Technisch vlieger

Als je een technische opleiding hebt is de kans wel aanwezig dat je later een bijbaantje krijgt in bijvoorbeeld het Technical Pilot's office; maar of alleeen de opleiding je verbeterde kansen geeft denk ik eigenlijk niet. Het is maar net wat ze zoeken.
Bij het ene bedrijf zullen ze blij zijn als je bijvoorbeeld al vlieginstrukteur was; bij het volgende bedrijf willen ze misschien alleen jongens met zo min mogelijk externe invloeden aannemen, om je zo makkelijker in het companyprofile te kunnen kneden en houden.
 
Allemaal bedankt voor de info. Ik neem aan dat je dus de eerste pakweg 10 jaar bij een maatschappij hier zowiezo niet aan moet denken? Of is het iets waar je langzaam instroomt, dus beginnen met af en toe kleine klusjes/verantwoordelijkheden, en zo doorgroeien totdat je de acceptence flights ed doet.
Hoeveel technisch vliegers zijn er bij een airline. Ik begrijp dat het natuurlijk verschilt, maar wat voor aantallen moet ik aan denken. Een enkeling, of zit er een heel team achter?

gr.

vR
 
Wij hadden een engineer die na 2 jaar al allerlei klusjes deed; na 4 jaar was 'ie Technical Pilot van een vloot. Nu hij naar een andere maatschappij toe is gegaan (waar hij ook in engineering zat voordat hij aan z'n vliegopleiding begon), zat hij daar binnen enkele maanden al weer deeltijd achter een bureau.

Als je graag acceptence flights wil doen moet je naar een bedrijf waar ze erg veel toestellen hebben en krijgen. Als het maar een kleine vloot is, zullen het meestal Fleet Chiefs e.d. zijn die dat soort dingen leuk vinden om te doen.
 
NHet betekent alleen dat je testvluchtjes en delivery flights mag doen en bijvoorbeeld op de 737 manual reversion mag vliegen etc. De eisen verschillen per bedrijf en je wordt door het bedrijf zelf aangewezen.

Volgensmij zijn de eisen om manual reversion te mogen vliegen ongeveer als volgt:

c8da9d2d.jpg
 
Ach...

27568578.jpg


Testvluchtjes doen en nieuwe kisten uit Seattle of Toulouse halen zijn fijne krenten in de pap, maar voor de rest betekent technisch vlieger ook vooral heel veel kantoorwerk.
 
Ik heb zelf in mijn Luchtmacht tijd een aantal jaren dit werk mogen doen. Initieel technisch vlieger en een paar jaar chef technisch vlieger. Het werk komt aardig overeen met wat superpilut schrijft.

Ik vond het heel leuk werk en ben in die tijd betrokken geweest bij een aantal interessante projecten en modificaties. Overigens was het zo dat de echte krenten (terecht) door echte technische vliegers werden geconsumeerd: testvliegers.

In de burger luchtvaart is het allemaal een beetje anders. Althans dat is mijn ervaring. Testvluchten kosten alleen maar geld en worden tot het absolute minimum gereduceerd. Bij mijn maatschappij wordt er af en toe wel eens een testvlucht uitgevoerd maar zoals overload dat al zei: meestal wordt dit gedaan door TRI/TRE captains en wordt de FO gewoon ingedeeld door crew management. In de specifieke situatie van mijn maatschappij is het altijd een chinese crew vanwege het feit dat er voor hun geen visa problemen zijn omdat groot onderhoud en modificaties vaak in China worden uitgevoerd.

Uiteraard kan het bij diverse maatschappijen verschillen maar waar ik nu werk heeft het allemaal niet zo veel om handen.....
 
Ik heb na mijn CPL (toen nog B3) eerst de HvA-opleiding gedaan. Voor mijn HTS-stage stom toevallig bij een bedrijf terecht gekomen dat veel acceptance flights deed voor anderen. Daar ben ik eerst als derde man op de jumpseat gaan notuleren en na een paar keer zelf de systemen gaan schakelen. Later met type-rating zelf testvluchten gaan uitvoeren en nog een leuke cursus in de USA gedaan.

Ik doe nu bij NJE wat technisch kantoorwerk en af en toe eerste vluchten na groot onderhoud. We hebben (nog) geen officiele functie voor technisch vliegers, maar dat schijnt te komen. Altijd leuk om iets meer te doen dan alleen de lijn te vliegen. Ik denk dat dat ook je insteek moet zijn om die kant op te gaan.

Erik
 
Ietwat verontwaardigt door de posts met gespierde mannen in te kleine zwembroeken :bwah:,

wilde ik nog even terugkomen op de AML

als het meezit kan ik na mijn opleiding vliegtuigonderhoudstechnicus een AML aanvragen... ik heb zelf even wat opgezocht en volgens mij kan ik op grote jet sowieso niets doen want dan moet ik eerst een typetraining krijgen, maar volgens mij kan ik wel "legaal" werken aan vliegtuigen minder dan 5700 kg...

iemand meer info over piloten met AML?
 
Zeldzaam, piloten mogen normaal alleen het toestel vliegen, het kapot maken en dan toekijken hoe de GWK hem repareert.

Ergste nachtmerrie van een GWK-er: piloot met een schroevendraaier.......:eek!:
 
En daar is er dan eentje, jullie grootste nachtmerrie :grijns:. Ik ben geen piloot met een onderhoudsbevoegdheid, maar een monteur met een vliegbrevet. Aan jullie om te beslissen welk van de twee erger is! ;)

Even over je AML, Flantua. Ik weet niet welke opleiding tot AMT je nu volgt, maar er is op dit moment geen enkele opeiding die volgens JAR147 opleidt en de module zuigermotoren geeft en daarin examineert. Als je de behoefte hebt om in de general aviation werkzaam te geraken, tja, then you're f*cked! Mocht je toevallig nu al, of voor 1 Oktober as in ieder geval, in het bezit raken van 2 jaar ervaring in de GA, gewerkt aan vliegtuigen uit de catogorie AB1Z en/of AB1T en AB2Z, dan kun je het beste in Maart bij IVW de staatsexamens doen en deze bevoegdheid binnentikken. Krijg je, als het zover is eind dit jaar, na aanvraag automatisch jouw JAR66 licentie. Ga je na het afronden van de opleiding stage lopen en daarna bij dezelfde of een andere tent werken in de grote luchtvaart, moet je inderdaad een type cursus volgen om een bepaalde kist op je licentie te krijgen. Voor die tijd heb je, bij mijn weten, een kaal JAR66 papiertje, maar weet dat niet zeker. Bevoegdheden voor GA kisten is op dit moment een mysterie hoe dat gaat werken. De enige (voor zover ik weet) JAR147 bevoegde school is die van Fokker in Woensdrecht, en deze zullen misschien pas als de vraag zeer, zeeeeeer hoog is aan een module zuigermotoren gaan denken (is van oudsher niet bepaald hun core business geweest). Tot die tijd gewoon bij IVW blijven zeuren.

Ik, als GWK zoals ik het zelf nog steeds noem, begin al tot een uitstervend ras te behoren. Nieuwe aanwas is zeer welkom in de GA.
 
kun je met je AML geen bwk (boordwerktuigkundige = flight engineer) worden? Ik weet dat het een uitstervend beroep is maar zolang er 747 classics en DC10-en rondvliegen bestaan die functies nog. Veel vracht bedrijven hebben een techneut aan boord, zeker als de bestemmingen geen maintenance hebben.
 
kun je met je AML geen bwk (boordwerktuigkundige = flight engineer) worden? Ik weet dat het een uitstervend beroep is maar zolang er 747 classics en DC10-en rondvliegen bestaan die functies nog. Veel vracht bedrijven hebben een techneut aan boord, zeker als de bestemmingen geen maintenance hebben.

Je zal misschien wel een streepje voor hebben als je een AML hebt en je solliciteert voor een BWK positie. Weet ik verder niks van.

De vrachtbedrijven die een techneut aan boord meenemen zijn er inderdaad wel, maar wat een k*tbaan lijkt me dat. Kom je na een lange vlucht aan, tijdens de vlucht een beetje proberen te maffen, landt zo'n vrachtkist om vervolgens op het meest afgelegen platform van het veld te parkeren, gaat de flightcrew naar het hotel om te pimpelen en jij mag bij nacht en ontij de klachten gaan oplossen, af en toe buiten in de regen en snijdende wind. Nee, geen waanideetje, heb het gehoord van jongens die dit gedaan hebben. Betaalt goed, maar dit word je toch snel zat als geld niet je enige motivatie is. Zal wel een roeping moeten zijn, ofzo.
 
Flying mech,

Vraagje, welke Euopese mijs zijn dat die zulke functies hebben...? :)
Bij de gemiddelde mij gaat een GWK op stationering voor een X aantal weken of heeft men locals voor afhandeling...

cheers and regards
 
..., maar wat een k*tbaan lijkt me dat. Kom je na een lange vlucht aan, tijdens de vlucht een beetje proberen te maffen, landt zo'n vrachtkist om vervolgens op het meest afgelegen platform van het veld te parkeren, gaat de flightcrew naar het hotel om te pimpelen en jij mag bij nacht en ontij de klachten gaan oplossen,... .

Maar aan de andere kant, toen ik voor Denim op Nice zat stonden daar een 3-tal Airbusjes (1xA300, 1xA330, 1xA310) van een één of andere "Sjiek el Rooiebiet", en de 5 GWK's die constant met die kisten meevlogen hadden letterlijk en figuurlijk állés tot hun beschikking om die kisten spik en span te houden. En in de drie weken dat ik er zat hadden de kisten maar een paar vluchtjes gemaakt.

Oja voor ik het vergeet, ze verdienden er een klein fortuin mee, waren 1 maand van huis, en dan 1 maand vrij.

Nu ik erover nadenk is dit natuurlijk een beetje vreemde vergelijking met een Freight bakkie :grijns:
 
Back
Top