RT en transpondergebruik

Cu

New member
Er staat mij iets van bij dat je een transponder alleen mag bedienen als je een RT license hebt, maar ik kan het nergens vinden. Weet één van jullie waar ik het (op internet) vinden kan??

Thx!
 
Ik kan je niet zeggen waar je het kan vinden, maar mij hebben ze (waaronder iemand van de examencommissie) verteld dat je géén RT-licentie nodig hebt om een transponder te bedienen. Dus...
 
Dit is nieuws voor mij. Ik heb nooit gehoord dat dat zo was ook niet van een instructeur. Maar het zou me niets verbazen als het waar was.

Wie kent een Itrip, de mini fm zender voor je Ipod, zodat je via de radio kan luisteren. Mag officieel niet want het is een zender. Daarop door geredeneerd ........

As jij denkt dat het veiliger is/ verplicht om je transponder aan te hebben, dan zou ik m maar gewoon aandoen!
 
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou je je solo's met transponder uit moeten vliegen. Een transponder is natuurlijk ook geen (radio)zender / ontvanger.
 
En dat geldt dan ook voor de zweefvliegerij. Er zijn nog steeds plannen in de maak om een transponder te verplichten in zweefvliegtuigen terwijl de meeste zweefvliegers in cat G t/m E airspace vliegen en geen R/T (nodig) hebben. Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat je je R/T moet hebben voor een transponder. Het lijkt me ook niet logisch
 
Een transponder zend een signaal uit en dus zou je kunnen beargumenteren dat het wel een zender is en voor een zender ..........
 
Volgens mij is een transponder gewoon een onderdeel van het vliegtuig en valt daardoor onder het brevet en niet onder een RT licence.
Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
 
De wijzigingen ten aanzien van de transponderverplichting en transpondergebruik zijn opgenomen in AIP ENR 1-6-1 (wijziging 30 mei 2002) en VFG ENR 1-6-1 (wijziging 7 juni 2002).

De volgende verplichtingen gelden voor VFR luchtverkeer:

1. Verplicht activeren van een transponder indien hierover wordt beschikt. (dit geldt ook voor micro light aeroplane en touring motor gliders).

2. Verplicht voeren en activeren van een transponder in de GENOFIC area.

3. Verplicht voeren en activeren van een transponder voor gemotoriseerd VFR luchtverkeer, behalve in luchtruim met classificatie G onder 1200’AMSL. (In luchtruim met classificatie G onder 1200’ AMSL geldt nog steeds de regel dat indien een transponder aanwezig is, deze ook geactiveerd moet worden)

4. De transponder wordt geactiveerd in mode S, of in mode C en mode A code 7000, tenzij een andere code wordt opgedragen door de luchtverkeersleiding.

5. De transponder moet voorzien zijn van een hoogte uitlezing (=mode C). Het is uitdrukkelijk niet toegestaan een transponder zonder hoogte uitlezing te gebruiken.

6. Het is voorlopig niet toegestaan de transponder te activeren onder de Schiphol TMA.

7. Per 1 januari 2003 geldt regel 3. ook voor zweefvliegtuigen, ballonnen, zeilvliegtuigen en schermvliegtuigen, dus alle VFR luchtverkeer.


Bron: AIC-B 11/02 25 JUL
 
:haha:

Leuk die wetgeving op papier! Alleen de praktische haalbaarheid....

De verplichting voor generatorloze luchtvaartuigen om een transponder te voeren is al jaren oud. De datum 31 maart 2008 is het resultaat van twee eerder uitgestelde data. Dit uitstel is niet vreemd, want op die momenten was er geen geschikte transponder te vinden, was geen enkele stakeholder, zoals luchthavens, luchtverkeersleiding, Luchtmacht en transponderfabrikanten, in staat om met de nieuwe regelgeving te werken of bruikbare transponders te leveren.

Als we het AIP moeten geloven werd er in 2003 van de ballonvaarders al verwacht om hun passagiers te laten staan en een diesel motor in de mand mee te nemen om hun transponder te poweren...
 
.....Voor een zender is een radio station licence nodig. Voor het gebruik ervan heb je niet altijd R/T nodig (denk aan de ouwehoer frequenties).

Hoe zit dit eigenlijk met handheld transceivers???

Is daar ook een radio station licence voor nodig of volstaat een R/T aantekening om deze te mogen gebruiken???
 
Is daar ook een radio station licence voor nodig of volstaat een R/T aantekening om deze te mogen gebruiken???

Ik heb een officiële machtiging voor de aanleg, het aanwezig hebben en het gebruik van een zendinrichting in de categorie mobiele stations aan boord van luchtvaartuigen.
 
Shhhhh.

Straks wordt er iemand wakker en die gaat inspecties uitvoeren om te kijken of je niet illegaal (zonder vergunning) een zender in bezit hebt. ;)

Daarnaast lijkt het mij wel veilig om een backup voor de radio bij je te hebben en dat lijkt me belangrijker dan een vergunning.

Spreek je snel :)
 
Ik heb een officiële machtiging voor de aanleg, het aanwezig hebben en het gebruik van een zendinrichting in de categorie mobiele stations aan boord van luchtvaartuigen.

Oeps... Moet ik dan een vergunning hebben voor mijn handheld reserve (gebruikte ik voor MLA). Heb altijd gedacht dat dit wel mocht met de RT aantekening op mijn PPL.
Overigens, laten we geen slapende honden wakker maken, maar het heeft mij altijd verbaasd, dat je zo makkelijk een zender kan kopen voor de luchtvaartband.
Kun je best wel kwaad mee, als je zou willen.
 
Oeps... Moet ik dan een vergunning hebben

Affirmative ;)

RMK / Er zijn landen zoals (voorbeeld) België waar het voorhanden hebben van (persoonlijke) zend- en(of) ontvangst apparatuur strickt verboden is.

Bijgevolg: gerechtelijke vervolging (inbeslagname apparatuur + € boete) wegens spyonage :eek:

M.a.w. laat in België je (persoonlijke) zend- en ontvangst apparatuur (Handheld) ALTIJD in de kist liggen!
 
Last edited:
Chopchop. Je hebt helemaal gelijk. Het standpunt van het IVW laat niets aan duidelijkheid te wensen over.
 
zie hier een link naar IVW waar de berichtgeving staat over de verplicht mode S transponder per 31-3-2008 voor alle luchtvaartuigen.

In dit verhaal staat dat een RT license niet nodig is voor transponders....

http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/luchtruim/ontwikkelingen/modestransponder.aspx

Voorlopig is het nog geen 31 maart.
Afgelopen week her en der gelezen dat alleen Duitsland en NL nog maar vasthouden aan deze datum voor mode-s.

Afwachten dus maar.

-Kees.
 
Back
Top