Eigenlijk…als je op het vliegveld komt en de bomen staan krom…moet je met een instructeur gaan vliegen.
Maar dat doet 0.01%.
De rest gaat na een bakkie weer naar huis.
Vandaag was zo'n dag. Nouja, de bomen stonden niet krom, maar toch wel een knoop of 30 op arrival hoogte, uit variabele richting met vlagen.
De toestellen wáren volgeboekt, maar uiteindelijk konden we kiezen... Doe de voorste dan maar
Het weerbericht omvatte het hele spectrum. Koufront, warmtefront, occlusie, én een convergentielijn? Je denkt dat Nederland klein is, maar ze passen er blijkbaar allemaal in één keer in. Geen wonder dat het weer een beetje wisselend was...
Eerst gecheckt of de instructeur het verantwoord vond, want in m'n eentje was ik niet gegaan, mede vanwege geringe crosswind ervaring. Maar nu werd het juist een perfect leermoment.
De checkout verliep desondanks best oké, maar na ruim zeven maanden in Cessna's die veel hoger op de poten staan, waren naast een rondje polder drie circuitjes niet voldoende. Ik begon te hoog met afronden, moest lager. Het helpt natuurlijk niet als je vanwege de vlagen ruim 5kn sneller nadert en op het eerste standje flaps landt. Dan wil ie helemaal niet naar die baan toe... Maar oké ik heb het zelfs flapless geleerd, dus geen excuus.
Morgen dus verder, om de puntjes op de i te zetten.
Stiekem ben ik dan toch een beetje teleurgesteld dat die checkvlucht niet gewoon in één keer goed is, maar dat was in de omstandigheden van vandaag gewoon te veel gevraagd. Om in plaats daarvan wat aan de randjes van je comfort zone te knabbelen is ook nuttig. Blij mee dus. Ook nuttige tips meegekregen om de basis crosswind techniek ook
zonder crosswind te kunnen oefenen.