180backtrack
New member
Vraag:
ATIS van een airport geeft aan: runway "WET WET WET" of je krijgt te horen RA, SHRA, of andere precipation etc
Hoe gaan jullie hiermee om ten aanzien van bijv crosswindlimitaties. Ons AOM geeft aan dat we ook voor een natte baan BA als GOOD mogen veronderstellen zolang de baan maar goede runway condities heeft
Bovendien is de JAA definitie van een droge baan:
A dry runway is neither wet nor contiminated and includes those pavements that have specially prepared with grooves or porous pavments, and MAINTAINED to retain EFFECTIVE DRY braking even when moisture is present.
Ik ben echter mening dat je niet zomaar kunt veronderstellen dat een natte baan BA Good blijft behouden, met name zomer's op banen waar behoorlijk wat rubber op zit. Echter zijn er ook andere meningen die zeggen dat zolang er specifiek geen verminderde BA wordt gegeven je ook op natte banen er vanuit mag gaan dat deze GOOD blijft. Natuurlijk geven ze mij gelijk op mijn recht om altijd lagere limieten te hanteren.
Er zijn hierover ook behoorlijk wat discussies geweest op PPrune en daar komt ook niemand met een echt duidelijk antwoord. Met name ook wat de term WET betekend in de UK ATIS (oftewel dat deze automatisch ook significant slechtere BA veronderstelt)
PS.
Diana, kun jij deze vraag verplaatsen naar de beroepspiloten..ik mocht daar niet posten..
ATIS van een airport geeft aan: runway "WET WET WET" of je krijgt te horen RA, SHRA, of andere precipation etc
Hoe gaan jullie hiermee om ten aanzien van bijv crosswindlimitaties. Ons AOM geeft aan dat we ook voor een natte baan BA als GOOD mogen veronderstellen zolang de baan maar goede runway condities heeft
Bovendien is de JAA definitie van een droge baan:
A dry runway is neither wet nor contiminated and includes those pavements that have specially prepared with grooves or porous pavments, and MAINTAINED to retain EFFECTIVE DRY braking even when moisture is present.
Ik ben echter mening dat je niet zomaar kunt veronderstellen dat een natte baan BA Good blijft behouden, met name zomer's op banen waar behoorlijk wat rubber op zit. Echter zijn er ook andere meningen die zeggen dat zolang er specifiek geen verminderde BA wordt gegeven je ook op natte banen er vanuit mag gaan dat deze GOOD blijft. Natuurlijk geven ze mij gelijk op mijn recht om altijd lagere limieten te hanteren.
Er zijn hierover ook behoorlijk wat discussies geweest op PPrune en daar komt ook niemand met een echt duidelijk antwoord. Met name ook wat de term WET betekend in de UK ATIS (oftewel dat deze automatisch ook significant slechtere BA veronderstelt)
PS.
Diana, kun jij deze vraag verplaatsen naar de beroepspiloten..ik mocht daar niet posten..