Breaking news: Midair EHLE

In het kader van herkenbaarheid etc. vraag ik mij het volgende af.
Zijn er voor-/nadelen aan te voeren indien vfr-vliegers, zodra ze in de buurt van een (ongecontroleerd)vliegveld komen, hun volledige batterij aan verlichting aanzetten. Het is minder efficient dan alert-systemen etc., maar het zal mijn inziens de herkenbaarheid van verkeer doen toe-nemen.
 
In het kader van herkenbaarheid etc. vraag ik mij het volgende af.
Zijn er voor-/nadelen aan te voeren indien vfr-vliegers, zodra ze in de buurt van een (ongecontroleerd)vliegveld komen, hun volledige batterij aan verlichting aanzetten. Het is minder efficient dan alert-systemen etc., maar het zal mijn inziens de herkenbaarheid van verkeer doen toe-nemen.
Lichten aan is meestal fijn. Bij Lelystad zijn ze zeker niet minder efficient dan 'alert-systemen', aangezien deze meestal op basis van transponders werken, en de transponders uit moeten zijn bij Lelystad.

Alert systemen kunnen heel goed zijn, mits je niet minder naar buiten gaat kijken. Ze kunnen snel een 'false sense of security' geven, imho.
 
Alert systemen kunnen heel goed zijn, mits je niet minder naar buiten gaat kijken. Ze kunnen snel een 'false sense of security' geven, imho.

Helemaal mee eens, er wordt meteen gepraat over alert systemen om problemen op te lossen; maar er is zoveel wat, zeker in Nederland, nog verbeterd kan worden.

1) Gebruik van de radio. Er worden hier Common Frequenties genoemd; EHLE heeft gewoon een frequentie! Maar het gebruik ervan....? Dit is gewoon piss-poor in Nederland; mensen geven zelden hun positie aan, of komen met korte zinnetjes die nergens op slaan.
Bijvoorbeeld vorige week nog op EHLE (geen callsign, letterlijk dit): "Ja als je nu doorgaat gaat het helemaal mis natuurlijk hè." Wat moeten de 10+ kisten op de frequentie hier nou mee? Ik zat op short final, was het voor mij? Of was het voor de kist die van Sierra naar downwind draaide? Je hebt hier niets aan. Helaas komt dat veel voor in NL en je wordt bijna een irritant figuur genoemd als je gewoon je position reports maakt.
Dan hebben we het nog niet eens over een aantal instructeurs die mij vertelden dat het al genoeg is om alleen te luisteren; dan vul je de frequentie niet en ontvang je toch wat anderen zeggen. Een logica van....... Maar 't is wel instructeur.
2) Volgen van procedures. Ik maak regelmatig mee dat mensen bijvoorbeeld bij EHLE al dalend vanuit het noorden naar Sierra vliegen. Ze draaien dan over Sierra een dalende bocht (zodat je het verkeer wat normaal komt aanvliegen niet eens kàn zien) en als je er wat van zegt.... dan is het hek van de dam. Dit is een instelling van niks, maar ook dit is niet zeldzaam.
Standaard verkeersregels? Totaal genegeerd, mensen die linksom draaien voor avoidance, mensen die al waggelend met hun vleugels aangeven dat ze je gezien hebben, maar rustig van jou verwachten dat je ze voorlaat terwijl ze van links komen, mensen die het circuit binnenkomen en gewoon 20 meter voor een ander downwind opduiken, ga zo maar door!
3) Gebruik van verlichting. Te weinig mensen denken aan het voeren van verlichting in het circuit (sommige vliegclubs/instructeurs ontmoedigen het actief). Nog minder mensen denken aan verlichting als je de zon in de rug hebt. Dat wordt al niet eens meer genoemd.... Kleine dingen die veel verschil kunnen maken.


Alert systemen hebben geen zin als men zich in de basis niet gewoon gedraagd. Laten we daar eens mee beginnen, anders is het wachten op de volgende.
 
..Alert systemen hebben geen zin als men zich in de basis niet gewoon gedraagd. Laten we daar eens mee beginnen, anders is het wachten op de volgende.

Ik ben het met je eens.
Maar zijn we hier niet al tientallen jaren mee aan het "beginnen"?
Ik denk dat deze punten 30 jaar geleden net zo bestaand waren als nu.

Overigens vind ik het goed te horen dat in de dagen na dit ongeluk meer mensen netjes melden en voorzichtig omgaan met het naderen van Sierra.
 
kleine luchtvaart mentaliteit!!ik kan niet geloven dat instructeurs afraden geen verlichting te voeren of ATC te doen, gelijk instructiebevoegdheid intrekken

-TCAS
-verlichting
-ATC/CTAF

vandaag de dag kan je gewoon niet zonder
 
Als je hoort dat het argument van sommige instructeurs is dat de lamp 'als je hem echt nodig hebt' al aan zijn max qua branduren zit, dan valt je mond helemaal open.

Hoe triest ook hoop ik wel dat het ongeluk aanleiding is om je positie door te geven, ivm het af te doen als ethervervuiling.
 
Last edited:
kleine luchtvaart mentaliteit!!ik kan niet geloven dat instructeurs afraden geen verlichting te voeren of ATC te doen, gelijk instructiebevoegdheid intrekken

-TCAS
-verlichting
-ATC/CTAF

vandaag de dag kan je gewoon niet zonder

Mee eens! Niet om te schelden hoor, maar die kleine luchtvaart mentaliteit is gewoon Nederlands. Leerlingen hier worden "opgevoed" met radio vrees. In Amerika niet. Je moet gelijk door dat ding lullen of je nu een RT license hebt of niet. En zo`n eenvoudig TCAS systeem hoeft niet duur te zijn. De dollars krijg je bijna cadeau. Voor zo`n 600 Euries heb je een leuk systeempje. Ik heb er al een poosje eentje, maar als transponders uit moeten heb je er nog geen klote aan. Ook weer zoiets Nederlands om iedereen te verplichten om een dure Mode-s te verplichten die vervolgens niet aan mag.
 
N2024, ik ben het met je eens, maar wil eea wel graag nuanceren. Zoals je weet zijn er lieden die de luchtvaart niet zo'n warm hart toe dragen en die lezen dit soort informatie graag om het daarna wellicht volledig uit zn verband te halen.

Als je op een veld als EHRD vliegt, dan zal je wel aan de RT moeten vanaf dag 1. Ik ben daarvan getuige geweest, bij vrienden die daar lesten.

Ook op EHHV waar ik mijn PPL deed mocht ik vanaf dag 1 mn RT ding doen. Het was slechts een radiocheck, maar toch. Ik vond het overigens best eng aan het begin.

Niemand kan een PPL halen zonder voldoende kennis van RT, dat is immers een eis en daarvoor moet je immers zowel theorie als praktijk doen.

Ik ken wel vliegers die hun hobby wat mij (!) betreft naar een wat hoger plan zouden mogen tillen door RT beter te beheersen en meer verantwoordelijkheid te nemen. Ik was afgelopen zaterdag (wat een sinistere timing) op een vergadering van AOPA.
Daar was iedereen dezelfde mening toegedaan. Er sprak ook een mevrouw van het IVW en zelfs die beaamde dat vliegongelukken onder een vergrootglas liggen.

Opmerkelijk als je bedenkt dat er zich wekelijks velen op de weg begeven zonder zich maar aan 1 regel te storen.
Maar je zal niemand ooit horen zeggen dat we het maken van een ritje voor de lol maar zouden moeten verbieden.

Tenslotte, de mevrouw in kwestie, die een heel reeel verhaal hield overigens, merkte overigens en passant wel op dat er binnen het IVW altijd vele boeiende ideeen leefden. Zij zou zich kunnen voorstellen dat er ooit een discussie zou kunnen ontstaan of VFR vliegen nog wel moet worden toegstaan. Als zij dat opmerkt dan ga ik er van uit dat daar echt wel een keer over is gesproken binnen het IVW.

Mijn conclusie : Laten we met zn allen ons inzetten voor een veiliger luchtruim en daarin ook mogelijk investeren dmv een TCAS systeem en laten we van de overheid hetzelfde verwachten en er minimaal voor zorgen dat we een transponder aan mogen zetten, als dat diezelfde veiligheid vergroot.
 
Last edited:
Inderdaad, goed idee die 'TCAS'. Vanaf nu ga ik ook gewoon Dmill weer oproepen. Misschien vinden ze dat je beter alleen kan uitluisteren en niet moet oproepen (vraag me af wat er te horen is als iedereen luistert en niet meer oproept) maar ik ga toch weer eens even goed vertellen waar ik uithang.
 
Hoe triest ook hoop ik wel dat het ongeluk aanleiding is om je positie door te geven, ivm het af te doen als ethervervuiling.

Interessante discussie om te voeren: Heb je wel of niet voldoende je posities via de frequentie doorgeven maarre.... Wie zegt dat dit de (een) oorzaak van de Mid Air Coll. bij EHLE is geweest? Ik heb er niks over gelezen.

Even off-topic:
Er zijn voldoende situaties denkbaar waarin je, ondanks dat je je positie doorgeeft, elkaar tegenkomt. Zo ken ik vliegers die zeggen dat ze boven Sierra zijn maar die er toch echt niet zitten. Kan zijn omdat ze niet bekend zijn op het veld en Sierra dus niet weten te vinden, maar er zijn ook vliegers die bewust Sierra reporten om dan vervolgens 'ergens' het circuit in te duiken omdat ze dan niet om hoeven te vliegen. "Toch weer mooi 2 minuten van mijn vliegtijd afgesnoept." Een ander gaat ervan uit dat het vliegtuig wat oproept daadwerkelijk boven Sierra zit en verwacht daardoor een goede marge ten opzichte van zijn/haar positie. Over valse veiligheid gesproken! :(
 
N2024 said:
In Amerika niet. Je moet gelijk door dat ding lullen of je nu een RT license hebt of niet.
Klein nuance verschil; in de VS heb je geen RT aantekening op je certicate. Het is onderdeel van je PPL, en is ook onderdeel van het examen technisch gezien. (er is wel zoiets als een "restricted radio operators permit", maar dit is een FCC ding, en niet nodig voor vluchten binnen de VS. Het verkrijgen is alleen papierwerk).

FOLBERTS said:
Ook op EHHV waar ik mijn PPL deed mocht ik vanaf dag 1 mn RT ding doen. Het was slechts een radiocheck, maar toch. Ik vond het overigens best eng aan het begin.
Ja, dit is bij heel veel mensen het geval. 'T is iets nieuws, men is bang om fouten te maken, zeker als anderen het kunnen horen, etc. Maar RT is zo essentieel voor de veiligheid van vliegen. Ik snap persoonlijk ook niet dat het mogelijk is om een brevet te halen, zonder RT.

naudjuj said:
Misschien vinden ze dat je beter alleen kan uitluisteren en niet moet oproepen
Alles wat kan meehelpen aan veiligheid: doen. Laat anderen maar denken.

Interessante discussie om te voeren: Heb je wel of niet voldoende je posities via de frequentie doorgeven
Persoonlijk ben ik het met een aantal mensen hier eens dat het met het gebruik van radio en procedures in Nederland triest gesteld is. Dat mensen hier niet even regelmatig melden waar ze zijn in het circuit bijvoorbeeld laat nog steeds de haren in mijn nek recht overeind staan. De call hoeft echt niet lang te zijn ("PH-ABC midfield downwind 05" duurt 2 seconden? if that). Vliegers (in NL en vooral VFR-only vliegers) mogen wat mij betreft wat vaker, korter en krachtiger/duidelijker op de radio zijn over het algemeen.

Wat ik gewend ben voor VFR circuitjes (in de VS), is altijd melden van downwind/base/final en evt nog upwind/crosswind/shortfinal. Uiteraard zijn er uitzondering, en kan er altijd wat weg gelaten worden indien dit nodig is. Een call duurt 1-3 seconden? nog nooit heb ik klachten/problemen gehad met radio-congestion.

maarre.... Wie zegt dat dit de (een) oorzaak van de Mid Air Coll. bij EHLE is geweest? Ik heb er niks over gelezen.
Niemand heeft dit gezegd, was gewoon even een zijsprongetje.

Even off-topic:
Er zijn voldoende situaties denkbaar waarin je, ondanks dat je je positie doorgeeft, elkaar tegenkomt. Zo ken ik vliegers die zeggen dat ze boven Sierra zijn maar die er toch echt niet zitten. Kan zijn omdat ze niet bekend zijn op het veld en Sierra dus niet weten te vinden,
Kan ik me wel iets bij voorstellen; de eerste keer dat ik op EHLE vloog, was nadat ik jaren in de VS had gevlogen. Het was even wennen om dat ding te vinden, maar met behulp opleiding/ervaring/kaartjes zou men wel in staat moeten zijn om dicht in de buurt van dat ding te moeten komen, imho.

maar er zijn ook vliegers die bewust Sierra reporten om dan vervolgens 'ergens' het circuit in te duiken omdat ze dan niet om hoeven te vliegen. "Toch weer mooi 2 minuten van mijn vliegtijd afgesnoept."
Wat mij betreft mag IVW het brevet van deze mensen in nemen, en nooit meer terug geven.

Een ander gaat ervan uit dat het vliegtuig wat oproept daadwerkelijk boven Sierra zit en verwacht daardoor een goede marge ten opzichte van zijn/haar positie. Over valse veiligheid gesproken! :(
Mensen die zeggen over Sierra (lees: een reporting point) te zijn, zouden er natuurlijk zo dicht mogelijk over moeten zitten. Dit is natuurlijk niet altijd het geval. Als het druk is op de frequentie moet een call soms even wachten bijvoorbeeld. (Je zou natuurlijk "has just passed Sierra" kunnen gebruiken oid, wees creatief). "Er van uit gaan" is ook weer iets waar mijn nekharen recht overeind van gaan staan, trouwens. Ook al denk je dat een vliegtuig ergens zit, je moet altijd buiten blijven kijken. Al is het alleen maar omdat er een vliegtuig met comms failure in het circuit zou kunnen zitten.
 
Je hebt inderdaad gelijk met het slechte gebruik van de radio op EHLE.

Kwam gisteren op een straight-in binnen op RWY05 en melde 2 minuten uit. Iemand die hem er toch nog even snel voordraaide, zonder melding op de radio.
Uiteindelijk konden we G/A omdat hij niet optijd vacate...
Hij was daarentegen wel in staat z'n excuses aan te bieden, over de radio, toen we de G/A ingingen...:passed:


JAR XX

En wat had hij dan moeten doen volgens jou, base extenden met 2 nm ? (uitgaande van jouw 2 minuten en hem op pak-em-beet 60 knopen). Een radiomelding "XXX turning final" was natuurlijk wel zo netjes geweest.

Een straight-in op Lelystad is een uitzonderings situatie, alleen bedoeld voor vliegtuigen die geen normaal circuit kunnen vliegen. Ik citeer letterlijk uit de VFG:

Voor vliegtuigen waarmee op grond van de vliegtuigprestaties het luchtverkeerscircuit niet kan worden gevolgd, geldt aanvullend en in afwijking van de regels voor het standaard luchtverkeerscircuit de mogelijkheid om een zogenaamde straight-in uit te voeren. Voorafgaand aan de vlucht is coördinatie met de havenmeester nodig. Het voornemen om de ATZ straight-in binnen te vliegen wordt ruimschoots van te voren gemeld aan Lelystad Radio. Wanneer het vliegtuig zich in een gestabiliseerde configuratie voor de eindnadering bevindt, wordt FINAL STRAIGHT IN, 2 MIN OUT gemeld aan Lelystad Radio

Tenzij je met +/- 40 uur een jet vliegt (dan bied ik mijn oprechte excuses aan) ben jij zelf degene die primair fout zit.
Groet,

Leon.
 
Helemaal mee eens, er wordt meteen gepraat over alert systemen om problemen op te lossen; maar er is zoveel wat, zeker in Nederland, nog verbeterd kan worden.


2) Volgen van procedures. Ik maak regelmatig mee dat mensen bijvoorbeeld bij EHLE al dalend vanuit het noorden naar Sierra vliegen. Ze draaien dan over Sierra een dalende bocht (zodat je het verkeer wat normaal komt aanvliegen niet eens kàn zien) en als je er wat van zegt.... dan is het hek van de dam. Dit is een instelling van niks, maar ook dit is niet zeldzaam.

Die mensen volgen gewoon de procedures ! De visual approach voor EHLE begint echt pas bij Sierra, niet bij Harderwijk of zo ! (Zie het kaartje in de VFG). Doe dit zelf ook wel eens, meld dan wel altijd "Joining Sierra via decending right turn". En geloof me, vanuit m'n C-172 kan ik echt wel uitkijken naar omlaag (zelfs nog beter dan omhoog).
 
Last edited:
Nee, natuurlijk kan ik vanuit een C-172 niet goed omhoog kijken (het is een hoogdekker) dit was een beetje sarcastisch bedoeld. Phoenix-X suggereerd dat mensen die dalend Sierra joinen niet omlaag kunnen kijken, terwijl dat vanuit een hoogdekker prima kan.
Waar ik eigenlijk over val is dat hij vindt dat deze mensen zich niet aan de procedures houden omdat ze niet via zijn favoriete route naar Sierra vliegen. Nee, nog sterker, hij zegt er blijkbaar zelfs iets van over de radio (over onnodig radiogebruik gesproken..) En dat valt deze zondagsvlieger een beetje tegen van een ATPLer

Blijft de vraag, waarom vlieg jij (tegen de regels in) een straight in met een kist die 80 gaat ?
(Ik denk dat ik het antwoord wel weet hoor, beroepsopleiding, moeten ook hiermee ervaring op doen, bla, bla. Bullshit, als je een straight-in wilt vliegen met een socata ga je maar naar een gecontroleerd veld, vraag je het netjes aan en wordt alles, ook de separatie, netjes voor je geregeld).
En geloof mij, 2 NM doorvliegen is echt het circuit uit.
 
Last edited:
Ander punt is dat ik recent met instructeur met hetzelfde type kist ook op een straight-in ben gekomen, ik heb mij dus nooit echt afgevraagd of het uberhaupt mocht volgens de wet...

Gr. JAR XX

Dat bedoel ik dus en dan anderen beschuldigen van slecht vliegerschap, foei !
Verder no hard feelings.
Groet,

Leon.

Ps. had mijn post nog ge-edit, terwijl je reageerde. Puur voor mijn nieuwsgierigheid, was mijn gok betrefende het vliegtuigtype (en dus de school) goed ?
 
Back
Top