Wat te doen terwijl je op een baan wacht?

Climb FL310

New member
Steeds meer mensen komen van de verschillende vliegopleidingen af en dus zitten er steeds meer mensen met de handen in het haar te duimen voor betere tijden.

Ik ben benieuwd wat anderen in deze situatie zijn gaan/willen doen? Terug naar school, terug naar de oude baan, onder de radar vliegen in Colombia?

Laat je horen! :rt:
 
Ja dat is echt balen man. Dat je nu precies klaar ben. Jij was in een goede tijd begonnen. FL310.
Er zitten hier een hoop lotgenoten heb ik al gezien. We noemen een Naudjuh en volgens mij waren er nog wat gasten hier.

Hoop echt dat je snel aan een baan kom. Midden Oosten ofzo. Daar zaten ook paar gasten las ik. Bij geloof Ethidad , Emirates, Qatar.

En Aerologic in duitsland zoekt trouwens ook nog piloten voor de CARGO. Echter je moet wel aardig duits kunnen babbelen. Misschien toch een optie. Jong Bedrijf die wel op zoek is.

Hier een link http://www.aerologic.aero/web/

Succes
 
@ JB *zucht...*, voordat je hier commentaar en lappen tekst gaat neer zetten misschien een idee om eerst een beetje te weten waar je het over hebt.
Ethihad, Emirates en Qatar zijn niet bepaald bedrijven waar je zomaar binnen komt, zeker niet met een paar honderd uur cessna. Het idee dat het het MiddenOosten is en dus wel makkelijker zou zijn gaat niet bepaald op.
Er zijn genoeg threads te vinden hier waar (serieus) wordt gesproken over maatschappijen waar wél wordt aangenomen.

@ Climb FL310,
Lastige tijd om op de markt te komen... toen ik klaar was werd er ook nergens aangenomen en heb ik een jaar lang bij een vliegschooltje gewerkt; beetje vliegen, beetje boekingen doen, veel baliewerk etc met een slaapplaats in het serverhok. Ik heb dat een beetje kunnen uithouden tot ik werd uitgenodigd voor een maatschappij.
Probleem nu is dat de schuld vaak vele malen hoger is en er een inkomen moet zijn om de rente te kunnen afbetalen. Heb je een andere opleiding gedaan?

Vaak liggen baantjes in Afrika e.d. ook niet bepaald voor het oprapen en moet je heel veel geluk hebben viavia aan zon baantje te komen. Misschien is het een idee om tijdelijk iets compleet buiten de luchtvaart te zoeken om in ieder geval de knaken binnen te krijgen en ondertussen een beetje in de kleine luchtvaart rond te hangen. Succes er mee in ieder geval.
 
Heb hiervoor wel een studie gedaan en afgerond. Dus op zich zijn er wel opties, hoewel het ook in de 'normale' wereld mondjesmaat is.

Zoals ik het zie, is de truc om toch in de luchtvaart te blijven zodat je, als de banen weer beginnen te komen, iets meebrengt waar airlines in geinteresseerd zijn. Alleen, zoals je zelf al zegt, PH-JPC, de vlieguurtjes zijn duur en de rentelasten nog duurder.

Beetje een vicieuze cirkel waar men nu in terecht komt. Geen werk en geen geld, en je hebt een van de twee nodig om de ander te krijgen. :dozey:

Ik zou graag een tijdje in Afrika of Azie vliegen, heb ook wel wat scholen en bedrijven daar aangeschreven. Maar, als je uberhaupt al een reactie krijgt, is het steeds negatief. Dus als jullie nog iets weten, hou ik me aanbevolen! :duh:
 
JohnyBravo,

Leuk dat je meedenkt met deze jongens maar kom wel met realistische bedrijven.
Zoals JPC loop je bij jou genoemde bedrijven niet 1,2,3 aan de bak.
Aerologic in Duitsland is inderdaad op zoek naar nieuwe vliegers, maar die moeten wel minimaal beschikken over 1000 uur MPA dus voor een abinito geen optie.
Ik heb destijds mijn oude baan in de Horeca weer opgepakt. Het is van belang dat je niet thuis gaat zitten wachten op een telefoontje. Zoek een baantje waar je wat geld mee verdiend en die uitnodiging komt vanzelf wel een keer. In je vrije uren moet je proberen de markt in de gaten te houden en hier op reageren.
 
Misschien is het een idee om tijdelijk iets compleet buiten de luchtvaart te zoeken om in ieder geval de knaken binnen te krijgen en ondertussen een beetje in de kleine luchtvaart rond te hangen. Succes er mee in ieder geval.

Dat is wat ik doe op dit moment. Heb een kantoorbaan in de retail waar ik net de rente en huur etc. van kan betalen en in m'n vrije tijd vlieg ik met enige regelmaat PA28. Lig nog altijd wel bij Trans op de plank, maar de situatie daar is nog niet echt gewijzigd, voorlopig dus geen plek voor mij.
Bijzonder frustrerend, maar goed, onze tijd komt wel! Geduld is het devies.
 
Ik zou graag een tijdje in Afrika of Azie vliegen, heb ook wel wat scholen en bedrijven daar aangeschreven. Maar, als je uberhaupt al een reactie krijgt, is het steeds negatief. Dus als jullie nog iets weten, hou ik me aanbevolen! :duh:

Climb,

Als je in Afrika wilt vliegen moet je je gezicht laten zien. Zo was het voor mij 12 jaar geleden en zo is het nu ook. De meeste bedrijfjes hebben dossiers vol met aanmeldingen van (vaak zeer ervaren) piloten die op avontuur uit zijn. Zoek op PPrune, African Aviation op Maun + Botswana en je vindt al een boel info. Hou er wel rekening mee dat ook deze vliegerij reageert op de economie. M.a.w. de kleine bedrijfjes die zullen ook de economische neergang merken en minder vliegen en er zullen meer jonge vliegeniers op de gedachte komen om het in Afrika te gaan proberen.


Succes
 
Climb FL 310.

Ik breek even in op dit topic daar ik niet tot de doelgroep behoor die je op dit moment om kommentaar vraagt.

Sterker nog, ik bevind me op dit moment aan het uiterste eind van het kleuren spectrum van infrarood tot ultraviolet als pensionado, maar ik heb wel een mening als ervarings deskundige omtrent het midden en verre oosten.

Als je nu thuis zit omdat je na je opleiding geen baan hebt is dat op z'n zachts uitgedrukt , niet goed voor je ingewanden en niet goed voor je libido.

Er zit niets anders op dan te gaan werken voor de kost en degenen die een HBO of Universitaire vooropleiding hebben genoten hebben wat dat betreft een gerede voorsprong.

De veel gehoorde opmerking van hoopvolle afstudeerders is dat "we het dan wel in de zandbak proberen of, bij al die loco's in het verre oosten.

Dames en Heren, niets is minder waar. Er zijn geen banen meer voor AI's in de zandbak, wat een domme omschrijving trouwens, zeker als deze nomiteit gebezigd wordt door pubers die nog niet eens op de kaart kunnen aanwijzen waar Abu Dhabi ligt, gespeend van ieder realiteitsbesef. De loco's in het verre oosten ziiten niet op je te wachten. De verhalen van typerating boeren en plaatsings agenten ten spijt, die moeten ook omzet maken, is de realiteit anders.

Op die open markten moet je concurreren met leeftijdgenoten uit andere delen van de wereld waar het salaris van 1000 euro een Godsvermogen is en waar men gewend is van huis uit drie keer per dag nasi lemak te eten en in een kampong te wonen met de daarbij horende sanitaire voorzieningen.

Dont get me wrong here, deze jongelui zijn ziels gelukkig en de loco's haken daar niets en niemand ontziend gretig op in.
Pretendeer ook maar niet voor een moment dat je daar met die concurrentie weg kan komen.

Er zijn vijftien vliegscholen in Malaysia, vijfentwing in Indonesia, tien in de Philipijnen, honderd in India, etc. etc. die spuwen allemaal CPL's uit als een Vesuvius.

En het omhoog geschroefde marketing zeepbelletje van Etihad met scholarships, is only what it realy is, marketing.

Dus, thuiszitters, ga van die bank bij pa en ma af en probeer een baan te vinden, any, om een begin te maken met je schuld af te betalen.
Volg de adviezen van mede Airworkers die met je situatie begaan zijn en vaak goede tips meegeven.

Er komen best weer betere tijden, maar, houd je adem niet in de komende vijf tot tien jaar en, there is no free lunch, never, anywhere. Je hebt gekozen voor dit vak, willens en wetens, met de wetenschap die op dat moment tot je beschilking was, and here you are.

Ik heb op Pprune een jonge man uit India zien debiteren dat," I will fly for peanuts, and will pay for anything to get into a job."

Dat is de concurrentie jongens en meisjes, don't get fooled.

Tot slot @ Johny Bravo, plak een grote dikke pleister op je keyboard en beperk je tot lezen vwb Airwork. Je nickname is goed gekozen, je bent een karikatuur van jezelf geworden.



Cheers
Art
 
Toen ik vorig jaar klaar was zag ik de bui al een beetje hangen en aangezien ik door de selectie bij de KLM was, maar daar voorlopig geen aanstelling zou krijgen, heb ik besloten tot de investering in een FI(A) rating.(12 mille....)

Pakt nu redelijk uit, vlieg zo'n 45 uur per maand bij 2 verschillende scholen als part-timer. Kan er net m'n rente en levensonderhoud van betalen, een vetpot is het dus niet, maar wel ERG leuk.
Wel zie je dat er nu weer een klein overschot aan FI's begint te ontstaan, aangezien meer mensen op het idee kwamen dat dit(de kleine luchtvaart) een van de weinige luchtvaartbranches is waar nog gewoon gevlogen wordt.
 
Net als vele anderen ben ik vorig jaar ook afgestudeerd. Ondertussen aangenomen bij KLM.
Werk nu parttime en doe veel rondvluchten ongeveer 22 uur per week.
Kan mijn rente en levensonderhoud net niet helemaal betalen.
Als het seizoen om is weer fulltime aan het werk, ergens....
 
Laatst bewerkt:
22 uur per week is wel prima alleen krijg je er geen klap voor volgens mij, toch?
 
Weet je hoe het begonnen is? vroeger werd er een redelijk bedrag uitgekeerd tot op het moment dat een kakkerlak van een niet te noemen vliegschool zei dat hij voor minder deed.
Wat ga je als ondernemer denken en doen???
Ik vlieg omdat ik het leuk vind en niet voor het geld. Het is hard werken, 12 uur op een dag maar ontzettende leuk en goed oefening als je soms zelfs 18 keer de lucht in gaat met 30kts x-wind.
Tot vorig jaar waren wij hard op zoek naar mensen die bij ons wouden vliegen maar ik hoorde vaak thanks but no thanks! Nu is de situatie omgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik zit in de verkeerde branch, maar wachten op een baan? Als in op de bank gaan zitten en hopen dat er iemand belt: Zeg Frans, wanneer kan ik een afspraak maken om bij je langs te komen om je arbeidsvoorwaarden te bespreken?

Als het inderdaad zo werkt in de luchtvaart, dan ga ik daar aan de slag als hoofd van de HR afdeling. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om flink te besparen op de kosten voor het vinden van goede piloten.

Waarschijnlijk bedoel je dat dan ook niet.

Als ik in die situatie zou zitten, zou ik me helemaal suf zoeken naar een baan. Bij voorkeur in de GA als het "echte" werk er niet in zit. Afhankelijk van hoe en wat ik in de GA kan vinden, zou ik daar nog een baan bij zoeken in de gewone wereld. Desnoods ga ik vakken vullen bij de AH. Maar ik wil dan ook absoluut niet mijn hand ophouden bij de gemeente.
Als het je ambitie is om op die grote bussen te vliegen, blijf je uiteraard continue doorsoliciteren bij de maaatschapij waar je aan de slag wil. Probeer bij voorkeur ook gewoon een afspraak te regelen met de recruiter. Hoezo geen baan, dat betekent niet dat jij niet wilt weten hoe "het KLM gevoel" voelt.
Als die recruiter al met jouw gesproken heeft en straks wel een baan te vergeven heeft, zal hij zich jouw herinneren en dus is de kans veel groter dat je die baan krijgt, dan dat je maar stilletjes op de Bank hebt gezeten.

Als ik die recruiter ben, neem ik ook liever iemand aan die zijn eigen broek op heeft gehouden en dat desnoods heeft gedaan op een manier die hij iets minder prettig vind, dan iemand die op de bank is gaan zitten. Dat geeft mij namelijk het idee dat je straks ook hard voor mij zult werken, ook als het een keer wat tegen zit.

(n.b. alles met mate natuurlijk !!)
 
Als ik die recruiter ben, neem ik ook liever iemand aan die zijn eigen broek op heeft gehouden en dat desnoods heeft gedaan op een manier die hij iets minder prettig vind, dan iemand die op de bank is gaan zitten. Dat geeft mij namelijk het idee dat je straks ook hard voor mij zult werken, ook als het een keer wat tegen zit.

Helemaal mee eens, het is nu helaas zo dat er niet met banen wordt gesmeten.

Alleen er zijn veel jonge jongens direct na de havo de opleiding gaan volgen en lijkt mij dat die het nu toch moeilijk gaan krijgen.

Als je de kans krijgt volg eerst een andere opleiding, 3-4 jaar is niets op een mensen leven ,23 is een mooie leeftijd toch om een vlieg opleiding te volgen? En mocht het ooit nog weer zo slecht gaan terwijl je net klaar ben met de opleiding dan heb je een backup en hoef je niet in de AH te gaan werken of te lopen stressen over je lening.

ow en de havisten houding, ze komen wel naar mij toe gaat echt niet werken net zo min als op de bank zitten!... je moet er wel wat voor doen om op sollicitatie te worden uitgenodigd en een cv met alleen werkervaring AH werkt daarbij niet echt. net zo min als de houding ik wil alleen in NL vliegen.
 
Eerlijk gezegd zou ik niet precies weten wat je nu zou MOETEN doen.

Toen ik klaar was (01-02-02) was er ook geen werk. Tenzij je toen van de NLS of EPST kwam. Nu is er echt helemaal niets voor ab initio’s. Ik heb mij toen ook suf gesolliciteerd. Over de hele wereld wel te verstaan. Niet met het idee in de zandbak is werk (wat een onzinnige en denigrerende uitspraak is dit trouwens (andere thread)), want daar was toen ook niets voor iemand met 200hrs. Ik stuurde voornamelijk naar alle kleine operators in Azië, Afrika, Midden Oosten, enz. Kreeg op 80% (van de 115 sollicitatie brieven) geen eens antwoord. De overige was een standaard antwoord “U bent on-file”of “dank u wel, maar we hebben geen posities op het moment”. Nu is het alleen nog slechter in de luchtvaart.

Hou toch op met het onzinnige idee dat de HR medewerker of Chief pilot met jou zomaar een afspraak wilt maken. Die mensen krijgen vele telefoontjes (vaak nog in hun vrije tijd, omdat de persoon hun privé 06 heeft weten te bemachtigen), met zo’n verzoek. Door kosten besparingen hebben die mensen het vaak erg druk. Die zitten echt niet te wachten om jou telefoontje. Je bent namelijk niet de enige met dit super originele idee. Wat moet je dan doen?...? Geen idee!!! Blijf op het internet zoeken, hou ogen en oren open, en blijf gewoon stug elke 3 maanden een nieuwe sollicitatie brief sturen. Voor de rest, probeer jezelf scherp te houden met af en toe een FNPT 1 sim training, en zorg dat je genoeg geld hebt om te “overleven”.

Maar zorg inderdaad dat er wat op je CV staat voor deze jaren. Zakkenvullen (Uitkering trekken) of vakkenvullen maakt niet zo’n indruk.

Grtz Mike5
 
Ik zie steeds dat er word gepraat over vakken vullen bij de AH als je geen baan kunt vinden na je opleiding. Ik ben zelf teamleider bij de AH, en als je zo oud nog aangenomen wordt mag je al blij zijn, en een 40uurs contract zit er dan al bijna helemaal niet in. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit bij andere supermarkten, maar bij de AH zul je helaas niet ver komen.

Groeten
 
Hmm, dan wordt het maar proberen bij de Aldi of Lidl.

Kun je tenminste wel op je CV vermelden dat je ervaring hebt bij een lowcost....:biertje:
 
Beste Ram00n,

Neem het niet te persoonlijk... vakkenvullen wordt hier symbolisch bedoeld.

Er is niets mis met vakkenvullen. Ik zou het de volgende keer putjesschepper noemen.

Grtz Mike5
 
Terug
Bovenaan