Is NLS achteruit aan het gaan?

heb even op de homepage van de nls gekeken. kon niet meer vinden wat de opleiding daar kost. Iemand misschien recente info? Ben benieuwd wat de prijs per uur is.
 
Daar gaan we weer... Hoe subjectief kan je zijn!! :confused:

Ooit gehoord van een theorie fase?
Zijn uren op de FNPT sim gratis?
Is een MCC cursus op de B737 of A320 Full Flight simulator soms ook gratis?

Daarnaast zijn tickets, een paar weken hotel, lunch op school in Evora, studiemateriaal en examengeld inbegrepen...

Volgensmij zijn KLS, EPST en STELLA duurder....

Purno :eek:
 
Over de prijskaartje v/d opleiding, NLS'ers worden nog steeds opgelicht.

Mijn situatie: via AAE aangemeld, gekozen voor theorie NLS Hoofddorp, praktijk Portugal zoals bij elk NLS'er. Verschil zit bij de IFR gedeelte, AAE'ers single pilot ops, NLS'ers Multi-crew concept.

Prijs kaartje AAE:

47.000E voor de vliegfase (165 uur actual + 45 uur simtime) en
11.000E voor de theorie bij de NLS
8.000E vopr de MCC A320 (CAE)

Totale kosten: 66k

Kosten plaatje van studiegenoten (van toen) 106k
Een verschil van 40k, ga maar aan de studenten uitleggen waarom...
 
Last edited:
@ Purno, lunch op school is niet meer inbegrepen, al sinds 0605 als ik mij niet vergis, daarvoor moet je volgens mij 6E dokken.

cheers
 
"zou kunnen" zou meer toepasselijk zijn dan "kan", als je niet "gekozen" mag je ook niet naar de BC.

Wanneer was je klaar met de opleiding? er is heel wat veranderd vorig jaar. Er zijn wat verbeteringen maar veel dingen zijn achteruit gegaan. De outflow van ervaren/gemotiveerd instructeurs is een goede voorbeeld, erg frustrerend als je op de grond staat simpelweg omdat er geen instructeurs zijn.
Resultaat: massal aannemen, met/zonder ervaring.
Een andere gevolg is stardalisatie, elk instructeur interpreteert de opleidingsprogramma op z'n eigen manier. By the way, de AFM/SOPs moesten in januari 2007 klaar moeten liggen om de verouderd procedures te vervangen. Wij zijn al een jaar verder en er is niks gebeurd.

Ik ben van mening dat men een business moet runnen en geld speelt (vooral nowadays) een zeer grote rol maar kwaliteit is iets dat moet worden gewaarborgd.

just my 2 cents,
 
Een jaar of 8 a 10 geleden had de NLS vier klassen per jaar met gemiddeld 60 leerlingen die per jaar afstudeerde, nu zijn het er iets van 40 per 2 maanden!!!
De opleiding was volledig in NL met klote weer, niet in VFR heaven.

Toen al werd er soms genoegen genomen met lagere resultaten uit de selectie. Het blijft tenslotte een commercieel bedrijf.
NLS is niet de enige die tegenwoordig aan massa productie doet dus om al die klassen vol te krijgen kan het niet anders zijn dat de standaard voor de selectie iets lager moet liggen.

Ik denk dat de kwaliteit een beetje is overgeslagen naar kwantiteit.

Ook heb ik gehoord dat er bij Transavia de laatste tijd veel meer dan normaal, mensen hun Type Rating niet halen, het is zelfs zo slecht dat hierdoor de planning voor deze zomer niet uitkomt en er 10% minder dan de geplande productie geleverd kan worden.
Niet al te beste ontwikkelingen dus...

Echter weet ik niet of dit allemaal NLS gevallen zijn, aangezien Trans ook andere scholen toelaat.

Skywalker
 
Mijn advies:

Als je de optie voor KLM wil openhouden, doe dan KLS of NLS. Het zijn prima scholen, jammer dat ze de productie zo hebben opgeschroefd.
By the way als KLS genoeg piloten kan leveren aan KLM, kom je ook als NLS-er niet binnen.
Was in mijn geval een jaar of 6...
Wil je niet naar de KLM? Denk hier wel even heel erg goed over na!
Ik vond het ook nooit aantrekkelijk en nu 8 jaar later zit ik er toch. (ik heb NLS gedaan)
Maar als je dan toch niet naar de KLM wil, ga dan EPST doen, daar hoor ik de meeste goeie dingen over.
Een ding is zeker, je hebt de juiste tijd gekozen om te beginnen met je opleiding! Aviation is booming! Succes!

Skywalker
 
Even om op het verhaal van Sky-Walker in te haken. Zelfs voor KLM denk ik dat je via EPST meer kans hebt dan via de NLS. Afgelopen jaar zijn er 15 EPST'ers bij KLM aangenomen en er zitten er nu al weer een paar in het traject. Maar ik heb geen idee hoeveel NLS'ers er zijn aangenomen, vandaar 'denk ik'.
 
De MVVL heeft afgelopen jaar ook een stuk of 12 studenten afgeleverd aan de KLM!!!

Gefeliciteerd!! :bwah: :eek:fftopic:

Heeft niet echt veel met het onderwerp te maken. Maar je kan je PR bonus weer even ophalen in Lelystad. :snore::snore:

Grtz Mike5

Ps, Stefan jij die van jou in Utrecht. :biertje:
 
Denk dat overal het niveau een beetje omlaag gaat.

Bij ons (Netjets) heb ik ook het idee dat het gemiddeld niveau daalt van de nieuwe collega's. Was het vroeger nog dat er 1 of 2 collega's waren die mijn niveau hadden, zijn dat er nu toch al snel 10 a 15!! :grijns:

Denk dat we maar geen mensen meer van de NLS moeten aannemen, dat brengt het niveau zo omlaag...... (Dat terwijl ik niet eens NLS gedaan heb)

Grtz Mike5
 
Heeft niet echt veel met het onderwerp te maken. Maar je kan je PR bonus weer even ophalen in Lelystad.


Als je heb gelezen wat Stefan4piloot ervoor had geschreven, had je gezien dat dit slechts een aanvulling op de feiten is. Je kan tegenwoordig ook via andere wegen naar het o-zo-heilige Rome.

P.S. Heb jij een adres voor me waar ik die PR-bonus op kan halen, ik zit namelijk aardig krap bij kas!
 
Last edited:
:eek:fftopic:

Die service wil ik jullie natuurlijk graag verlenen.

Voor DiTo is dat het volgende adres.

Emoeweg 4 
8218 PC 
Lelystad.

Voor Stefan is dat….

Westkanaaldijk 5-11
3542 DA Utrecht.

:eek:fftopic:

Grtz Mike5
 
Omdat de KLS te weinig kandidaten kan leveren heeft de KLM een proef gedraaid met een aantal andere vliegscholen. (NLS/EPST/Stella/MVVL/DFA) Deze scholen hebben allemaal de gelegenheid gehad om een aantal mensen te leveren die dan de bridgecourse konden doen en bij de KLM te solliciteren. Als iedereen geweest is wordt er geevalueerd welke school de beste kandidaten heeft en waar ze in de toekomst hun pijlen op moeten richten als de KLS niet voldoende kan leveren.
Pak me niet op de details, maar dit is in grote lijnen het verhaal zoals ik begrepen heb. Ik weet niet zeker of ze nu nog in de proeffase zitten of dat er al geevalueerd is en dat er bepaalde scholen zijn 'gekozen'
Het feit dat heel veel scholen in het afgelopen jaar mensen aan KLM hebben geleverd bied dus geen enkele garantie!!

vR
 
ahaa... Zit het zo. Ik vroeg me al af waarom opeens al die scholen mochten leveren aan KLM. Weer het mooie draaipraatje van de scholen om te zeggen: Wij leveren zelfs aan de KLM, terwijl het dus niet heel speciaal is... sterker nog: het is maar een test.

Ik ben benieuwd welke scholen worden 'gekozen' dan. Komt dan nog wel een topic over.
En als Stella gekozen wordt boven NLS, dan hebben we een mooie discussie voor de boeg :)...
 
Back
Top