Ik weet niet wie er toch steeds dat verhaal van grote tekorten de wereld in zendt. Toen ik 15 jaar geleden de opleiding ging doen had de luchtvaartschool het over het aankomende grote piloten tekort. Ik zit 15 jaar na dato er nog op te wachten....
Draai jezelf geen rad voor de ogen. Er is nooit een pilotentekort geweest en die gaat er ook nooit komen. De vraag naar piloten is op dit moment lager dan ooit. Dat ligt niet alleen aan de crisis. Veranderingen in de luchtvaart hebben ervoor gezorgd dat er meer gevlogen wordt per piloot en minder piloten per vliegtuig nodig zijn. De tijd dat we 6 dagen op het strand lagen is geweest :traantjes.
Ook al kom je in geweldige economische tijden op de markt, dan nog zal er geen pilotentekort zijn. Een bedrijf kan dat misschien als zodanig ervaren, omdat ze een bepaald type ab-initio zoeken of juist bepaalde ervaring, maar ik denk dat het toch wel heel gek moet lopen willen ze een kist aan de grond zetten omdat er geen piloten meer zijn op te leiden.
Het aantal werkeloze piloten loopt op dit moment in Nederland in de duizenden. En zelfs als je werk hebt, dan valt nog te bezien wat voor werk. In mijn vorige baan zat meer dan 15% van de co-piloten in de schuldsanering omdat ze voor minimumloon moesten vliegen. Een 18 jarige werknemer bij mcdonalds verdient meer!
Er zijn landen in Europa waar het aantal vliegende piloten kleiner is dan het aantal werkloze piloten. Dan heb je het dus over een werkloosheid van meer dan 50% (let wel, die mensen doen natuurlijk wat anders voor de kost).
Als je je geluk wilt beproeven is dat een eigen keus, maar let er wel op dat wat de scholen je verkopen niet op waarheid berust. De KLM zit op dit moment met een overschot van 300 vliegers. Met de pensionering zou het jaren duren voordat dat weggewerkt is, dus alleen uitbreiding op een redelijke schaal zou de boel weer vlot trekken hier. En dan zit er nog een heel stuwmeer aan afgestudeerden voor je.
Vergeet het tekort aan piloten! Dat bestaat alleen maar uit de wens van hebzuchtige luchtvaartscholen. Doe je eigen onderzoek en je weet dat het niet waar is en ook nooit zal worden.