Werken bij Cargolux

Texaco

New member
Kan iemand mij meer vertellen over het werken bij Cargolux? Kan je bijvoorbeeld in Nederland blijven wonen? Roosters? Sollicitatieprocedures? Alle info is meer dan welkom!

Bijvoorbaat dank.
 
Hoi,

PM of vraag superpilot... Volgens mij vliegt hij voor Cargolux ( 744F vanuit LUX dus niet zoveel andere mogelijkheden)

Succes
 
Hier ben ik al!
Als je een hoop wil weten over Cargolux, browse dan even op PPRuNe in "Freight Dogs" door het "Cargolux details requested" topic. Je kan het beste achteraan beginnen, omdat de eerste pagina's al niet meer relevant zijn.

Sollicitatie is erg straightforward; als je voldoet aan de eisen heb je een dagje bij IBF in Saarlouis, alwaar je een mini medical, een paar uur psychotechnische/sensomotorische testjes en een gesprek met een psycholoog hebt.
Op een andere dag interview met de chief pilot of zijn deputy en iemand van HR. Geen simulator. Aangenomen wordt, dat als je aan de eisen voldoet, je wel kan sturen. In het team passen is belangrijker.

Commuten is goed mogelijk, wordt ook veel gedaan. Reken er alleen op dat je soms een nachtje in LUX zal moeten slapen om niet helemaal kapot te zijn tijdens de duty.
Ikzelf woon in LUX, en de meesten die vlakbij wonen erkennen het voordeel ervan. Als je echter je sociale leven in NL hebt, zijn je opties natuurlijk beperkt.

Roosters voor ieder 28 daagse periode worden ongeveer 2 weken van tevoren uitgebracht.
Iedere maand een blok van 6 en een blok van 3 dagen vrij. Daarbij nog een extra rustdag voor dat blok van 6. Dus zeg maar 10 dagen per 28 vrij. Dan natuurlijk soms een dag die niet in te plannen is of waar je je minimum rest moet hebben, dus je bent eigenlijk nooit die 18 dagen die over blijven op pad.
Vakantie is 42 dagen per jaar, die je in oktober van het voorgaande jaar voor het grootste deel zal moeten aanvragen. Alle variaties mogelijk, je kan dus hier en daar een paar dagen doen. Veel collegae nemen iedere 2 maanden een week.
Er is geen vermindering op je vrije dagen als je vakantie hebt in een rooster, dus als je 1 week vac neemt, heb je dat rooster 17 dagen vrij.

Rooster stabilitiet kan een issue zijn, omdat we vliegen waar de kisten te vullen zijn. Soms wordt je rooster dus omgegooid, maar so be it.
Dat blok van 6 vrije dagen en je vac moeten echter blijven waar ze zijn. Verder zijn de vooruitzichten goed en komen er alsmaar kleine verbeteringen op het gebied van communicatie, hotels etc.

Ik zie DC10 in je profiel staan, dus je zal wel erger gewent zijn, maar als algemene noot:
Als je naar een Cargolux rooster kijkt zal je direkt de hoeveelheid bestemmingen en triplengte opvallen.
Cargolux heeft een van de meest uitgebreide netwerken ter wereld, dus je komt in Seattle, Santiago de Chile, Johannesburg, Taipei, Shanghai, Auckland en alles wat er tussen ligt. Betekent echter wel, dat je soms trips hebt met een lengte van 17 dagen.
De gemiddelde triplengte ligt echter ergens rond de 6 tot 10 dagen.
Kort samengevat: leuk en gevarieerd werk!
 
Superpilot,

Ik zal PPRuNe doornemen. De gevarieerde werkzaamheden spreken mij erg aan bij Cargolux. Paar dagen geleden nog iemand gesproken van interpersonal. Recruitement office in Duitsland. Ik heb begrepen dat dit bureau de sollicitatieprocedures voor haar rekening neemt. Kreeg het advies om pas eind dit jaar mijn applicationform op te sturen. Eerder was geen optie omdat ik nog een contract heb to medio volgend jaar. Ik ben benieuwd. In de tussentijd info verzamelen.

Bedankt voor de info.
Texaco
 
Terug
Bovenaan