WK Zweefvliegen 2008

Doe je zelf niet mee? ;)

Dat zou wat zijn. Ik: nog steeds lerende amateur. WK: topsport.

van zweefvliegen ken ik eigenlijk niet zoveel. wat is de bedoeling op zo'n WK. zo ver mogelijk vliegen/zweven ?

Je krijgt vantevoren een opdracht, zie de opdracht van gisteren van 405,6 km over een aantal vooraf bepaalde keerpunten: http://www.wgc2008.org/fileadmin/fcc/wgc08/Daten/Aufgaben/08.07/15m_Task_A.pdf
Opdrachten zijn vaak (niet altijd) driehoeken. In Nederland zou je kunnen denken aan een opdracht als Teuge-Venlo-Hoogeveen-Teuge.

Bij zweefvliegen weet je nooit zeker dat je de finish gaat halen. In het geval dat de opdracht van bijv. 405,6 kilometer door A wordt gehaald en B landt buiten na 400 km, dan heeft A gewonnen. Hebben zowel A als B de finish gehaald, dan gaat het erom wie dat het snelste heeft gedaan. Dit kun je zien bijvoorbeeld zien in de uitslag op http://www.wgc2008.org/TASKS-RESULTS.369.0.html?id=369&no_cache=1&user_fcccompWGC2008_pi1
De winnaar heeft gemiddeld 89.54 km/u gevlogen en de nummer twee 88.56 km/u. Dat is 1 punt verschil in het dagklassement en het verschil tussen winnen en "best of the rest".

Zweefvliegen is tactisch en precies vliegen:
- welke wolk pak je, welke niet;
- aan welke kant van de wolk zoek je de thermiek, hoe steil ga je draaien, hoe langzaam;
- hoe snel ga je steken (rechtuit vliegen);
- hoe ontwikkelt het weer zich, wat doet de wind, hoe ontwikkelen de wolken zich en hoe ga je daar mee om;
- wat doet de concurrentie;
- wat doen je teamleden;
- tot hoe hoog draai je onder een wolk en wanneer besluit je verder te vliegen;

Iedere beslissing heeft gevolgen voor je snelheid en je kansen om te finishen. Eén tactische fout en je verliest. Eigenlijk net als een "gewone" sport. Je hebt de nodige apparatuur aan boord om je te helpen, maar dat heeft iedereen. Het gaat dus om ervaring, inzicht, talent, concentratie, etc. etc.

En dan nog het vliegtuig. Om even aan te tonen hoe nauw het luistert:
- hoe licht of hoe zwaar maak je je vliegtuig. Net als bij wielrennen doet iedere gram (of onsje) er toe: het gewicht van je accu's, je chute, je apparatuur. Een lichte kist heeft voordeel bij matige thermiek. Jij vliegt terwijl een zwaardere kist in de wei staat. Ook de beslissing of je een zweefvliegtuig met motor (handig bij het starten en je hoeft niet buiten te landen met al het gedoe rond ophalen van dien) gebruikt is cruciaal, want dat betekent een zware kist.
- Neem je water mee in de vleugels om je vliegtuig zwaarder te maken of niet. Bij goed thermisch weer kun je veel steken en dat gaat met een zware kist sneller;
- verder gaat het er om dat je vliegtuig zo min mogelijk weerstand heeft. Zo min mogelijk uitstekende delen die wervelingen veroorzaken. Gebruik je een muggenpoetser of niet. Tijdens het vliegen vliegen mugjes en vliegjes te pletter op de leading edge (voorkant) van de vleugel. Dit veroorzaakt weerstand. Bij prestatiekisten voel je de vibraties. Je gelooft het niet, maar ik spreek uit ervaring. Een topvlieger heeft tegen mij gezegd: "Zonder muggenpoetser geen wereldkampioen". Zoveel scheelt dat.
- gister hoorde ik dat het zo twee punten op je glijgetal (bijv. 1:40, dat betekent grofweg bij 1 km hoogte kom je 40 km ver) scheelt of je de ventilitatie in de cockpit open hebt of niet. Bij open ventilatie ontstaan drukverschillen en ontsnapt er lucht uit de kapafdichting met wervelingen en dus weerstand tot gevolg.

Gedurende twee weken worden genoemde opdrachten gevlogen. Je kunt het je niet permitteren een mindere dag te hebben. Je kunt anderhalve week nr. 1 staan in het algemeen klassement, en verliezen als je de laatste dag verpest.

Tijdens het WK zijn er drie klassen: 15 meter klasse, 18 meter en de open klasse. In de 18 meter klasse staat Ronald Termaat nr. 1 in het algemeen klassement, Laurens Goudriaans nr. 1 in de open klasse en Mark Leeuwenburgh staat nr. 2 in de 15 meter klasse. Dat zijn tot dusver uitstekende prestaties, echt heel knap!
 
Klinkt inderdaad wel mooi, en je verhaal verduidelijkt veel.

Hoe dan ook heb ik respect voor de zweefvliegers bij doellandingen als ik weer eens een Simulated Forced Landing wat ruim of krap neem :)
 
Terug
Bovenaan