ILS Category banen Schiphol

de fukkert is ook cat 1 bij een n-1, die tripple was idd briljant! Alleen jammer dat er wel ff gedumpt moet worden want hij was dan weer niet certified voor een overweight autoland.
 
Nog een vraagje, op de meeste ILS charts van EHAM staat:

ILS CAT I/II/III / DME
GP INOP

Wat betekent GP INOP en waarom zijn al deze "GP's" inoperative?
 
Alleen ik heb even wat ILS charts opgezocht op AIS, en op alle ILS kaarten die ik heb bekeken (EHAM, EHGG en EHBK) staat GP INOP.
Betekent dat dan dat je bij al deze ILS approaches geen verticale begeleiding hebt?
En waarom werken al die dingen dan niet? En weet je dan ook toevallig de CAT III minimiums zonder GP, of zijn die type afhankelijk?
 
Nee Arie, je hebt voor een ILS altijd een Glide Path nodig, ander is het Localizer only. Zoals dash8pilot zegt, op het moment dat die GP er niet meer is (kapot bv.) heb je dus andere minima en die staan dus daar op je kaartje.
Dus met GP INOP kan je geen ILS vliegen en dus ook helemaal geen CAT3.

Localizer only is non precision apprach met een missed approach point (MAPt), dat is afstand/tijd van een fix waarvan je de Go-around in moet gaan als je op de Minimum Descent Altitude (MDA) nog geen visueel contact hebt met de landingsbaan voor een veilige landing te kunnen maken.
 
Alleen ik heb even wat ILS charts opgezocht op AIS, en op alle ILS kaarten die ik heb bekeken (EHAM, EHGG en EHBK) staat GP INOP.
Betekent dat dan dat je bij al deze ILS approaches geen verticale begeleiding hebt?
En waarom werken al die dingen dan niet? En weet je dan ook toevallig de CAT III minimiums zonder GP, of zijn die type afhankelijk?
Een ILS is een naderingsmethode die (hoofdzakelijk) bestaat uit twee elementen. Een element die je van boven af gezien recht voor de baan houdt (localizer) en een element die je vanaf de aanvlieghoogte langzaam aan laat dalen tot op de baan (glidepath (GP)).

Als beide elementen werken, kun je een ILS vliegen. Deze kan meerdere categoriën hebben, afhankelijk van de gebruikte hardware, omgeving, mate van checken, etc, etc. Deze categoriën hebben, zoals al hierboven gezegd, verschillende minima qua zicht en bewolkingshoogte.

Mocht nu het onderdeel glidepath (GP) kapot of uitgeschakeld zijn, dan kun je dus geen ILS vliegen. Het hele systeem van categoriën kun je dan vergeten. Wat je nog wel kan doen is alleen de localizer gebruiken, plus, om te dalen, een extra procedure. Dit noemt men een localizer (only) approach. Omdat deze nadering vele overeenkomsten heeft met de volledige ILS (zelfde freq, zelfde pad over de grond, zelfde bakens etc), staan beide naderingen (ILS en localizer only) vaak op 1 kaart, waarbij de betreffende minima voor de localizer only approach staan aangeduid als "GP inop"

Dus 1 kaart geeft twee naderingsmethodes aan, de volledige ILS en als de GP het niet meer doet, de localizer approach...
 
Bedankt, nu is het duidelijk.

Bovenaan de kaart (header) staat dus CAT I/II/III/DME met daaronder GP INOP, omdat de kaart de approach procedure laat zien voor een CAT I/II/III/DME en GP INOP approach.
 
En nog een vraagje met betrekking tot ILS.

Worden er vaak Back Course ILS landingen uitgevoerd in Nederland, bijvoorbeeld op baan 03 van Beek?

En gebruiken jullie dan ook de glide slope in het begin en gaan jullie bij visual dalen richting het aiming point van baan 03, of gebruiken jullie de GP helemaal niet? Mogen jullie ook gebruik maken om de final approach in de FMC te programmeren en de AutoPilot deze te laten vliegen tot aan de MDA?

En waarom staan de minimums van een localiser only approach niet op de desbetreffende kaarten zoals:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/080103-080214/eAIP/html/graphics/eAIP/BK-IAC-03-1.pdf
En dan als laatste: hoe kan je deze approach een CAT I noemen wanneer er geen "juiste" GP voor beschikbaar is?

Alvast bedankt!
 
03 op EHBK heeft naar mijn weten gewoon een eigen ILS hoor. Heb hem laatst nog gevlogen..
 
Voor zover ik weet zijn backcourse app niet toegestaan onder JAR-OPS.
Is iets wat volgens mij alleen aan de andere kant van de oceaan gebeurd.

@ Eikie
Wat heeft de SID chart te maken met de ILS 03? :)
 
Back
Top