

Ik vind het echter raar om alleen de banken die zij hanteren te mogen gebruiken als financier van JOUW opleiding. Je zal het maar moeten accepteren, maar opmerkelijk is het wel te noemen. Niet bepaald een gevalletje "klant is koning" (terwijl je toch een zeer kostbaar product aanschaft, zo'n 115.000 euro). Je zou toch denken dat je zelf wel mag bepalen hoe je de rekening betaald, niet dan?

Ik begrijp ook niet wat het uitmaakt voor het garantiefonds waar het geld voor de opleiding vandaan komt...het garantiefonds zal toch uitbetalen uit het potje van jawel; het garantiefonds.

Delen jullie mijn mening of maak ik hier ergens een fout?

Cheers, :biertje:
 
Kleine aanvulling mijner zijde.

Je ouders kunnen je niet zomaar onbeperkt een lening geven. Er is vanaf een bepaald leenbedrag een wettelijk vastgestelde rente, afhankelijk van de op dat moment geldende situatie. Denk nou alstenblaft niet dat je bij jouw ouders even een bedrag kunt lenen tegen 0% of voor mijn part een paar "voor de show" procenten, want met name je ouwe lui gaan voor de bijl bij de eerstvolgende angifte, en jij volgt. Oppassen, dus!
 
Kleine aanvulling mijner zijde.

Je ouders kunnen je niet zomaar onbeperkt een lening geven. Er is vanaf een bepaald leenbedrag een wettelijk vastgestelde rente, afhankelijk van de op dat moment geldende situatie. Denk nou alstenblaft niet dat je bij jouw ouders even een bedrag kunt lenen tegen 0% of voor mijn part een paar "voor de show" procenten, want met name je ouwe lui gaan voor de bijl bij de eerstvolgende angifte, en jij volgt. Oppassen, dus!

Kijk, dat wist ik nog niet. Toch ken ik iemand die het zo heeft gedaan, hoe en wat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het je een geruststellender gevoel kan geven. Je hebt in ieder geval geen bank die in je nek staat te hijgen...

Dan vraag ik me ook weer af of het met deze "verplichte rente" goedkoper kan dan bij de bank. Stel; je hebt de mogelijkheid tot je beschikking en het is een stuk voordeliger, waarom niet?

Offtopic/
Ik probeer het een beetje helder te krijgen, zomaar klakkeloos een lening aangaan van zo'n fors bedrag is eigenlijk al niet normaal rond je 20e, iedereen merkt dat toch aan vrienden, familieleden als je ze vertelt wat een opleiding kost, ze schrikken er altijd van. Noem mij maar een andere opleiding waar je ook zo'n enorm bedrag moet investeren enkel en alleen voor de opleiding, ik kan me er echt niet één bedenken! Jammer dat het systeem zo is in de luchtvaart, enige wat je kunt doen is je heel goed informeren, niet waar?
 
Last edited:
Je ouders kunnen je niet zomaar onbeperkt een lening geven. Er is vanaf een bepaald leenbedrag een wettelijk vastgestelde rente, afhankelijk van de op dat moment geldende situatie.

Bij een onderhandse lening dien je het geleende bedrag schriftelijk vast te stellen, je moet het verantwoordbaar maken voor de belastingdienst. Wat je denk ik beter kan doen is de lening op laten geven als een gift van je ouders, en dan zelf met hen de afspraak maken om terug te betalen. Giften zijn ook nog eens belasting-aftrekbaar :cool:.
 
Hmmm, giften zijn ook aan een maximum gebonden. Ik d8 iets van 30K éénmalig van ouders aan kinderen, en 3K per jaar. In hoeverre dit belastingtechnisch aftrekbaar is weet ik niet, maar over de toegestane giften betaal je iig geen belasting.

De bedragen hierboven zijn al wat ouder, ik weet niet het huidige nivo. Ze dienen meer als richtlijn...
 
Wat je denk ik beter kan doen is de lening op laten geven als een gift van je ouders, en dan zelf met hen de afspraak maken om terug te betalen. Giften zijn ook nog eens belasting-aftrekbaar :cool:.

Bedoel je dus schenken? Dan zitten er toch weer kosten van schenkingsrecht aan vast?

EDIT: net even opgezocht op de site van de belastingdienst. Bij 100k is dat 10k aan belasting, niet echt handig dus...:passed:
 
Je hoeft het geld niet per sé te lenen van je ouders lijkt mij. Je kunt je ouders ook gewoon de opleiding laten betalen (dus zonder geldtransacties binnen de familie, maar pro sé), zodat je niet aan het wettelijk maximaal te lenen bedrag zonder rente komt. Zo ontloop je ook de schenkingsbelasting. Of je het ooit terug betaald moet jij weten :)

Gaat deze constructie op, weet iemand dit?
 
Je hoeft het geld niet per sé te lenen van je ouders lijkt mij. Je kunt je ouders ook gewoon de opleiding laten betalen (dus zonder geldtransacties binnen de familie, maar pro sé), zodat je niet aan het wettelijk maximaal te lenen bedrag zonder rente komt. Zo ontloop je ook de schenkingsbelasting. Of je het ooit terug betaald moet jij weten :)

Gaat deze constructie op, weet iemand dit?

Bij de belastingdienst valt onder schenkingen niet alleen geld maar ook schenkingen in natura. Dus je moet ook schenkingsbelasting betalen als je ouders je een huis of een opleiding cadeau doen. Ik denk echter wel dat als je 'vergeet' een dergelijke schenking aan te geven bij de belastingdienst de kans kleiner is dat ze erachter komen.
 
Bij de belastingdienst valt onder schenkingen niet alleen geld maar ook schenkingen in natura. Dus je moet ook schenkingsbelasting betalen als je ouders je een huis of een opleiding cadeau doen. Ik denk echter wel dat als je 'vergeet' een dergelijke schenking aan te geven bij de belastingdienst de kans kleiner is dat ze erachter komen.

Wat leven we toch weer in een idioot land... Het zou je ouders eigenlijk vrij moeten staan om een deel van hun eigendommen aan hun eigen kind te geven, lijkt me zo.. Naja, je doet er niets aan. :passed:
 
Wat leven we toch weer in een idioot land... Het zou je ouders eigenlijk vrij moeten staan om een deel van hun eigendommen aan hun eigen kind te geven, lijkt me zo.. Naja, je doet er niets aan. :passed:

Tja, alles onder het mom van de sociale-verzekeringsstaat zullen we maar zeggen...
 
Je hoeft het geld niet per sé te lenen van je ouders lijkt mij. Je kunt je ouders ook gewoon de opleiding laten betalen (dus zonder geldtransacties binnen de familie, maar pro sé), zodat je niet aan het wettelijk maximaal te lenen bedrag zonder rente komt. Zo ontloop je ook de schenkingsbelasting. Of je het ooit terug betaald moet jij weten :)

Gaat deze constructie op, weet iemand dit?

Is geen probleem als de ouders school betalen.
Terug betalen doe je cash of open een ofshore rekening en stort daar elke keer een bedrag op die je ouders door middel van pinnen kunnen gebruiken of laat het daar staan voor de latere erfenis loop je ook belasting mis.
 
Nog een klein vraagje over het KLS garantiefonds. Ik heb begrepen dat het garantiefonds niet uitkeert als je een eigen vermogen (dus niet je ouders) van meer dan 30.000(bedrag weet ik niet zeker) euro hebt. Kan iemand bevestigen of dit klopt?
 
Is geen probleem als de ouders school betalen.
Terug betalen doe je cash of open een ofshore rekening en stort daar elke keer een bedrag op die je ouders door middel van pinnen kunnen gebruiken of laat het daar staan voor de latere erfenis loop je ook belasting mis.

En een dergelijke constructie wordt niet als fictieve schenking aangezien door de fiscus?
 
Back
Top