Wind ....iemand

Columbus

New member
Hallo, is er iemand die een eenduidig antwoord heeft op het volgende: Is de wind nu magnetish of true in Metars, TAF's,ATIS en AFIS. Ik heb Prune al even doorgespit, maar daar spreekt menigeen elkaar tegen.

Met vriendelijke groet
Columbus
 
is je dan verkeerd geleerd. Tijdens je pre-flight heb je alle tijd om variatie ed op te zoeken en je xwind te berekenen. Op de baan heb je die tijd niet, vandaar dat TWR en ATIS de Magnetic aangeven.
 
Tijdens je pre-flight heb je alle tijd om variatie ed op te zoeken en je xwind te berekenen. Op de baan heb je die tijd niet, vandaar dat TWR en ATIS de Magnetic aangeven.
Denk ook aan het feit dat Magnetische var. verschilt van plaats tot plaats. Een forecaster kan hier onmogelijk rekening mee houden in bijv. Area forecasts. Dus true wind.

Is dit in NL niet een beetje een academische discussie met een half graadje variatie?
 
Op aanvulling van Radix:

Verder is een landingsbaan georrienteerd naar het magnetische noorden. Dus zo is het makkelijker om je head/tail- of crosswind component uit te rekenen...
 
Het is mij geheel duidelijk waarvoor dank,zag door de bomen het bos niet meer. In het AIP kwam ik niet verder dan de windsnelheid. Met betrekking tot Nederland is het wellicht wat academisch inderdaad, maar ik hoop niet beperkt te blijven tot de lage landen. Gegroet en prettig weekend Columbus
 
Terug
Bovenaan