Condor arbeidsvoorwaarden

Flying Butchah

New member
Beste Mensen,

Ik verwacht binnenkort een uitnodiging te krijgen voor Conder, om op laatste interview te komen. Heb onlangs meegedaan aan de Lufthansa assesment en was hier tijdens de FU afgevallen. Door het behalen van de BU en de screening, hoef ik deze niet meer voor condor te doen.

Nou is mijn vraag of iemand mij enige info kan geven over het roster en de arbeidsvoorwaarden van condor? PPJN kom ik ook niet echt verder mee namelijk

Grtz Flying Butchah
 
@ Flying Butchah

Misschien kan ik je helpen. Ik meen dat ik die info ergens heb liggen. Ik zal straks voor je kijken.
 
Voorwaarden WAREN goed tot voor kort, contract is nu veranderd of wordt binnenkort veranderd aangezien de gehele zaak bij AB komt te liggen. Zelfde verhaal als wat bij LTU is gebeurd eigenlijk, maar ja ach als eerste job niets om over te klagen natuurlijk...
 
Bedankt voor de reacties, wacht nog op reactie van Oboema, nog niet veel wijzer geworden

@ Papa petje
Nog wat info kunnen vinden?

Grtz Flying Butchah
 
Condor Classic;

Loon; € 4950,- . Dit is het standaardbedrag van loonschaal 1 voor KTV piloten (maw als je onder de Lufthansa CAO valt.) Jij zal als nieuw aan te stellen piloot niet onder de Lufthansa CAO vallen dus ik weet niet of jij een andere loon krijgt of niet. Itt de Lufthansa piloten die bij de Mutter :stapelge: vliegen komen wij pas na 1,5 jaar in loonschaal 2 en na 3 jaar in loonschaal 3 daarna loopt het gelijk op. Ook vliegen wij door tot ons 60e en niet tot ons 55e. Overuren beginnen na je 79e blockuur, na je 95e blockuur mag je diensten weigeren. Afgelopen zomer zat ik elke maand boven de 90 blockuren. Verder krijg je nog een royaal daggeld (gemiddeld zo'n 400 á 500 €/maand)

Vrije dagen; 11 per maand, waarvan er 2 weggenomen kunnen worden die dan wel weer in een andere maand teruggegeven moeten worden. Er is geen minimum aantal vrije dagen tussen werkdagen (na 6 dgn kan het dus zijn, en is het zo dat je maar 1 vrije dag hebt en dan weer naar de baas kan). Je kan 4 vrije dagen requesten die ook vast staan en waar crewplanung niet aan komt. Maar voor de rest van de maand ben je vogelvrij. Veel veranderingen van rooster en vrije dagen. Hier kan je niks aan doen. Maw weinig stabiele roosters.

Vakantie: 42 dgn per jaar

Deeltijdmogelijkheden; ja

Stationeringen; Hamburg, Hannover, Dusseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Munchen.

De sfeer aan boord is meestal zeer goed. Niet van die echte Lufthanseaten. De meesten willen ook het liefst bij Condor blijven vliegen en hebben geen zin in een al dan niet verplichte wissel naar LH. Maar er zijn ook LH'ers die niet weten hoe snel ze weer terug moeten juist omdat het zo losjes is en niet des Lufthansas.
Persoonlijk vond ik afgelopen zomer niet zo geweldig, ik vloog alleen nog de 757 en dan is het hard werken met weinig stabiele roosters. Begin december ben ik uitgechecked op de 767 en ben net terug van mijn eerste lange rit naar Las Vegas. Dit was eigenlijk een vakantie op kosten van de baas, 4 dgn vrij, vrouwlief mee, beetje geld vergokken op de strip, spotgoedkope kleren kopen, grand canyon gezien, en op je gemakje naar Frankfurt vliegen en weer vrij. Hier kan ik goed aan wennen. Kortom het Condor verhaal heeft 2 kanten, en ik denk dat de afwisseling 757, 767 zeer interessant is. Kanttekening hierbij; 757 diensten kan je niet requesten, 767 diensten wel. Als je in Frankfurt gestationeerd bent kan je bijna alle 767 diensten requesten, als je vanaf een van de andere stations vliegt dan is de keuze beperkter (er wordt een aantal diensten per station toegewezen). De 767 vliegt alleen vanaf Frankfurt.

De verkoop aan Air Berlin; dit is gewoon afwachten, er wordt weer veel ge o.h. t maar niemand weet precies wat de gevolgen zullen zijn. Voorlopig gaat alles gewoon verder zoals het is. Alle piloten met een KTV contract wisselen binnen nu en 6 jaar naar LH (of je blijft als je wilt). Hoe de regelingen zijn voor nieuwe piloten weet ik niet. Toch denk ik dat het een goede eerste job is; je krijgt ervaring in short haul (oa mallorca, jerez de la frontera), medium haul (oa hurghada, canarische eilanden, banjul) en long haul (oa las vegas, vancouver, mauritius). De opleiding is goed en bij de checks wordt er ook wat van je verwacht.
 
Last edited:
Hi Flying Butchah,


oboema heeft het prachtig verwoord. Ben je bezig met ze? Ik ben in de lente bij hun geweest. Alles was goed behalve mijn duits. Dus ben ik druk bezig met een cursus om me weer te melden. Wie weet misschien worden we wel collegas.
 
Hey papa petje,

Verwacht binnenkort een uitnodiging voor het interview, heb voor lufthansa cityline een cursus duits gevolgd in münchen, dus hoop dat ik het hiermee red. Op dit moment heb ik verder nog geen datum maar ik hoop binnenkort :grijns:
 
Hallo mensen,

Ik verwacht binnenkort een uitnodiging voor 't assessment van Condor. Kan iemand mij misschien enige actuele informatie geven over rooster en arbeidsvoorwaarden bij Condor. Ook zou ik graag willen weten waar de nieuwelingen worden gestationeerd.

Alvast bedankt!
 
Ik ben ook aan het overwegen bij Condor te solliciteren. Moet je bij indienst treding Duits spreken of krijg je daar ruim de tijd voor net als bij Cityline?

Gaat longhaul op seniority of kan je meteen op de 767 beginnen als je die al gevlogen hebt?

Wat is de take home pay gemiddeld inclusief toeslagen en dutypay?

thanks!

FC
 
Ik heb laatst een mailtje gehad van Condor waar toch wat andere bedragen in staan dan in Oboema zijn post. De bedragen zijn een stuk lager dan +/- 4900 euri.
Onder het Air Berlin contract ga je een stuk minder verdienen dan onder het LH contract. (een reden voor mij om niet te gaan). Ik had laatst gerekend en kwam met 50 hrs vliegen per maand op ongeveer 3700 euri uit.

Zal nog even de email opzoeken en hier posten, dan heb je de info.

succes met het gesprek iig!
 
Viper1983

Die 3700 Euro mag ik wel aannemen dat dat netto is?

Oboema

Het zou me verbazen als Condor DEC aanneemt. Wat is de time to command?

regards

FC
 
In dit economische klimaat vraag ik me af of we deze discussie in laten we zeggen mei nog op deze manier voeren.:dozey:
 
Ik heb laatst een mailtje gehad van Condor waar toch wat andere bedragen in staan dan in Oboema zijn post. De bedragen zijn een stuk lager dan +/- 4900 euri.
Onder het Air Berlin contract ga je een stuk minder verdienen dan onder het LH contract. (een reden voor mij om niet te gaan). Ik had laatst gerekend en kwam met 50 hrs vliegen per maand op ongeveer 3700 euri uit.

Zal nog even de email opzoeken en hier posten, dan heb je de info.

succes met het gesprek iig!

Viper1983

Die 3700 Euro mag ik wel aannemen dat dat netto is?

Oboema

Het zou me verbazen als Condor DEC aanneemt. Wat is de time to command?

regards

FC

Condor neemt vanaf februari DEC aan. En wat Viper al schreef tegen een fooi (de bedragen die ik eerder genoemd heb zijn de Lufthansa KTV salarissen). Het is een soort uitgekleed Air Berlin contract. Dat er mensen op af komen verbaasd mij, maar ze komen. Bij Condor vlieg je eerst 757 en na ongeveer een half jaar wordt je uitgechecked op de 767.

Grundgehalt CPT (1e Stufe): € 4.223,-. Hierbovenop komt tot 70 vlieguren een bedrag van € 21,85 (waarover belasting betaald moet worden) + € 12,44 (belastingvrij).

Overuren vanaf 70 uur tot 85 uur worden beloond met € 37,59 (belastingplichtig) en € 12,44 (belastingvrij).

Vanaf 85 uur krijg je € 69,88 (belastingplichtig) en € 12,44 (belastingvrij).

Ter vergelijk: een 1e Stufe KTV CPT bij Condor krijgt als basis € 9.200,-. Zonder uurvergoeding, maar met overuren vanaf 79 gevlogen uren.

Ik heb maanden gevlogen van 50 uur en maanden van 95, de meeste maanden kom je zo rond de 70 a 80 uur uit. Dus reken maar uit.

Na 5 jaar is het Grundgehalt € 4.944,00, na 10 jaar € 5.845,25 na 15 jaar € 6.746,50 na 20 jaar € 7.647,75 na 25 jaar € 8.549,00 en na 27 jaar de laatste Stufe € 8.909,50. De uurtoelagen en overuren blijven ongeveer gelijk.

Je zit, als je CPT wordt, voorlopig naast FO's met meer vliegervaring en (veel) hogere salarissen. Volgens velen wordt dit een onwerkbare situatie.

Verder heeft Condor vanaf volgende maand helemaal niks meer te maken met LH, dus droom niet stiekem van de 747 of 380. Daarvoor zijn geen mogelijkheden meer voor mensen met een nieuw contract.

De Lufthansa ID-reisregeling geld dan ook niet meer.

Stationering wordt FRA.


Succes
 
Last edited:
Thanks oboema!

Ik denk dat ik het erbij laat. Dit zijn schandalig lage salarissen. Is dit voor de Vereinigung Cockpit geen mooie gelegenheid om dat hele bedrijf niet even plat te leggen. Waar is de vakbond?

Helaas vrees ik dat ze de mensen wel zullen krijgen. Zijn nog een aantal die ik ken ex XL, Zoom, Silverjet die nog geen werk hebben gevonden.

Air Berlin is na Ryanair de grootste vijand voor ons beroep.

FC
 
Thanks oboema!

Ik denk dat ik het erbij laat. Dit zijn schandalig lage salarissen. Is dit voor de Vereinigung Cockpit geen mooie gelegenheid om dat hele bedrijf niet even plat te leggen. Waar is de vakbond?
FC


Haha de VC. De Geschäftsfuhrung heeft dit er tussen neus en lippen door even doorgedrukt. Toen de deal met Air Berlin niet door ging heeft de Geschäftsführung aan de VC gevraagd of ze de salarisstructuur zo mochten overnmenen, dit was natuurlijk kein Problem.

Geloof me aan de VC heb je alleen wat als je bij LH vliegt.
 
stufe 0: basis € 2.060,00
stufe 5: basis € 2.935,50
stufe 10: basis € 3.450,50
stufe 15: basis € 3.965,50
stufe 20: basis € 4.480,50

tot 70 uur: belast € 14,00, onbelast € 5,86
71 tot 85: belast € 21,84, onbelast € 5,86
meer dan 85: belast € 39,00, onbelast € 5,86

mischien toch maar een vak gaan leren...........
 
Back
Top