90-dagen regel

S

Sdg+1

Guest
Omdat het onmogelijk blijkt te zijn bij het onderdeel Luchtvaart Algemeen de volgende vraag beantwoord te krijgen stel ik de vraag hier opnieuw.

Indien men binnen 90-dagen geen 3 starts/landingen heeft kunnen maken, vervalt het recht te vliegen met pax.
Wat moet men doen om weer met pax te mogen vliegen?
(moet je eerst met instrukteur de lucht in, of gewoon eerst zelf 3 starts/landingen maken?)
Verliest men overigens nog meer privileges indien men binnen 90-dagen geen 3 starts/landingen heeft gemaakt?


Nog een dankwoord aan de personen die het zo nodig vinden om bij het onderdeel Luchtvaart Algemeen deze vraag te dwarsbomen, omdat men zo nodig verder moet gaan met hun ivw se/me-ir problematiek. Een onderdeel waar men sinds 2005 niet meer op reageerde ! Dank u, erg professioneel. Zal wel door het onderdeel MCC zijn dat u hebt mogen volgen:niet_bli:
 
Gewoon 3 starts en landingen en daarna mag je weer met pax vliegen.
 
Nog een dankwoord aan de personen die het zo nodig vinden om bij het onderdeel Luchtvaart Algemeen deze vraag te dwarsbomen, omdat men zo nodig verder moet gaan met hun ivw se/me-ir problematiek. Een onderdeel waar men sinds 2005 niet meer op reageerde ! Dank u, erg professioneel. Zal wel door het onderdeel MCC zijn dat u hebt mogen volgen:niet_bli:

Ik denk dat het anders ligt en moet hier toch even op reageren. Het is simpelweg niet handig een nieuwe vraag te stellen in een topic uit 2005. Niet iedereen ziet dat de eerdere berichten uit dat jaar zijn, en men zal dus gewoon reageren alsof het een recent topic is. Dat is die mensen niet kwalijk te nemen.
Moraal van het verhaal: nieuwe vraag altijd stellen in een nieuw topic.
 
Beste Diana,

Ik heb mijn vraag juist daar geplaatst, omdat ik vervuiling van de site wenste te voorkomen.
Immers lees ik hier vaak, dat men eerst moet kijken of bepaalde onderwerpen al niet besproken zijn.
Dan begint opeens een oude discussie te leven die niets met mijn vraag van doen heeft en feitelijk ook niets met de eigenlijke vraag van de topic.
Ik attendeer dus vriendelijk, maar des ondanks moet men mijn vraag negeren en doen of deze niet bestaat. Ik vind dit vrij arrogant en niet professioneel !
Daarom inderdaad een nieuw topic gestart, maar met een beetje samenwerking en respect naar elkaar is zoiets niet nodig.

Een groet aan u allen en met dank aan Diana,

Boerharms:biertje:
 
Yo gast,

Sorry hoor. Maar ik had je vraag nog niet eens gezien. En bovendien was die vraag al beantwoord in dat topic!

Ik ga echt niet alle topics op datum controleren. En even op de IVW site kijken had je ook kunnen doen. Bovendien kun je ook IVW emailen! Ze geven best snel antwoord op zulke vragen!

Wat dit met MCC te maken heeft weet ik trouwens niet! Maar bij een topic begin je meestal bovenaan met lezen. En zoals je ziet in dat topic ging het met name over SE-IR en daar reageerde ik dus op! Heb gewoon over je post heen gekeken.
Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn!


Om nu op jou vraag in te gaan.

Je kan zelf gewoon solo 3 starts en landingen maken / touch en go zolang je een geldig SEP en medical hebt. Maar het moet wel op hetzelfde klasse (SEP) / type (B737) zijn als dat wat je met pax gaat vliegen.

Met 3 737 landingen mag je dus geen cessnatje met pax gaan sturen.

Om je SEP te verlengen moet je een profcheck doen, of in het tweede jaar (sep is 2 jaar geldig) 12 uur vliegen waarvan 1 met instructeur. De instructeur mag hierbij nooit weigeren een verklaring trainingsvlucht af te geven. (hij/zij is geen examinator)
Hij/zij mag uiteraard wel contact op nemen met IVW als je niet op standaard bent, en IVW zal dan dus ook geen verlenging afgeven.
 
Last edited:
De meeste clubs en vliegscholen hebben echter wel de aanvullende regel dat na 90 dagen niet vliegen eerst met een instructeur moet worden gevlogen. Dit is dus niet wettelijk bepaald maar een club- cq schoolregel.

groet, PH-LLA
 
Yo gast,

Sorry hoor. Maar ik had je vraag nog niet eens gezien. En bovendien was die vraag al beantwoord in dat topic!

Ik ga echt niet alle topics op datum controleren. En even op de IVW site kijken had je ook kunnen doen. Bovendien kun je ook IVW emailen! Ze geven best snel antwoord op zulke vragen!

Wat dit met MCC te maken heeft weet ik trouwens niet! Maar bij een topic begin je meestal bovenaan met lezen. En zoals je ziet in dat topic ging het met name over SE-IR en daar reageerde ik dus op! Heb gewoon over je post heen gekeken.
Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn!


Vraag was niet beantwoord in dat topic, anders zal ik deze niet stellen.
IVW site bekijken voor vraag-beantwoording kan inderdaad,maar dat kan voor 93% van de vragen hier.
Met MCC bedoel ik dat we soms zo lekker samenwerken.
Als je de topic daar bovenaan begonnen was,zal je zien dat SE-IR niet het feitelijke onderwerp is.
Was ook niet zozeer geirriteerd door de reaktie van jou en ben ook niet op de teentjes getrapt! Baal er wel van dat als ik me soms de krampen schrijf er amper reacties volgen,omdat we dan alweer off-topic zijn.

Verder hartelijk dank voor de info en alle goeds !
 
Hoe zit het ook alweer met class/type?

Als ik de laatste 90 dgn een seneca heb gevlogen, mag ik dan ook met pax de arrow of de warrior vliegen, die ik > 90 dagen terug heb gevlogen?
 
Back
Top