Het is heel simpel: Onze klanten (passagiers) begrijpen over het algemeen helemaal NIETS van ons werk. Als je tijdens de vlucht naar de WC gaat vallen er al een paar om door een paniekaanval.
Dit gekoppeld aan het internet van tegenwoordig waar iedereen z'n mening kan spuien (zie net het topic over de zielige Telegraaf "journalist"), dan is het niet zo moeilijk om te bedenken waarom airlines liever iemand zonder -zichtbare- tattoo's heeft. Een piloot met donkere huid en een baard is voor veel passagiers een potentiële terrorist en een piloot met een tattoo is een Hell's Angel. Je mag dan bij aanname van een vlieger met een duidelijk zichtbare tattoo alvast een apart bakje maken voor de klachtenbrieven over hem, die komt gegarandeerd vol tijdens z'n carrière. Zelfs al is dat totaal onterecht.
In deze tijd waarin branding zo zorgvuldig wordt uitgedokterd is het ook heel simpel. Airlines (en andere bedrijven) besteden veel geld om precies de juiste kleur voor hun logo te hebben, de juiste vormen en uitstraling om zo precies hun kernwaardes te uiten naar het publiek. Een tattoo wordt door de meeste mensen met de volgende kernwaardes geassociëerd: "duister, louche, ruig, onbezonnen, alcohol, drugs, geweld, criminaliteit, alternatief, niet normaal" Ook hier weer, kan dat volkomen onterecht zijn. Maar je kunt begrijpen waarom een airline dat risico niet graag loopt.
Dit is uiteraard een beetje gechargeerd en er zijn allerlei gradaties. Een kleine "schattige" tattoo van een hartje of whatever zal waarschijnlijk weinig negatieve reacties uitlokken.