Kan je op oudere leeftijd overstappen naar maatschappij in NL?

Hallo Kazeven,

Het is over het algemeen financieel zeeeer onaantrekkelijk om na een paar jaar U.K. terug te gaan naar Nederland. Zie ook het andere topic over wat piloten verdienen. Een paycut van 50% is eerder regel dan uitzondering. Om die reden neemt transavia het liefst vliegers van begin 20 aan. .


Uhh...wat heeft leeftijd met paycut te maken?
Enfin, Trans nodigt ook 'seniore' vliegers uit op gesprek.
 
Ik heb net de stap terug naar NL gemaakt vanuit de UK (na een kleine 2 jaar). Ik kan je zeggen; ik heb met ALLE liefde een paycut genomen van 50%.

Met mij zijn er velen die inzien dat het geld goed is daar, maar geld is natuurlijk ook neit alles. Ik ben gelukkiger met minder geld en meer/betere lifestyle. Momenteel gaan er zelfs mensen terug naar NL (KLM) van 34 jaar met slechts 300 uur ervaring boven 5700KG.

Alles is dus mogelijk, mits je nadenkt over de vliegopleiding welke je de mogelijkheid biedt om dus te voldoen aan de aanname-eisen van de NL maatchappijen.
 
Ik heb net de stap terug naar NL gemaakt vanuit de UK (na een kleine 2 jaar). Ik kan je zeggen; ik heb met ALLE liefde een paycut genomen van 50%.
Het is idd een afweging die je moet maken. Ik heb zelf ook iets van, liever wat armer (met een gelukkige, vliegende echtgenoot) en deel uit maken van de levens van vrienden/familie, dan een creditcard hebben en het geemigreerde familielid zijn dat met Kerst overkomt.

Daar moeten we samen uitkomen. Maar ik ben blij dat die mogelijkheid er is, al loop je wat centen mis. Dan is het een financiele kwestie, en komt zijn droom nicht im frage.

Als die mogelijkheid er niet was, zou ik wel eens voor een lastige keus komen te staan. Bij je vriend en zijn droom blijven en geen deel uitmaken van de levens van de andere mensen van wie je ook houdt? Ik denk dat je dan óf voor je vriend en zijn droom moet gaan, óf de keus moet maken bij hem weg te gaan.

In ieder geval niet half/half, bij je vriend blijven en eigenlijk van hem verwachten dat hij zijn carriere op de tweede plaats zet. Ik zou dat laatste niet willen. Ook dat is naar mij idee 200% achter iemand staan, de moed hebben uit elkaar te gaan als merkt dat je verwachtingen van het leven niet verenigbaar zijn..

Maar zover is het gelukkig nog lang niet! Eerst selectie. We denken over een NL school (KLS/NLS, Stella) of EPST. Hoe compatibel de laatste is met NL maatschappijen weet ik niet, maar we krijgen een presentatie en anders heb je nog de zoekfunctie van dit forum..

Groetjes,

Kazeven.
 
Ik snap wat je zegt, maar als je je zo inleeft in zijn situatie en de luchtvaart, dan snap ik je opmerkingen als "geen deel uitmaken van de levens van mensen waar je ook van houdt" en "familie alleen met kerst zien". Als je je dan zo inleeft in de luchtvaart, weet dan ook dan je met een uur weer in nederland bent, en als je wilt bijna gratis elk weekend naar nederland zou kunnen gaan.

In ieder geval is uk --> nl een flinke pay-cut, maar vergeet de studieschuld niet, als je eenmaal dat verdient en dus een bepaalde lifestyle hebt aangenomen (denk aan kinderen bijvoorbeeld) dan is het erg lastig om een stap terug te gaan.

Ik denk dat je je nog niet al teveel zorgen moet maken over het geheel, want nu bij hem weggaan omdat hij misschien lang in de uk blijft is natuurlijk een beetje raar. Ik had ook rekening gehouden met een baan in het buitenland (wie niet) en kreeg er opeens een in nederland. Zo weet je maar nooit wat je weggooit.

Groetjes
 
Ik snap wel dat je graag opties wil zien. Maar zelfs als hij/jullie niet terug willen/kunnen komen naar NL, dan nog is het geen ramp, en niet zo zwart-wit als jij ziet!

Mijn vriendin woont op het moment in NL, en ik werk voor EZY in Parijs (heb ook erg lang in de UK gezeten). En ik denk dat ik net zoveel 'quality' time met haar heb als mensen die beiden een 9to5 job hebben in NL, en ook alleen maar tijd hebben in het weekend. Alleen mijn weekends zijn 3-4 dagen.
UK-NL is zo gedaan, zeker omdat je bij de meeste maatschappijen goedkope manieren hebt om thuis te komen. Het is even wennen, maar zelfs heen en weer reizen kan makkelijk. En kan je garanderen dat ik zelf regelmatig mijn neefje meeneem naar de dierentuin, mijn zwangere zus steun, mijn ouders bezoek en bij mijn grootouders langsga. Oftewel, wonend in het buitenland maak ik echt gewoon 100% deel uit van mijn familieleven in Nederland! Niks "alleen met kerst".

Zelfs toen ik in Sri Lanka werkte (waar mijn vriendin mee naartoe was), waren we nog regelmatig in NL en voelden we ons niet afgesloten van het familieleven. Sta open voor de mogelijkheden! :D
 
Life is what happens to you while you're making other plans.

Oftewel, vaak zet je die eerste stap in een 10.000 mijl reis en kijk je 10 jaar later vol verbazing terug hoe de dingen anders gelopen zijn dan je dacht. Succes.
 
@Kazeven,

Indien het uiteindelijk niet ? zoals je wenst, Don't Worry Be Happy :grijns:

Er zijn genoeg gesettelde cockpitgoden (NL) die nog zoekende zijn :D

(Grapje ;))
 
Ik redeneer vanuit mijn situatie nu, daar hebben jullie inderdaad gelijk in. Ik kan de toekomst niet zien. Wie weet wat er allemaal gebeurt, hoe het loopt.

Mijn zorgen over 'met Kerst overkomen' komen omdat ik een in de UK wonende oom heb die maar 1 keer per twee jaar hierheen komt. Maar die persoon is 30 jaar geleden vertrokken, toen de UK in reistijd nog een stuk verder weg was. Waarschijnlijk heeft hij daarom echt zijn leven daar opgebouwd, los van de levens van de mensen hier. Dat kan ook verklaren waarom hij niet met iedere vakantie een Easyjet deze kant op pakt.

Onze eerste zorgen: Aangenomen worden!

TNX voor de reacties!
 
Maar zover is het gelukkig nog lang niet! Eerst selectie. We denken over een NL school (KLS/NLS, Stella) of EPST. Hoe compatibel de laatste is met NL maatschappijen weet ik niet, maar we krijgen een presentatie en anders heb je nog de zoekfunctie van dit forum..
Er zijn nu 15 studenten van EPST voorgesteld bij KLM. De eerste 3 zijn inmiddels al aan het werk. De andere zitten nog in de cursus of beginnen binnenkort. De eerste 15 waren een proef, maar het ziet er naar uit dat het aantal flink omhoog gaat, want er worden nu al plaatsen gereserveerd op die KLM cursus voor heel 2008. Ook vliegen er veel EPST'ers bij Transavia. Martinair en Arke Fly nemen geen vliegers zonder uren aan.

Ik denk dat het verstandig is selectie bij KLS en/of EPST te doen. Meeste kans op een baan. Als hij niet door die selecties komt is het denk ik verstandiger iets anders te gaan doen of lekker te gaan sportvliegen, want om ergens aangenomen te worder volgt een vergelijkbare selectie en als je die al twee keer niet haalt is het niet aannemelijk dat het dan wel lukt. Met KLS of EPST heb je een goeie uitgangspositie (en dus ook in NL)!
 
Ik denk dat het verstandig is selectie bij KLS en/of EPST te doen. Meeste kans op een baan. Als hij niet door die selecties komt is het denk ik verstandiger iets anders te gaan doen of lekker te gaan sportvliegen, want om ergens aangenomen te worder volgt een vergelijkbare selectie en als je die al twee keer niet haalt is het niet aannemelijk dat het dan wel lukt. Met KLS of EPST heb je een goeie uitgangspositie (en dus ook in NL)!


Hmm.. om even off-topic hierover door te gaan. Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Als je zoiets echt wil zet je door, en ben je bij de kls en/of epst niet aangenomen zorg je vaak hoe dan ook dat je ergens anders wel je opleiding kan doen. Ik kan er uit ervarig over mee praten en ben na 2 jaar toch nog goed terechtgekomen met prima levenskwaliteit en loon. Ga niet praten over iets waar je geen verstand van hebt... :kiss:

@ kazeven:
Je praat nu bijvoorbeeld over de UK maar zou bijvoorbeeld Duitsland ook niet een optie zijn? Hierbij kan je vaak dicht bij de grens gestationeerd zijn en lekker met de auto naar NL gaan als je er zin in hebt. Of je moet echt iets tegen het volk hebben(begrijpelijk:grijns:)
 
Hmm.. om even off-topic hierover door te gaan. Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Als je zoiets echt wil zet je door, en ben je bij de kls en/of epst niet aangenomen zorg je vaak hoe dan ook dat je ergens anders wel je opleiding kan doen. Ik kan er uit ervarig over mee praten en ben na 2 jaar toch nog goed terechtgekomen met prima levenskwaliteit en loon. Ga niet praten over iets waar je geen verstand van hebt... :kiss:

@ kazeven:
Je praat nu bijvoorbeeld over de UK maar zou bijvoorbeeld Duitsland ook niet een optie zijn? Hierbij kan je vaak dicht bij de grens gestationeerd zijn en lekker met de auto naar NL gaan als je er zin in hebt. Of je moet echt iets tegen het volk hebben(begrijpelijk:grijns:)
Diutsland ook ff gecheckt, maar helaas, de Duitse maatschappijen die we hebben gecheckt hanteren een max oogafwijking van +3/-3, En daar valt-ie net buiten..

We gaan idd KLS of EPST doen. Mocht dat niet lukken, dan proberen we Stella. Die hebben een wat ruimer aanamepercentage, een derde heb ik gehoord. Daarom ben ik het met je eens dat als het niet lukt bij een stenge selectie, je het altijd nog bij een minder stenge school kan proberen. Je zal maar bij de groep horen die qua vliegaanleg wel in de top 33% zit, maar niet in de top 15%. Dan lukt KLS niet maar Stella nog wel.
 
He Kazeven,

Je hebt het over , het proberen bij Stella. Maar je mag maximaal 26 zijn als je je inschrijft. Waarom niet EPST proberen. Wanneer ik het ga doen, richt ik mijn pijlen ook op EPST.

Succes
 
He Kazeven,

Je hebt het over , het proberen bij Stella. Maar je mag maximaal 26 zijn als je je inschrijft. Waarom niet EPST proberen. Wanneer ik het ga doen, richt ik mijn pijlen ook op EPST.

Succes
Dat doen we ook het eerst. Wat Aviator-Fre ook al, zei, een goeie school geeft je ook betere kansen in NL.

Als de rest niet lukt, proberen we Stella. De man van Stella zei dat je met ietsje ouder ook al terecht kon. Het idee wat ik bij Stella heb is dat het wel een wel een goeie school, is maar ze hebben ook zoiets van 'kom maar bij ons, wij leiden je wel op'.
 
Weet je boyfriend ook dat je hier op Airwork zit? misschien moet je ff een fototje onder je naam plakken, praat wat makkelijker..
 
@ plane driver

Goed voor je dat je goed terecht gekomen bent, maar helaas verloopt dat niet voor iedereen zo. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat KLS een goeie kans op KLM geeft en ik hier vandaan EPST'ers nog voor hun MCC bij BA aangenomen zie worden, terwijl anderen hier vandaan na hun MCC vrolijk naar KLM en tal van andere maatschappijen zie vertrekken. Dat is wel wat de naam van een opleiding doet. Waar zijn de succesverhalen van Stella? Oh ja, op de open dagen... De maatschappijen waar zij 'contracten' mee hebben zijn maatschappijen waar iedereen kan solliciteren.

Twee jaar naar een baan zoeken lijkt me niet handig als je 29 bent als je klaar bent, nog maar los van het feit dat het je ook nog eens ruim 20.000 euro aan rente kost als je het geld niet op de plank had liggen en langs de bank bent geweest...

Ben het met je eens dat je ergens voor moet gaan als je iets graag wilt, maar een beetje een realistische kijk op het financiele aspect kan ook geen kwaad denk ik.
 
Weet je boyfriend ook dat je hier op Airwork zit? misschien moet je ff een fototje onder je naam plakken, praat wat makkelijker..
Hij zit zelf niet op Airwork, hij weet wel dat ik er op zit, en hij weet ook hoe mijn nick luidt.

Ik ben de forumtijger van het stel:grijns:
 
...............Sinds tijden dat er zoveel airworkers met (frozen) ATPL en veel uren zich op het aspiranten gedeelte melden...... (komt zeker door de vrouwlijke inbreng...?)

:biertje:
 
Life is what happens to you while you're making other plans.

Oftewel, vaak zet je die eerste stap in een 10.000 mijl reis en kijk je 10 jaar later vol verbazing terug hoe de dingen anders gelopen zijn dan je dacht. Succes.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn!!

...............Sinds tijden dat er zoveel airworkers met (frozen) ATPL en veel uren zich op het aspiranten gedeelte melden...... (komt zeker door de vrouwlijke inbreng...?)

:biertje:
Hoezo vrouwelijke inbreng? Misschien is Kazeven wel een "hij"
Zo, dat heeft alvast een paar (frozen) ATPL'ers weggejaagd!
 
Back
Top