Niveau ATPL

@ArieBombarie,
Dat deviatie afhankelijk zou zijn van de koers is echt te kort door de bocht. Er zit echt iets meer achter. De deviatie kan o.a. veranderen met de belading van het vliegtuig en ook met de plaats op aarde waar het vliegtuig zich bevindt.

@bballchick,
Distance Learning ATPL kan bij een aantal scholen in NL en de UK. Je volgt zo'n 65 verplichte lesuren en de rest studeer je thuis. Via email en een soort online forum houdt je contact met de docenten en andere studenten. Verder is het precies het zelfde alleen kan je meer je eigen tempo bepalen.

@Variatie,
Stelling 1: Dit is de eerste stelling.
Dit klopt toch? Niet te ver doordenken ;)


Back on topic: Wie zouden er nog in de opleiding geïntresseerd zijn als je eerst een jaar of 2 of 3 alleen maar theorie les hebt gevolgt door één jaar praktijk??

Okay, ik zie 'm.

Maar nu naar deviatie (het broertje van variatie...) Deze is niet afhankelijk van de plaats op aarde. Dat is, per definitie, de variatie. Deviatie wordt bepaald door de stuurkoers, en afgelezen op de deviatie- of stuurtafel. Dat een bepaalde lading er invloed op kan hebben, wil ik niet uitsluiten, maar dit zal eigenlijk niet voor mogen komen (afstand belading-magnetisch instrument) danwel binnen de afwijkingslimieten van de stuurtafel moeten blijven.

Dit is misschien een gevalletje waar jij weer teveel doordenkt? ;)
 
Variatie,

OK, het is inderdaad erg ver doorgedacht en misschien zelfs een beetje miereneukerij maar hier komt 'ie:

Waar het mij om gaat is dat er geen formule is waarmee je de deviatie kan uitrekenen voor een bepaalde koers, (waar uitkomt dat bv bij koers 263 is de deviatie 1,5 graad W is ofzo) dus bestaat er ook geen directe relatie. Je doet een kompas-swing, je kijkt waar dat ding heen wijst en je schrijft het verschil op. Je maakt er een tabelletje van wat op dat moment voor dat vliegtuig, met die lading, die en die electrische verbruikers voor die plaats op aarde geldt.

Aan boord van schepen wordt een kompasjournaal bijgehouden. Tenminste 2 keer per dag en na een grote koersverandering wordt dmv een azimuth peiling de deviatie opnieuw bepaald voor de koers die men op dat moment voor ligt. Met name op hoge noordelijke breedte (dichter bij de pool, intenser aard magnetisch veld) kan je toch verschillen zien van een graad of 2 a 3 in de deviatie t.o.v dezelfde koers in bv de middelandse zee. Wat denk je dat er met het kompas van een Bulkcarrier gebeurd met 200.000 ton ijzererts in het ruim?

Een schip is natuurlijk een grote massa ijzer en in vliegtuigen zullen deze effecten veel kleiner zijn. Misschien dat als je een vliegtuig zou volgooien met Stereo's (=magneten) dat je het verschil ziet.

Het is mij er niet om te doen om hier de huidige ATPL opleiding af te kraken. Ik vind het wel jammer dat er een hoop kennis en informatie niet in de opleiding naar voren komt. Daarbij vind ik dat de manier van examens afnemen erg gericht is op reproduceren ipv begrijpen.

my 2 cents

mvg
Ditched
 
Back on topic: Wie zouden er nog in de opleiding geïntresseerd zijn als je eerst een jaar of 2 of 3 alleen maar theorie les hebt gevolgt door één jaar praktijk??

Euhh, waarom niet? Ik wel in elk geval.
 
Naudjuh, het was een open vraag.

Ik ben gewoon best wel nieuwsgierig of zo'n opleiding aan zou slaan, zowel bij studenten als maatschappijen.
 
Ik ben gewoon best wel nieuwsgierig of zo'n opleiding aan zou slaan, zowel bij studenten als maatschappijen.

k weet wel zeker dat het aan zou slaan, hoeveel mensen worden er niet uitgeschopt bij de selecties omdat ze te weinig 'levenservaring' hebben, en het advies krijgen om nog maar een paar jaartjes een of andere HBO te doen? En zo zitten er nog wel meer voordelen aan een langere opleiding (afhankelijk van wat voor invulling je daaraan geeft uiteraard).

edit: zo'n soort opleiding bestaat trouwens al, AP&M in Groningen (i.s.m. KLS) . Al zet ik wat vraagtekens bij de invulling van die cursus...
 
Ik denk dat er dan best nog wel interesse is, maar dat bij vele de voorkeur zal gaan naar een kortere opleiding. Ik heb nu al mensen op Airwork gezien die hun keuze voor school bepalen door het feit dat de ene school theorie in 8 maanden doet, en de andere in 10. Kan je nagaan wat er gebeurt als er een school is die zegt dat ze het in 3 jaar gaan doen!
 
Back
Top