NLS + KLS + EPST

Goede middag,

dank voor jullie reacties. Ik zal de info meenemen in mijn beslissing.

ps: ik ben zelf al lang ah werk id luchtvaart, mijn neefje gebruikt deze login ook en van hem dus de vragen. Namens hem dank!

De koffieknop

Koffieknop.

Mijn advies. Come clean with us here on Airwork wie je werkelijk bent. Jezelf, je neefje, je buujrongetje etc.

Als je 3K plus uren hebt, vertel even waar en hoezo . Geen kommentaar? Ga tennissen. Ben je veiliger, er zit een net tussen. Bullshit walks.

White out.

Jetblast en Targetspeed,

Zonder al te veel off topic te gaan en de eeuwige discussie weer aan te wakkeren over hoe goed de KLS is, wil ik toch even het volgende kwijt. Het verbaasd me een beetje dat jullie aangeven dat als je de KLS hebt gedaan, je meer kans maakt op een baan (in economische tegenspoed) dan als je NLS, EPST of what ever op je CV hebt staan. Ik zelf heb ook de KLS gedaan en ben uiteindelijk niet aangenomen bij de KLM, net als een grote groep KLSers uit mijn jaar. Ik had het geluk dat mijn tweede sollicitatie wel raak was, maar dat kwam niet omdat ze me vertrouwde op mijn blauwe ogen of omdat de KLS op mijn CV stond. Het enige waar ze geïnteresseerd in waren (en dat heb ik bij een latere sollicitatie wederom ondervonden) zijn je resultaten van je psycho, grading en interview. En dan niet die van de KLM, maar die van hun zelf.
Ook nu zijn er KLSers die zijn afgewezen bij KLM en nergens anders aan de bak komen, simpel weg omdat niemand opzoek is naar A.I. Dan kun je wel met je KLS diploma wapperen maar het haalt weinig uit.

On topic: Ga lekker studeren, haal tenminste je P en kijk over een jaar weer verder. Eén ding is zeker of het nou KLS, NLS of EPST is: de IBG betaald daar niet voor je biertjes

Chrz :biertje:

Heej Koffiepot.

Laat dat buurjongetje.. Neefje whatever zelf een naam maken. Als jij id zoals eerder genoemd eerlijk ben handel je niet zo. Dit is slecht voor je naam gok ik. Maar als ik een logische beredenering moet maken vlieg jij Trans Easy of Tui/ Arke?

Ben benieuwd wat je antwoord zal zijn.

En Bravo Kilo ?? Jij vlieg dan voor Lufthansa City?
Daar zit je anders ook niet verkeerd toch?

meneer wit,

t gaat hier toch niet om mijn uren en hoe ik ze verkregen heb? Dit is toch een informatief forum voor, idd, mensen die werk zoeken, vragen hebben en graag jullie goeie en onderbouwde adviezen en mening wil hebben. Dat iemand even mijn login gebruikt met wat serieuze vragen, daar is toch niks mis mee..

koffie out.

Hee Jetblast, zou je ons hier iets meer over willen vertellen. Waar zijn jouw klasgenootjes aangenomen op basis van hun KLS-achtergrond? Zijn dat Nederlandse maatschappijen? Buitenlandse? Bij welke m'ij krijgen alleen KLS-ers een kans? Het is een gedurfde uitspraak, dat begrijp je wel, dus onderbouwen die hap :biertje:.

Met Luxair en Cityjet zijn er afspraken via de KLS gemaakt om op selectie te mogen komen. Bij Trans kom (kwam) je ook wel binnen zonder KLS diploma, maar mét voldoe je meteen aan de eisen. Van de eerste 2 weet ik absoluut zeker dat het KLS diploma daar een aandeel in heeft gehad. Het gaat hier niet om alléén KLS-ers uiteraard. Maar om meer mogelijkheden itt andere scholen.

@BK: De KLS heeft er ook geen enkel aandeel in gehad om jou op selectie te krijgen?

Hey Jetblast,

De KLS (Job center) heeft me inderdaad in verband gebracht met CityJet, maar dat is wat anders dan beweren dat als je een KLS papiertje hebt daarmee een voorsprong hebt op andere. Zeker niet bij CityJet. Bij de eerste lichting is CityJet idd speciaal naar de KLS gekomen voor de eerste 2 selectie ronden. We hebben het niet te vergeten over 2007. De resultaten waren alleen zo bedroevend dat ze besloten niet meer naar de KLS te komen. Er is vervolgens een tweede groep naar Parijs gegaan (waaronder ik) en die hebben de selectie dus gewoon doorlopen waar CityJet altijd de selecties houdt, namelijk Parijs of Londen. Daarna hebben nog een paar de weg naar CityJet gevonden maar daar is het bij gebleven. Inmiddels nemen ze niemand meer aan en hebben ze nog een grote groep A.I. klaar staan die van FTE (Jerez) afkomen. Tuurlijk kun je als KLSer bij CityJet solliciteren, maar het geeft je geen enkele voorsprong. In mijn grondschool klasje zat ook een NLSer.
Ik was blij dat de KLS me op de mogelijkheid wees om naar CityJet te gaan, maar dat is iets anders dan een voordeel hebben omdat je de KLS gedaan hebt.

En JB, ik heb het prima naar mijn zin!

Met Luxair en Cityjet zijn er afspraken via de KLS gemaakt om op selectie te mogen komen. Bij Trans kom (kwam) je ook wel binnen zonder KLS diploma, maar mét voldoe je meteen aan de eisen. Van de eerste 2 weet ik absoluut zeker dat het KLS diploma daar een aandeel in heeft gehad. Het gaat hier niet om alléén KLS-ers uiteraard. Maar om meer mogelijkheden itt andere scholen.

@BK: De KLS heeft er ook geen enkel aandeel in gehad om jou op selectie te krijgen?

Ok, ik begrijp nu beter wat je bedoelt. Het is zeker mooi dat KLS het een en ander heeft weten te regelen buiten de KLM om. Behalve de 'onzin-eisen' van Trans was ik daar niet van op de hoogte. Ik weet echter niet of je kunt stellen dat er meer mogelijkheden zijn i.t.t. andere scholen. Zowat elke grote school in Nederland heeft een waslijst aan in het verleden behaalde resultaten, levering aan KLM buiten beschouwing latend.

Over Cityjet kan ik niets zeggen, maar over Luxair: i don't think so.

Ik begrijp niet waarom mensen dat soort dingen zeggen. Luxair heeft nog nooit een afspraak gemaakt met een vliegschool en is dat ook niet van plan. Deze informatie heb ik overigens direkt van de mensen die er over gaan. De enige mensen die het zeer goed voor elkaar hebben zijn de mensen die ab-initio bij hun binnen zijn gestroomd en de opleiding betaald krijgen inclusief salaris.

De rest maakt niet uit, of je nu je opleiding modulair in Zuid-Afrika hebt gehaald of bij een meer "gerenommeerde" opleiding. Voor hun betekent het niets want ze doen zelf hun selectie. Er zijn een hoop KLS/NLS mensen aangenomen. Er werken hier 3 EPST'ers en de vierde die aan was genomen koos er voor om naar Trans te gaan. Iedereen heeft hier zelf zijn bedje gespreid zonder hulp van een vliegschool.

Het kan ook niet met hulp van een vliegschool, want ze doen er niets mee.

En zo zien we maar weer. HEt kan hier en daar handig zijn , maar Buiten de KLM maakt het uiteindelijk niet uit. Want je kan bij heel veel maatschappijen solliciteren.Of je nou van kamikazee flight training kom of CTC of KLS. Maar ik moet het allemaal nog zien. Ik laat het hierbij ook aan de ervaringsdeskundigen over. Heb zelf geen ervaring.

Viel Glück bei City Bravo.. Goed voor mekander.

En als ik het al niet dacht. Koffieleut vliegt bij HV. Ook niet verkeerd als het echt waar is. Top toekomstig collega vlieger.

gr.

JB

Luxair heeft nog nooit een afspraak gemaakt met een vliegschool en is dat ook niet van plan.

Hoe verklaar jij dan die aanzienlijke groep KLS-ers die eind 2007/begin 2008 door Luxair is uitgenodigd en uiteindelijk is aangenomen? Daar zitten toch echt klasgenoten van mij bij. Het is inderdaad geen long-term afspraak, maar de KLS heeft wel degelijk met Luxair onderhandeld om mensen op selectie te krijgen. En dat is alles wat ik ervan weet, maar gelogen is het zeer zeker niet :biertje:

Er werken hier 3 EPST'ers en de vierde die aan was genomen koos er voor om naar Trans te gaan.

Was een KLS-er. Wederom klasgenoot. Werd daar niet op prijs gesteld heb ik gehoord...

Laatst bewerkt:
Hoe verklaar jij dan die aanzienlijke groep KLS-ers die eind 2007/begin 2008 door Luxair is uitgenodigd en uiteindelijk is aangenomen? Daar zitten toch echt klasgenoten van mij bij. Het is inderdaad geen long-term afspraak, maar de KLS heeft wel degelijk met Luxair onderhandeld om mensen op selectie te krijgen. En dat is alles wat ik ervan weet, maar gelogen is het zeer zeker niet :biertje:

Was een KLS-er. Wederom klasgenoot. Werd daar niet op prijs gesteld heb ik gehoord...

Was een EPST'er, ik heb daar mijn hele ATPL opleiding mee doorlopen. Blijkbaar zijn er meerderen die het hebben geflikt. ;)

Wil je trouwens ook verklaren waarom er zoveel NLS/EPST/KLS/OAT en nog een hele zooi mensen die via duitse opleidingen binnen kwamen danwel gasten die modulair de opleiding hebben doorlopen hier binnen zijn gekomen in die tijd? Alles zit hier. Iedereen is vrij om selectie te komen doen en dat is iets wat het bedrijf ook altijd heeft gezegd.

Die KLS'ers hebben die selectie zelf gehaald, het feit dat ze op de KLS hebben gezeten heeft ze weinig voordeel opgeleverd. Ze konden immers ook zelf hun brief sturen en dan zouden ze ook uitgenodigd worden.

Zweuvert; ik heb helemaal niets te verdedigen. Maar als ik dit soort dingen lees terwijl ik overduidelijk weet dat het tegengestelde mij is verteld dan wil ik dat wel delen.

Nou goed, zonder KLS bemiddeling had het ook gekund volgens jou. Is eigenlijk alleen maar positief. Feit blijft wel dat je, als Nederlander zijnde, nog steeds het best voor KLS kunt kiezen. Als je KLM niet redt kun je altíjd nog in het buitenland terecht. Er zijn de laatste jaren maar weinig KLS'ers geweest die na meer dan een jaar nog werkeloos waren. Op één hand te tellen zegmaar.

Samenvattend: in het buitenland evenveel kansen, in Nederland meer.

Daar ga ik je zeker niet in tegenspreken.

De situatie is nu alleen iets anders met dat preferred supplier verhaal, maar onder normale omstandigheden geef ik je gelijk.

inholland of hanze ??

inholland of hanze ??

Voor mij is het duidelijk dat je momenteel, zeker als je nog zeer jong bent, beter wat langer door kan studeren om je later iets beter te kunnen "verkopen" aan een airline. Laten we eerlijk zijn. Een bachelor degree gerelateerd aan je toekomstige werkomgeving lijkt me een pre. Even de vraag nls of kls buiten beschouwing latende en wetende dat inholland (luchtvaarttechnologie) samenwerkt met nls en hanze (ap & m) met kls is mijn vraag of er airworkers zijn die ervaring hebben met deze specifieke 4-jarige opleidingen? Met betrekking tot keuze INH of Hanze zou INH doorslaggevend kunnen zijn vanwege het simpele feit dat dit voor mij een thuiswedstrijd is en ik in eerste instantie gewoon thuis kan blijven wonen met alle gemakken vandien maar als daarentegen de kwaliteit van Hanze beter zou zijn dan offer ik die gemakken graag op dus graag jullie ervaringen over INH en/of Hanze.

TGP

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wie er toch steeds dat verhaal van grote tekorten de wereld in zendt. Toen ik 15 jaar geleden de opleiding ging doen had de luchtvaartschool het over het aankomende grote piloten tekort. Ik zit 15 jaar na dato er nog op te wachten....

Draai jezelf geen rad voor de ogen. Er is nooit een pilotentekort geweest en die gaat er ook nooit komen. De vraag naar piloten is op dit moment lager dan ooit. Dat ligt niet alleen aan de crisis. Veranderingen in de luchtvaart hebben ervoor gezorgd dat er meer gevlogen wordt per piloot en minder piloten per vliegtuig nodig zijn. De tijd dat we 6 dagen op het strand lagen is geweest :traantjes.

Ook al kom je in geweldige economische tijden op de markt, dan nog zal er geen pilotentekort zijn. Een bedrijf kan dat misschien als zodanig ervaren, omdat ze een bepaald type ab-initio zoeken of juist bepaalde ervaring, maar ik denk dat het toch wel heel gek moet lopen willen ze een kist aan de grond zetten omdat er geen piloten meer zijn op te leiden.

Het aantal werkeloze piloten loopt op dit moment in Nederland in de duizenden. En zelfs als je werk hebt, dan valt nog te bezien wat voor werk. In mijn vorige baan zat meer dan 15% van de co-piloten in de schuldsanering omdat ze voor minimumloon moesten vliegen. Een 18 jarige werknemer bij mcdonalds verdient meer!

Er zijn landen in Europa waar het aantal vliegende piloten kleiner is dan het aantal werkloze piloten. Dan heb je het dus over een werkloosheid van meer dan 50% (let wel, die mensen doen natuurlijk wat anders voor de kost).

Als je je geluk wilt beproeven is dat een eigen keus, maar let er wel op dat wat de scholen je verkopen niet op waarheid berust. De KLM zit op dit moment met een overschot van 300 vliegers. Met de pensionering zou het jaren duren voordat dat weggewerkt is, dus alleen uitbreiding op een redelijke schaal zou de boel weer vlot trekken hier. En dan zit er nog een heel stuwmeer aan afgestudeerden voor je.

Vergeet het tekort aan piloten! Dat bestaat alleen maar uit de wens van hebzuchtige luchtvaartscholen. Doe je eigen onderzoek en je weet dat het niet waar is en ook nooit zal worden.

Hmm, intressant wat hier neergeschreven wordt...

Oproep aan ook anderen: is dit overdreven uitgedrukt?
want...
Het lijkt goed onderbouwd met feiten? (bv. die 300 vliegers op overschot)
Is dit een bad-luck guy die uit zijn eigen standpunt dus een negatief/zwart verhaal verspreid? Bv. zoals u zegt: duizenden piloten... Ehm... Mja, sprakeloos, ik bedoel; van waar haalt u het? (verwonderende reactie, geen aanval :-) )

M

Terug
Bovenaan