"Wind unavailable"


Mja...dat was het geval in Pau...fantastisch nauwkeurig vectorde deze ace me bijna in een Puma-helicopter....TCAS rules!

Onze procedure is de towerwind, dus helaas mogen we de FMC wind niet gebruiken, maar een beetje brein kan deze actuele wind wel extrapoleren in het geval van no wind available

Weet je deze nog Overload? die deden we namelijk samen in Asterix & Obelix land:

ILS op 16, NDB op 34....wind 340/20....en natuurlijk veel te hoog....Optie: procedural NDB: over het veld, procedure turn etcetc.
Tower: Oui Ryanair we clear you for ILS 16
Wij: Nee ben je maf, niet met 20 knopen tailwind!
Tower: Ryanair, we are unable to giev you zie runway 34 due to training Mielietarie Traffiec
Wij: Krijg maar wat we gaan overhead en doen lekker die NDB
Tower: Quelle wiend you nied?
Wij: Max 10 knopen tailwind
Tower (Letterlijk!): Ow, in THAT case, ze wiend is 340 with 10 knots, cleared approach 16

Bleek toch dat de wind over threshold 20 knopen op de staart was....de flikkers

Mooi nieuw topic: Vertrouw NOOIT een Italiaan of Fransoos op de toren! (vooral niet op een woensdag of zaterdag als het voetbal op tv is)

Nog een mooie over Ciampino: Wij op 10 mijl finals over to the tower
Tower: "Hello Ryanair 3002, you are cleared to line up and cleared for take off Runway 15"
Wij: "Euh, but we are 10 miles final"
Tower: "Aaah, bon giorno Raaienaaire! Cleared to land Runway 15"

Ze zeggen maar wat
 
Laatst op Venetië, controller helemaal in de stress omdat hij ons 5NM!! achter een BA kist had gevectored. Vond hij veel te dichtbij en we mochten wel door met de approach als we visual seperation konden houden.
Hij zei toen ook, "expect landing clearance on very short final", die clearance kwam uiteindelijk 4 NM uit :grijns:
Jaja, echt very short final :D
 
Welcome to STN!
Kortste ooit: Touchen terwijl de ander NET roteert....je houdt je hart vast...(dat was NATUUUURLIJK een Easy die gevraagd was te expediten, maar nog wel even 75 degrees assumed temp in zn derating had staan....vreet best wel wat baan kan ik je zeggen)

en dan heb je nog geluk dat je de /400 niet vliegt...zou je in die korte tijd nog uit moeten vinden of je gear uberhaupt werkt! :grijns:
 
Ze zeggen maar wat

Soms heb ik dat vermoeden wel ja. Gister ook een typische CIA dag:

+/- 50nm out: "RYR xxx expect VOR zulu"
Hmm, ja - ok, shit happens, snel nog ff briefen dan.
+/- 15nm out: "RYR xxx, cleared ILS zulu"

:passed:
 
En jaar hoor vandaag Maplensa weer vanaf level 210 gezien abeam het veld.
Ja het was onze bestemming!
Wind 180/5 maar op 200 voet stond toch echt nog 170/35!

Rekening houden dat je snel moet zakken vlak na de Alpen, zij houden zich immers aan Radar minimums. Ik kwam gisteren mooi uit op FL100 abeam het veld.

En om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom er nu wordt gezeurd over wind die op je FMS anders is als die door de toren/ATIS wordt gegeven. Die windstok staat gewoon op de grond hoor!!! Kan je de toren niks verwijten.
 
Dan snap je dr dus duidelijk niets van :dozey:

Ok leg maar uit dan.

Is een grapje toch?

Nee, ik meen het serieus. Referring to the quote of FPS, het gaat er mij maar om dat de toren een reading weer geeft wat er op zijn scherm staat, als dan je FMS op 200ft een andere wind ziet, is het dan zijn fout dat hij zijn info krijgt van de windstok of windvaan, haan op de kerktoren of wat dan ook. METAR en ATIS (en toren ook) geven nu eenmaal surface wind info (daarmee dus windstok op de grond verhaal)


En dan mijn eigen ervaring, Berlijn Tempelhof, 300ft FMS wind 360/25kts en toren/ATIS wind 180/15kts voor RWY 27L, da's dan toch ook mooi, kan ook in Duitsland
 
Last edited:
Nee want wat je zegt is een hoop poep :boring:

Als wat jij zegt waar is kan je net zo goed alle wind van de grond negeren....

Sorry Onassis, ik begrijp je post nu veel beter! Ik merk net dat niemand iets heeft gemeld over RWY35L/R op Malpensa en dat die wind dus pal tail is, goed, nu ben ik weer mee. En nu dat je het zegt, ik zag op Malpensa sommige toestellen pas vrij laat de baan touchen.

We hebben het nu uitbundig over Italie gehad, maar hoe zit dat bv. in Spanje of Griekenland, mensen met ervaringen? En in het vervolg ook duidelijk de active rwy erbij meldden, dan hoef ik me weer niet zo op te winden over niks.

Trouwens al veels te laat, slaaplekker :kiss:je
 
Last edited:
Back
Top