Zweefvliegen vanaf 0

JetSetter

Rookie
Beste forumleden

Ik wil graag beginnen met zweefvliegen. Ik heb altijd al een interesse gehad in de luchtvaart en wil ook na mijn studie ontzettend graag piloot worden. Nu wil ik ondertussen tijdens het studeren nog wel wat doen met de luchtvaart en ik denk dat zweefvliegen daar perfect bij past. Zelf ken ik niet echt vliegers en weet ik niet heel veel over zweefvliegclubs. Ik heb wel online allerlei websites bezocht en het lijkt erop dat ik in mijn regio (rond Almere) pas na 3 jaar(!) kan beginnen bij de meeste clubs. Kan iemand meer algemene info over het vinden van een goeie club delen. En zijn er clubs waar ik eerder dan 3 jaar kan toetreden in mijn regio, want anders ben ik straks klaar met mijn studie en ben ik wellicht al bezig met mijn opleiding tot commercieel piloot voordat ik kan beginnen.

Dat is leuk! Zelf ben ik er ook niet bekend mee, vandaar de vraag: waarom kun je pas na 3 jaar beginnen? wachtlijsten, of eerst je sporen verdienen met het gras maaien en bardiensten?

Vanuit Almere zit er geen enkele club echt vlakbij, dus vraag ik me af bij welke clubs je al geinformeerd hebt?
Een kaart met mogelijke clubs vind je op https://www.knvvl.nl/zweefvliegen/vlieglocaties, maar niet elke locatie op de kaart is ook daadwerkelijk een veld. Zo zit er een club in Biddinghuizen, maar die vliegt vanaf Terlet.
Wat zou voor jou redelijk bereikbaar zijn? Heb je beschikking over een auto, of ben je op OV aangewezen?

Heb je deze geprobeerd?

Zo ja, is bij hen ook de wachtlijst 3 jaar lang? :oops:

Vanuit Almere zit er geen enkele club echt vlakbij, dus vraag ik me af bij welke clubs je al geinformeerd hebt?
Een kaart met mogelijke clubs vind je op https://www.knvvl.nl/zweefvliegen/vlieglocaties, maar niet elke locatie op de kaart is ook daadwerkelijk een veld. Zo zit er een club in Biddinghuizen, maar die vliegt vanaf Terlet.
Wat zou voor jou redelijk bereikbaar zijn? Heb je beschikking over een auto, of ben je op OV aangewezen?
Ik heb wel soms beschikking tot een auto (mama's wagen), maar als een vliegschool bereikbaar is met het OV zou dat veel beter uitkomen. Verder dan een uur met de auto is wel denk ik net te ver, maar misschien als er geen andere optie is kan ik wel uitwijken van die regel.

Heb je deze geprobeerd?

Zo ja, is bij hen ook de wachtlijst 3 jaar lang? :oops:
Ik heb deze nog niet geprobeerd. Er word gesproken over een wachtlijst maar er staat niet hoe lang ik zal daar even over moeten mailen.

Hier in GLD ook wachtlijsten. Ikzelf ben ook elk weekend anderhalf uur aan t autorijden (2x 45min.)
Maarja, we hebben t er voor over.

Ik heb 2 jaar op de wachtlijst gestaan voor de vereniging in de buurt. Vorig seizoen 3 maanden mee gedraaid, dit jaar volledig eerste seizoen draaien + SPL theorie halen. Volgend jaar praktijk en SPL afronden.

Hallo heb toch na een hele hoop meelezen in verschillende draadjes toch maar zelf een account aangemaakt om hier even te kunnen reageren. :) Zelf vlieg bij de ZCNOP en de club heeft idd een wachtlijst, maar dit is eigenlijk bedoeld om steeds een aantal nieuwe leden tegelijk te kunnen laten starten om de opleiding efficiënter te maken. Ik weet niet hoelang die wachtlijst is, maar deze zal zeker geen drie jaar zijn! Er zijn veel leden die ook verder weg wonen, dus met een beetje geluk kun je af en toe met iemand meerijden.

Terug
Bovenaan