Ziektenkosten premie 2006

Saabdestroyer

New member
Collegae, vanaf 01-2006 gaat de nieuwe zorgverzekering in werking treden.
Leek me aardig om te vergelijken wat jullie collectief moeten betalen pmnd en hoeveel jullie erop achteruit gaan!

1) Nominale premie 79,20.- (VGZ)

2)Jaar premie incl aanvullend standaard pakket 1240.-

Betekent in mijn geval netto 20.- pmnd inleveren.
Voor de goede orde; geen kinderen en voorheen particulier verzekerd.
 
Vergeet je niet dat je wel belasting betaalt over de werkgeversbijdrage?

Dus (als je bruto jaarsalaris > 30.000 Euro is):

1) € 162,50 bruto bij je inkomen optellen
2) Hierover 42% (of 52%?) belasting betalen
3) Na de belastingaftrek wordt deze € 162,50 weer netjes afgetrokken.

Bij 42% IB betaal je dus ook nog eens € 68 extra. Een hoop mensen weten dit niet en zullen nog wel schrikken bij het zien van hun eerste loonstrookje....
 
De werkgever betaalt voor jou de premie, echter dit wordt in eertse instantie als loon gezien.

Dus: 162,50 bij je inkomen, belasting betalen en het hele bedrag wordt dan weer afgetrokken (immers: de werkgever betaalt de premie dan aan de zorgverzekeraard).

Het verneukeratieve zit hem in het feit dat het een bruto bijdrage is...

In mijn geval:

Ik betaal nu (2005) 397 Euro aan de particuliere verzekeraar (man, vrouw en 2 kinderen). De wekgever vergoedt mij 176 Euro als BZK (Bijdrage Ziektekosten). Hiervan houd ik dus zo'n 102 Euro over. Nu betaal ik dus zo'n 295 Euro.

In 2006 betaal ik 225 Euro aan de zorgverzekeraar. De BZK krijg ik niet meer (helaas). Immers: de werkgever moet nu de wettelijke bijdrage betalen en schrapt dus de BZK. Over de bijdrage betaal ik 68 Euro belasting, dus in 2006 betaal ik 293 Euro.

Ik ga er 2 Euro op vooruit......

EDIT: ik betaal 42% belasting (ben geen duurbetaalde profpiloot maar een simpele hobbyvlieger met een goede baan) :grijns:
 
Ja, ik weet het. Ben overigens van beroep wel afgestudeerd als vliegtuigtechnicus, maar ben in de IT "blijven hangen" (en heb later toch maar m'n PPL gehaald)

Het is een beetje droevig, maar ik ben bang dat ik met m'n 2500 Euri netto + lease bak meer verdien dan menig startende piloot tegenwoordig...

Denk ook niet dat de "gouden tijden" snel terug komen met het huidige aannamebeleid, maar dat terzijde.
 
Re: Ziektenkosten premie 2006

Oorspronkelijk gepost door Saabdestroyer
Collegae, vanaf 01-2006 gaat de nieuwe zorgverzekering in werking treden.
Leek me aardig om te vergelijken wat jullie collectief moeten betalen pmnd en hoeveel jullie erop achteruit gaan!

1) Nominale premie 79,20.- (VGZ)

2)Jaar premie incl aanvullend standaard pakket 1240.-

Betekent in mijn geval netto 20.- pmnd inleveren.
Voor de goede orde; geen kinderen en voorheen particulier verzekerd.

Was jij voor 1.000 eur part. verzekerd??
 
Piper, kwam door werkgevers bijdrage, plus dat je natuurlijk collectief verzekerd bent, das bijna altijd goedkoper.

Maar wat zijn jullie nominale premies en waar?
Want daar ging het in 1e instantie om!
 
Ik verdien in de UK en woon in Belgie .
De UK overheid betaald mijn belgische ziekenkosten verzekering.
Mijn kosten ongeveer € 3,- per maand.
ik denk niet dat ik naar NL kom ,teveel kosten

Neil
 
Basisverzekering:
Via mijn werk: € 80, VGZ, combinatie natura/restitutie
Via werk van mijn vrouw: € 79.20, Zilveren Kruis, natura.

De naturaverzekering lijkt me geen goede optie, omdat je dan in je keuzevrijheid beperkt wordt. En je zal na een ongeval maar in een 'verkeerd' ziekenhuis terecht komen....

Na optelling van alle kosten en het vervallen van de bijdragen van de werkgever ga ik er (man + vrouw + studerend kind) ongeveer € 200 netto per maand op achteruit. :niet_bli:
 
Terug
Bovenaan