Welk niveau Engels voor PPL-opleiding

JustMe

New member
Ik heb een vraagje over de PPL. Hoe goed moet je Engels eigenlijk zijn? Ik denk ook over een PPL na, maar ik praat niet echt vloeiend Engels maar gewoon een beetje school-Engels.
Is dat voldoende? Of komt het sowieso wel goed tijdens de opleiding?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarom start je niet gewoon met RPL-opleiding ? RT-aantekening is volgens mij voor RPL-brevet niet verplicht en heb je aanvankelijk ook nog niet zo heel veel met engels te maken.
 
waarom start je niet gewoon met RPL-opleiding ? RT-aantekening is volgens mij voor RPL-brevet niet verplicht en heb je aanvankelijk ook nog niet zo heel veel met engels te maken.

Maar RT is wel heel erg nuttig. En PPL is niet RPL plus nog een beetje extra. Als je RPL hebt en naar PPL wil moet je de opleiding helemaal opnieuw volgen. In sommige gevallen kun je 10% van je DBO-uren meenemen, maar het grootste deel moet opnieuw.

P.
 
Zou gelijk voor het PPL gaan, geen twijfel over mogelijk. Ben op mijn 16e begonnen met vliegen & RT calls maken, met middelbare (halve middelbare school dus) engels, geen enkel probleem.
 
Maar RT is wel heel erg nuttig. En PPL is niet RPL plus nog een beetje extra. Als je RPL hebt en naar PPL wil moet je de opleiding helemaal opnieuw volgen. In sommige gevallen kun je 10% van je DBO-uren meenemen, maar het grootste deel moet opnieuw.

P.

RT is absoluut nuttig ! Maar als je in het begin gewoon wil leren vliegen en je zit toevallig in de buurt van een zgn. "groen veld", dan zal je daar rustig mee kunnen beginnen zonder dat je je hoofd direct hoeft te breken over het RT-gebeuren. Je gaat dan aanvankelijk op voor je RPL en dat is bij mijn weten nog altijd de eerste stap op weg naar het PPL. Uiteraard kan je ook direct voor je PPL gaan, maar dan zit je verplicht aan RT vast.
Ik ben het dan ook niet met je eens, dat indien je na het behalen van je RPL-brevet, voor je PPL-brevet bijna alles opnieuw zal moeten doen en je uren neem je gewoon mee. Heb het zojuist nog eens bij een willekeurige vliegschool na-gekeken en die onderschrijven mijn verhaal.
Voor de goede orde.., ik zet het hier neer naar beste weten, maar hang me er niet aan op :haha::biertje:
 
Ik ben het dan ook niet met je eens, dat indien je na het behalen van je RPL-brevet, voor je PPL-brevet bijna alles opnieuw zal moeten doen en je uren neem je gewoon mee. Heb het zojuist nog eens bij een willekeurige vliegschool na-gekeken en die onderschrijven mijn verhaal.

Ik heb dat destijds ook gedaan en nog eens mondeling laten bevestigen door iemand van de vliegschool. Toen aan mijn RPL begonnen en gaandeweg erachter gekomen dat het toch anders zit. Info opgevraagd bij IVW en weet nu exact hoe het zit. Vliegscholen zijn hier inderdaad niet altijd helder in.

De exacte regelgeving is:

Een PPL-opleiding mag twee jaar duren en wordt gegeven door een instructeur met FI-bevoegdheid (RFI is niet genoeg). Als je dan tussentijds een RPL-examen wilt doen mag dat (maar het hoeft niet), en kun je gewoon met je PPL-opleiding doorgaan. Je blijft dus in opleiding, en de hele opleiding moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Een RPL-opleiding mag gegeven worden door een FI of een RFI. Na het examen kun je een paar jaar gaan vliegen en dan kijken of je alsnog een PPL wilt halen. Wil je dat, dan moet je het minimale aantal DBO-uren (25) in principe opnieuw doen, maar mag je je solo-uren van tijdens en na de RPL-opleiding meenemen. Als je les hebt gehad van een FI mag je ook 10% van die DBO-uren meenemen, maar met een maximum van 5. Je bent dan dus gebonden aan minimaal 20 DBO-uren.

Het is heel zuur als je bij een vliegschool om een PPL-opleiding vraagt en ze praten je naar een tussenstap in de vorm van een RPL-opleiding met een RFI toe. We zijn met vier man bij die school weggelopen en zijn nu onze schade via juridische weg aan het claimen.

P.
 
Ik heb dat destijds ook gedaan en nog eens mondeling laten bevestigen door iemand van de vliegschool. Toen aan mijn RPL begonnen en gaandeweg erachter gekomen dat het toch anders zit. Info opgevraagd bij IVW en weet nu exact hoe het zit. Vliegscholen zijn hier inderdaad niet altijd helder in.

De exacte regelgeving is:

Een PPL-opleiding mag twee jaar duren en wordt gegeven door een instructeur met FI-bevoegdheid (RFI is niet genoeg). Als je dan tussentijds een RPL-examen wilt doen mag dat (maar het hoeft niet), en kun je gewoon met je PPL-opleiding doorgaan. Je blijft dus in opleiding, en de hele opleiding moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Een RPL-opleiding mag gegeven worden door een FI of een RFI. Na het examen kun je een paar jaar gaan vliegen en dan kijken of je alsnog een PPL wilt halen. Wil je dat, dan moet je het minimale aantal DBO-uren (25) in principe opnieuw doen, maar mag je je solo-uren van tijdens en na de RPL-opleiding meenemen. Als je les hebt gehad van een FI mag je ook 10% van die DBO-uren meenemen, maar met een maximum van 5. Je bent dan dus gebonden aan minimaal 20 DBO-uren.

Het is heel zuur als je bij een vliegschool om een PPL-opleiding vraagt en ze praten je naar een tussenstap in de vorm van een RPL-opleiding met een RFI toe. We zijn met vier man bij die school weggelopen en zijn nu onze schade via juridische weg aan het claimen.

P.

Ik kan dit verhaal inderdaad bevestigen nav een gesprek met iemand die precies hetzelfde heeft mee gemaakt. Het is extreem belangrijk om er zeker van te zijn dat je instructeur een FI is en geen RFI. Er schijnt (nu nog steeds?) een school actief te zijn op EHLE die veel mensen heeft opgeleid voor het PPL met een RFI. Deze mensen zijn de sjaak, want je kan zo'n beetje alles over gaan doen.
 
Er schijnt (nu nog steeds?) een school actief te zijn op EHLE die veel mensen heeft opgeleid voor het PPL met een RFI. Deze mensen zijn de sjaak, want je kan zo'n beetje alles over gaan doen.

Als je het over dezelfde club hebt: de RFI is in september vertrokken en is nu vaarinstructeur. Ze hebben nu een FI, maar dat was voor ons dus te laat...

P.
 
OK ! Dank voor de toelichting, want dat wist ik niet.
Ben toendertijd zelf begonnen met RPL (was toen nog A2) en later PPL gedaan.
Maar automatisch bij FI-instructeur terecht gekomen. Dat heb je inderdaad niet door als je een RFI-instructeur krijgt, want laten we eerlijk zijn, daar sta je gewoon niet bij stil. Is inderdaad een zuur verhaal en wens jullie alle succes met de juridische procedure.
Nogmaals dank en hartelijke groet ! :biertje:
 
... Als je les hebt gehad van een FI mag je ook 10% van die DBO-uren meenemen, maar met een maximum van 5. Je bent dan dus gebonden aan minimaal 20 DBO-uren.

Het is heel zuur als je bij een vliegschool om een PPL-opleiding vraagt en ze praten je naar een tussenstap in de vorm van een RPL-opleiding met een RFI toe. We zijn met vier man bij die school weggelopen en zijn nu onze schade via juridische weg aan het claimen.

P.

Zie ik nu iets over het hoofd of zo ?
Die schade valt dan toch wel mee (in verhouding tot de kosten van de jurische weg).
Het betreft dan toch immers maximaal 5 uur, die je wel had kunnen meenemen als je les had gehad van een FI i.p.v. een RFI. Voor dat maximale aantal van 5 uur moet je dan ook nog eens 50 uur DBO voor je RPL gehad hebben, heb je b.v. 30 uur DBO gehad is het maar 3 uur.
 
Zie ik nu iets over het hoofd of zo ?
Die schade valt dan toch wel mee (in verhouding tot de kosten van de jurische weg).
Het betreft dan toch immers maximaal 5 uur, die je wel had kunnen meenemen als je les had gehad van een FI i.p.v. een RFI. Voor dat maximale aantal van 5 uur moet je dan ook nog eens 50 uur DBO voor je RPL gehad hebben, heb je b.v. 30 uur DBO gehad is het maar 3 uur.

Ja, je ziet iets over het hoofd. We hebben allemaal een PPL-opleiding besteld en hebben iemand gekregen die achteraf niet bevoegd was om die opleiding te geven. We hebben allemaal nog geen brevet en moeten daarvoor eerst 25 uur DBO volgen terwijl we al ongeveer 30 uur gevolgd hebben waar we niks mee kunnen. En dat kost geld. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de opleiding (na 30 uur nog niet solo), de staat van onderhoud van de toestellen en het feit dat er zelfs een keer met een niet-bevoegde "instructeur" gevlogen is.

P.
 
Sorry,

Lees het nu inderdaad pas goed. Mijn redenatie klopt alleen als je primair voor je RPL wilt gaan en dan later eventueel vvoor PPL. Maar als je gewoon binnen twee jaar je PPL had willen halen, heb je natuurlijk helemaal niets aan die uren met RFI.
Dat is inderdaad knap waardeloos !
Heel veel sterkte !

Leon.
 
Als je het over dezelfde club hebt: de RFI is in september vertrokken en is nu vaarinstructeur. Ze hebben nu een FI, maar dat was voor ons dus te laat...

P.

Gelukkig dat hij geen instructie meer geeft. Sterkte met het proces, ik hoop uiteraard dat jullie financieel dan wel op een andere redelijke manier gecompenseerd worden.
 
Dus de conclusie is dat ik gewoon met PPL kan beginnen, zonder dat ik vloeiend Engels spreek?

Ja hoor. Ik heb gehoord dat 99% van de mensen die een LPE-examen doen in Nederland minimaal niveau 4 halen, en dat heb je nodig voor je brevet. Ik zou me daar geen zorgen over maken. Mocht je echt lager uitkomen dan kun je altijd nog een cursus volgen die je voorbereidt op een nieuw LPE-examen, maar de meeste mensen hebben dat dus niet nodig. Bovendien spreek je over de radio eigenlijk alleen maar een paar standaardzinnetjes en zijn verkeersleiders best bereid om in noodgevallen op Nederlands over te stappen.

P.
 
De exacte regelgeving is:

Een PPL-opleiding mag twee jaar duren

Eh, is het niet zo dat die twee jaar geldt NA het behalen van het theorie certificaat? Zodat de totale duur kan/mag oplopen tot 18 maanden (theorietijd) plus dus die 2 jaar = 3,5 jaar?

Overigens, kan iemand eens in jip_en_janneke taal vertellen wat nu de verschillen zijn tussen het RPL en PPL examen. Dus wat moet je méér kunnen/weten/doen voor PPL? Ik weet het, de site van de ivw maar daar haal je de verschillen niet 1-2-3 uit)
 
Eh, is het niet zo dat die twee jaar geldt NA het behalen van het theorie certificaat? Zodat de totale duur kan/mag oplopen tot 18 maanden (theorietijd) plus dus die 2 jaar = 3,5 jaar?

Ik heb het even nagekeken, en het klopt. In theorie kan het zelfs meer dan 3,5 jaar zijn, want als er in die 18 maanden maar 7 examendata liggen mag je de volgende examendatum ook nog gebruiken. Maar dan ga je er wel van uit dat iemand eerst zijn volledige theorie afrondt voordat hij voor het eerst les neemt, en dat lijkt me onverstandig. Je hebt dus meer dan twee jaar, maar je komt niet aan die 3,5.

Overigens, kan iemand eens in jip_en_janneke taal vertellen wat nu de verschillen zijn tussen het RPL en PPL examen. Dus wat moet je méér kunnen/weten/doen voor PPL? Ik weet het, de site van de ivw maar daar haal je de verschillen niet 1-2-3 uit)

- De minimumleeftijd voor het examen is 17 jaar (RPL: 16)
- Je bent verplicht ook RT (en dus LPE) te halen (RPL: hoeft niet, maar zou ik wel doen)
- Je moet een solo driehoek vliegen van minstens 270 km (RPL: 100 km)

Maar het grootste verschil: RPL is een eindstation. Wil je meer, dan moet je opnieuw beginnen. Met PPL kun je naar het buitenland vliegen en kun je later nog een keer een instrument rating, een CPL of een RFI of FI halen. Met RPL kun je alleen maar op zicht vliegen binnen Nederland en meer niet.

P.
 
Terug
Bovenaan