Wederom: Betalende co's?

Alrighty then,..

Even in het kort dan maar:
Betalen voor een TR/baan vond, vind en zal ik ik altijd naaiwerk van de bovenste plank blijven vinden en moet/mag je van mij niet eens over nadenken!

Dat gezegd; een trainingsbond kan ik begrijpen, want hiermee geeft de werkgever aan dat hij bereid is te investeren, maar wel verwacht dat je een voorafgestelde periode werkzaam zal zijn. (IMHO niet langer dan 1 jaar accepteren)

Sebastian, ik weet uiteraard niet wat je van plan bent & hoe, maar als ik eerlijk mag zijn dan lijkt het erop dat je echt geen flauw idee hebt. Vandaag een B-200, gisteren een PC-12 en morgen een VLJ en dat keer 2? Gisteren "schreeuwen" om een co-piloot en vandaag geld ervoor vragen?
Uhh, misschien eerst eens even een wat knaken uitgeven aan een businessplan voordat we hier grootsig gaan lopen roepen dat we vliegers nodig en hebben en iemand blij gaan maken met een dooie mus! (seen it way too many times!)

Dan nog even hetvolgende:
Heb nog nooit zoveel banen gezien op climbto350
Nee ik heb nog nooit betaald voor een TR.
Ja ik heb een betalende baan.

Beer; van mij krijg je alle sympathie, want ik weet maar al te goed hoe het is! (als je me niet gelooft, dan pm ik het je wel)
Maar laat je niet verleiden tot het betalen voor een baan, want toch zeker in deze tijd zijn er banen waarvoor ook jij in aanmerking komt, maar dat vraagt misschien wel een verhuis naar een ander land? Ben jij bereidt? (algemeen bedoeld)
 
Beer; van mij krijg je alle sympathie, want ik weet maar al te goed hoe het is! (als je me niet gelooft, dan pm ik het je wel)
Maar laat je niet verleiden tot het betalen voor een baan, want toch zeker in deze tijd zijn er banen waarvoor ook jij in aanmerking komt, maar dat vraagt misschien wel een verhuis naar een ander land? Ben jij bereidt? (algemeen bedoeld)

Ik geloof je wel hoor. ;)
Ben het ook wel met je eens. Als je een TR 737 met een paar honderd uur hebt, dan zijn er inderdaad banen zat. Maar geloof me.... compleet type-loos en een chronisch te kort aan uren en het aanbod is opeens een stuk minder, zoniet bijzonder slecht. Ook het buitenland denk daar zo over. TT van 1000 tot 1500 uur is geen uitzondering.
Ik ben wel bereid te verhuizen (persoonlijk bedoeld ;)). Maar nogmaals, voor lowtimers is de markt niet zo geweldig (een stuk of 40 afwijzingen/non-reply's de afgelopen paar maanden bevestigen dat ook weer).

Zoals al eerder gezegd, ik begrijp wat mensen het er niet mee eens zijn en heb daar alle respect voor. Ik zou ook liever niet betalen voor een type, maar ben ondertussen zo schreeuwend toe aan een baan, dat ik voor dat soort dingen best open sta.
 
Alrighty then,..

Sebastian, ik weet uiteraard niet wat je van plan bent & hoe, maar als ik eerlijk mag zijn dan lijkt het erop dat je echt geen flauw idee hebt. Vandaag een B-200, gisteren een PC-12 en morgen een VLJ en dat keer 2? Gisteren "schreeuwen" om een co-piloot en vandaag geld ervoor vragen?
Uhh, misschien eerst eens even een wat knaken uitgeven aan een businessplan voordat we hier grootsig gaan lopen roepen dat we vliegers nodig en hebben en iemand blij gaan maken met een dooie mus! (seen it way too many times!)

Zie mn andere mail bij de andere thread: Businessplannen zijn uiteraard gemaakt. PC 12, C90 en/of B200, misschien zelfs meer! Deze heren zijn zich aan t verdiepen en willen misschien een hele vloot. Mijn taak om hen te adviseren en waar beter terecht bij collega's. By the way, JIJ stelt nu dat ik betalende co's ZOEK, terwijl de topic is "hoe men hierover denkt" , dat is een wezenlijk verschil. Het ligt dicht bij elkaar, dat zal niemand ontkennen, maar nogmaals, het is orienterend. Ik heb liever een goede vlieger naast me dan iemand die betaald maar niets toevoegd.
 
Wel, Sebastian al genoeg info in een wat negatieve trant. Tenslotte de midden jaren negentig (Base, Tulip, Excel etc) waren niet echt je van het.

Maar ja, ik ken ook een paar gasten die grofbetaald hebben als Co (niet zozeer bij de bovengenoemde drie) en zitten inmiddels wel hoog en droog bij MXP, trans, KLM, of elders.

Ze waren wel de eersten die er instapten om te betalen, hun motto beter betalen en uren boren dan op de taxi zitten en je schuld aflossen.

Wat te zeggen tis net als op de beurs, op tijd instappen en op tijd uitstappen (maar wel de eerste zijn) dus een beetje risico lopen, wie zal het zeggen.
Maar een ding is duidelijk je hoort alleen de succesverhalen van degenen die het wel hebben gelapt en (vrijwel) nooit van degegen die de vliegerij hebben opgegeven.

Mzzl
 
Touch & Go,

Ben t helemaal met je eens, maar je weet ook dat de meeste maatschappijen, helaas, aan zelf betaalde TR en hoge uren eisen vast blijven houden. Dus ik kan het met je eens gaat zitten zijn, maar daarmee maak ik de kans op een baan in de luchtvaart niet echt groter voor mezelf geloof ik.

Sebastian,

Zomaar wat overwegingen:
PC 12, is SE dus onder AOC/JAR-OPS alleen DAY VFR mocht je ooit die kant op willen...
Beech 90/200 zijn zeker gave kisten maar volgens mij heeft er nog nooit iemand geld mee kunnen verdienen.
VLJ is een markt waar meer bedrijven mee bezig zijn, dus moet je donders goed weten wat je wil en wat je kan om het daar 'te gaan maken'.....

Als je betaald voor werk en TR kan je ook eisen stellen, zoals overal geldt: "wie betaald bepaald". Helaas voor sommige nieuwkomers zoals ik, denken sommige maatschappijen daar net even iets anders over... ;-)
Mezelf via Distance Learning door de ATPL theorie heen worstelen is één ding, maar betalen om ergens te mogen werken, gaat me net effe te ver.

Groeten
Ditched

p.s. Touch & Go is volgens mij geen kwaaie peer maar wel kritisch, moet je tegen kunnen en doe er je voordeel mee ;-)
 
Sebastiaan,

Je kan toch niet verwachten op een BB als airwork veel sympathie te gaan krijgen voor het betalen van vlieguren.

Het gaat niet alleen over het feit hoe de markt daarover denkt, maar vooral ook of je jezelf als maatschappij serieus neemt.

De meeste voorgangers bestaan inmiddels niet meer en de vraag is of je dergelijke bedrijven serieus moet nemen.

ALs je als bedrijfje de paar knaken voor de copiloot als besparing ziet, heb je dan in de luchtvaart niet weinig te zoeken en en heb je dan wel een idee hebt wat de rest wel allemaal gaat kosten aan maintenance, landingsgelden, vergunningen etc.

In elk geval komt het allemaal niet allemaal erg solide over op die manier vind ik maar dat is mijn persoonlijke mening. Perceptie van een bedrijf naar de buitenwereld lijkt me ook belangrijk. Zo n dingen spelen daarin mee.
 
Zal even inhaken op neg verhalen: Ikzelf heb ooit een mega bedrag betaald voor 500 uur Learjet. Aangekomen in de States bleek alles een luchtbel, dus geld kwijt, geen uren en wel schulden. Ik ben dus 1 vd weinigen die heeft moeten stoppen. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben ik erg gefortuneerd deze mogelijkheid uit te buiten. Ik zit nu aan de studie want ik moet mn complete B1 theorie overdoen, daar de regels veranderd zijn toen ik in de USA zat en mn B3 nog niet afgevlogen had. Je mag dus zeggen dat mijn motivatie er nog steeds is, nu ik wederom opnieuw kan beginnen. Echter, dedeceptie van het Amerika verhaal heeft niet alleen bij mij plaatsgevonden, maar toendertijd ook nog bij minsten 28 anderen. Ik heb families kapot zien gaan door het betalen van uren die nergens toe leidden. Wederom mijn statement (nu wat meer onderbouwt): Liever een goede co dan een betalende nietsnut.
 
Het lijkt mij duidelijk dat als er een goede Co is, die nog wil betalen ook, er niet gelijk negatief op gereageerd zal worden. Het is tenslotte "extra" geld voor de onderneming. Maar goed, nogmaals, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die vliegtuigen er komen, gebaseerd op het businessplan en NIET op betalende co's. We willen allemaal vliegen en als de kisten er komen, zullen er meerdere vliegers nodig zijn (stuk of 7), wat de markt ten goede komt.
 
Zal even inhaken op neg verhalen: Ikzelf heb ooit een mega bedrag betaald voor 500 uur Learjet. Aangekomen in de States bleek alles een luchtbel, dus geld kwijt, geen uren en wel schulden. Ik ben dus 1 vd weinigen die heeft moeten stoppen. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben ik erg gefortuneerd deze mogelijkheid uit te buiten. Ik zit nu aan de studie want ik moet mn complete B1 theorie overdoen, daar de regels veranderd zijn toen ik in de USA zat en mn B3 nog niet afgevlogen had. Je mag dus zeggen dat mijn motivatie er nog steeds is, nu ik wederom opnieuw kan beginnen. Echter, dedeceptie van het Amerika verhaal heeft niet alleen bij mij plaatsgevonden, maar toendertijd ook nog bij minsten 28 anderen. Ik heb families kapot zien gaan door het betalen van uren die nergens toe leidden. Wederom mijn statement (nu wat meer onderbouwt): Liever een goede co dan een betalende nietsnut.

Misschien kan je Dr. Morawiz inhuren om de selectie voor jou te gaan doen... :yeehaa:
 
Zal even inhaken op neg verhalen: Ikzelf heb ooit een mega bedrag betaald voor 500 uur Learjet. Aangekomen in de States bleek alles een luchtbel, dus geld kwijt, geen uren en wel schulden. Ik ben dus 1 vd weinigen die heeft moeten stoppen. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben ik erg gefortuneerd deze mogelijkheid uit te buiten. Ik zit nu aan de studie want ik moet mn complete B1 theorie overdoen.


He Sebastian, sorry, in mijn bovenstaande reactie was ik in de veronderstelling dat je relatief nieuw was in de vliegerij, niet dus.

Dat learjet gebeuren zeker een NL-meneertje met connecties in Delaware...

En wat betreft het bloed dat blijft......succes joh, de aanhouder wint. Studeer ze.:biertje:

Mzzl FK52 Quiee400
 
Last edited:
Zie mn andere mail bij de andere thread: Businessplannen zijn uiteraard gemaakt. PC 12, C90 en/of B200, misschien zelfs meer! Deze heren zijn zich aan t verdiepen en willen misschien een hele vloot. Mijn taak om hen te adviseren en waar beter terecht bij collega's. By the way, JIJ stelt nu dat ik betalende co's ZOEK, terwijl de topic is "hoe men hierover denkt" , dat is een wezenlijk verschil. Het ligt dicht bij elkaar, dat zal niemand ontkennen, maar nogmaals, het is orienterend. Ik heb liever een goede vlieger naast me dan iemand die betaald maar niets toevoegd.

Allereerst vind ik het geweldig dat je weer de boeken ingedoken bent en er voor gaat!

Maar als ik zo jou posts lees, dan rammelt dit op te starten project aan alle kanten.

De "heren" zijn zich aan het verdiepen, misschien wel een hele vloot? Sorry, maar ik heb dit al zo vaak gehoord (ik zit zelf in corporate aviation)
9 van de 10 keer staan de trotse toekomstige vliegtuigbezitters met fonkelende ogen naar vliegtuigen te wijzen met een nonchalante houding van: dat is misschien ook wel wat voor ons Bert!

Enige tijd later (altijd wel nadat ze een realistisch kostenplaatje per spreadsheet is gepresenteerd) gaan de heren gewoon weer per airline in economy class, omdat ze business-class eigenlijk altijd al te duur vonden!

Ik hoop echt voor jou dat deze heren die 1 uit de 10 zijn, maar maak jezelf geen illusies. Een vliegtuig/bedrijf runnen kost heel veel geld; veel en veel meer dan wat benzine en wat geld apart zetten voor wat mx.
Dat gezegd, alleen jij weet waartoe de heren financieel toe in staat zijn, maar ik zet mijn vraagtekens bij het betalende co-piloot idee, want dat zijn voor een bedrijf slechts minimale kosten.
Jij zegt wel dat je betalen niet suggereerd, maar 99% hier heeft inmiddels ook wel in de gaten wat de bedoeling is en zoals S-Tail al zei; sympathie kan je hier iig. niet verwachten.

PS. Ditched: ik ben idd. geen kwaaie peer, maar kan alleen laaiend worden over het feit dat het piloten beroep in NL/Europa voornamelijk haalbaar is voor de financieel gekwalificeerden.
 
Misschien komt het allemaal niet zo naar voren, maar ik ben ook voor de "normale" gang van zaken. Mochten de "heren" een betalende co willen, dan zal ik toch voldoende onderbouwde argumenten moeten hebben om dat tegen te spreken, vandaar mijn thread.
 
He Sebastian, sorry, in mijn bovenstaande reactie was ik in de veronderstelling dat je relatief nieuw was in de vliegerij, niet dus.

Dat learjet gebeuren zeker een NL-meneertje met connecties in Delaware...

En wat betreft het bloed dat blijft......succes joh, de aanhouder wint. Studeer ze.:biertje:

Mzzl FK52 Quiee400

Yep, ons aller bekende O.V.! Inmiddels heeft hij al wat hij verdiende. Is hard om te zeggen, maar ja, tis ook hard om mijn centjes zo maar te pakken en die van vele anderen.

Kennis is roestig, gelukkig was B1 diepgaander dan huidige ATPL, dus zal wat oppoetsen worden, maar helemaal opnieuw hoeft ook weer niet. Keep yáll posted! Cheers
 
Laten we het zo zeggen, het zit/zat m prive niet mee. Als het aan mij zou liggen dan zou ik er graag nog een schepje bovenop doen..
 
Sebastian, het lijkt erop dat je je eigen bedrijfje wil beginnen om te kunnen vliegen. Er zijn maar weinig mensen rijk geworden in de luchtvaart. Probeer een normale baan te fixen, of helemaal niets, want dit lijkt een wanhoopspoging waar waarschijnlijk uiteindelijk niemand beter van wordt. Sorry dat ik zo hard ben, maar dit gaat echt niet werken. Voordat je een AOC kunt betalen ben je minimaal drie Type-Ratings verder. Of ligt je Operations Manual al op je nachtkastje?

Dan iets anders: kunnen we niet gewoon stoppen met 'vrije markt dit en dat' etc? Is er in deze tijd nog wel iets anders dan vrije markt? Of kennen jullie nog steeds opleidingen die door de overheid betaald worden?

Q-Nimbus (the shattered of dreams, die het graag bij de feiten houdt)
 
Last edited:
Euh... ik heb nog even snel het topic door zitten lezen Q, maar volgens mij is er nergens een woord gerept over een KLS/KLM discussie.
Of zie ik het nou verkeerd? ;)
 
Volgrns mij heeft hij een hele intense diskussie met z'n alter-ego. Snap er ook niet zoveel van.
Dat krijg je ervan als je om 0400 uit je nest moet op de shorthaul!:snore:
 
Back
Top