Pilotentekort vs. werkloze piloten

Zo raakt de markt behoorlijk verzadigd en jaagt Stella een paar honderd man ernstig de schulden in... Dan vraag ik me af of het nog wel 'veilig' is (als je daar uberhaupt al van mag spreken, het is en blijft de luchtvaart) om over een jaar nog te beginnen bij welke vliegschool dan ook?

Nou je hebt het hier over die stella leerlingen.. is inderdaad waar, maar de kls leerlingen die niet bij klm aan de bak komen en NLS of epst leerlingen die niet via de school aan een baan komen zijn ook de dupe van het beleid van stella, eigenlijk is dat nog het ergste van het hele liedje.

Overigens moet ik het allemaal nog maar zien of ze ook daadwerkelijk die 500 gaan halen als ik Roald zo hoor. Pas wanneer het zover is, wanneer stella paar honderd mensen van stella zelf met een flinke schuld opscheept kun je eigenlijk pas een goed oordeel geven. Vraag me trouwens af of daar, mocht het daadwerkelijk echt zover komen, niet iets (juridisch?) tegen te doen is.
 
vervolgens hebben ze maar 2 dagen in de week les. de andere klas heeft 3 dagen les en dat wisseld dan halverwegen (wat ze nu ong zijn met theorie) om.

Wat moeten/mogen de leerlingen de andere dagen doen dan?

Bij de DFA hebben we (in de VFR fase van onze opleiding) 3 dagen per week theorie. 2 dagen per week vliegen. Natuurlijk is het wel eens zo dat het weer tijdens je "vliegdagen" te slecht is (VFR dan) dus dan zit je binnen in de boeken (zelfstudie).

Hoe lang duurt de opleiding bij Stella eigenlijk?
 
werkzoekend vliegers

werkzoekend vliegers

Beste iedereen, ik ben afgelopen zomer afgestudeerd op het onderwerp"toekomstanalyse voor verkeersvlieger"en daar kwam naar voren dat er geen tekort is aan vliegers! En ook de komende 10 jaar zal er in Europa iig geen tekort zijn, gezien de grote hoeveelheden werkzoekenden vliegers. Wél is het zo dat vliegmaatschappijen nog steeds een discrepantie creeeren tussen afgestudeerd vliegers en het competentieprofiel die zij stellen aan hun vliegers. Je mag bijvoorbeeld stellen dat een afgestudeerd KLS student aan de criteria voldoet die de KLM stelt aan haar vliegers. Dit is echter niet het geval.

Die jongens die niet worden aangenomen komen in een traject terecht waar ze moeilijk uitkomen, de vrije plaatsen binnen bijvoorbeeld de KLM worden weer opgevuld met studenten die wél voldoen aan de criteria eisen en zo ontstaat er mede ook géén tekort.

Wanneer we kijken naar Azie, dan kunnen we wél spreken van een tekort aan vliegers. Let wel, dit tekort wordt veroorzaakt door een tekort aan vliegscholen, een tekort aan vlieg instructeurs en een tekort aan gemotiveerde studenten. Daarnaast nemen met name vrachtvluchten toe en daar hebben ze dus absoluut een tekort aan vliegers, zeker in de komende 20 jaar waar men een groei van 220% verwacht! (Absurd!!) Een Nederlandse student zou hier in principe prima aan de bak kunnen komen.

Ook is er in nederland ( 4 mei jongstleden) een platform gestart voor low-timers en werkzoekend vliegers. De 1st Pilot Knowledge and Career Day. Dit is een initiatief van LTEC waar ik werkzaam was. LTEC staat voor Low-Timers-Experience Center. Hier kan men korting krijgen op Type Rating en dergelijke. Voor meer info: www.ltec.aero In mei verwacht men een tweede editie van deze carriere dag, er zullen wederom luchtvaartmaatschappijen aanwezig zijn die hun selectieprocedure toelichten, bedrijven die bemiddelen tusen werkzoekend vliegers en maatschappijen en diverse Type Rating organisaties! Ook zullen, zoals afgelopen jaar de testvlieger van de A380 en de Boeing 787 dreamliner aanwezig zijn met ontwikkelingen binnen hun bedrijven! Zeer de moeite waard!

Gr Flying83
 
Beste Flying 83,

Allereerst van harte met het afstuderen. Die binne benne, benne binne!

Maar goed, ik, als niet afgestudeerde in iets van een dergelijk niveau, weet mij beperkt in het enkel kunnen kijken naar de praktijk. En je raadt nooit wat! De praktijk wijst anders uit.

Pas afgestudeerde vliegers van vandaag de dag hebben ronduit snel een baan te pakken, de uitzondering daar gelaten. Ik vergelijk het even met het gemiddelde van wat ik heb gezien de afgelopen 15 jaar, en zo snel als het nu gaat is het gewoonweg nog nooit gegaan in die jaren. Het is werkelijk prachtig! Je wordt op dit moment gewoon zenuwachtig van de gedachte hoelang we hiervan nog kunnen blijven genieten. Ik denk nog wel eventjes. Ook al gaat het met de wereldeconomie nu op z'n zachts gezegd ietjes minder, de groei in de luchtvaart is zo'n "wet van Newton" idee, momentum situatie. Massatraagheid, je kent het wel. Het is voorlopig moeilijk te stuiten. En de sollicitanten weten zich echt niet beperkt tot het vliegen in India of iets dergelijks en vracht vliegen, de operators van vluchten met piepeltjes achterin ipv dozen nemen ook aan als gekken.

Ik ontken niet dat er een kern van waarheid zit in jouw betoog, maar het een weerspiegeling van de werkelijkheid noemen kan ik ook niet. Wat er zou gebeuren als alle vliegscholen de hoeveelheid aan vliegers zullen afleveren die ze prognotiseren, om het daar even op te houden, da's een ander verhaal.

Cocluderend: misschien heb je gelijk dat er op dit moment geen piloten tekort is. Kan zijn. Maar de luchtvaart groeit op alle fronten als een gek, dus de vraag naar nieuwe aanwas ook, en dit niet alleen maar in de vrachtsector (waar trouwens absoluut niets mis mee is, maar dat ben je met me eens begrijp ik).

Groeten, flying mech.
 
Beste Flying83,

Interessante afstudeerdopdracht. Zou je je scriptie op het forum willen plaatsen? Kan iedereen zijn eigen conclusie trekken, als dat al mogelijk is natuurlijk.

Het probleem met uitspraken als "er zijn tekorten" zijn slechts van kwalitatieve aard welke vaak elke kwantitatieve onderbouwing mist. Oftewel in gewoon NL, broodje aap omdat niemand over relevante cijfers beschikt.

Echter, kijk je naar iemands opleiding zal niet alleen zijn vliegpapiertje relevant zijn. Ook persoonlijkheid en last but not least zijn vooropleiding. Als recruiter zou ik toch meer geniegd zijn iemand uit te nodigen die bv. een HBO/WO opleiding heeft, dan iemand die net van de HAVO komt.
 
Nee daar zou je niet naar kijken. Je zou kijken naar 1) type rated mensen want die kosten je baas niks en op basis daarvan rekenen ze jou weer af 2) mensen met ervaring / andere type ratings want die tonen aan dat er vrij weinig problemen te verwachten zijn met het behalen van een nieuwe type. Je kijkt naar de persoon. Haar/zijn levensverhaal kan een hoop meer waard zijn als 4 jaar Hogeschool in Assen te hebben gedaan.

En last but not least, je probeerd in te schatten of je 4 / 12 dagen on de road met die persoon zou kunnen uithouden.

Maargoed wat weet ik.

FD
 
Hmmm, dutchaviator. Doelend op de gehele inhoud bijeen genomen van jouw laatste alinea kan ik enkel zeggen: "zo simpel ligt het natuurlijk niet." Ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat jij geen recruiter bent en daar ook geen ervaring in hebt.

Natuurlijk is het verleidelijk iemand uit te nodigen die VWO op z'n cv heeft staan t.o.v. de ander met "enkel" HAVO en daarmee denkend de eerste selectieronde al te hebben afgerond, maar zo simpel zit de wereld niet in elkaar. Geestelijk niveau- en capaciteitverschil zit 'm niet enkel in het behaalde papiertje, je moet de mensen toch echt spreken, meemaken, hun verhaal laten vertellen (ga er toch maar vanuit dat ze dit bij alle luchtvaartmaatschappijen ook weten) . Pas dan kun je bepalen of ze geschikt zijn voor jouw organisatie. Je hebt natuurlijk wel een dikke voorsprong met hogere papieren, niets tegenin te brengen.

Ik neem dan ook de vrijheid de eerste zin van voornoemde alinea aan te passen: "Echter, kijk je naar iemands opleiding zal niet alleen zijn papiertje relevant zijn".

En aan wat Flying Dutchman zegt heb ik absoluut niets toe te voegen!
 
Last edited:
FD en FM. Helemaal mee eens. Het gaat om het hele plaatje.

Maar als je moet kiezen uit een stapel low timers zonder type? Wie laat je dan als eerste opdraven?
 
Laat ik er nou toch in al mijn onschuld in geloven dat ze de brieven doornemen, lezen, beoordelen en dat soort dingen en aan de hand daarvan de uitnodigingen de deur uit doen.

Ignorance is bless ;)
 
Last edited:
Dit is natuurlijk een heel interessant onderwerp. Maar is het niet gewoon zo dat als je de beste bent dan kom je er wel. Als je er vol voor gaat dan haal je het wel. Zo heb ik altijd gedacht en zal ik ook blijven denken. Misschien naief maar als je wilt vliegen en je hebt je papiertje dan is er altijd wel een mogelijkheid. En ik mag aannemen dat de luchtvaartmaatschappijen kijken naar wie de beste papieren heeft van zijn of haar klas. Mocht je afgewezen worden dan kan je altijd nog naar andere maatschappijen of naar het buitenland. Je moet ook wel een beetje creatief zijn. Aan het begin van je studie weet je dat er een mogelijkheid is dat je niet in Nederland aan de bak komt. Wees creatief en ga dan over de landsgrenzen. Durf groot te denken.

Ik bedoel laten we niet zeuren of het wel of niet kan, of er wel of niet een tekort is. Ga er gewoon voor, als je je goed inzet dan haal je het zeker.
 
Zo lang het aantal sillicitatiebrieven/aanmeldingen overzichtelijk is, zullen ze wel wat verder kijken dan de eerste bladzijde denk ik.
Zo gauw er 500 afgestudeerden van alleen al stella voor de deur staan, zou ik ook gek worden... Wat zal al die koffie e.d. wel niet gaan kosten... :grijns:

Aan de andere kant moeten we eerst maar eens zien óf alle 500 hun ATPL behalen en de wereld is natuurlijk groter dan NL zoals Flying83 al liet weten. Ik neem niet aan dat alle 500 afgestudeerden bij KLM gaan solliciteren... (bij wijze van spreken)
Maar als ik het onderzoek van Flying83 mag geloven is er best wel toekomst perspectief voor ons aspirant piloten.
Aan de andere kant, het wordt zo vaak gezegd, is de luchtvaart zó danig in beweging dat dit onderzoek misschien inmiddels als oud beschouwd kan worden. (no offence flying83).
Wat ga je nu trouwens doen Flying83? Ik bedoel nu je afgestudeerd bent...
 
habbetap ik denk niet dat het zó danig zwart wit is. Het is niet zo dat iedere Gymnasiast die tijdens zijn vliegopleiding alleen maar 100% scoorde voor de theorie ook een goede piloot kan zijn.
Captain/piloot zijn staat niet gelijk aan alleen 10 halen op school(simpel gezegd). Het gaat écht wel om het totaal plaatje.
Waar ik het wel met je over eens ben is dat je creatief zult moeten zijn en er gewoon voor moet gaan.
 
Ten eerste is het goed om te lezen dat er in dit forum reeel wordt nagedacht! en tevens ook kritisch wat niet slecht is,

Om te beginnen met de vraag van Costa Bella: wanneer een student wordt aangenomen bij de KLS, dan mag er in principe vanuit gegaan worden dat deze student mede is geselecteerd naar de criteria die uiteindelijk van een KLM gezagvoerder wordt verlangd.Toch worden sommige KLSérs niet aangenomen bij de KLM omdat zei simpelweg niet aan het competentieprofiel voldoen die de KLM stelt. Dit is zo'n discrepantie;)

Daarnaast las ik een opmerking over HAVO/VWo t.o.v. HBO/WO sollicitanten, ik heb onderzoek gedaan onder 55 maatschappijen over hun selectiebeleid. van die 55 maatschappijen hebben (slechts) 15 geantwoord. Van die 15 hebben 13 maatschappijen beaamd dat zei een HBO/WO sollicitant met een ATPL verkiezen boven een sollicitant met een HAVO of VWO diploma. Dit werd onderbouwd en het kwam erop neer dat zij vinden dat HBO/WO studenten eenmaal meer levenservaring hebben, zoals op kamers hebben gewoond, voor zichzelf zorgen, ontplooing binnen een bestuur of commissie en de leeftijd van de sollicitant.

Wanneer we kijken naar wat de luchtvaartmaatschappijen het belangrijkst vinden en op selecteren komt het hier op neer:

1. Naamsbekendheid van de vliegschool (FTO)
2. Studieresultaat op de FTO van de student
3 Motivatie en houding
4. Vooropleiding HAVO/VWO en HBO/WO
5. Beoordeling van de instructeurs (Dossier student)
6. Leeftijd van de sollicitant
7. Voorkomen/verschijning
8. Medische gesteldheid
9. Nevenactiviteiten/ hobbies vd sollicitant

Over die tekorten in Azië kan ik aan toevoegen dat die tekorten opgevuld gaan worden mede door het Multi-Crew Pilot License, Dit is een traject van 15 tot maanden waar de student direct naar de rechter stoel wordt gedirigeerd. Alle facetten van het ATPL blijven in principe aanwezig alleen wordt de student vaker en meer opgeleid in een full-motion sim waardoor er op het einde van de rit, een type rating is behaald (737NG) de student over meer vlieguren beschikt en bekend is met het vliegen van heavy twin. Best een strak programma. De eerste studenten zullen in maart 2008 klaar zijn en dan wordt het MPL geanalyseerd.

Ikzelf heb volgende week het GVSS van de KLS, weet even niet meer wie dat vroeg maar ik hoop ergens in april/mei te kunnen beginnen.

Ik kreeg ook de vraag om mijn scriptie online te zetten, ik zal even kijken inhoeverre dit haalbaar is.

Gr Flying83
 
Back
Top