Is NLS achteruit aan het gaan?

Check deze site maar eens (dit is geen spam trouwens!): http://www.atponline.gs/jalo/index.asp
Denk daarbij aan 2x vier maanden duizenden multiple choice vragen wegklikken. Als je vervolgens bij het CBR zit en 85% van de vragen (en niet te vergeten de juiste antwoorden) herkent heb je een score van 85% of meer... Succes!

Geen wonder dat de kwaliteit van NLS-ers zo slecht is als er tijdens examens alleen maar aan herkening wordt gedaan. :eek:
 
Hier loopt al een ander draadje over. Klikkerdeklik.

Ben het ook niet geheel eens met deze manier van examenstof leren. Maar de tiende post in het topic door Avian slaat wel de spijker op z'n kop.
 
Last edited:
Geen wonder dat de kwaliteit van NLS-ers zo slecht is als er tijdens examens alleen maar aan herkening wordt gedaan. :eek:

Onzin, dan is de kwaliteit van alle AI's slecht want op elke school wordt voor de CBR examens alleen maar de database gebruik :dozey:
 
Ik heb het toch niet over andere scholen? Ik heb het over de NLS en dat de kwaliteit achteruit is gegaan toen klassen steeds meer databases begonnen te gebruiken i.p.v. de stof te leren. Maatschapijen die vroeger hoofdzakelijk NLS-ers namen zien dat ook en daarom nodigen ze ook andere scholen uit voor selectie.

De kwaliteit van de NLS was vroeger erg goed, maar het feit dat er (bijna) alleen maar op herkenning gestudeert wordt en dat de opleiding in Portugal slechter is dan toen er in Nederland gevlogen werdt, zijn debet aan het feit dat de kwaliteit van een NLS-er die nu afstudeert slechter is dan die van 5 jaar geleden.
 
Als jij d.m.v databasen wel alles onthoudt en ook gewoon weet waar het over gaat dan is er toch niets aan de hand. Wel val je door de mand als blijkt dat je niet weet waar het over gaat. Maar ik denk dat het vrij persoonlijk is of iemand aan de hand van databasen echt de stof kan beheersen, de een kan dat wel en de ander waarschijnlijk dus niet.
 
De invoering van de (commerciële) databases heeft ervoor gezorgd dat de norm van de ATPL-theorie fors omhoog is gegaan. Je wordt als het ware gedwongen de databases te leren omdat je met het leren van de theorieboeken een minder bevredigend resultaat scoort. Je klasgenoten die het wel doen scoren beter. Veel scholen hebben een beperkte theorietijd waarin je zo nu en dan keuzes moet maken wat je wél en niet bestudeert. De meeste studenten verkiezen dan een beter resultaat boven het beter beheersen van de stof.
 
Geen wonder dat de kwaliteit van NLS-ers zo slecht is als er tijdens examens alleen maar aan herkening wordt gedaan. :eek:

RTO, toen ik HPL examen deed heb ik het getimed for personal enjoyment. Op de kop af in 5 minuten klaar en 100% score. Herkende elke vraag gewoon uit memory.

Is het slecht? Jazeker. Leer je er niks van? Nee, niet van het examen, maar ik hoop dat er tijdens die 4 maanden in het klaslokaal toch wel iets is blijven plakken. En dan kan je het me toch moeilijk kwalijk nemen dat ik zoiets aangrijp als het wordt aangeboden...Ik wil hier niet roepen dat het allemaal maar prima en goed is dat dat ding er is en gebruikt wordt, maar ik wil alleen zeggen dat het gebruik ervan toch niet moet schokken.
 
RTO, toen ik HPL examen deed heb ik het getimed for personal enjoyment. Op de kop af in 5 minuten klaar en 100% score. Herkende elke vraag gewoon uit memory.

Ben zelf bezig met m'n ATPL theorie (heb nog geen examens gedaan) en ik kan me dit voorstellen. Met VFR en IFR comm zal dit ook wel zo gaan. Maar bij b.v. general navigation of meteo zie ik dit nog niet zo snel lukken en dat zijn nu juist de moeilijkste vakken (in ieder geval van deel 1, volgens de Orbit volgorde) vind ik.
 
Als jij d.m.v databasen wel alles onthoudt en ook gewoon weet waar het over gaat dan is er toch niets aan de hand.

Dus jij gaat er van uit dat alle stof door de databases gedekt wordt? Ik dacht het niet.

Het probleem met databases is dat iemand in principe zonder ENIGE kennis van zaken op herkenning kan slagen voor de examens. Het de-motiveert mensen ook nog eens om echt te gaan studeren.

De ATPL theorie is de basis voor de rest van je carrière in de luchtvaart. Tuurlijk zit er veel info in de theorie die je wellicht nooit meer gebruikt, maar een grondig begrip van de vele basics is toch wel vereist. Dat verwacht ik ook wel van de collega's naast me in de cockpit.
 
Na een hele reeks off-topic berichten, nu dan maar weer eentje on-topic (kwaliteit NLS);
zou de verviervoudiging van het aantal op te leiden vliegers ten koste kunnen gaan van de kwaliteit en/of de baankansen?
Tot ongeveer een jaar geleden startte er om de maand 1 klas van 12, vervolgens werden de klassen verdubbeld tot 24 om de maand, en vanaf komend najaar (als ik goed geïnformeerd ben) start er iedere maand een nieuwe klas van 24...
 
Staan er op dit moment niet minder dan 5 mensen op de wachtlijst ofzo. Dus die 24 man per maand kunnen ze ''op dit moment'' wel hebben.

ATPL theorie,
Hoeveel gebruik je daar eigenlijk echt van in het dagelijkse vliegen. Heb je echt een loxodroom nodig enz. of moet je precies weten hoe een gyro werkt?

Bowstring
 
Staan er op dit moment niet minder dan 5 mensen op de wachtlijst ofzo. Dus die 24 man per maand kunnen ze ''op dit moment'' wel hebben.

ATPL theorie,
Hoeveel gebruik je daar eigenlijk echt van in het dagelijkse vliegen. Heb je echt een loxodroom nodig enz. of moet je precies weten hoe een gyro werkt?

Bowstring

Het punt is dat de opleiding zo'n anderhalf jaar duurt en er dus voorlopig nog even om de maand 12 de markt betreden. Pas anderhalf jaar na het begin van de verviervoudiging komt de grote stroom AI's de markt op. Wat de wachtlijst betreft, die is bij mijn weten niet openbaar.

ATPL theorie:
Natuurlijk heb je een heel groot deel niet nodig. Net zoals je bij een WO-opleiding heel veel geleerde stof nooit zult gebruiken. Neem maar de grote multinationals die WO'ers aannemen puur op hun wetenschappelijke 'vorming', niet direct vanwege hun kennis (Unilever bijvoorbeeld die mensen aanneemt die geschiedenis hebben gestudeerd).
Een vliegopleiding kun je hiermee vergelijken; veel zware theorie aankunnen is een selectie op zich, ook al ga je daarvan 2/3 nooit gebruiken in de praktijk. Heel goed kunnen herkennen en (muis)klikken daarentegen zegt maar weinig over iemands capaciteiten op het gebied van het snel complexe zaken tot zich nemen/begrijpen.
 
Na een hele reeks off-topic berichten, nu dan maar weer eentje on-topic (kwaliteit NLS);
zou de verviervoudiging van het aantal op te leiden vliegers ten koste kunnen gaan van de kwaliteit en/of de baankansen?
Tot ongeveer een jaar geleden startte er om de maand 1 klas van 12, vervolgens werden de klassen verdubbeld tot 24 om de maand, en vanaf komend najaar (als ik goed geïnformeerd ben) start er iedere maand een nieuwe klas van 24...

Zover ik weet start er om de 2 maanden een nieuwe klas van 24 personen.
 
Ja inderdaad: Om de twee maanden start een klas van 24. m.u.v. a.s. november dan start er een "tussenklas"
dit maakt 144 nieuwe per jaar, valt wel mee dacht ik zo. in vergelijking: KLS heeft een max van 160 / 180 bij mijn weten (Opendag april 2008) waarvan 60%-80% naar de KLm zou gaan...

Stella blijft dan als enige een doorn in het oog. Toch blijft daar de vraag hoeveel ze opleiden per jaar (200??) en niet wat ze zouden willen (500)
 
Last edited:
Stella als enige de doorn in het oog.......... Paar jaar terug leidden de kls en nls samen denk ik zo'n 200 max 220 mensen op, dus die doen tegenwoordig ook al 150% van wat ze 4 jaar terug deden en zoveel is de markt niet gegroeid, dus kls en nls helpen ook niet echt bij het creeren van een gunstige arbeidsmarkt. Het is gewoon max cashen en binnenhalen wie je binnenhalen kan voor de vliegscholen.
 
dat was dus rond 2003/2004, dit waren wel barre tijden voor de luchtvaart. als je nog voor die tijd gaat zitten (eind jaren 90) : toen gingen veel meer mensen naar de states voor een opleiding. nu gaan er minder naar de states en meer naar NL

Stella is deze Hype wel gestart: met een artikel (nov 2007) waarin stond dat ze per jaar 100 mensen bij Lufthansa mochten afleveren. Sindsdien hebben de luchtvaartscholen even flink de aandacht gekregen. Toen bleek ook nog eens dat je geen kaptiaal meer moest meenemen maar dat de scholen borg konden staan. Al met al is het nu gewoon toegankelijker dan eerst. En dit is nu ook bekend bij de massa.

Zelf denk ik toch dat de scholen in kwestie menen de studenten kwijt te kunnen, als er veel piloten werkloos blijven dan is het snel gedaan met de nieuwe aanwas. Hier spreek ik met zekerheid over de KLS maar ook over de NLS.

Stella? ik zou het niet weten, ze hebben toch destijds de waarheid verdraaid: heb er geen vertrouwen in.
 
Last edited:
Stella? ik zou het niet weten, ze hebben toch destijds de waarheid verdraaid: heb er geen vertrouwen in.


Heeft Stella jou iets persoonlijks gedaan ofzo?? je probeert elke keer het gesprek een draai te geven richting stella.

Ten eerste ging het gesprek over de kwaliteit van de NLS.
En ten tweede vraag ik me af wat Stella dan zo ongelooflijk fout doet?
volgens mij vinden al hun afgestudeerde vliegers redelijk goed een baan. Althans ik hoor niet het tegenovergestelde.

En kun je het ze kwalijk nemen dat ze veel mensen opleiden ?
het is een commerciele instelling, ik denk dat als de DFA zoveel mensen kon opleiden dan hadden ze het ook gedaan.

Dus of je komt met hard bewijs dat ze iets fundamenteels fout doen of je kapt gewoon met het gezeur.
En please kom niet met een kranten artikel, want dan ken ik er ook wel een paar!
Hoe vaak schrijft de KLM/KLS wel niet verkapte informatie in de telegraaf...

Its all about making money! Als ik eraan verdiende dan had ik het ook gedaan.

Cheers.
 
Dus of je komt met hard bewijs dat ze iets fundamenteels fout doen of je kapt gewoon met het gezeur.
En please kom niet met een kranten artikel, want dan ken ik er ook wel een paar!
Hoe vaak schrijft de KLM/KLS wel niet verkapte informatie in de telegraaf...

Its all about making money! Als ik eraan verdiende dan had ik het ook gedaan.

Eens met Altimeter.

Maar voor Willem Fly is het ook all about making money; hij begint binnenkort met de NLS, en hoe slechter er dan over concurrerende vliegscholen wordt gesproken, hoe beter voor hem/NLS (en uiteindelijk dus the more or earlier he makes money).
 
Back
Top