Zonder zijwieltjes

Eigenlijk…als je op het vliegveld komt en de bomen staan krom…moet je met een instructeur gaan vliegen.
Maar dat doet 0.01%.
De rest gaat na een bakkie weer naar huis.
Vandaag was zo'n dag. Nouja, de bomen stonden niet krom, maar toch wel een knoop of 30 op arrival hoogte, uit variabele richting met vlagen.

De toestellen wáren volgeboekt, maar uiteindelijk konden we kiezen... Doe de voorste dan maar ;)

Het weerbericht omvatte het hele spectrum. Koufront, warmtefront, occlusie, én een convergentielijn? Je denkt dat Nederland klein is, maar ze passen er blijkbaar allemaal in één keer in. Geen wonder dat het weer een beetje wisselend was...

Eerst gecheckt of de instructeur het verantwoord vond, want in m'n eentje was ik niet gegaan, mede vanwege geringe crosswind ervaring. Maar nu werd het juist een perfect leermoment.

De checkout verliep desondanks best oké, maar na ruim zeven maanden in Cessna's die veel hoger op de poten staan, waren naast een rondje polder drie circuitjes niet voldoende. Ik begon te hoog met afronden, moest lager. Het helpt natuurlijk niet als je vanwege de vlagen ruim 5kn sneller nadert en op het eerste standje flaps landt. Dan wil ie helemaal niet naar die baan toe... Maar oké ik heb het zelfs flapless geleerd, dus geen excuus.

Morgen dus verder, om de puntjes op de i te zetten.

Stiekem ben ik dan toch een beetje teleurgesteld dat die checkvlucht niet gewoon in één keer goed is, maar dat was in de omstandigheden van vandaag gewoon te veel gevraagd. Om in plaats daarvan wat aan de randjes van je comfort zone te knabbelen is ook nuttig. Blij mee dus. Ook nuttige tips meegekregen om de basis crosswind techniek ook zonder crosswind te kunnen oefenen.
 
Zo hard werken als het gisteren nog was, zo "bijna vanzelf" ging het vandaag. Zodanig dat we ook maar meteen glide-ins, flapless en nog meer meegepakt hebben in het afronden van de checkout. In twintig minuten netto vliegtijd.

Misschien ga ik de komende dagen nog een keer een rondje doen, anders wordt het eind september.
 
Nee ik bedoelde de “nieuwe” 150 met dat gietijzeren potje wat voor carburateur moet doorgaan.
Anyway over compromis gesproken, ik heb laatst een gekeken naar een Yak-52 om daar misschien een syndicaatje mee te beginnen. Omdat ik ook wel een zin heb om ondersteboven te gaan en een vrille te doen. Een tank van 1.5 uur, daar kan je dus helemaal niets mee behalve uurtje lokaal.
Daar haal ik de Bahama’s niet eens mee.
Een andere beetje aero kist is gewoon te duur.
Pitts s1!!!
 
Zo hard werken als het gisteren nog was, zo "bijna vanzelf" ging het vandaag. Zodanig dat we ook maar meteen glide-ins, flapless en nog meer meegepakt hebben in het afronden van de checkout. In twintig minuten netto vliegtijd.

Misschien ga ik de komende dagen nog een keer een rondje doen, anders wordt het eind september.
Ik ben zelf ook niet lang geleden uitgecheckt op de DA40 bij de Diamond Flyers. Veel slecht weer gehad ook,waardoor het allemaal wat langer duurde. Aan de andere kant daardoor bijvoorbeeld weer wel 20 knopen crosswind goed kunnen oefenen, met negen landingen achter elkaar.

Dat ging toch echt prettiger dan met een C172 met 12 knopen cross, vond ik. Sowieso vind ik de DA40 fijner vliegen, maar dat komt misschien ook deels door mijn Katana ervaringen tijdens m'n PPL.
 
Leuk. Ja, klein wereldje. Je komt de Flyers overal tegen ;-) Er lezen er ook meerdere mee zonder te posten volgens mij.

In crosswind heb ik nog wel wat te leren, maar gisteren stond er een hele kleine, om in elk geval de "cross control" basistechniek wat bij te slijpen. Ik ben gisterochtend even heen en weer naar Twente geweest, met op de terugweg nog een paar circuitjes als toetje.

IMG-20240828-WA0009.jpg
Dit was ook interessant. Dit kwam erop neer dat heel Dutch Mil eruit lag. Eindhoven was dus niet het enige slachtoffer van de NAFIN storing. Op de frequentie waren veel roependen in de woestijn te horen. Uiteindelijk gingen piloten elkaar maar air to air vertellen dat Dutch Mil het niet deed. Bijzondere situatie op een normaal verschrikkelijk drukke frequentie (bij mooi weer).

Wie de vluchtvoorbereiding de vorige avond gedaan had, had deze NOTAM dus nog niet. Guilty as charged... En daarin was ik duidelijk niet de enige. Toch direct voor vertrek nog een keertje kijken dus. Ik las het hele NAFIN verhaal pas toen ik weer thuis was.

Verder, tja. Op Twente staat nog altijd een A220 groen te worden, en nog een kist in het cellofaantje ernaast.

IMG-20240828-WA0012.jpg


En verder gebeurt daar niet zo veel. Alhoewel, er was wat extra brandweer opgeroepen omdat er een cat4 business jet aankwam, die naast het kleine grut mocht parkeren. Een Falcon 7X. Motor af, brandweer naar huis.

IMG-20240828-WA0011.jpg


Mooi hoor. Maybe one day... Ik heb nog overwogen om in "jochie van 12" modus op de crew af te stappen voor een kijkje in de cockpit, maar toch maar niet gedaan. Foto's op internet genoeg, dus waarom zou ik ze van hun werk gaan houden. Bovendien zat ik zelf ook niet ruim in de tijd, moest de middag weer werken en wilde eigenlijk nog een paar T&G's achter de vlucht proppen, wat ook gelukt is.
 
Laatst bewerkt:
Ja, Dutch mil lag er langere tijd uit op alle frequenties. Dit heb ik één keer eerder meegemaakt. Een stroomstoring op Schiphol Oost waardoor Amsterdam Info en Dutch mil er beiden uit lagen. AI was na tien minuten weer online, DM na meer dan een half uur.
 
Terug
Bovenaan