Ik denk dat je zaken niet moet vermengen.
Wat is er aan de hand?
- Passage loopt al jaren niet goed (bron zie jaarverslagen op
www.martinair.nl)
- Europa is blijkbaar de grootste bleeder
- Vracht vertoont een positief bedrijfsbeeld gemiddeld over de jaren heen.
- Diverse interne actie's (zoals red alert) hebben geen voldoende resultaat gebracht
- Strategie van van MP is altijd gericht geweest op service en kwaliteit, onderscheidend vermogen tov concurrentie
- Echter de gemiddelde consument zal service en kwaliteit een worst zijn. De P van prijs is nu eenmaal belangrijker.
- Passage kan alleen winst maken door schaalgrootte en door lage kosten (wil je met PRIJS concurrentie mee kunnen gaan).
- MP heeft nu eenmaal geen lage kosten. Oorzaken zijn bv de peperdure CAO's en de vele ondersteunende diensten die mp ook zou kunnen inkopen (tegen lagere kosten op jaarbasis).
- MP is goed in vracht en long haul en hebben daar een meer dan uitstekende reputatie opgebouwd.
- Waarom dan niet die dingen daan doen waar je goed in bent. Doe ze slimmer en goedkoper en zorg dat je winst gaat maken.
- Winst en rendement is een randvoorwaarde voor dure investeringen (zoals a/c) in de toekomst.
- Ook al klinkt het zuur en vreemd, je moet hier wel het positieve eruit halen. Het had ook anders cq slechter kunnen uitvallen.
- In eerdere posts van mij, heb ik reeds aangehaald dat juist MP zich op ICA moet richten, niet alleen vanuit NL maar ook vanuit de EU (zie alle open sky agreements die EU met landen buiten de EU afsluit)
Al met al zijn vanuit economisch en strategisch oogpunt geen onverstandige beslissingen genomen.
Natuurlijk is het immens triest dat er ontslagen vallen, afscheid wordt genomen van Europa, het rode hart zal ongetwijfeld bloeden. Il leef dan ook oprecht mee. Maar MP is niet dood, maar leeft juist nog en kan volgens mij nog lang en gelukkig leven, mis maar de juiste vervolgbesluiten woden genomen en de strategie eens radicaal gaat veranderen (en wellicht met mensen aan het stuur die dat kunnen uitdragen). Meegaan met de tijd. Maak je onderscheidend op de juiste gebieden.