Weet iemand hier wat ze eigenlijk willen gaan doen met deze 320 en de eventueel volgende.
Heb de website eens bekeken maar dat heeft me niet veel wijzer gemaakt. Er wordt voornamelijk gesproken over het uitvoeren van charters in verschillende cabine configuraties en wat ACMI werk. Met name het uitvoeren van charters lijkt me geen gemakkelijke opgave om mee te beginnen gezien de volatiliteit van de olieprijs. Het risico van een stijgende brandstof prijs ligt bij charters geheel aan de kant van de carrier. Als beginnende onderneming valt er ook niets te hedgen, afgezien nog van het feit dat je daarvoor ook nog heel wat financiele zekerheden moet meebrengen.
Uit het persbericht heb Ik begrepen dat het eerste toestel is afgenomen en dat de financiele leaseverplichtingen nu dus nagekomen moeten worden. En zolang een vliegtuig op de grond staat wordt er niets verdiend en lopen de financiele verplichtingen gewoon door. Ik ken de precieze cijfers uiteraard niet maar schat dat de lease rate om en nabij de USD. 250,000,- per maand ligt. Als het minder is hoor ik het wel.
Dus, waarom wordt er niet gevlogen nu het toestel is afgenomen?
En op het personele gebied, tja, daarover is hierboven al het een en ander opgemerkt. Het is te gemakkelijk om als nieuwe maatschappij er van uit te gaan dat de beloning struktuur aan de gematigde kant moet zijn, men is immers een start up, want wellicht is het beter om het personeel meteen goed en markt conform te betalen. Met name bij start ups kunnen de fontline troops het bedrijf maken en breken en een adekwade beloning komt de bottom line vanzelf tengoede. Er is een Engelstalige uitdrukking voor, pennywise, etc.
Het kan natuurlijk zijn dat Ik hier de plank mis sla en dat de heren bestuurders het allemaal goed voor elkaar hebben, hoop het voor ze, ook voor het toekomstige personeel, maar je moet wel een beetje desperaat zijn om daar binnen te stappen lijkt me.
En, overigens, het is niet Hadjj en Umara maar Hadjj en Umrah. Umara was/is een heel ander verhaal.
Cheers
Art