MBO en piloot?!

IZ -

Het verschil wat jij aangeeft is het verschil tussen een redelijke goede vlieger, goede vlieger en een slechte vlieger.*1. Zie het verband niet met het hebben van een al dan niet VWO diploma.

Voor de reden die buzzer ook al naar voren haalde hier boven, zie ik niet waarom na een paar jaar ervaring vooropleiding ook maar iets uit kan maken. Ik kan ook niet spellen, maar weet een sim in de lucht te houden elke 6 maanden. Als je niet kunt managen, vooruit kunt denken en 4 dingen tegelijk kunt doen plus een krantje lezen hoorje zowieso niet in de cockpit thuis. Captain worden aka captaincy skills in huis hebben, heb je of heb je niet, en staat ik denk los van je vooropleiding. Google en Windows zijn in het leven geroepen door high school drop outs. Je hebt het of je hebt het niet. Kunnen meerdere heavy metal baasjes over mee praten.

---

*1 sommige F/O's zijn gewoon fo's for life. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen vliegen verder.
 
Flying Dutchman,

wat jij zegt klopt...

Voor de reden die buzzer ook al naar voren haalde hier boven, zie ik niet waarom na een paar jaar ervaring, vooropleiding ook maar iets uit kan maken.

En dat is waar het voor mij om gaat, ´na een paar jaar ervaring´. Als ik net van een vliegschool kom heb ik geen ervaring en zal ik toch ergens moeten solliciteren. Dan kan een maatschappij niet gelijk aan iemand ruiken of die persoon de capaciteiten bezit die bij een captain horen. Daar komen ze naar verloop van tijd wel achter (o.a. na selecties e.d. maar ook dan is er nog geen totaal plaatje), maar als een maatschappij per definitie al geen potentie ziet in iemand die een MBO opleiding heeft afgerond, zul je tog dat HAVO/HBO papiertje moeten binnenhalen.
Nou wil ik niet zeggen dat iedere HAVO/HBO Afgestudeerde in deze sector captain kan zijn, maar je krijgt wel eerder de kans (over het algemeen gesproken natuurlijk)... Bijvoorbeeld bij ArkeFly wordt er (volgens ArkeFly) bij mogelijke aannameselecties niet naar vooropleiding gekeken...

Ik hou mijn wereld liever toch wat breder dan alleen ArkeFly;) (heb niks tegen ze hoor :grijns: )
 
FD,

Ervaring staat compleet los van captaincy skills. Je zegt het zelf; je hebt het of je hebt het niet. Dus als je gaat kijken naar captaincy skills, dan maakt het dus niet uit of je veel of weinig ervaring hebt.

Je zegt ook zelf: je hebt FO's die FO for life zijn. Prima, zijn misschien ook goede FO's, maar dat is niet wat de meeste airlines zoeken. Die hebben liever iemand die captain kan worden, die ze niet drie keer zonder succes door een command-course moeten proppen, en tot aan z'n pensioen FO is. Ze hebben liever jonge en goedkope FO's!

Dan komt het uiteindelijk neer op selectiemethodes. En ook al ben je het er niet mee eens, over het algemeen zal je meer mensen met alle captaincy skills vinden op het VWO dan op het VMBO (vroeger MAVO). Dus selecteren airlines zo.

En wat betreft je voorbeelden:
- Bill Gates was geen high-school drop-out, maar zoon van rijke ouders, heel goed in wiskunde en geïnteresseerd in computers. In Seattle ging hij naar de meest vooraanstaande prep school, is hij in high school z'n eerste bedrijfje gestart en is hij op z'n 18e naar Harvard gegaan voor een rechtenstudie, die hij na ontmoeting met Steve Ballmer, niet heeft afgemaakt.
- De heren Brin en Page die Google zijn gestart zijn ook geen high-school drop-outs maar waren beide bezig op Stanford University, ook één van de meest vooraanstaande universiteiten in de USA. Door de locatie in Silicon Valley (Palo Alto, CA) en Stanford's buitengewone contacten met investeerders, heeft de universiteit Brin en Page uitgebreid gesteund, nadat ze de eerste versie van hun zoekmachine op campus-niveau hadden gemaakt.

Dus hoewel het in de volksmond altijd een leuk staaltje "from rags to riches" is, waren het in beide gevallen zeer gedreven jongens met goede opleidingen, toegang tot geld en resources en een goed product. Niet echt vergelijkbaar met MBO versus captaincy skills.
 
conclusie is dus: Zorg dat je de juiste diploma's behaald, waarvan aangenomen mag worden dat je een redelijk niveau bereikt hebt (zodat je je in princiepe niet in allerlei bochten hoeft te wringen om je te bewijzen en dat je een grotere kans hebt om toegelaten te worden tot selecties) en laat zien dat je de beste van de beste bent/wil zijn...
Zeg ik dat zo goed?
 
Ik doe nu ook MBO-4 in een compleet andere richting ( Digitale recherche ) en ik mis dus mijn exacte vakken zowiezo! dus ik ben van plan na mijn MBO opleiding, die ik in 2009 afrond ( ik ben dan 21 ) mijn havo te gaan halen via een zelfstudie, bijvoorbeeld de LOI. zijn er mensen hier die die weg ook hebben bewandeld? dus een havo hebben gehaald via de LOI of andere instantie die misschien beter word geaccepteerd en vervolgens een vliegopleiding hebben gedaan/baan gevonden?

word hier ook nog naar gekeken bij de maatschappijen? dat je je havo op de "traditionele" manier hebt gehaald of via een zelfstudie?
 
Nu stel je dezelfde vragen in een tweede topic. Dat maakt het er niet overzichtelijker op. Houd het s.v.p. bij je eerste bericht in het andere topic.
 
Ja dat deed ik omdat ik daar nog niet echt een antwoord had gehad en het een oud topic was en werd doorgestuurd naar deze :)
 
het is alweer even geleden dat er in deze thread is gepost....

maar ik kaart het toch weer even aan...

ik zit in tzelfde schuitje als EmeX, heb MBO-4..

verschil is dat ik al aangenomen ben bij SAA..

weet iemand of het een mogelijkheid is om nu eerst de SAA af te gaan maken en vervolgens na afronding evt nog een Havo diploma te halen, mocht blijken dat ik nergens aangenomen word ivm mijn vooropleiding?
 
het is alweer even geleden dat er in deze thread is gepost....

maar ik kaart het toch weer even aan...

ik zit in tzelfde schuitje als EmeX, heb MBO-4..

verschil is dat ik al aangenomen ben bij SAA..

weet iemand of het een mogelijkheid is om nu eerst de SAA af te gaan maken en vervolgens na afronding evt nog een Havo diploma te halen, mocht blijken dat ik nergens aangenomen word ivm mijn vooropleiding?

Wat vind je zelf van dat idee?

Eerst een schuld van 100k Euro op je nemen. Vervolgens erachter komen dat je niet aangenomen wordt, waardoor je misschien een jaar verliest. Dan in 2(?) jaar je HAVO doen, al je brevetten in de tussentijd laten verlopen. Na twee jaar alles weer geldig maken. Een schuit geld uitgeven en 3 jaar voor nop rente te betalen over misschien inmiddels 120k? Snelle rekensom: 6 % per jaar, grofweg 0,5% per maand. 0,5% over 120k = 600 Euro in de maand. 36 maanden * 600,-/maand = € 21.600,- Aan weggegooid geld. Omdat je eigenlijk geen zin hebt om eerst een HAVO diploma te gaan halen?!
 
het is alweer even geleden dat er in deze thread is gepost....

maar ik kaart het toch weer even aan...

ik zit in tzelfde schuitje als EmeX, heb MBO-4..

verschil is dat ik al aangenomen ben bij SAA..

weet iemand of het een mogelijkheid is om nu eerst de SAA af te gaan maken en vervolgens na afronding evt nog een Havo diploma te halen, mocht blijken dat ik nergens aangenomen word ivm mijn vooropleiding?

Airline-pilot and management in Groningen?
 
Ik neem aan dat je met SAA, Stella Aviation Academy bedoeld,
uhm, ik geloof dat je na het behalen van je selectie bij stella, 2 jaar de tijd krijgtt om "je huidige opleiding af te maken".

Je kunt dus kiezen lijkt mij. Ga 2jaar HAVO doen en begin dan bij Stella óf ga eerst in 1 á 2 jaar je P halen en begin dán bij stella.

Volgensmij helpt dat je het meeste bij het verbreden van je kansen op een baan, nadat je je opleiding bij Stella mogelijk afrond.
 
Lijkt mij toch beter om eerst HAVO te doen, ik heb ook VMBO-T gedaan en doe nu HAVO en daarna hoop ik aangenomen te worden bij de NLS.
 
HAVO lijkt mij ook het beste.
Realistisch bekeken: mocht je het in de luchtvaart niet redden, heb je toch een goede basis voor andere sektoren waarin je wellicht interesse hebt.
 
@ Dito:
Ik denk dat je in het bedrijfsleven verder komt met MBO dan met HAVO... Gezien het feit dat MBO gewoon beroepsgerichter is...
 
Heb je gelijk in. Maar hoe hogere opleiding je doet, hoe beter je er waarschijnlijk uit komt toch? Dan ga je in plaats van MBO, HBO doen. Nog beter volgensmij?!
 
ah, zo bedoel je.
Jah dat is waar. Alleen wordt MBO in dat opzicht zo goed als gelijk gesteld aan HAVO, je kunt er zelf vrijstellingen mee krijgen geloof ik... Das mooi meegenomen
Maar het punt waar het om ging is duidelijk...
 
Airlinepilot and management is NIET met Stella!
Traject is als volgt: 1.5 jaar HBO traject technische bedrijfskunde
daarna 1.5 jaar KLS traject (mits selectie behaald)
Dus een goede overgang van het MBO naar het HBO.
Dit is aantrekkelijker omdat je meer aan een MBO-HBO hebt dan MBO-HAVO

Edit: ook geen vrijstellingen op HAVO als je MBO hebt gedaan
 
Ten eerste: MBO is op de "piramide van opleidingen" net wat hoger dan HAVO, dit omdat het een beroeps opleiding is, daarom vind ik t ook een redelijk vreemd gegeven dat HAVO boven MBO word verkozen...

Ik heb gister even naar SAA (ja, Stella Aviation Academy) gebeld, en daar vertelden ze me dat er 2 maatschappijen in NL zijn die geen MBO'ers aannemen, namelijk: KLM & Transavia.

VLM deed dit voorheen ook niet, maar die hebben dit bijgesteld en nemen ook MBO'ers aan, Lufthansa neemt ook MBO'ers aan, mits je door de DLR heenkomt.

Nu hoor ik jullie al denken, ja, tuurlijk zeggen ze dat bij SAA, want zij willen je ton...
My thoughts exactly!

Dus, ik ben zelf ook ff wat onderzoek gaan doen, en daarbij werd het verhaal bevestigd!

Op de site van Lufthanse City Line staat bij de Job&Career sectie dat ze een zgn. Fachhochschulreife eisen, dit is in weze niet meer dan een bewijs dat jij geschikt bent om een HBO (Fachhochschule) te gaan volgen, of een equivalant hiervan.

Toen ik dat las ben ik maar eens op internet onderzoek gaan doen waar op de schaal dit zit, en meerdere sites hebben bevestigd dat dit Fachhochschulreife gelijk ligt aan t nederlandse MBO.

Solliciteren bij Lufthansa (CL) is dus wel degelijk mogelijk met een MBO, vandaar uit is het een kwestie van werkervaring opdoen, en laten zien wat ik waard ben, en doorsolliciteren naar Lufthansa Main Line...

Ik ga er van uit, dat als je voldoende werkervaring hebt, je vooropleiding er niet meer toe doet, dit is nl overal, in welke sector dan ook, het geval!
 
Back
Top