Welke weg naar de cockpit?

Cloudsurfer

Rookie
Hi Airworkers,

Na vele jaren meelezen op dit forum is het moment voor mij aangebroken om een eerste bericht hier te posten.

Mijn verhaal en vragen zijn vergelijkbaar met andere posts die ik hier gezien heb. Van jongs af aan de droom gehad om piloot te worden. Via open dagen rond 2010 bij EPST & Stella(!) uiteindelijk ervoor gekozen om geen selectie te doen vanwege de nasleep van de bankencrisis. Toentertijd ervoor gekozen om een universitaire studie te doen. Nu, 15 jaar later en halverwege de 30, is de ambitie om piloot te worden niet verdwenen en ik heb daar de eerste stappen in gezet met het behalen van mijn PPL deze zomer. De PPL smaakt naar meer en ik ben nu mijn volgende stappen aan het bepalen. De ambitie is om uiteindelijk bij een low-budget maatschappij aan de slag te kunnen. Ik ben flexibel met het verhuizen naar locaties binnen Europa (al is buiten Europa niet op voorhand uitgesloten).

Ik heb de afgelopen meegelezen met meerdere draadjes van aspirant-piloten (ZephyrSky, SkyPath28, Aras) die vergelijkbare vragen hadden als ik, waar ik veel aan heb gehad. Desalniettemin heb ik nog een aantal vragen waar ik jullie hulp en ervaring goed kan gebruiken! Ik wil een zo goed mogelijk cv gaan opbouwen voor toekomstige sollicitaties.
  • Mijn ATPL-theorie wil ik bij Orbit Groundschool gaan doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er alternatieven?
  • Welke vliegscholen binnen Europa staan goed aangeschreven binnen de commerciele luchtvaart? Ik heb zelf mijn oog laten vallen op Bartolini Air in Polen.
  • Mochten er meerdere geschikte vliegscholen zijn, zouden jullie adviseren op bijvoorbeeld de Night Rating bij school A te doen, IR bij school B, MEP bij school C etc.?
  • Voor de MCC/JOC heb ik mijn oog op EPST laten vallen. Die lijkt het best aangeschreven te zijn als ik dit forum mag geloven.
  • Hebben jullie tips voor hour building in Europa, Zuid-Afrika en/of de VS? Iemand die dat daadwerkelijk heeft gedaan en die mij van advies wil voorzien? Links naar draadjes zijn ook heel welkom!
Alvast hartelijk dank voor jullie advies / reacties.

ATPL theorie bij Orbit heb ik net gedaan, zowel de cursus (95% distance learning) als de Austro examens. Prettige sfeer, klantgericht. Het materiaal van Orbit komt van Bristol. Voor mij werkte dat, hoewel het af en toe wel handig was om een setje boeken van Oxford / CAE ernaast te hebben. Het digitale materiaal kan op bepaalde punten beter.

En natuurlijk een question bank ernaast voor de puntjes op de i.

Je andere punten heb ik geen ervaring mee. Hour building doe ik ondanks ambitieuze plannen toch gewoon hier, de uurtjes "vliegen" erbij...

Het is misschien een optie om de rest van de opleiding tot CPL-ME-IR in de VS onder FAA te doen en vervolgens een EASA conversie.
Je krijgt (kreeg?) forse uren korting als je al een ICAO CPL hebt.
Kan financieel beter uitkomen ook, al moet dat allemaal even worden uitgerekend.

Leuk dat je dit start, ik wilde serieus net hetzelfde starten.

Ik zit in dezelfde situatie en kwam toevallig ook uit bij Bartolini. Heb ze een paar mails gestuurd, komt wel duidelijk en transparant over.

Stuur maar een PB als je meer wilt weten over de communicatie tussen mij en de school, dat vind ik niet oké om openbaar te plaatsen.

Het is misschien een optie om de rest van de opleiding tot CPL-ME-IR in de VS onder FAA te doen en vervolgens een EASA conversie.
Je krijgt (kreeg?) forse uren korting als je al een ICAO CPL hebt.
Kan financieel beter uitkomen ook, al moet dat allemaal even worden uitgerekend.

Dank! Zijn er vliegscholen in de VS die goed bekend staan?
Leuk dat je dit start, ik wilde serieus net hetzelfde starten.

Ik zit in dezelfde situatie en kwam toevallig ook uit bij Bartolini. Heb ze een paar mails gestuurd, komt wel duidelijk en transparant over.

Stuur maar een PB als je meer wilt weten over de communicatie tussen mij en de school, dat vind ik niet oké om openbaar te plaatsen.
Dat is toevallig. Ik zal je via PB even benaderen hierover.

Dank! Zijn er vliegscholen in de VS die goed bekend staan?

Ja tientallen zo niet honderden…no joke.

Ja tientallen zo niet honderden…no joke.

Thanks! Ik zal dat draadje even doornemen.
Nou, zoals je mss hebt gelezen, ben ik in mijn vergelijkbare topic uitgescholden, gediscrimineerd (leeftijd en geslacht) en uitgelachen door QNH1012. Ik heb deze persoon gerapporteerd. Iedereen zou vrij moeten zijn, ongeacht leeftijd, geslacht, vooropleiding, etc om op dit forum te mogen posten en informeren.

Waar heb jij je PPL theorie gedaan?

Ik wil dus, net als jij beginnen met stappen te maken zoals mijn PPL halen. QNH1012 vind dit hilarisch, omdat ik een vrouw ben kennelijk. Geeft wel aan wat voor persoon dit is. Ik rij ook vrachtwagen en een oplegger van 16 meter aandocken, ook hilarisch he QNH1012.

Ik heb mijn PPL-theorie middels zelfstudie gedaan met behulp van de boeken van Bas Vrijhof. De vliegclub had een eigen questionbank waar ik gebruik van kon maken. Ik vond dat prima te doen en was tevreden met het resultaat! De examens heb ik bij het CBR afgelegd.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt. In mijn tijd, en dat is nog maar twee jaar geleden voor PPL, moest je een theorie cursus voltooid hebben voordat je examen mag doen, en zou het CBR dus geen aanmeldingen mogen accepteren zonder dat een vliegschool verklaart dat jij een theorie cursus gedaan hebt. Alleen een boek lezen en even in de question banks duiken was dus niet voldoende.
Klopt, inderdaad. Ik was niet volledig in mijn antwoord. Via de school heb ik uiteraard progress tests etc. moeten doen om te voldoen aan de eisen die gesteld worden om voorgedragen te worden voor het examen. Ik bedoelde meer dat ik niet elders een cursus heb afgenomen.

Ja die optie had ik ook al zitten bekijken. Scheelt een paar euro's. PPL theorie bij Orbit is 995 euro en daar komen de examens nog bij. Maar jij had aan die boeken voldoende?

Ik ben goed in theorie en heb altijd alles nog zelf gedaan. Waar anderen maanden klassikaal leerden en zakten, leerde ik het binnen korte tijd zelf.

Welke vliegschool zat jij?
Ter aanvulling naar aanleiding van de opmerking van berggeit: je moet dus 'voorgedragen' worden door een DTO / ATO om examen te doen. Het idee hiervan is dat de DTO / ATO ervoor moet zorgen dat jij 'exam ready' bent. Dit kun je terugvinden in Part-FCL.025.

Nee, ik ben geen moderator.

Mij interesseert het niet wie je bent, zolang het een beetje gezellig blijft. Waar die grens ligt, is aan de moderator(s).

Ik geef alleen hierbij mijn mening, dat ik het niet leuk vind als jouw fittie met QNH1012, waar ik me verder niet mee wil bemoeien, het hele forum over gaat. En jij bent nu degene die dit topic daarbij trekt, niet hij.

Je kan ook wijzer zijn dan dat. En dat is het laatste wat ik er hierover zeg in dit topic.

Dit is een soortgelijk topic vandaar. En vandaar dat ik QNH1012 heb gerapporteerd omdat dit als 'volwassen' mensen op dit forum niet zou moeten kunnen om mensen uit te schelden, discrimineren en uitlachen zoals hij bij mij doet.

Mensen moeten zelf eens stilstaan en nadenken over hun belachelijke gedrag. En als ik degene moet zijn hier die ze er op wijst dan zij dat zo.

Thanks! Ik zal dat draadje even doornemen.

Ik heb mijn PPL-theorie middels zelfstudie gedaan met behulp van de boeken van Bas Vrijhof. De vliegclub had een eigen questionbank waar ik gebruik van kon maken. Ik vond dat prima te doen en was tevreden met het resultaat! De examens heb ik bij het CBR afgelegd.

Verkoop je toevallig jouw boeken? ;)

Heb je ze via internet aangeschaft? Zit een paar tientjes prijsverschil in tussen de aanbieders.

Hi Airworkers,

Na vele jaren meelezen op dit forum is het moment voor mij aangebroken om een eerste bericht hier te posten.
  • Welke vliegscholen binnen Europa staan goed aangeschreven binnen de commerciele luchtvaart? Ik heb zelf mijn oog laten vallen op Bartolini Air in Polen.
Wat leuk, welkom op het forum!

Ik heb zelf gestudeerd bij Bartolini Air in Polen, mocht je vragen hebben mag je die stellen per PB.

Fijne week!

Verkoop je toevallig jouw boeken? ;)

Heb je ze via internet aangeschaft? Zit een paar tientjes prijsverschil in tussen de aanbieders.

Nee, helaas! Ik heb ze inderdaad via internet aangeschaft.

Wat leuk, welkom op het forum!

Ik heb zelf gestudeerd bij Bartolini Air in Polen, mocht je vragen hebben mag je die stellen per PB.

Fijne week!
Thanks, en goed om te horen! Ik zal je een berichtje sturen.

Ik vind het opvallend dat de ene persoon (man) circa zelfde leeftijd als ik wel deze vragen mag stellen en ik (vrouw) word gediscrimineerd en uitgelachen.
Kan je ophouden met die onzin? De enige die jouw geslacht vermeldt of bepangrijk vindt ben jijzelf. Verder ben jij diegene die ongelofelijk lange tenen heeft wanneer het gevraagde advies niet overeenstemt met wat je wil horen.

Iedereen zou vrij moeten zijn, ongeacht leeftijd, geslacht, vooropleiding, etc om op dit forum te mogen posten en informeren.
En iedereen is vrij om dit te doen, inclusief mensen waar jij het oneens mee bent.

Mensen moeten zelf eens stilstaan en nadenken over hun belachelijke gedrag. En als ik degene moet zijn hier die ze er op wijst dan zij dat zo.
Mijn god. The irony is strong in this one....

Kan je ophouden met die onzin? De enige die jouw geslacht vermeldt of bepangrijk vindt ben jijzelf. Verder ben jij diegene die ongelofelijk lange tenen heeft wanneer het gevraagde advies niet overeenstemt met wat je wil horen.

En iedereen is vrij om dit te doen, inclusief mensen waar jij het oneens mee bent.

Daar ga je weer met je 'onzin'. Niks onzin, dit heet cyberpesten en ik heb het gerapporteerd.

Het heeft helemaal niks te maken met dat ik iets wil horen. Jullie moeten mensen eens in hun waarde laten en niet bespotten.

Nee niet iedereen is vrij om te cyberpesten. Ga je eens gedragen als een 'volwassen man' wat kennelijk heel moeilijk voor je is.

Ja moeilijk he in de spiegel kijken. Je bent er blind voor want anders gedraag je je niet zo. Karma komt vanzelf.

Oh ja waarom is het dan zo hilarisch dat ik PPL ga doen (als mijn geslacht en leeftijd er niet toe doen)?

Oh ja waarom is het dan zo hilarisch dat ik PPL ga doen (als mijn geslacht en leeftijd er niet toe doen)?
Daar is niets hilarisch aan, punt. Waarom zou jij je PPL niet kunnen halen?
Wat ik "hilarisch" noemde, was je attitude tegenover ons toen het nog ging over ATPL, commercieel, in Nederland als 40-plusser.
Dat IS hilarisch, punt.

Verder is het je al door anderen verteld - die mij beter kennen- maar ik BEN iemand waar je tegenover komt te zitten als je op een
school wilt worden aangenomen. Ik BEN iemand die je instrueert en ik HEB al duizenden uren, ondanks dat ik volgens jou een "verbitterde oud man" ben bij wie het "allemaal niet is gelukt".

Daar ga je weer met je 'onzin'. Niks onzin, dit heet cyberpesten en ik heb het gerapporteerd.
Van je rapportage ga je niets horen, sorry. #pinkypromise

Verder is niet alles wat iemand zegt waar je het niet mee eens bent, cyberpesten.
Ik behandel iedereen gelijk, man, vrouw, hetero, homo, 10, 20, 40, 80 jaar oud, maakt me niets uit.

Probleem wat ik met jou persoonlijk heb, is dat je ons beroep, waar we enorm veel hebben ingestoken, én waar we
ons hele leven omheen hebben gebouwd, vergelijkt met een vrachtwagen-rijbewijs.
Sorry, maar je neemt het zélf niet eens serieus, dus nee, jij word niet serieus genomen hier.

Als je dan ook nog eens bij alles gaat huilen waar mensen (met veeeeel meer ervaring dan jij) een andere mening om hebben,
maak je jezelf een enorm makkelijk doelwit.

Voor wat betreft die 300 meter lange oplegger van je: Ik heb nooit gezegd dat ik die kan keren, parkeren, opvouwen, wat dan ook.
Jij -in tegenstelling tot ons- zegt wél alles te weten over ONS beroep. Ergo: wij zeggen niets over chaufeurs, jij heel veel over "ons".

Ik wil best mijn excuus aanbieden als het je zo gekwetst heeft dat ik je een troll noemde.
Denk wel dat ik iets anders heb bedoeld met troll dan hoe jij het hoort. Ik denk namelijk dat je wel degelijk komt trollen, aangezien
je roekeloze opmerkingen maakt, beheerders en mensen met 30 jaar meer ervaring als jij tegen de poten aanschopt, en
leden tegen elkaar opzet. Ik noem dat trollen, en daar blijf ik bij.

Ik denk dat het wel veilig te stellen is dat je aardig zelfdestructief bezig bent geweest hier op het forum.
Ik hoop dat je wat antwoorden hebt gekregen -en ter harte neemt-, want ik heb wel gezien dat je steeds serieuzer werd
in je antwoorden, en wat wel-bespraakter. Hou dat zo, alle piloten kennen elkaar in NL, geloof me.

Fijne dag, en hopelijk kunnen we gewoon normaal verdergaan zonder elkaar in de haren te vliegen.

Daar is niets hilarisch aan, punt. Waarom zou jij je PPL niet kunnen halen?
Wat ik "hilarisch" noemde, was je attitude tegenover ons toen het nog ging over ATPL, commercieel, in Nederland als 40-plusser.
Dat IS hilarisch, punt.

Verder is het je al door anderen verteld - die mij beter kennen- maar ik BEN iemand waar je tegenover komt te zitten als je op een
school wilt worden aangenomen. Ik BEN iemand die je instrueert en ik HEB al duizenden uren, ondanks dat ik volgens jou een "verbitterde oud man" ben bij wie het "allemaal niet is gelukt".

Van je rapportage ga je niets horen, sorry. #pinkypromise

Verder is niet alles wat iemand zegt waar je het niet mee eens bent, cyberpesten.
Ik behandel iedereen gelijk, man, vrouw, hetero, homo, 10, 20, 40, 80 jaar oud, maakt me niets uit.

Probleem wat ik met jou persoonlijk heb, is dat je ons beroep, waar we enorm veel hebben ingestoken, én waar we
ons hele leven omheen hebben gebouwd, vergelijkt met een vrachtwagen-rijbewijs.
Sorry, maar je neemt het zélf niet eens serieus, dus nee, jij word niet serieus genomen hier.

Als je dan ook nog eens bij alles gaat huilen waar mensen (met veeeeel meer ervaring dan jij) een andere mening om hebben,
maak je jezelf een enorm makkelijk doelwit.

Voor wat betreft die 300 meter lange oplegger van je: Ik heb nooit gezegd dat ik die kan keren, parkeren, opvouwen, wat dan ook.
Jij -in tegenstelling tot ons- zegt wél alles te weten over ONS beroep. Ergo: wij zeggen niets over chaufeurs, jij heel veel over "ons".

Ik wil best mijn excuus aanbieden als het je zo gekwetst heeft dat ik je een troll noemde.
Denk wel dat ik iets anders heb bedoeld met troll dan hoe jij het hoort. Ik denk namelijk dat je wel degelijk komt trollen, aangezien
je roekeloze opmerkingen maakt, beheerders en mensen met 30 jaar meer ervaring als jij tegen de poten aanschopt, en
leden tegen elkaar opzet. Ik noem dat trollen, en daar blijf ik bij.

Ik denk dat het wel veilig te stellen is dat je aardig zelfdestructief bezig bent geweest hier op het forum.
Ik hoop dat je wat antwoorden hebt gekregen -en ter harte neemt-, want ik heb wel gezien dat je steeds serieuzer werd
in je antwoorden, en wat wel-bespraakter. Hou dat zo, alle piloten kennen elkaar in NL, geloof me.

Fijne dag, en hopelijk kunnen we gewoon normaal verdergaan zonder elkaar in de haren te vliegen.

Het is beide niet hilarisch.

Nou als dit het intelligentie niveau is...

Jij behandelt mensen niet gelijk. Jij bent degene die cyberpest.

Ik vergelijk helemaal niets met elkaar. Dat doe jij. En omdat jij je hele leven eromheen hebt gebouwd mogen anderen dit niet.

Je kan een andere mening hebben en alles hilarisch en belachelijk vinden maar dat hoef je er niet uit te gooien. Wat bereik je daarmee, niks. Iedereen kiest zijn eigen pad ongeacht hoe jij ze afzeikt of hoe hilarisch jij het vindt.

Zelfdestructief? Ja omdat ik iets zeg tegen het zielige pestgedrag van jou. En hiermee probeer je weer te intimideren, wat niet lukt.

Je zit zo vastgeroest in 'jouw wereldje' waar niemand anders bij mag komen. Dat is triest. Je zou ook een andere instelling kunnen proberen en het leuk vinden als nieuwe mensen enthousiast zijn en ervoor willen gaan ongeacht leeftijd, geslacht, achtergrond, etc. Maar dat is te hoopvol gezien jouw zeer bekrompen denkwijze.

Sterkte.

Vervelend dat dit onderwerp gekaapt is, maar i.i.g. ben ik met de TS in privéberichten informatie aan het uitwisselen, aangezien we beiden in dezelfde fase ongeveer zitten met dezelfde wensen.

Mochten er meer geïnteresseerd zijn, of juist informatie hebben, stuur gerust een pb :)

Vervelend dat dit onderwerp gekaapt is, maar i.i.g. ben ik met de TS in privéberichten informatie aan het uitwisselen, aangezien we beiden in dezelfde fase ongeveer zitten met dezelfde wensen.

Mochten er meer geïnteresseerd zijn, of juist informatie hebben, stuur gerust een pb :)
Tis jammer dat de echte informatie nu in de PB belandt en de wrijving hier. Je zou hopen dat dat andersom kon. Ik heb nog een poging gedaan om te vragen of dat tot één draad beperkt kon blijven maar helaas is dat niet gelukt. Open desnoods een nieuw draadje zou ik zeggen...

Terug
Bovenaan