pilotentekort vs werkoze piloten: Een poll

pilotentekort vs werkoze piloten: Een poll

  • (jonger dan 28) Vond binnen een jaar een baan.

    Votes: 27 50.0%
  • (jonger dan 28) Vond binnen 3 jaar een baan.

    Votes: 11 20.4%
  • (jonger dan 28) Nog geen baan na 3 jaar.

    Votes: 2 3.7%
  • (ouder dan 28) Vond binnen een jaar een baan.

    Votes: 4 7.4%
  • (ouder dan 28) Vond binnen 3 jaar een baan.

    Votes: 6 11.1%
  • (ouder dan 28) Nog geen baan na 3 jaar.

    Votes: 4 7.4%

  • Total voters
    54

Kazeven

New member
Een paar daagjes geleden was er een interessante discussie over hoeveel politen wel of niet een baan vinden.

Wellicht biedt een poll een ietwat scherper beeld van het percentage werkeloze piloten?
 
Misschien slim om dit alleen in te laten vullen door mensen die pakweg de laatste vijf jaar van school zijn gekomen. Heb de eerste optie gekozen, maar dat was dan wel 21 jaar geleden....;)
 
Misschien slim om dit alleen in te laten vullen door mensen die pakweg de laatste vijf jaar van school zijn gekomen. Heb de eerste optie gekozen, maar dat was dan wel 21 jaar geleden....;)

Ach, alle antwoorden zijn welkom, hoor!
 
Gaat het om je leeftijd nu? Of om je leeftijd toen je je baan vond? Of om je leeftijd toen je met je opleiding klaar was?
 
Gaat het om je leeftijd nu? Of om je leeftijd toen je je baan vond? Of om je leeftijd toen je met je opleiding klaar was?
Leeftijd toen je met je opleiding klaar was.

Ik ben geinteresseerd in de leeftijdsfactor omdat ik vermoed dat voor mensen met een hogere leeftijd de cijfers wel eens anders kunnen liggen. 28 was gewoon natte-vinger-werk, ik denk dat iemand vanaf daar wel met de leeftijdsfactor te maken krijgt.

Het is moeilijker om aan de bak te komen hoor ik vaak, maar hoevel moelijker precies? Blijven van de oudere piloten 30 % werkloos (tegen 20% bij de jonkies) of zijn er maar liefst 80% werkloze 'ouderen'? Kijk, da's interessant om te weten, aangezien er geregeld hier een draadje in de trant van '29 en Piloot?' wordt aangemaakt.
 
Ik denk dat `de leeftijdsfactor´ vooral te maken heeft met wat je tot die bepaalde leeftijd gedaan hebt.
Wat is je ervaring? (qua werk). Wat heb je allemaal bereikt. Dat is voor een maatschappij ook belangrijk.
Ik denk dat een ex-bankdirecteur van 30 ook een goede kans maakt bij een maatschappij en iemand die op de administratie afdeling van jantje en CO. heeft gewerkt weer minder (om een overdreven voorbeeld te geven, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is).
 
Ik denk dat `de leeftijdsfactor´ vooral te maken heeft met wat je tot die bepaalde leeftijd gedaan hebt.
Wat is je ervaring? (qua werk). Wat heb je allemaal bereikt. Dat is voor een maatschappij ook belangrijk.
Ik denk dat een ex-bankdirecteur van 30 ook een goede kans maakt bij een maatschappij en iemand die op de administratie afdeling van jantje en CO. heeft gewerkt weer minder (om een overdreven voorbeeld te geven, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is).
Misschien zijn ze juist wel beducht voor die bankdirecteur, die is niet meer zomaar te 'kneden'

Zie trouwens dat de poll al aardige resultaten oplevert. 28 stemmers al. Bedankt,mensen!:kerst:
Dit zijn cijfers waar we iets aan hebben.
 
Misschien zijn ze juist wel beducht voor die bankdirecteur, die is niet meer zomaar te 'kneden'.

daar heb je ook weer een punt, je begrijpt in iedergeval wat ik duidelijk probeerde te maken daar gaat het om (lees vooral wat er voor dat voorbeeld staat ;) )
 
In eerste instantie dacht ik, wat een onzintopic dit. Toch is het best handig, alhoewel het natuurlijk een vertekend beeld geeft. Zo is de informatie (die ook allicht erg belangrijk is) of er in NL of in het buitenland een baan is gevonden afwezig. Net als overigens inderdaad het moment waarop je een baan vond. Natuurlijk is de situatie nu anders dan 30 jaar geleden.
 
In eerste instantie dacht ik, wat een onzintopic dit. Toch is het best handig, alhoewel het natuurlijk een vertekend beeld geeft. Zo is de informatie (die ook allicht erg belangrijk is) of er in NL of in het buitenland een baan is gevonden afwezig. Net als overigens inderdaad het moment waarop je een baan vond. Natuurlijk is de situatie nu anders dan 30 jaar geleden.
Dat speelt idd ook mee. Maar, een baan in het buitenland is ook een baan, je vliegt, en daar gaat het mij (althans nu) even om. Ik stel deze vraag ook een beetje vanuit mijn persoonlijke situatie, (partner van iemand die 29 zal zijn als hij de markt op komt, en bereid tot werken in het buitenland en bij kleine maatschappijen). Je kan ook vragen naar de school die iemand gedaan heeft, of hij HAVO of VWO heeft, enz...Ik wilde deze poll een beetje simpel houden.

Wellicht een idee voor een volgende poll. Hoe meer info, hoe beter.
 
36 stemmen nu al! Dankjewel iedereen! :kiss:

Een kleine samenvatting van de voorlopige resultaten

58% van alle piloten die deze poll hebben ingevuld vindt binnen 1 jaar een baan.

27% van alle piloten die deze poll hebben ingevuld vindt binnen 3 jaar een baan.

14% van alle piloten die deze poll hebben ingevuld blijft 3 jaar of langer werkloos.


Bekijk je de twee leeftijsgroepen apart, dan zien je heel andere kansen. Bij beide groepen vindt de meerderheid uiteindelijk een baan, maar voor de ouderen is het riciso binnen 3 jaar geen baan te vinden aanzienlijk groter.

De groep jonger dan 28.

77% van alle piloten jonger dan 28 die deze poll hebben ingevuld vindt binnen een jaar een baan.

19% van alle piloten jonger dan 28 die deze poll hebben ingevuld vindt binnen drie jaar een baan.

4 % van alle piloten jonger dan 28 die deze poll hebben ingevuld blijft 3 jaar of langer werkloos.

De groep ouder dan 28 jaar


10% van alle piloten ouder dan 28 die deze poll hebben ingevuld vindt binnen een jaar een baan.

50% van van alle piloten ouder dan 28 die deze poll hebben ingevuld vindt binnen drie jaar een baan.

40% van van alle piloten ouder dan 28 die deze poll hebben ingevuld blijft 3 jaar of langer werkloos.

Wellicht is het ook nuttig om eventueel een poll te houden over werk vinden in NL of het buitenland, of kijken hoe de percentages liggen bij verschilende FTO's. Mischien kunnen deze poll(s) in de kennisbank, als (zeer grove) indicatie?

Deze resultaten komen van een poll op een forum, dus het kan heel goed dat ze niet representatief zijn voor alle piloten. Een forum is toch een soort van 'voorselectie'. Wellicht zijn de werkloze piloten op dit forum ondervertegenwoordigd, of juist oververtegenwoordigd. Ook merkte 76-er zeer terecht op dat de antwoorden ietwat vertekend kunnen zijn doordat ook mensen die lang geleden op de arbeidsmarkt kwamen, de poll konden invullen. Ik heb op hele percentages afgerond, vandaar dat sommige percentages samen geen 100% zijn.
 
Last edited:
Klaar voor de arbeismarkt (in Europa) 38,5 en met net 40 jaar een baan. Oud hé ;)
 
46 stemmen. Hoe meer stemmen, hoe meer vreugd...
De poll geeft nu de volgende resultaten.

Van de mensen boven de 28 vindt 29% geen baan na 3 jaar.

Bij de jongere groep is dat 3%



Een vraagje voor ph-gjk. Waar ben je aangenomen? In NL? UK? VS?
 
Op zich een leuke poll, maar ik denk dat er nog een onderverdeling mist die verschil zou kunnen maken. Over het algemeen is de gemiddelde leeftijd van mensen die een modulaire opleiding doen hoger dan die van studenten die een integrated course volgen. Sollicitanten met een Integrated opleiding hebben bij de meeste maatschappijen de voorkeur boven sollicitanten die een modulaire opleiding of opleiding in bijvoorbeeld Amerika hebben gevolgd en zullen dus ook minder snel de baan krijgen. In dat geval zou de langere zoektocht naar een baan dus niet alleen aan een hogere leeftijd toegeschreven kunnen worden.
 
Last edited:
Goed punt, op zich.. Dat zou kunnen betekenen dat er een kleine vertekening in zit, waardoor de leeftijdsdiscriminatie groter lijkt dan hij is.

Maar het zou ook kunnen dat de leeftijdsdiscriminatie in de poll kleiner lijkt dan hij in werkelijkheid is. Veel mensen die 29ste de sprong gewaagd hebben, maar nooit aan de bak gekomen zijn zullen niet elke dag meer op dit pilotenforum zitten. En dus ook niet deze poll onder ogen krijgen. Hun stem lopen we mis.

Deze uitslagen ga ik iig in de Kennisbank posten dan hebben we in ieder geval wat (als is het een grof en waarschijnlijk vertekend beeld) cijfermateriaal i.p.v. 'ik ken heel veel die'...verhalen
 
In de UK, echter mijn 1e werkgever was Islandsflug (IJsland) voordat het werd overgenomen door Air Atlanta (Icelandic). Ik kwam daar na mijn TR min of meer toevallig terecht met een contract voor het zomer seizoen.
Na dat seizoen ging de rest eigenlijk vanzelf en rolde ik zo door naar het volgende "avontuur". Na 3 jaar bij mijn huidige werkgever gevlogen te hebben, ga ik binnenkort aan een nieuw hoofdstuk beginnen bij een nieuwe werkgever en op een "nieuw" Type. En betalen voor mijn nieuwe TR is er nu niet meer bij.

Waar een wil is is een weg, maar eerlijk is eerlijk, zonder geluk vaart niemand wel en het is ook handig, zo niet onvermijdelijk, als je van te voren een goed financieel plan hebt.

Ik ken ook genoeg mensen die na verloop van tijd er, om diverse redenen, een punt achter gezet hebben maar ben ervan overtuigd dat de aanhouder uiteindelijk wint.
Als je niet tot de "gelukkige/ ideale" doelgroep behoord die voldoet aan de eisen van de Air France/ KLM groep moet je, komende uit Nederland, andere wegen inslaan om je doel te bereiken. (Een buitenlands avontuur dus)
Ik ben van mening dat het met name in Nederland moeilijk is om in de grote luchtvaart aan de bak te komen doordat het maar een hele kleine markt is en m.b.h. CAO's helemaal is dicht getimmerd om de mensen die er werken te beschermen.
Ook ik, met enige ervaring, kom waarschijnlijk nooit bij een nederlands bedrijf binnen ten eerste vanwege mijn leeftijd en opleidingskeuze, ten tweede omdat het nagenoeg onmogelijk is horizontaal in te stromen en ten derde ben ik niet meer bereid onder aan de ladder te beginnen en daar voor een appel en een ei mijn werkzaamheden te verrichten.

@FOXTROT LIMA.
Men heeft mij nog nooit gevraagd bij wie ik de opleiding heb gevolgd en of dit een intergrated of modulaire opleiding was. Aangezien ik nog nooit in Nederland heb gesolliciteerd kan het natuurlijk zijn dat de Nederlandse bedrijven dit belangrijk vinden. Persoonlijk denk ik dat het geen zak uit maakt. Welicht is het zo'n sterk spookverhaal dat het moeilijk te ontzenuwen is. Als dit zo zou zijn ben ik dus de uitzondering op de regel, want ik was/ben te oud, modulaire opleiding gevold en gedeelte in amerika gedaan.

Verder kun je natuurlijk de poll naar gelieve uitbreiden met o.a. om te kijken of mensen die in het buitenland solliciteren succesvoller zijn dan mensen die het (alleen) in Nederland proberen/geprobeerd hebben .
 
Back
Top