Medische keuring

Check je PM Julien :).

Ik weet genoeg over de medische test. En vooral het aspect dat wellicht (buitenlandse) werkgevers het niet goed vinden als er bewezen is dat de piloot in kwestie drugs (heeft) gebruikt. Hier moet men, en dus ook ikzelf, goed over nadenken en vooral voorzichtig handelen. Mocht je het per se willen proberen, doe dit dan ver van tevoren of pas na een mogelijke medische keuring.
Het zou dom zijn je toekomst te vergooien op deze manier...
(trouwens, je toekomst vergooien op elke manier is niet echt wijs :p)
 
ff vraagje,

bij mn medishce keuring zaten mn oren verstopt en kwam een gehoorverlies van 30dB op freq van 1000-2000Hz. nu mn oren schoon zijn heb ik bij de huisarts gehoortest gedaan en kwam bij diezelfde freq een gehoorverlies van 15 en 30 dB (links-rechts). ik heb nu een doorverwijzing naar KNO arts maar weet iemand hier de grenzen? het zou wel zonde zijn aangezien ik 14 augustus met de opleiding kan beginnen. dit is het enige waarvoor ik nog goedgekeurd moet worden. de rest is oke.
 
ff vraagje,

bij mn medishce keuring zaten mn oren verstopt en kwam een gehoorverlies van 30dB op freq van 1000-2000Hz. nu mn oren schoon zijn heb ik bij de huisarts gehoortest gedaan en kwam bij diezelfde freq een gehoorverlies van 15 en 30 dB (links-rechts). ik heb nu een doorverwijzing naar KNO arts maar weet iemand hier de grenzen? het zou wel zonde zijn aangezien ik 14 augustus met de opleiding kan beginnen. dit is het enige waarvoor ik nog goedgekeurd moet worden. de rest is oke.
30 db is toegestaan, grens is 35 tot en met 2000 hz. Maar je hebt medisch toch al gehad, hoezo deze vraag? Je voldoet immers aan de eisen...
 
ik ben idd mede niet goedgekeurd omdat ik verstopte oren had, ze konden mn trommelvliezen niet zien en geen druk meten ivm verstopping. Bedankt voor de reacties, een hele opluchting. was echt bang dat ik er niet door zou komen. Ik heb iig een kno verwijzing. dus kan uitzoeken wat het is.

M.V.G

Roald
 
en vooral voorzichtig handelen. Mocht je het per se willen proberen, doe dit dan ver van tevoren of pas na een mogelijke medische keuring.


Lekkere raadgever ben jij. Moet je je zelf nu eens horen. Is het echt zo moeilijk om van die troep af te blijven zodat je je droom (I assume?) kan gaan verwezenlijken??? :passed:

And don´t fool yourself. Sommige afvalstoffen die in je lichaam achterblijven na het gebruik van (soft)drugs kunnen nog weken daarna in je lichaam traceerbaar zijn.
 
Feit is dat drugs in Nederland (nog) legaal zijn = niet strafbaar. Andere landen denken daar anders over, in die zin moet je 'voorzichtig handelen'.

En er zijn mensen die zoiets per se willen proberen. Neem erg nieuwsgierige mensen, of mensen met een niet zo sterke eigen wil... die makkelijk iets gaan proberen, zolang er maar een beetje gepusht wordt.

De één vindt het troep, de ander vindt het geweldig. Het is alleen hypocriet om wiet enz. 'troep' te vinden, terwijl alcohol minstens nét zo schadelijk is.
(d'r zijn ook mensen die genieten van BZN, vind ik ook erg schadelijk voor m'n gehoor... maar hé, respect!)

Geniet, maar met mate!

En RoaldL, in het ergste geval: mocht je afgekeurd worden op je gehoor. Dan is het mogelijk dat onderzoek nogmaals te proberen op een dag dat je niet verkouden bent. Het kost misschien een beetje extra, maar het is in ieder geval niet het einde van de wereld!
 
Even het topic nog wat uitbreiden.

Ik ga er even vanuit dat de oorspronkelijke vraag een JAA ATPL opleiding betrof. Oftewel een opleiding tot piloot volgens de JAA richtlijnen.
Hiervoor heb je een medical Class 1 nodig, afgegeven door de IVW (in Nederland) of een dergelijke instantie in het buitenland.

De medische eisen voor JAA-medical Class 1 zijn behoorlijk pittig. En het hangt erg af van de kwaal waar je op wordt afgekeurd of het zin heeft om nog een keer je te laten keuren.
Wordt je vanwege je ogen afgekeurd? Forget it.
Wordt je vanwege je hart afgekeurd? Forget it.
etc

Kom je uiteindelijk door de initiele keuring heen, dan worden de vervolgkeuringen "eenvoudiger", simpelweg omdat je al een keer goedgekeurd bent. De eisen zijn ook (iets) lager.

Kom je er uiteindelijk niet door voor de JAA, kan je altijd besluiten om voor de FAA een ATPL opleiding te gaan doen. De medische eisen zijn een stuk lager. Als voorbeeld neem ik mijzelf even.
Ik ben afgekeurd voor Class 1 JAA medical (monoculair enkelzien i.p.v. binoculair enkelzien). Ik ben (na beroepprocedure etc etc) wel goedgekeurd voor Class 2 JAA medical, en kan dus mijn PPL halen.

Ik ben inmiddels wel goedgekeurd voor Class 2 medical FAA (en kan dus CPL en ATPL gaan halen voor de FAA) en een Class 1 medical tests is op mijn leeftijd gelijk aan Class 2 (er hoeft nog geen hartfilmpje te worden gemaakt, maar dat is bij mij prima). Dus er zijn grote verschillen.

In de regel: als je bent afgewezen voor Class 1 medical, dan is de kans ZEER klein dat je voor JAA nog een class 1 medical krijgt (niets is onmogelijk, maar de kans is ERG klein). Een uitweg is dan de FAA, maar dan moet je wel naar de US.

Succes
 
DiTo en andere softdrugsgebruikers,

De attitude van "moet toch kunnen" is een typisch Nederlandse. Drugs zijn niet legaal in NL, ze worden gedoogd onder bepaalde voorwaarden. Of als je frequente bezoeker van de methadonbus bent, in welk geval ik je een vliegcarrière ook zou afraden.

Als je je nu al bezighoudt met de traceerbaarheid van drugs in je lichaam, dan ben je ook niet goed bezig. Als je na je opleiding in bijv. Engeland aan de bak komt, en ze merken dat je ooit met drugs aan het experimenteren bent geweest, dan zijn er ook nog andere manieren om die te detecteren. Bijvoorbeeld door je haren te testen, tot wel 7 jaar terug (dus in het kader van traceerbaarheid: hoe staat een kale kop je?).

Don't fuck around with this shit, de mensen die achterin zitten terwijl jij aan het stuur zit hebben het recht op een drug-free pilot.
 
Heeey mensen,

oke ik snap er zelf niet zo veel van maar heb vandaag een brief van het IVW binnen gekregen met daarin mn medical certificate. en een brief dat ik goedgekeurd ben. ik dacht dat ik nog terug moest komen voor mn oren maar kennelijk was alles dus binnen de grenzen. maandag maar ff het AEC bellen. lijkt mij dat t geen fout is.
 
Binnenkort moet ik ook op voor m'n medical. Nu las ik dat er een uitgebreid KNO onderzoek aan te pas kwam. Maar wat testen ze dan aan je neus? Het klinkt misschien stom, maar ik heb vaak last van een loopneus en nies regelmatig. Kan dit een belemmering zijn voor de keuring?
 
Binnenkort moet ik ook op voor m'n medical. Nu las ik dat er een uitgebreid KNO onderzoek aan te pas kwam. Maar wat testen ze dan aan je neus? Het klinkt misschien stom, maar ik heb vaak last van een loopneus en nies regelmatig. Kan dit een belemmering zijn voor de keuring?

Ik denk dat ze kijken naar je kraakbeen en voorhoofdholtes en wat voor risico je loopt op blokkages en (chronische) voorhoofdholteontsteking.
Vooral bij grote drukverschillen bij gote stijg- en daalsnelheden kan dit pijnlijk zijn en je zelfs totaal uitschakelen. Dit is ook een van de redenen om bij verkoudheid jezelf aan de grond te houden, want als het verkeerd gaat kan je een blijvende gehoorschade oplopen.
 
Bij mn initiele keuring en vervolg keuring hebben ze geloof ik nooit mijn neus onderzocht. Oren wel uitgebreid inderdaad. Het regelmatig niesen zou een belemmering kunnen zijn denk ik want het kan wijzen op een allergie, ben je daar al op getest?
Verder moet je ook denken dat de artsen daar zitten om je goed te keuren, ze doen niet hun best om jou af te keuren, gewoon aangeven waar je last van hebt, denk dat je met een belletje naar een keuringsinstantie al wel duidelijkheid op je vraag kan krijgen van een docter zelf.
 
Bij mn initiele keuring en vervolg keuring hebben ze geloof ik nooit mijn neus onderzocht. Oren wel uitgebreid inderdaad. Het regelmatig niesen zou een belemmering kunnen zijn denk ik want het kan wijzen op een allergie, ben je daar al op getest?
Verder moet je ook denken dat de artsen daar zitten om je goed te keuren, ze doen niet hun best om jou af te keuren, gewoon aangeven waar je last van hebt, denk dat je met een belletje naar een keuringsinstantie al wel duidelijkheid op je vraag kan krijgen van een docter zelf.

Ik ben nooit getest op allergie. Ik denk (weet bijna wel zeker) dat het een familie kwaaltje is dat niezen en komt vaak door droge lucht..Ik ga vrijdag naar de huisarts die geeft er waarschijnlijk wel meer duidelijkheid over. Ikzelf heb niet de indruk dat het heel ernstig is of daarop afgekeurd zou kunnen worden. De bezorgtheid ligt voornamelijk bij m'n ouders. Kan je op allergien trouwens worden afgekeurd?
 
Bij de luchtmacht doen ze wel een allergie test, maar bij een burgerkeuring heb ik het nog nooit gezien.
 
Ik snap zelf niet zo goed hoe je drugs, dus ook softdrugs, zou willen verenigen met een vliegcarriere. De meeste jongeren tegenwoordig hebben wel eens een joint geprobeerd. Meerdere mensen die ik ken van de opleiding hebben meer gedaan dan dat (COKE/XTC/ETC) in een ver verleden.

Als je eenmaal de beslissing maakt om piloot te worden of het in elk geval te proberen, vallen dit soort dingen dus allemaal weg uit je opties. Je kan het niet, mag het niet en zou het ook niet moeten willen. The juice ain't worth the squeeze my friend.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik nooit iets heb geprobeerd, maar toen ik op mijn 18e die beslissing eenmaal heb gemaakt was het dan ook einde verhaal. Dit is dus echt een no-go als je uberhaubt al speelt met het idee om deze kant op te gaan.

my two cents.
 
Ben zojuist bij de dokter geweest en heb mij laten testen op allergien. Daarvan krijg ik woensdag de uitslag. Ik heb trouwens verder geen last van verstoppen en klaren gaat ook gewoon (duiken en vliegen) dus met mijn voorhoofdholtes zal het wel goed zitten denk ik...

Wie stelt mij gerust? :p
 
Gewoon geen drug gebruiken zou ik zeggen. Nu niet morgen niet en nooit niet. Er zijn andere dingen waar je ook van in de wolken raakt wat wel gezond is.

Use ur fantasy
 
Back
Top