Amsterdam Airlines duikt in 'gat'
10 OKT 2007
De nieuwe luchtvaartmaatschappij Amsterdam Airlines moet in het 'gat' op de Nederlandse markt duiken. Dat is ontstaan door allerlei verschuivingen en monopolievorming, met name in Europa.
Eén van de initiatiefnemers zou Matthijs Boertien zijn. Hij was eerder directeur van Denim Air en daarvoor hoofd vliegdienst van Martinair. Hij was woensdag 10 oktober niet bereikbaar voor commentaar.
Nog onduidelijkheden
Niet bekend is waar Amsterdam Airlines zich precies op wil richten. Evenmin hoe de carrier gefinancierd gaat worden. Duidelijk is volgens analisten wel dat transavia.com in Nederland een te grote invloed gaat krijgen. Dit nu Martinair stopt met Europa-vluchten en ArkeFly in feite een touroperator is. Of de Air Berlin-LTU-Condor groep genoeg capaciteit heeft om hier een aantrekkelijk alternatief te bieden, wordt betwijfeld.
Toch wordt gesteld dat Amsterdam Airlines waarschijnlijk niet massaal met touroperators in zee zal gaan. 'Dat is een vak apart. Bovendien klaagt de reisbranche altijd over te weinig concurrentie, maar geeft men niet thuis als er iets concreet gesteund moet worden…', aldus kritische insiders.
Kans geïntegreerde concerns
Grote geïntegreerde reisconcerns lijken te profiteren van de situatie. Niet voor niks liet topman Manny Fontenla-Novoa van de Thomas Cook Group op het ANVR Reiscongres al doorschemeren dat hij net als TUI Travel zal ingrijpen 'waar en wanneer dat nodig is'.
Dat zou kunnen betekenen dat ook Thomas Cook met argusogen in de gaten houdt hoe de (Nederlandse) markt zich ontwikkelt. En niet zal aarzelen om eigen vliegtuigen te stationeren op luchthavens waar onvoldoende capaciteit en concurrentie is.
Reactie Joop ter Haar
En de Oad-groep? President-commissaris Joop ter Haar zei 8 oktober op het Schiphol-diner tegen Reisrevue zich nog geen grote zorgen te maken. 'Wel gaan we indringend praten met bestaande partijen als Martinair en de KLM-groep. We willen meerjarige garanties dat onze stoelen gewaarborgd zijn. Uiteraard tegen prijzen en voorwaarden die ons geen concurrentieachterstand geven. Aan eigen vliegtuigen denken we echter niet. Daar is geen noodzaak voor', meent Ter Haar.
Hij benadrukt ook nog eens dat Oad niet te koop is. 'We blijven een Nederlandse reisorganisatie.'
Rol luchtvaartcoryfeeën?
Voormalig airline-baas Carl Runge (onder meer Air Holland en Exel) zou nauw betrokken zijn bij nieuwe vliegplannen. Maar dat kan woensdag 10 oktober niet bevestigd worden.
Luchtvaartcoryfee Jan Heppener laat weten nog geen plannen te hebben. 'Ik doe het nu een paar maanden rustig aan, na mijn Dutchbird- en ArkeFly-periode. Daarna ga ik op zoek naar een passende andere baan', zo zegt hij.
Door Paul Eldering
Eerder in het nieuws:
TO's verwachten MP-concurrenten
Artikel komt van:
http://www.reisrevue.nl/home/id1605-27606/amsterdam_airlines_duikt_in_gat.html