Welke type rating zou ik moeten kiezen?

ChevyAirlines

New member
Goedendag beste mensen,

Ik heb net de selectie afgerond bij Astraeus Airlines
en nu hebben zij mij de keuze gegeven uit 3 vliegtuigen waarvoor ik de typerating mag gaan doen. B757/B737 en de Airbus A320

Nou weet ik wel redelijk welke ik wil, mijn keuze gaat eerder richting de boeing 737.
Nou wil ik ook de 757 als keuze ophouden, maar hierover heb ik enkele vragen.

Hierbij weet ik dat de B757 niet meer gebouwd wordt,
- en er in Nederland geen airline heeft die ze gebruikt.
- Astreaus in 2012 ook 767 gaat vliegen en ik daar ook dan in mag vliegen na een korte conversion
- hij groter is dan de 737 en ik niet weet hoe ze daar tegenaan kijken? of dit positief is of dat je beter gewoon de type kan hebben waar ze zelf op vliegen.
Aangezien ik best vaak zie op websites zoals bijv. arkefly 767 type rating + 500 hours on type required.


Nou wilde ik aan jullie vragen.. Welke de beste keuze met het idee erbij in de toekomst de optie open te kunnen houden om in Nederland te solliciteren.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
@ chevy

Hebben ze geen advies uitgesproken over waar je het beste op kan beginnen?
Ook omdat ik op de site las dat astraeus bepaalt op welk type je komt.
Verder zou ik mijn keus af laten hangen waar er de meeste plek voor is binnen de maatschappij, dus B737 lijkt me goede optie.

Gr

Bruns
 
@brunsie
Ja zij geven je een voorkeur waar ze je zien, hier mag je nog wel steeds zelf over beslissen in overleg.

Ik vind het fijn dat ik die openheid erin heb gekregen, alleen nu zit ik dus te twijfelen.
Stel ik kies voor de B757 en na een x aantal jaar wil ik bijv bij transavia solliciteren of iets in die vergelijking. Die alleen de B737 vliegen.

Is dit dan een nadeel? aangezien het een ander type is? of denken ze er juist positief over van ow hij kan ook de B757 een groter vliegtuig dan onze B737.

qua vliegbezetting zijn er evenveel B737 dan B757's dus dat maakt niet zoveel uit

@Thisisit
De informatiedagen zijn daar heel handig voor of bel er gewoon naar
ook wil ik hieraan toevoegen dat flystar/astraeus deze zelfde route. Dus selectie door een 3e laten uitvoeren en selfsponsered type-rating al eerder hebben gedaan 3 jaar geleden.
dit was tevens de laatste x dat ze aannamen.
 
Laatst bewerkt:
Chevy,

Voor trans zal het niet zoveel uitmaken welke type je hebt.
Maar voor sommige maatschappijen wel. Ik zou het anders zien als ik jou was.
Stel dat je na 2 jaar vliegen om welke reden dan ook niet meer bij astraeus vliegt, waar
heb je dan het meeste aan.

Ik denk dat als je ergens als contractor aan de gang wil gaan je op dit moment het meest hebt aan de 737, zoals je zelf al aangeeft wordt de 757 niet meer gebouwd en vliegen er niet zoveel maatschappijen mee. Daardoor zullen er ook minder maatschappijen om 757 vliegers vragen.

Verder heb ik het idee dat je niet echt heel veel vlieg ervaring hebt, dan zou ik sowieso voor de 737 gaan om dat je veel meer starts en landingen maakt. En zo wat sneller ervaring op doet.

Wat betreft het selfsponsered gebeuren, het belangrijkste is sta er zelf achter, doe gewoon je ding en blijf jezelf dan komt het meestal wel goed. Ik krijg niet het idee dat het een (extra) geldklopperij is aangezien ze een eigen trto op willen zetten.

Cheers

Bruns
 
Chevy

Ik neem aan dat je dit via Aircrew Training Center doet?
Heb jij meer informatie over de betrouwbaarheid van deze onderneming? Ze zeggen dat na de selectieprocedure, type rating en de line training een contract bij Astraeus volgt. Klopt dit? Ken jij iemand die dit hele traject al heeft doorlopen en daar nu met een baan zit?

Laten we zeggen; geven ze een baangarantie als je alles soepel doorloopt en een dikke 30 duizend euro's neerlegt?

Alvast bedankt!
 
@Curryjohn: Ik zou ATC eens bellen. Ik heb al meerdere keren contact met ze gehad en op mij komen ze goed over.
Tip is om gewoon eerst het contract te bekijken voordat je aan de (betaalde) selectie begint. Hier staat precies waar je recht op hebt.

Waar ik even benieuwd naar ben is: klopt het dat Astreaus een freelance systeem heeft? Of bieden ze een vast contract met vast salaris?
Hier is heel weinig duidelijkheid over te krijgen, maar ik begreep dat het een soort Ryan Air constructie is (niet vliegen=geen geld)


Even terug naar de vraag van TS...
Heb je nagedacht over de A320 rating?
Ik lees alleen maar 75 en 73, maar ik was laatst bij een presentatie van Airbus waar de plannen voor de komende jaren in beschreven werden, en hier zit volgens mij wel perspectief in.

Iedereen "koopt" tegenwoordig immers even een 737 TR met een programma erbij en de 757 is natuurlijk op weg naar uitfasering, maar er zijn toch een heleboel A320's en zelfs als A320neo's besteld.

P.s.
met een 757 rating kan je ook vrij eenvoudig naar 767. Ik begreep inderdaad dat je in dit programma een conversie moet doen en daar ook voor moet betalen, maar ik zou toch wel eens willen weten hoe dat precies zit.
Dacht dat de hele TR namelijk 757/767 heet, en de conversie meer een dagje schoolbank bij een company is. (voornamlijk over limitations en performance)

Iemand aanvullingen/correcties op mijn stelling?
 
Terug
Bovenaan