Oude knakkers in het vak!

PH-FLY

New member
Beste allemaal,

Ik ben 30 jaar en heb vorig jaar mijn PPL(A) brevet in de wacht gesleept. Ik vind het vliegen fantastisch en wil er graag mee verder. Ik overweeg dan ook serieus om mijn baan op te zeggen om een vliegopleiding tot verkeersvlieger te gaan volgen.
Nu weet ik dat ik met mijn 30 jaar niet de meest kansrijke persoon ben om aangenomen te worden bij een airliner. Aan de andere kant hoor ik ook wel eens verhalen dat men ook graag mensen heeft met wat levenservaring waardoor sommige "jonkies" niet door de selectie komen.
Daarnaast natuurlijk het aloude fabeltje dat de pensioensgolf er aan zit te komen en dat er dus een groot tekort aan piloten zal ontstaan. Al worden deze geluiden wel steeds sterker.
Bijkomend probleem is ook nog dat ik eigenlijk vast zit aan een baan als vlieger in Nederland. Dat heeft te maken met mijn prive omstandigheden (partner, woning, etc...). Ik besef dat dat het allemaal nog moeilijker maakt.
Om toch een zo groot mogelijke kans op een baan als vlieger in Nederland te hebben zit ik te denken aan de KLS. Men geeft aan dat de adviesleeftijd 27,5 jaar is bij aanvang van de studie, maar ouder hoeft geen probleem te zijn. Er worden immers tot 35 (dacht ik) FO's aangenomen bij de KLM.
Dit is natuurlijk allemaal in theorie. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die bovenstaande ook in de parktijk hebben meegemaakt en hoe het hen vergaan is. Dus mensen die op of na hun dertigste levensjaar pas zijn begonnen met de opleiding en wat hun kansen zijn geweest op de arbeidsmarkt.
Ik heb getwijfeld over Orbit Ground School voor de ATPL theorie en naast de vaste baan vlieguren te maken voor de IR en CPL aantekeningen, maar ik voorzie dat ik daarmee toch wel een dikke 3 jaar bezig ben. En ik word er niet jonger op...
Graag jullie reactie. Alvast bedankt!
 
Over een paar jaar kan ik het je vertellen :D Ben ook 30, met een partner en een eigen huis, maar besloten toch de sprong in het diepe maar te wagen... ... ... ...
 
Laats nog met een iemand staan praten die de KLS had gedaan en klaar was op zijn 28ste. Hij heeft ongeveer 4 jaar moeten wachten (vanwege 9-11) maar heeft uiteindelijk wel een baan bij de KLM gekregen. In die tussentijd heeft hij zijn oude werk opgepakt en current gebleven. Het garantiefonds zorgde ervoor dat zijn rente niet opliep en vanaf zijn 32 kon ie gaan afbetalen.

Het enige verschil is dat hij geen partner, woonhuis had. Maar het kan dus wel.
 
Laats nog met een iemand staan praten die de KLS had gedaan en klaar was op zijn 28ste. Hij heeft ongeveer 4 jaar moeten wachten (vanwege 9-11) maar heeft uiteindelijk wel een baan bij de KLM gekregen. In die tussentijd heeft hij zijn oude werk opgepakt en current gebleven. Het garantiefonds zorgde ervoor dat zijn rente niet opliep en vanaf zijn 32 kon ie gaan afbetalen.

Het enige verschil is dat hij geen partner, woonhuis had. Maar het kan dus wel.

Immortal,

Ik neem aan dat dat ook in die tijd gespeeld heeft en dat de banen dus niet voor het oprapen lagen...
Maar goed, hij was dus 28 toen hij klaar was. Als ik de opleiding afrond ben ik waarschijnlijk 33, is toch een flink verschil. Zeker als je dan nog 4 jaar moet wachten, dan nadert het pensioen zowat haha...

Groet, PH-FLY
 
Back
Top