Logboek vraagje

@ Great Balls of Fire and Morning Glory

Jullie hebben absoluut gelijk ... maar ik ben destijds begonnen met lessen en heb samen met mijn instructeur mijn logboekje ingevuld. Deze heeft die lesvluchten met touch and go's waarbij elke touch als start en landing werd genoteerd gewoon afgetekend ... vervolgens heeft IVW zowel bij afgifte van mijn PPL en CPL mijn originele logbook in handen gehad en ook de aantekeningen etc. van de vliegschool. Ze hebben de brevetten gewoon afgegeven. Dus als ik 'gesewed' zou worden, dan denk ik dat zowel mijn vliegschool als ook de IVW iets hebben uit te leggen :mad:

Neemt niet weg dat ik vanaf nu t&g's correct zal gaan noteren :kiss:
Dank voor de informatie!
 
Putty,
iedere Nederlander wordt geacht te wet te kennen en onwetendheid is helaas geen goede verdediging. Als je "gesued" zou worden, kun je het de IVW/DL niet kwalijk nemen dat ze niet elke vlucht controleren en gaan navragen bij de betreffende vliegvelden of je stop en goes of touch en goes hebt gemaakt.
Je instructeur zou inderdaad beter moeten weten, maar aangezien ik zelf mijn FI papieren heb en niet op de hoogte was van deze regel heb ik zelf ook het schaamrood op m'n kaken staan.
Gelukkig is er een laag minimum (12 starts en landingen) te behalen en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die heel bewust de boel (moeten) belazeren om aan dit minimum te kunnen voldoen. Ik kwam zelf de afgelopen jaren aan een paar honderd landingen per jaar en kom dus echt wel aan de 12 starts.
Ik heb zelf dus ook iets geleerd van deze thread, dus bedankt allemaal voor de info. Ik zal proberen er bij te zijn op de BBQ om mijn schuld af te lossen.

Voor de beginnende vliegers: ik heb vaak tegen mijn studenten verteld dat het grootste voordeel van dit vak (m.i.) is dat je nooit bent uitgeleerd. Het grootste nadeel van dit vak is dat je nooit ben uitgeleerd.
 
@Putty & Ochtend Gloren,

Ter leering ende vermaeck:

In een training environment (lees: opleiding) is het de instructeur/FTO die het logboek aftekent.

Eenmaal in het bezit van je papieren, ben je zelf verantwoordelijk.
 
mag ik ook nog een andere vraag stellen over het logbook??
oke, ik heb op dit moment een portugees logbook, deze wil ik omwisselen voor een nederlandse/(engels talige).
hoe moet ik dit doen? mag ik er gewoon 1 kopen en in gebruik nemen? of moet ik hem bv eerst laten aftekenen door ivw ofzo?
bedankt!
 
Ik heb destijds het IVW gebeld en mocht gewoon de totalen in mijn JAR logboek schrijven.
Ik moest wel de orginele logboeken bewaren (in mijn geval militair en portugees)
 
Sja nu je het zegt... Gelukkig kom ik er net achter dat dat maar een hersenspinsel van me was. Scheelt weer krassen in het logboek.
IVW kan weer opgelucht ademhalen.

De touch & go's van het circuit heb ik wel gelogd als zijnde landing, net als alle andere landingen en touch & go's en zelfs approaches :eek: tijdens mn opleiding. Dit alles afgetekend door de instructeur en de FTO....

Goed, vanaf nu dus braaf zoals het hoort
 
Vroeg me af hoe men CATIII autolands logt? Landing voor beide stoelen aangezien het apparaatje het doet, of alleen voor de PF op het moment van touchdown? Bij ons vliegt namelijk de FO de hele APPR tot 50'...
 
Vroeg me af hoe men CATIII autolands logt? Landing voor beide stoelen aangezien het apparaatje het doet, of alleen voor de PF op het moment van touchdown? Bij ons vliegt namelijk de FO de hele APPR tot 50'...

Log ze zelf (FO) ook als landing voor mezelf, ook ik vlieg tot 50' waarna de baas het overneemt. Zelfde geldt voor Monitored Approaches, die wij ook vliegen. (Maar de captain wel zelf handmatig land)

Het is een multi-pilot aircraft (737), dus telt het sowieso niet voor beide piloten?
(Geldt dat dus niet voor alle landingen die je samen maakt?)
 
Log ze zelf (FO) ook als landing voor mezelf, ook ik vlieg tot 50' waarna de baas het overneemt. Zelfde geldt voor Monitored Approaches, die wij ook vliegen. (Maar de captain wel zelf handmatig land)

Het is een multi-pilot aircraft (737), dus telt het sowieso niet voor beide piloten?
(Geldt dat dus niet voor alle landingen die je samen maakt?)

Goeie, voor de CAtIII en MA had ik nog niet aan gedacht.
Wat betreft "echte" landingen: alleen loggen wat je zelf doet.
Ondanks dat ik ook over de operatie meedenk log ik geen PIC/Captain ;)
 
Het gaat er om dat je je minimale starts en landings haalt binnen een bepaalde periode (3 maanden). Daarom moet je dit registreren in je logboek.
Het gaat dan om de landing of takeoff, niet de approach of climbout.
Je logt dus alleen t/o of landing als je daadwerkelijk met je handen aan de controls zit (pf) tijdens t/o of landing. Bij autoland klinkt dit natuurlijk een beetje raar omdat de automaat stuurt, maar de pf tijdens de flare bepaalt wel of de automaat het goed doet en kan/moet evt ingrijpen.

Vliegen als pf tot 50 voet is dus de nadering, niet de landing.
 
Back
Top