Eigen Airline

Piloten zijn iig niet de juiste om het aan te vragen omdat in iedere maatschappij piloten door een compleet andere bril kijken als dat ondernemers/ financiers dat doen.......ik heb het van beide kanten nu ervaren en (misschien zijn ze er wel hoor) welke piloot heeft er nu in het verleden een eigen maatschappij opgericht??????

Een bedrijf opstarten en runnen is het probleem niet, de startende ondernemer wil cijfers zien en waar rekening mee moet worden gehouden.
Waar moet je zijn om gegevens los te peuteren ? Als je die hebt kun je je plan uitwerkenen verder opzetten. De vlieger zie ik als een zeer belangrijke schakel daar gegevens bijna niet te achterhalen zijn.

Waar kan je lease maatschappijen vinden ( verkeersvliegtuigen ) Schijnt ereen in Indonesie te zitten? opgevangen hier op de site
Waar moet je wezen voor prijzen landingsrechten.
Kun je zomaar ergens neerploffen met je kist ?

Er zijn vele factoren.
We zien ook de zwarte lijst van airlijners die de toegang word geweigerd in het Europese luchtruim, sinds kort is Mahan Air die op Dusseldorf vloog via Iran de thuis basis naar BKK eraan toegevoegd, weten jullie de reden ?
Ook begrijp ik niet de houding van zo'n maatschappij om eventuele problemen direkt op te lossen om geen blokkade te krijgen. Vliegen die op het randje kwa financien ?
 
The Airline Business

The Airline Business

Een balletje opgooien voor meer info betreft een eigen airline moet je zeker bij de vliegers zijn die zitten het dichts bij het vuur en zien alles om hen heen gebeuren..

Helaas setup draaiboeken zijn er niet en we zien dat degene die een eigen airliner wil starten al in het wereldje rond hangt die weet de ins en de outs.

Not correct - there are plenty of consultants who can do exactly that. Costs $$$!

You'd be amazed at some of the incompetent clowns present in the Aviation industry - they go from job to job with no accountability whatsoever. A number of them have been exposed on this website over the years (not that it's made any difference...)

Als pax vlieg ik veel tussen AMS/BRU naar BKK/SNG en betaal daar een bepaalde prijs voor.
Ga ik een prijs vergelijk wil doen met dezelfde afstanden richt ik mij op AMS/BRU naar LAX en wat zien we daar de prijzen zijn voor een retour vaak dan de halve prijs, ik als pax plaats hier vraagtekens bij, wat drijft de prijs op richting BKK ? Meer peut verbruik ? Meer landings geld in BKK ?

Laws of supply and demand and competition are the two most important factors determining seat price.

Phuket air had een prijsvechter kunnen zijn maar helaas hebben die chinese eigenaren dat verbruid.....ook krijg je niet alles te horen....ze zijn totaal van het toneel verdwenen hier in Thailand en ze waren redelijk groot met domestic vluchten.

I wouldn't board any domestic airline in Thailand - I'd think long and hard before flying on Thai. The safety record of these companies is very poor.

Chinese are probably the worst employers followed by Arabs - these people have no concept of people management.

Een bedrijf opstarten en runnen is het probleem niet, de startende ondernemer wil cijfers zien en waar rekening mee moet worden gehouden.
Waar moet je zijn om gegevens los te peuteren ? Als je die hebt kun je je plan uitwerkenen verder opzetten. De vlieger zie ik als een zeer belangrijke schakel daar gegevens bijna niet te achterhalen zijn.

Aircraft operating costs can be obtained fom the manufacturer or the leasing companies. It's not rocket science.

You can choose fixed or variable costs for a lot of things (fuel/maintenance/$ exchange/insurance). Mistakes are measured in millions of $ - that's the biggest difference between a Airline and most other businesses.

Airlines are a volume business. Margins are very small per seat - although if you fly 30,000 people per day you can earn a respectable amount. Of course if you get it wrong and lose money on every seat it doesn't too long to lose millions.

Waar kan je lease maatschappijen vinden ( verkeersvliegtuigen ) Schijnt ereen in Indonesie te zitten? opgevangen hier op de site
Waar moet je wezen voor prijzen landingsrechten.
Kun je zomaar ergens neerploffen met je kist ?

ILFC
GECAS

These are the two largest lease companies.

Landing and traffic rights are negotiated by treaties between countries. (Search for "ICAO freedoms" - it's very complex). Some airports are slot restricted so it's very difficult to fly there even if you have traffic rights.

We zien ook de zwarte lijst van airlijners die de toegang word geweigerd in het Europese luchtruim, sinds kort is Mahan Air die op Dusseldorf vloog via Iran de thuis basis naar BKK eraan toegevoegd, weten jullie de reden ?

Bangkok is becoming increasingly popular for people from the Middle East - they're not going there to study the Koran!

Ook begrijp ik niet de houding van zo'n maatschappij om eventuele problemen direkt op te lossen om geen blokkade te krijgen. Vliegen die op het randje kwa financien ?

Safety costs money - experienced crews cost money - maintenance costs money. These companies try to take short cuts. "Pay peanuts get monkeys"

These companies have no safety culture and the local CAA turns a blind eye.
 
..
Ik ben momenteel in de situatie dat ik me full-time hierop kan storten.
..

..werkeloos..? :grijns:

Succes hoor, wel een leuk forum trouwens..
Zou Nederland wel het juiste land zijn om zoiets te beginnen? Regelgeving, milieu, kosten.. Niet lang terug was er volgens mij nog een aantal eigenaren van luchtvaart/rondvluchtbedrijven etc. die een rechtszaak tegen IVW hadden aangespannen vanwege onredelijk hoge tarieven/facturen. Geen idee of deze gewonnen is en door wie..
 
...welke piloot heeft er nu in het verleden een eigen maatschappij opgericht??????

Niki Lauda heeft het heuglijke feit om de enige vlieger te zijn die zowel een airline met z'n voornaam als een airline met z'n achternaam te beginnen. CEO Willie Walsh van British Airways was ook airline vlieger. Dick Berlijn was een 'simpele' F16 vlieger en is nu de allerhoogste luchtmacht baas.

Onderschat het niveau van "involvement" van vliegers niet. Je zit als spin in het operationele proces. Je hebt veel praktische ervaring met de meeste operationele aspecten van een airline. On-time performance in de praktijk (niet alleen in theorie), ground handling, efficient vliegen, routes, slot control, onderhoud, scheduling, actuele bezettingen op lijnen, cabin crew, fueling, handling en vertragingen of problemen in al die gebieden. Daarnaast manage je ook nog eens een heleboel processen tegelijkertijd. Als je dan ook nog affiniteit hebt met bedrijfskunde, marketing, in/verkoop en customer relationship management, dan is de stap absoluut niet ondenkbaar.

Niet dat alle vliegers geschikt zijn voor een managementfunctie (de meesten willen het ook niet), maar het verbaast mij soms hoe mensen op kantoor achter hun computers en in boardrooms dingetjes verzinnen die in de praktijk niet werken. Ik ben ook altijd voorstander van een CEO die echte werkervaring heeft.
 
Bedankt voor je antwoorden 19 of 77 zeer leerzaam,

Dat er met deze business minder aan de stok blijft hangen dan andere business is vreemd, ok je ziet steeds weer airliners opkomen en weer afhaken.....business plan toch niet zo goed...mmmmm

Citaat:
Phuket air had een prijsvechter kunnen zijn maar helaas hebben die chinese eigenaren dat verbruid.....ook krijg je niet alles te horen....ze zijn totaal van het toneel verdwenen hier in Thailand en ze waren redelijk groot met domestic vluchten.

I wouldn't board any domestic airline in Thailand - I'd think long and hard before flying on Thai. The safety record of these companies is very poor.

Ik vlieg redelijk veel met Air Asia van HKT naar BKK met nieuwe kisten A320.
Uiteraard zien wij als pax nix betreft veiligheid ( maintenance logboek ) dus moelijk uit vogelen.
En helaas zit je aan Thaise airliners vast voor Domestic vluchten.

Citaat:
We zien ook de zwarte lijst van airlijners die de toegang word geweigerd in het Europese luchtruim, sinds kort is Mahan Air die op Dusseldorf vloog via Iran de thuis basis naar BKK eraan toegevoegd, weten jullie de reden ?

Bangkok is becoming increasingly popular for people from the Middle East - they're not going there to study the Koran!

Die studeren Pat Pong pussy :grijns:

ILFC, GECAS

Alleen nieuw materiaal ?

FRom Iz : Onderschat het niveau van "involvement" van vliegers niet. Je zit als spin in het operationele proces. Je hebt veel praktische ervaring met de meeste operationele aspecten van een airline. On-time performance in de praktijk (niet alleen in theorie), ground handling, efficient vliegen, routes, slot control, onderhoud, scheduling, actuele bezettingen op lijnen, cabin crew, fueling, handling en vertragingen of problemen in al die gebieden. Daarnaast manage je ook nog eens een heleboel processen tegelijkertijd. Als je dan ook nog affiniteit hebt met bedrijfskunde, marketing, in/verkoop en customer relationship management, dan is de stap absoluut niet ondenkbaar.

Juist dat was ook mijn mening, die weten voor bepaalde kisten wat er veel vuldig vervangen moet worden of defect gaat, ik denk dat lease maatschappijen of de fabriek niet zo scheutig is met die dingen.

Een vraag voor de specialisten

Stel ik wil gaan vliegen vanaf HKT via BKK naar BRU terug direkt op HKT
Welke kist zou daarvoor in aanmerking komen ?
De korte stop in BKK is for total fueling, je kan met een groot afgetankt toestel niet wegkomen op HKT daar is de runway te kort voor 8200 ft. En kunnen er nog wat passagiers opgepikt worden op BKK + Cargo

250-300 pasagiers prognose

Zijn er software programma's om planning te doen voor vluchten om zo efficient mogelijk het toestel te gebruiken ?

Ben benieuwd wat eruit komt.

Groeten van zonnig Phuket +32c :cool:
 
Niki Lauda heeft het heuglijke feit om de enige vlieger te zijn die zowel een airline met z'n voornaam als een airline met z'n achternaam te beginnen. CEO Willie Walsh van British Airways was ook airline vlieger. Dick Berlijn was een 'simpele' F16 vlieger en is nu de allerhoogste luchtmacht baas.

Onderschat het niveau van "involvement" van vliegers niet. Je zit als spin in het operationele proces. Je hebt veel praktische ervaring met de meeste operationele aspecten van een airline. On-time performance in de praktijk (niet alleen in theorie), ground handling, efficient vliegen, routes, slot control, onderhoud, scheduling, actuele bezettingen op lijnen, cabin crew, fueling, handling en vertragingen of problemen in al die gebieden. Daarnaast manage je ook nog eens een heleboel processen tegelijkertijd. Als je dan ook nog affiniteit hebt met bedrijfskunde, marketing, in/verkoop en customer relationship management, dan is de stap absoluut niet ondenkbaar.

Niet dat alle vliegers geschikt zijn voor een managementfunctie (de meesten willen het ook niet), maar het verbaast mij soms hoe mensen op kantoor achter hun computers en in boardrooms dingetjes verzinnen die in de praktijk niet werken. Ik ben ook altijd voorstander van een CEO die echte werkervaring heeft.

Amen! Die vent van ons heeft er de ballen verstand van :grijns:
 
:haha::haha::haha::haha::haha::haha:

Dit onderwerp is grappig..

Zoals velen al aangeven, gelukkig, is het niet appeltje / eitje om je eigen airline te starten...

Wat ik eigenlijk nog niet gehoord heb is dat veel airlines dus veel geld verdienen op (adhoc) vracht en de inflight sales... daar mensjes vervoeren niet altijd de grote winstmaker is...

Een eigen airline starten is niet te leren uit een boekje, of van gegevens uit een folder van de lease-maatschapij of fabrikant.. uiteindelijk is het een kwartje op z'n zijkant, gestaafd met feiten uit een onderzoek gebaseerd op aanames :grijns: wat men buisnessplan noemt, en dan is het kijken hoe veel adem heb ik...

Ik moet altijd lachen om buisnesplannen (uit welke branche dan ook) maar geloof me het plan van V-bird zag er vast en zeker gelikt uit, dat van Alpieagles vast ook... Ik bedoel op papier is het allemaal heel mooi te verwoorden.. alleen papier is ontzettend statisch en lucvhtvaart niet...

VB. Ik ben net begonnen met mijn airline (2 kisten) en vlieg op bestemming XXX en daar gaat nu net de ATC staken... en een week later doet de afhandeling het op XXX... poef weg ben ik...

In het kort of je nu een "private jet" of Thai naar Brussel gaat opzetten... het draait om de cash en de idioten die je vindt die je willen steunen..

In een oude post stond een SIM spel.. www.airlineempires.net

Succes
 
Goede Kerstmorgen Pedje,
Als jij het geld hebt, dan heb ik alle vergunningen + turboprops voor je.
Na enige voorbereiding kunnen we in maart 2008 operationeel zijn
 
Goede Kerstmorgen Pedje,
Als jij het geld hebt, dan heb ik alle vergunningen + turboprops voor je.
Na enige voorbereiding kunnen we in maart 2008 operationeel zijn

Ik zou contact opnemen met sebastiaan, dan heb je gelijk betalende co's :kerst: Prettig 2008!
 
VB. Ik ben net begonnen met mijn airline (2 kisten) en vlieg op bestemming XXX en daar gaat nu net de ATC staken... en een week later doet de afhandeling het op XXX... poef weg ben ik...

Dus als het even kan je eigen afhandeling verzorgen ben je niet afhankelijk.
In hoeverre ben je afhankelijk van ATC :radar: ? Als die staken dan ligt het hele luchtruim plat ? Mag je dan vliegen ?
 
Airline Business part 2

Airline Business part 2

Dat er met deze business minder aan de stok blijft hangen dan andere business is vreemd, ok je ziet steeds weer airliners opkomen en weer afhaken.....business plan toch niet zo goed...mmmmm

Mistakes are measured in millions are dollars. Even something as simple as the Dollar/Euro exchange rate can mean the difference between profit and loss.

Same goes for a spike in the oil price if you haven't hedged - that was the beginning of the end at my last company :niet_bli:

Aeroplane breaks down far from home base - costs start at $200,000.

There are plenty of risks and variables - far more than other businesses.

En helaas zit je aan Thaise airliners vast voor Domestic vluchten.

That's stopping me from exploring Thailand and Indonesia - I will not board any of the domestic airlines.

Alleen nieuw materiaal ?

No they manage a portfolio of aircraft. When one comes off a lease they lease it to someone else. This is a far more profitable business than running an airline.

Een vraag voor de specialisten

Stel ik wil gaan vliegen vanaf HKT via BKK naar BRU terug direkt op HKT
Welke kist zou daarvoor in aanmerking komen ?
De korte stop in BKK is for total fueling, je kan met een groot afgetankt toestel niet wegkomen op HKT daar is de runway te kort voor 8200 ft. En kunnen er nog wat passagiers opgepikt worden op BKK + Cargo

250-300 pasagiers prognose

Zijn er software programma's om planning te doen voor vluchten om zo efficient mogelijk het toestel te gebruiken ?

Ben benieuwd wat eruit komt.

Groeten van zonnig Phuket +32c :cool:

I'm hardly an expert but this is unworkeable. The one aircraft one route business plan has never worked as far I can remember.

One aircraft. What happens when it breaks down?

The amount of office staff you need to operate one aircraft or a fleet of aircraft is not that different. Additional aircraft need extra crew and engineers - office staff stay the same. This lowers your overhead.

With the one aircraft setup your overhead is too high and the risks are unmanageable.

Aircraft types you could use

Boeing 747/777/767
airbus 330/340

There are currently no aircraft available on the world market (perhaps a 747 or two but the fuel burn is too high).

Greetings from sunny Malé (30C and getting warmer!)
 
There are currently no aircraft available on the world market (perhaps a 747 or two but the fuel burn is too high).

Het schijnt dat die nochal wat peut lust de 747 oudere modellen dus vallen buiten de boot.
Er staat weinig in storage van 767 tot 777
Extra onderhoud moet er zo min mogenlijk zijn dus met jonge toestellen vliegen lijkt mij.

Ik zie de naam stage 3 voorbij komen bij storage toestellen wat betekent dat ?
De 747-100/200 worden die geweerd op AMS ?

Groeten van Bang Tao Beach
 
vlj

vlj

ik ben laatst bij de diamond flyers op bezoek geweest op lelystad, die hebben een stichtingvorm gevonden. met een daimond of cirrus-jet heb ik intereesse.
 
Back
Top