Een transponder zend een signaal uit en dus zou je kunnen beargumenteren dat het wel een zender is en voor een zender ..........
De verplichting voor generatorloze luchtvaartuigen om een transponder te voeren is al jaren oud. De datum 31 maart 2008 is het resultaat van twee eerder uitgestelde data. Dit uitstel is niet vreemd, want op die momenten was er geen geschikte transponder te vinden, was geen enkele stakeholder, zoals luchthavens, luchtverkeersleiding, Luchtmacht en transponderfabrikanten, in staat om met de nieuwe regelgeving te werken of bruikbare transponders te leveren.
.....Voor een zender is een radio station licence nodig. Voor het gebruik ervan heb je niet altijd R/T nodig (denk aan de ouwehoer frequenties).
Is daar ook een radio station licence voor nodig of volstaat een R/T aantekening om deze te mogen gebruiken???
Daarnaast lijkt het mij wel veilig om een backup voor de radio bij je te hebben en dat lijkt me belangrijker dan een vergunning.
Ik heb een officiële machtiging voor de aanleg, het aanwezig hebben en het gebruik van een zendinrichting in de categorie mobiele stations aan boord van luchtvaartuigen.
We wonen wel in Nederland he
Oeps... Moet ik dan een vergunning hebben
zie hier een link naar IVW waar de berichtgeving staat over de verplicht mode S transponder per 31-3-2008 voor alle luchtvaartuigen.
In dit verhaal staat dat een RT license niet nodig is voor transponders....
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/luchtruim/ontwikkelingen/modestransponder.aspx