N2024 said:
In Amerika niet. Je moet gelijk door dat ding lullen of je nu een RT license hebt of niet.
Klein nuance verschil; in de VS heb je geen RT aantekening op je certicate. Het is onderdeel van je PPL, en is ook onderdeel van het examen technisch gezien. (er is wel zoiets als een "restricted radio operators permit", maar dit is een FCC ding, en niet nodig voor vluchten binnen de VS. Het verkrijgen is alleen papierwerk).
FOLBERTS said:
Ook op EHHV waar ik mijn PPL deed mocht ik vanaf dag 1 mn RT ding doen. Het was slechts een radiocheck, maar toch. Ik vond het overigens best eng aan het begin.
Ja, dit is bij heel veel mensen het geval. 'T is iets nieuws, men is bang om fouten te maken, zeker als anderen het kunnen horen, etc. Maar RT is zo essentieel voor de veiligheid van vliegen. Ik snap persoonlijk ook niet dat het mogelijk is om een brevet te halen, zonder RT.
naudjuj said:
Misschien vinden ze dat je beter alleen kan uitluisteren en niet moet oproepen
Alles wat kan meehelpen aan veiligheid: doen. Laat anderen maar denken.
Interessante discussie om te voeren: Heb je wel of niet voldoende je posities via de frequentie doorgeven
Persoonlijk ben ik het met een aantal mensen hier eens dat het met het gebruik van radio en procedures in Nederland triest gesteld is. Dat mensen hier niet even regelmatig melden waar ze zijn in het circuit bijvoorbeeld laat nog steeds de haren in mijn nek recht overeind staan. De call hoeft echt niet lang te zijn ("PH-ABC midfield downwind 05" duurt 2 seconden? if that). Vliegers (in NL en vooral VFR-only vliegers) mogen wat mij betreft wat vaker, korter en krachtiger/duidelijker op de radio zijn over het algemeen.
Wat ik gewend ben voor VFR circuitjes (in de VS), is altijd melden van downwind/base/final en evt nog upwind/crosswind/shortfinal. Uiteraard zijn er uitzondering, en kan er altijd wat weg gelaten worden indien dit nodig is. Een call duurt 1-3 seconden? nog nooit heb ik klachten/problemen gehad met radio-congestion.
maarre.... Wie zegt dat dit de (een) oorzaak van de Mid Air Coll. bij EHLE is geweest? Ik heb er niks over gelezen.
Niemand heeft dit gezegd, was gewoon even een zijsprongetje.
Even off-topic:
Er zijn voldoende situaties denkbaar waarin je, ondanks dat je je positie doorgeeft, elkaar tegenkomt. Zo ken ik vliegers die zeggen dat ze boven Sierra zijn maar die er toch echt niet zitten. Kan zijn omdat ze niet bekend zijn op het veld en Sierra dus niet weten te vinden,
Kan ik me wel iets bij voorstellen; de eerste keer dat ik op EHLE vloog, was nadat ik jaren in de VS had gevlogen. Het was even wennen om dat ding te vinden, maar met behulp opleiding/ervaring/kaartjes zou men wel in staat moeten zijn om dicht in de buurt van dat ding te moeten komen, imho.
maar er zijn ook vliegers die bewust Sierra reporten om dan vervolgens 'ergens' het circuit in te duiken omdat ze dan niet om hoeven te vliegen. "Toch weer mooi 2 minuten van mijn vliegtijd afgesnoept."
Wat mij betreft mag IVW het brevet van deze mensen in nemen, en nooit meer terug geven.
Een ander gaat ervan uit dat het vliegtuig wat oproept daadwerkelijk boven Sierra zit en verwacht daardoor een goede marge ten opzichte van zijn/haar positie. Over valse veiligheid gesproken!
Mensen die zeggen over Sierra (lees: een reporting point) te zijn, zouden er natuurlijk zo dicht mogelijk over moeten zitten. Dit is natuurlijk niet altijd het geval. Als het druk is op de frequentie moet een call soms even wachten bijvoorbeeld. (Je zou natuurlijk "has just passed Sierra" kunnen gebruiken oid, wees creatief). "Er van uit gaan" is ook weer iets waar mijn nekharen recht overeind van gaan staan, trouwens. Ook al denk je dat een vliegtuig ergens zit, je moet altijd buiten blijven kijken. Al is het alleen maar omdat er een vliegtuig met comms failure in het circuit zou kunnen zitten.