MBO en piloot?!

EmeX

New member
Gegroet allen,

Ik ben EmeX en ik ben nieuw op dit forum, altans ik heb eerst een aantal weken meegelezen om een beetje de sfeer en manier van omgang te proeven. En heb mij gisteren aangemeld.
Nou heb ik zoals veelen op dit forum de droom om piloot te worden. Alleen staan mijn vooropleidingen niet echt in mijn voordeel.
Het zit zo: Heb eerst mijn VMBO-T (oude MAVO) gehaald en zit nu in het laatste jaar van de MTS motorvoertuigen (MBO 4 Techniek). Nou is het wel zo dat een aantal van de vliegscholen mij zal aannemen met deze voorgeschiedenis, maar uit de kennisbank kon ik een beejte opmaken dat de maatschappijen wat minder happig zijn hierop (British Airways, Lufthansa, KLM, Transavia, Martinair). Arkefly was eigenlijk de enige die daar niet zo uitgesproken over was.
Maar ik had had niet het idee dat ik voldoende info hierover had. Ik zag wel een paar topics met dit zelfde onderwerp, maar ik kon het toch niet laten om er zelf nog een keer over te beginnen.
Nadat ik in de kennisbank had gekeken begon bij mij toch de twijfel om i.p.v. gelijk bij een vliegschool aan te melden éérst een HBO opleiding te gaan doen of alsnog mijn HAVO diploma te behalen.
Door deze onzekerheid heb ik een aantal maatschappijen gebeld binnen NL (KLM, Transavia, Martinair en ArkeFly). Deze kwamen nagenoeg alemaal tot het zelfde advies. "In jou geval zou ik, om zo snel mogelijk de lucht in te komen, eerst in één jaar je HAVO diploma halen i.p.v. een HBO opleiding, want dan zou je leeftijd weer een lichtelijk probleem kunnen worden"(ik ben 20 en zou 25 zijn als ik mijn HBO heb afgerond, tenzij ik een kortere HBO doe in een richting dij mij waarschijnlijk minder interresseert). Alleen ArkeFly vertelde mij dat ze niet naar je vooropleiding zullen kijken tenzij er meerdere/te veel aanmeldingen zouden zijn. Keuze snel gemaakt zou je dan zeggen.
En toch zou ik graag van de jullie willen horen wat jullie ervan vinden. Misschien is er iemand anders die met het zelfde probleem zit of al vliegt en hier ook mee heeft gezeten? Misschien heb ik wel mogelijkheden over het hoofd gezien.
Alvast dank

EmeX
 
Let wel dat je je niet moet beperken op een baan binnen nederland. Mocht je worden toegelaten tot een vliegschool, welke dan ook, dan zul je er rekening mee moeten houden dat een baan in het buitenland (engeland, duitsland, etc.) misschien wel meer voor de hand ligt dan een baan in nederland. Hoe de eisen in die landen zijn zou ik niet weten..

Ik persoonlijk zou voor mn havo diploma gaan. Als ook de maatschappijen je dit aanraden en je wil niks anders dan vliegen, lijkt dit me de beste keus.

Succes met je keuze!
 
Ik weet inmiddels dat Lufthansa en British alleen mensen met HAVO en VWO en een enkele HBO leerling aannemen mits hij daarvoor HAVO of VWO heeft behaald.
 
Wat dus ook een mogelijkheid is, wat ik komend jaar wil gaan doen, is Air, Pilot & Management op de Hanze Hogeschool in Groningen, bij deze opleiding ga je na 1,5 jaar na de KLS en heb je naar mijn weten en wat ze mij bij de KLS vertelden net zoals iedereen de kans om bij een Nederlandse maatschappij te vliegen.

Ook kan je geloof ik via Stella een HBO opleiding volgen Aviation Management of Aviation Engenieering en heb je ook een HBO opleiding...

Blijft wel dat het raar is dat als je MBO leerling een HBO opleiding hebt afgerond, je op net zo'n niveau zit als een HAVO leerling die HBO heeft afgerond, maar minder kans hebt schijnbaar op een baan bij een Nederlandse maatschappij.
 
Wat dus ook een mogelijkheid is, wat ik komend jaar wil gaan doen, is Air, Pilot & Management op de Hanze Hogeschool in Groningen, bij deze opleiding ga je na 1,5 jaar na de KLS en heb je naar mijn weten en wat ze mij bij de KLS vertelden net zoals iedereen de kans om bij een Nederlandse maatschappij te vliegen.

De kans heeft iedereen!! het is een kwestie van je kansen vergroten.
 
Daar sluit ik mij geheel bij aan.
Wat de maatschappijen mij dus vertelede in die telefoongesprekken die ik met huin heb gevoerd is dat de maatschijppijen niet alleen naar het nieveau van vakken zoals engels, natuurkunde en wiskunde kijken. Ze zijn er zeg maar niet van overtuigd dat jij als leerling voldoende algemene ontwikkeling hbet kunnen krijgen als een leerling die HAVO heeft afgerond. Is natuurlijk krom, want dat is per persoon verschillend. Maar goed, je kunt daar uren oer discussieren uiteindelijk zul je (om je kansen op een baan te vergroten) toch een beetje naar hun pijpen moeten dansen. Ik denk dat je je ook lekkerder voelt als je gewoon kan zeggen "kijk hier is mijn HAVO diploma", anders moet je je in allemaal bochten gaan wringen om hun (de maatschappijen) te overtuigen van het feit dat je wel voldoende algemene ontwikkeling hebt. Als hun automatisch aannemen dat een HAVO leerling dat wel heeft dan zal ik dat toch maar gaan doen denk ik.

PS. Bedankt voor de reakties tot dusver, ik heb hier veel aan.
 
Het is trouwens ook niet zo dat ik niet in het buitenland gestationeerd wil zijn of voor een buitenlandse maatschappij wil vliegen, maar wat het is is dat buitenlandse maatschappijen info vragen bij IVW en maatschappijen als KLM en Martinair en die hebben hun eisen héél duidelijk op minimaal HAVO staan en over het algemeen sluiten buitenlandse maatschappijen zich daarbij aan. Bij Lufthansa hoef ik het zoals ik er nu voor sta niet eens te proberen bijvoorbeeld.
 
Tja, dat kan idd allemaal wel zo zijn, maar zodra je HBO hebt afgerond is je algemene ontwikkeling gelijk aan die van een HAVO leerling die HBO heeft afgerond en je dus zijn gelijke bent, anders heeft het toch haast geen zin meer om een HBO opleiding als Air, Pilot & Management aan te bieden?
 
[...] dat buitenlandse maatschappijen info vragen bij IVW [...]

Wat bedoel je daar precies mee? IVW heeft toch helemaal niets met jouw middelbare schooldiploma te maken? :confused:

Als jij bij bijvoorbeeld LH aan de slag wil, zul je je diploma in Duitsland moeten laten omzetten. Dat papiertje laat je vervolgens aan LH zien.
 
Je moet gewoon gezellig AP&M gaan doen hier in Groningen! Vet gezellige studie en je hebt op het eind je vliegbrevet en een Bachelor of Engineering. Daarnaast heb je dan een goede kans om bij de KLM aangenomen te worden.

Immortal
 
Post holland:
IVW is wel degene die te maken heeft met het stellen van de eisen voor iemand die wil gaan vliegen. Dus zei beslissen mede wanneer je nou wel of niet voldoende opleiding hebt om je te storten op een loopbaan als piloot.

Immortal en WD 3408: Dat klinkt idd gezellig misschien zie ik jullie daar:grijns:
 
Post holland:

:wegkwijt:

IVW is wel degene die te maken heeft met het stellen van de eisen voor iemand die wil gaan vliegen.

Correct, als het gaat om het naleven van de JAR-eisen. Zo moet je bijvoorbeeld een medical class 1 hebben en een MCC hebben gedaan voordat je aan de slag mag volgens JAR. IVW heeft hierin slechts een controlerende taak.

Dus zei beslissen mede wanneer je nou wel of niet voldoende opleiding hebt om je te storten op een loopbaan als piloot.

Als jij een CPL met IR en ME-ratings hebt en ook een MCC hebt gedaan EN je bent in het bezit van een geldige class 1 medical, dan mag jij onder JAR-OPS vliegen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat / Divisie Luchtvaart. Zelfs als je alleen de kleuterschool hebt afgerond. Zo heb ik het in ieder geval geleerd. Mocht jij ergens informatie hebben dat IVW/DL inderdaad eisen stelt aan vooropleiding, dan zou ik dat graag zien.

Groetjes, PH
 
Papa Hotel: Mijn wel gemeende excuses. Ik weet ook niet hoe ik erbij kwam:confused:
Tijdens mijn telefoongesprek met KLM werd mij verteld dat er nauw wordt samen gewerkt tussen een aantal grote maatschappijen (KLM, BA, LuftH, AirFrance enz.). Dat komt o.a. omdat er een tekort drijgt, maar ook omdat ze natuurijk wel de créme de la créme willen blijven en dus alleen de beste van de beste piloten aannemen. De vraag is alleen wanneer ben je nou goed genoeg.
Daarvoor zei ik ook in mijn verhaal dat de maatschappijen bij het IVW én de grotere maatschappijen info inwinnen over ons onderwijssysteem en wat nou een redelijke vooropleiding zou zijn. En aan de hand daarvan stellen zij (vaak) ongeveer de zelfde eisen op.
Kijk, het IVW heetft als minimale eis geteld: "Je moet op middelbaar niveau Engels, wis en -natuurkunde beheersen."
Dat is een héél breed begrip. Maar maatschappijen zijn vrij in het aanscherpen van deze eis(en).
 
Het verschil tussen de eisen van vliegopleidingen en vliegmaatschappijen is vrij gemakkelijk te verklaren:

Selectiecriterium van de -meeste- vliegscholen: Kan deze persoon de opleiding met goed gevolg afronden?

Selectiecriterium van de -meeste- airlines: Kan deze persoon later captain worden bij ons?

Dit is dus eigenlijk een vervelende mismatch en laat zien waarom het dus kan zijn dat je wel een vliegopleiding hebt afgerond maar niet aangenomen wordt bij een airline.

Als je een vliegopleiding kan afronden kan je vrijwel zeker een baan als first officer op een Boeing of Airbus wel aan, maar niet per se de overstap naar captain. De meest voorkomende redenen waarom het sommige first officers niet lukt om captain te worden zijn gebrek aan organisatiegraad, globaal overzicht (situational awareness) en management skills. Belangrijkste is dat je in iedere situatie genoeg "bits" in je hoofd over hebt om de situatie aan te kunnen.

Dit wordt door airlines enigszins ondervangen door alleen mensen met hogere opleidingen uit te nodigen voor selectie. Airlines zijn geen humanitaire instelling en het interesseert ze dus niets als jij met alleen MBO wèl geschikt zou zijn, het kost ze simpelweg teveel moeite (en geld) om ook alle MBO'ers uit te nodigen, als je meer kans maakt op geschikte kandidaten uit de HBO-poule.

Het is dus zeker niet onmogelijk en uiteindelijk ook een beetje kwestie vraag/aanbod, maar een HAVO/HBO diploma verbeteren je kansen aanzienlijk.
 
Ik ken toch echt iemand met MBO bij British Airways.

SG: Minimaal VWO is alleen als je zonder ervaring binnenkomt (Self Sponsored Pilot), voldoe je aan de Direct Entry Pilot eisen dan maakt de vooropleiding (geloof ik) niet uit....
 
Hey koning lucht, bedankt voor die link.

Als ik de discussie van fireiceviper lees, krijg ik het idee dat men meer hamert op het halen van je P i.p.v. het halen van je HAVO diploma.
Ik dacht juist dat je P niet voldoende zou zijn... Maar het feit dat je P als toegenangsbewijs voor UO gebruikt kan worden moet (vooral buitenlandse maatschappijen) wel wat zeggen idd.
Kan iemand mij vertellen wat hij/zij hier van vindt?
Ik ben zelf bezig (afronden) met MTS+ (mbo niveau vier, technische richting)
Als je P al reden is op meer baangarantie, waarom zou ik dan nog mij HAVO diploma gaan halen (wat veel mensen als een stap terug zien), als ik ook mijn P kan halen in een technische richting of bijv. A&PM in groningen. DAt is mijn nieuwe vraag. Graag reakties
 
De KLS en de KLM hebben als minimale eis havo. Dus als je bij de KLS wilt, zal je waarschijnlijk de volle vier jaar AP&M moeten doen. Maar dan heb je wel een HBO!
 
SG: Minimaal VWO is alleen als je zonder ervaring binnenkomt (Self Sponsored Pilot), voldoe je aan de Direct Entry Pilot eisen dan maakt de vooropleiding (geloof ik) niet uit....

De persoon waar ik het over heb is SSP. Misschien kan MD11 man hier meer ligt op schijnen (hij is al geruime tijd afwezig op dit board helaas...). Maakt ook niet uit! vrolijk kerstfeest!
 
Back
Top