PICUS uren loggen?

T

turning final

Guest
Ik vloog van de week met een captain die mij vroeg of ik mijn uren als PF log als PICUS en of ik zijn handtekening wou achter de PICUS uren in m'n logboek.

Nou heb ik al mijn uren zowel PF als PM als co-pilot uren gelogd.

Is er hier iemand die weet of je je PF uren als PICUS kan loggen met een handtekening van de captain?
 
Bij de klem wel, geloof wel dat dat een of andere deal is met het ivw, zal bij andere mij-en ook wel kunnen, hoe moet je anders aan je pic uren komen voor je atpl?
 
Dat klopt inderdaad.

Ik hoop dat er ook nog FR vliegers zijn die hier wat meer over weten.
 
Is er hier iemand die weet of je je PF uren als PICUS kan loggen met een handtekening van de captain?


Klopt inderdaad tot een maximum van 250 uur. Dus tot je het aantal vereiste pic(us) uren voor je atpl hebt behaald. Zet je PF uren in de colom PIC met bij remarks "picus" en een handtekening van de P1 er achter. Dit was het antwoord wat ik van het IVW heb gekregen. Na die 250 uur mag je alles (pf/pnf) weer als co-pilot loggen.
 
Dit laatste is correct. Dit is omdat sommige mensen direct van hun vliegschool met 150 PIC bij een maatschappij aangenomen worden. Als ze dan hun ATPL aanvragen hebben ze niet genoeg PIC uren. Dit wordt opgelost door laatstgenoemde contructie.

KL
 
Als je een standaard JAR-FCL logbook hebt met op de kaft : "Meets JAR-FCL 1.080 requirements", kun je het voorin lezen:
"Column 10: Pilot function time:
*enter flight time as pilot-in-command (PIC), student pilot-in-command (SPIC) and pilot-in-command under supervision (PICUS) as PIC.
*all time recorded as SPIC or PICUS must be countersigned by the aircraft commander/flight instructor in the Remarks (column 12).
*instructor time should be recorded as appropriate and also entered as PIC."

Ik schaam me altijd wel een beetje als ik mijn Australische Captain moet lastig vallen met dit geneuzel.
 
Even voor de zekerheid: zodra ik die 250 uur heb, is het dus afgelopen met het aan het hoofd zeuren bij de cap voor nog een handtekening? Dan heb ik die dus niet meer nodig?
 
Ten eerste : Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Ten tweede: even voor de duidelijkheid, die 250 uur is dat inclusief wat je tijdens je cpl ook nog vliegt?

Ik heb nu zo'n 170 uur PIC nog van mijn opleidingstijd. Dus dat betekent dat ik nu nog zo'n 80 uur kan loggen als PICUS van mijn sectoren waar ik PF ben.
 
Ten eerste : Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Ten tweede: even voor de duidelijkheid, die 250 uur is dat inclusief wat je tijdens je cpl ook nog vliegt?

Ik heb nu zo'n 170 uur PIC nog van mijn opleidingstijd. Dus dat betekent dat ik nu nog zo'n 80 uur kan loggen als PICUS van mijn sectoren waar ik PF ben.

klopt inderdaad. Er wordt 250 uur PIC gevraagd voor afgifte ATPL. Er wordt niet gespecificeerd dat dit op een JAR 25 of whatever kist moet worden gedaan. Zelf net klaar met dit hele verhaal van handtekeningen verzamelen. Kan nu volgende simcheck eindelijk eens mijn ATPL aanvragen...
 
Klopt inderdaad tot een maximum van 250 uur. Dus tot je het aantal vereiste pic(us) uren voor je atpl hebt behaald. Zet je PF uren in de colom PIC met bij remarks "picus" en een handtekening van de P1 er achter. Dit was het antwoord wat ik van het IVW heb gekregen. Na die 250 uur mag je alles (pf/pnf) weer als co-pilot loggen.

Niet helemaal mee eens. Ik heb een ATPL en log alle uren die ik vlieg als PICUS, reden: evt. sollicitaties. Het komt nogal vaak voor dat je deze moet invullen en hoe meer hoe beter denk ik maar. Het klopt dat het het doel is om met deze picus uren aan de benodidgde 250 uur PIC te komen die nodig is om je ATPL te krijgen. Maar er staat nergens dat je daarna niet door mag gaan, immers het blijft een doel. I.V.W. heeft hier nooit moeite mee gehad, aangezien ze meerdere malen kans hebben gehad om mij hier op aan te spreken, en ze schrijven het zelfs op hun eigen website (http://www.ivw.nl/Images/LoggenVliegurenA_tcm247-208263.pdf)

Duss..... Maar huh, lekker boeien allemaal toch? Gewoon loggen die handel, alsof er iemand is die daar moeilijk over gaat doen, toch?

C.
 
Klopt inderdaad tot een maximum van 250 uur. Dus tot je het aantal vereiste pic(us) uren voor je atpl hebt behaald. Zet je PF uren in de colom PIC met bij remarks "picus" en een handtekening van de P1 er achter. Dit was het antwoord wat ik van het IVW heb gekregen. Na die 250 uur mag je alles (pf/pnf) weer als co-pilot loggen.

Niet helemaal mee eens. Ik heb een ATPL en log alle uren die ik vlieg als PICUS, reden: evt. sollicitaties. Het komt nogal vaak voor dat je deze moet invullen en hoe meer hoe beter denk ik maar. Het klopt dat het het doel is om met deze picus uren aan de benodidgde 250 uur PIC te komen die nodig is om je ATPL te krijgen. Maar er staat nergens dat je daarna niet door mag gaan, immers het blijft een doel. I.V.W. heeft hier nooit moeite mee gehad, aangezien ze meerdere malen kans hebben gehad om mij hier op aan te spreken, en ze schrijven het zelfs op hun eigen website (http://www.ivw.nl/Images/LoggenVliegurenA_tcm247-208263.pdf)

Duss..... Maar huh, lekker boeien allemaal toch? Gewoon loggen die handel, alsof er iemand is die daar moeilijk over gaat doen, toch? En nee, ik vraag niet meer om de handtekening van de CPT, heb al een ATPL. Dat doe je tot je de 250 uren PICUS hebt.

C.
 
@ Turning Final,

Denk dat je dan toch ff de IAA moet bellen om het na te vragen.
Heb het nl een line-trainer gevraagd en die vertelde me dat je alleen PIC mag loggen als je
gerechtigd bent om in de linker stoel te zitten en als je de desbetreffende vlucht in de linker
stoel gevlogen hebt.

Weet je base-capt. er niet meer van? Of de base-TRE?

Hou me op de hoogte, heb dan nl nog zo'n 125 uur als (S)PIC te loggen.... (Bijna genoeg voor ATPL)
 
Last edited:
Onzin Picus is geen PIC. Het is PIC under supervision en dat betekent dus precies wat er staat en impliceert dus ook dat je niet echt PIC was.
Het valt mij op dat de meeste trainers/examinatoren er allemaal geen zak van snappen, uren loggen bedoel ik dan.
Je krijgt de meest vreemde antwoorden en meestal weten die lieve mensen bij IVW het ook allemaal niet. Iedereen doet toch maar wat. Dus gewoon lekker alle PF sectors als PICUS loggen.

De deal die KLM met ivw heeft is volgens mij dat de captain niet hoeft te tekenen. Vaak volstaat het ook om de chiefpilot nadat je de uurtjes hebt voor je hele logboek te laten tekenen. Daarmee verklaart ie dat bij de betreffende mij PF uurtjes idd als PICUS gelogd mogen worden.
 
Ik ga het gewoon wel doen, mag het niet dan is er geen man overboord, gewoon bij copilot optellen dan.
mag het wel dan zit ik meteen goed, dan hoef ik niets achteraf nog te gaan aanpassen want ik vraag nu elke keer om een handtekening.
achteraf handtekening vragen is lastig.

Maar iig bedankt voor alle reacties!
 
Klein vraagje: als je een geintegreerde opleiding hebt gevolgd mag je dan de spic uren mee in rekening nemen inzake de de 250h als pic?
 
SPIC=PICUS=geen PIC, want anders heette t wel PIC

Zoals hierboven wordt geinterpreteerd kan het echter wel, als je de naam en handtekening maar toevoegt.

en het kan je allemaal lekker boeien, maar een logboek is een legaal document (je ondertekent het dat je het naar waarheid hebt ingevuld)...dus in feite pleeg je fraude als je niet logt naar waarheid

dussss
 
dus wat?????

Ik ben niet van plan om weer 80h pic op cessna's te gaan doen.

Ik heb mijn spic uren wel altijd laten handtekenen, dus wat dat betreft ben ik in orde.

Maar moeten die picus uren worden ondertekend door eender welke captain of mag dit enkel gebeuren door een training captain?
 
Kijk, als je voor je ATPL gaat dan kan je dat doen zoals Turning Final dat doet...een aantal uren laten aftekenen als SPIC/PICus...je bent geen officieel geen PIC, want dat is ten alle tijden de commander.
Ik kan me voorstellen dat hier een limiet aan is, die ik helaas niet weet, maar zo wordt het normaalgesproken gedaan en geaccepteerd door de IVW.
En dat hoeft niet perse een LTC te zijn, kan een gewone commander zijn.

dat bedoel ik dus met dus, dus...;)

dus wat?????

Ik ben niet van plan om weer 80h pic op cessna's te gaan doen.

Ik heb mijn spic uren wel altijd laten handtekenen, dus wat dat betreft ben ik in orde.

Maar moeten die picus uren worden ondertekend door eender welke captain of mag dit enkel gebeuren door een training captain?
 
Ik heb gewoon picus uren gelogd met handtekening en brevet nummer van captain. ik ben gestopt daarmee nu ik 240 uur pic heb. die resterende 10 uren doe ik wel als het zover is wat nog lang niet het geval is.

succes!
 
Back
Top