Wat vinden jullie er van? The roadable aircraft

N2024

Well-known member
Voor het geval dat jullie denken dat ik gek ben geworden, ik heb N24 niet te koop gezet en dat zal ik ook niet doen. Met Chaseplane zat ik onlangs een beetje te dagdromen waar het met GA in de toekomst heen zou gaan en hebben we het over de Terrafugia gehad.

Nu kunnen jullie hier wellicht niets bij voorstellen, maar ik vind het wel een interessant concept. Je vliegt hier bijv. eind van de middag weg op EHMZ naar EHHV omdat daar een klant in de buurt zit. Je landt daar, je vouwt je vleugels op en je rijdt naar je afspraak.

Het wordt wat later en je kunt niet meer voor sunset terugkomen, dus je rijdt niet terug naar het vliegveld, maar rijdt gelijk maar door naar huis. Affijn, geen probleem want inmiddels is de file ook al weg (waar je op de heenweg mooi overheen was gevlogen).

Nog `n praktijk voorbeeld. Ik vertrek met de Terrafugia om 4 uur `s morgens naar Milaan, ik ga echter via de weg want EHMZ is nog dicht. Ik rijd door naar Luxemburg en aldaar aangekomen zoek ik een vliegveld op en vlieg door naar Milaan. Bij Zwitserland wordt het weer wat minder, dus ik land in Sion en ga per auto verder naar Milaan. Het lijkt me gewoon erg handig.

OK, het toestel ziet er niet zo sexy uit, maar daar merk je niets van als je er in zit. Daarnaast is het een LSA, dus ik mag `m niet vliegen met mijn FAA PPL in Nederland, maar via Chaseplane heb ik dat opgelost. Ik maak `m Engels, dus er komt een G- registratie op. Is dan alles opgelost? Nou, ik denk dat de verzekering een beetje raar gaat doen? En wat denkt de politie er van? Hoe dan ook erg interessant. Het toestel is bij mijn weten nog niet in productie, maar ik denk dat het best een interessant ding kan zijn.

En voor wie het nu helemaal niet meer weet, hier komen wat foto`s:

TransitionGasStation.jpg


First_Flight_Windsock.jpg


Terrafugia_Takeoff.jpg
 
Helaas, ik vind het echt een kansloos apparaat.
Het concept op zich niet maar wanneer is dit voor het eerst geprobeert?

Curtiss Autoplane - In 1917, Glenn Curtiss, who could be called the father of the flying car, unveiled the first attempt at such a vehicle. His aluminum Autoplane sported three wings that spanned 40 feet (12.2 meters). The car's motor drove a four-bladed propeller at the rear of the car. The Autoplane never truly flew, but it did manage a few short hops.
Arrowbile - Developed by Waldo Waterman in 1937, the Arrowbile was a hybrid Studebaker-aircraft. Like the Autoplane, it too had a propeller attached to the rear of the vehicle. The three-wheeled car was powered by a typical 100-horsepower Studebaker engine. The wings detached for storage. A lack of funding killed the project.
Airphibian - Robert Fulton, who was a distant relative of the steam engine inventor, developed the Airphibian in 1946. Instead of adapting a car for flying, Fulton adapted a plane for the road. The wings and tail section of the plane could be removed to accommodate road travel, and the propeller could be stored inside the plane's fuselage. It took only five minutes to convert the plane into a car. The Airphibian was the first flying car to be certified by the Civil Aeronautics Administration, the predecessor of the the Federal Aviation Administration (FAA). It had a 150-horsepower, six-cylinder engine and could fly 120 miles per hour and drive at 50 mph. Despite his success, Fulton couldn't find a reliable financial backer for the Airphibian.
ConvAirCar - In the 1940s, Consolidated-Vultee developed a two-door sedan equipped with a detachable airplane unit. The ConvAirCar debuted in 1947, and offered one hour of flight and a gas mileage of 45 miles (72 kilometers) per gallon. Plans to market the car ended when it crashed on its third flight.
Avrocar - The first flying car designed for military use was the Avrocar, developed in a joint effort between Canadian and British military. The flying-saucer-like vehicle was supposed to be a lightweight air carrier that would move troops to the battlefield.
Aerocar - Inspired by the Airphibian and Robert Fulton, whom he had met years before, Moulton "Molt" Taylor created perhaps the most well-known and most successful flying car to date. The Aerocar was designed to drive, fly and then drive again without interruption. Taylor covered his car with a fiberglass shell. A 10-foot-long (3-meter) drive shaft connected the engine to a pusher propeller. It cruised at 120 mph (193 kph) in the air and was the second and last roadable aircraft to receive FAA approval. In 1970, Ford Motor Co. even considered marketing the vehicle, but the decade's oil crisis dashed those plans
These pioneers never managed to develop a viable flying car, and some even died testing their inventions

Bron: http://auto.howstuffworks.com/flying-car1.htm

Een beetje cynisch misschien, maar ik zie het nu ook niet lukken.
Dit lijkt me een beter idee, VTOL vanuit je achter tuin;

skycar_1119673i.jpg


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ElS9BKSsezw&feature=player_embedded[/YOUTUBE]
 
Ik denk dat het grootste obstakel zal zijn dat elk ontwerp teveel compromissen vereist. Het wordt geen goede auto, en ook geen goed vliegtuig. Het moet te zwaar uitgevoerd worden om de weg op te mogen om ook nog een efficient vliegtuig met een beetje fatsoenlijk laadvermogen te worden. En ik moet er niet aan denken wat er op de weg gebeurt met die Terrafugia als er een beetje zijwind opsteekt. Je hebt twee complete zeilen rechtop staan.

Die Skycar van Moller is al helemaal een gedrocht. Niet alleen is er in 25 jaar alleen een soort-van-prototype uitgekomen, ik denk dat IVW een nieuwe geluidscategorie moet inrichten voor de herrie die 4 van die turbines gaat produceren. Twee keer landen op EHTX en het veld moet de rest van het jaar dicht.
 
Nog even geduld en je kan in een Nederlands product rijden/ vliegen:

http://www.pal-v.com/

Interessant zeker, maar ik zie veel beren op de weg; een flink aantal praktisch, maar vooral veel veroorzaakt door regelgeving. En de grootste beer is vermoedelijk de overheid zelf: Ondanks dat Eurlings blijkbaar enthousiast is geloof ik niet dat onze overheid flexibel genoeg is om daadwerkelijk mogelijk te gaan maken wat er op de site geclaimd wordt:

Dutch government reporting

The 27th of April 2009 the Dutch minister of transportation, Mr Camiel Eurlings, officially started tests for future infrastructure preparation for PAL-V use. Anticipating the arrival of PAL-V’s in the market the Dutch ministry of economic affairs and the Dutch ministry of transportation have started a series of tests with “PAL-V ports” and the “highways in the sky”. The basic concept is to expand the recreational areas near the highways with a small airstrip, a so-called “PAL-V port”. It would require only 65 of these PAL-V ports to allow each Dutch citizen to take-off and land at no more than 15 km (10 miles) from home.

As long as the number of PAL-V’s is small, the use will fit within “un-controlled airspace” and existing airports without changing any regulations. However once quantities pick up the plan is to create PAL-V ports and corridors alongside the existing highways. This will lead to easier, more effective and continued safe use of PAL-V’s. The tests are carried out using a standard gyrocopter and a standard Carver. By simulating the PAL-V, using these existing products for the test, the development of the infrastructure and the PAL-V product are done concurrently.

During 2009 are carried out measuring i.e. the noise effects, distractions for road traffic, environmental consequences, safety-aspects. These parameters will be taken into account in the design of the PAL-V ports, various regulations that affect the construction of PAL-V ports, definition of the “sky-ways”etc.

The test results are available by the end of 2009.

Minister Camiel Eurlings endorsed the development of the product as well as the use by professional customers like police, first aid, army, homeland security……


Ik bedoel, als nu al het geluid van een overvliegend vliegtuig tot een rechtszaak leidt omdat de natuur erdoor verstoord wordt, zie ik dit soort initiatieven als volstrekt kansloos. Maar ik laat me graag blij verrassen, hoor.

Heeft iemand die testresultaten al onder ogen gehad? Ben benieuwd naar de bevindingen.
 
Van de Terrafugia zijn er al zo`n 50 stuks verkocht toch? Ik denk dat dit toch best wat kan worden hoor.
 
Ik denk dat dit toch best wat kan worden hoor.

Hoe zou een apparaat als dit moeten doen aan de "weg certificatie"? Is voor een Nederlands voertuig niet verplicht om een standaard uitrusting als bijv. Airbags en ABS te hebben. Dit zou een reden zijn dat de Tata Nano niet in de huidige vorm in Nederland verkocht kan worden. Of valt de Terrafugia ook op een Brits kenteken te zetten?

Of voor de PAL-V daadwerkelijk zoveel "vertrekhavens" komen blijft de vraag. Ik meen dat tijdens de persconferentie werd gezegd dat deze havens initieel bedoelt waren voor de hulpdiensten. Naast de punten die Chaseplane aanhaalt kunnen we ook nog referen naar de plannen/ pogingen van Adam C. om diverse Helihavens in Nederland te openen.
Wat ik zelf positief vindt van de PAL-V is dat deze rond diverse wetgevingen is gebouwd waardoor je in principe wel een haalbaar product creëert.
 
Die Skycar van Moller is al helemaal een gedrocht. Niet alleen is er in 25 jaar alleen een soort-van-prototype uitgekomen, ik denk dat IVW een nieuwe geluidscategorie moet inrichten voor de herrie die 4 van die turbines gaat produceren


Schatje...........dat zijn ducted fans en geen turbines.....:passed:
Scheelt een beetje geluid ook.
Ziet er ook een stuk beter uit dan die Terrafugia.
Daar zou ik s'nachts nog niet in gezien willen worden.
 
Terug
Bovenaan