Wat na PPL

A

a$x

Guest
Hey,

ik heb al op een heleboel fora gelezen over modulaire opleiding, ik ben er ook al meer over te weten gekomen maar ik weet toch nog steeds niet precies hoe het nou in z'n werk gaat en wat ik het beste kan doen. De bedoeling is dat ik later beroepspiloot wordt.

Ik ben nu bezig met het behalen van mijn PPL, dat zal ik waarschijnlijk over wat minder dan n jaar afhebben. Maar wat dan te doen, welke licenties eerst. Eerst theorie CPL of ATPL halen of al verder gaan met je Instrument rating of tegelijk? En dan je Multi engine rating halen... Er zijn zo veel manieren waarop je het door elkaar kan doen,,,, je kunt er een hele mix van maken maar wat raden jullie aan. Ik was aan het denken om na mijn ppl mijn instrument rating te behalen (of kun je toch beter van tevoren al CPL theorie doen?) en daarna mijn multi engine te halen.(maar heb je al weer 150 uur voor nodig, vandaar dat ik al instrument rating wilde gaan doen.)

Zoals jullie waarschijnlijk al aan mijn bericht zien zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer.
Dus: Wat kan ik volgens jullie het beste gaan doen direct na het behalen van mijn PPL (A) brevet?

Bij voorbaat dank,

Naud
 
Hallo Naudjuh,

Ik zou je aanraden om eerst de ATPL theorie te halen. Dit heb je later sowieso nodig en is het goedkoopste en moeilijkste deel. Dit kun je onder andere doen via distance learning, maar dat vereist wel een ijzersterke motivatie. Bedenk dat een opleiding tot beroepspiloot heel erg kostbaar is. (>100.000 Euro op het ogenblik).

Groet Koning
 
Ej,

Dus na mijn PPL het beste beginnen met ATPL theorie bij orbit groundschool?
Het lijkt me fijn om te combineren met wat andere vliegles ofzo, jah zelf uren vliegen natuurlijk maar is ook wel leuk als je in de praktijk wat meer bijleert. Ik wil in ieder geval zo veel mogelijk bezig zijn met vliegen. Wat kun je na je atpl theorie het beste gaan doen, ME of IF? sorry voor de vele vragen maar ik wil het voor mezelf een beetje gaan uitstippelen!

Bedankt,

Naud
 
naudjuh,

het stellen van dit soort vragen maakt je alleen maar wijzer voor de toekomst. Lees de info op dit forum goed door. Heb je al een budget gemaakt? Het is niet verstandig om hier en daar te proberen een ratingkje te halen. Je moet en doel en de middelen goed voor ogen houden.

Groet Koning
 
Hey,

Het doel is dat ik later aan de slag kan als beroepspiloot.
Omdat ik inderdaad niet zomaar als een kip zonder kop ratings wil halen stel ik hier de vraag wat ik nou het beste kan doen, in welke volgorde wel te verstaan.

Over mijn budget gesproken, ik zal uiteindelijk toch moeten gaan lenen om dit te kunnen financieren. Misschien duurt het nog wel even voor het zo ver is, aangezien ik nu met ppl bezig ben, maar uiteindelijk komt iedereen denk ik aan het lenen.

Maar ik wil de komende jaren dus zo veel mogelijk bezig zijn met vliegen en ook de brevetten halen. Misschien een leuk idee om de ULM license te halen tijdens het doen van ATPL theorie, misschien heeft het qua theorie niet veel met elkaar te maken maar het lijkt me goed te combineren, als je kijkt naar de hoeveelheid theorie. Zo leer je dan toch nog wat nieuws in de praktijk.

Naud
 
nou het totaalproject zal wel zkr 100000 gaan kosten. Ik moet eventjes kijken hoeveel mijn ouders gaan betalen, ze betalen momenteel mijn PPL en dan kijken hoe het dan moet met bijvoorbeeld die cursus ATPL die ongeveer 4000 euro zal gaan kosten, als je daar 10 maanden mee bezig bent is het waarschijnlijk geen probleem om te financieren maar als je een twin moet gaan huren zal het een ander verhaal worden lijkt me zo. Het ligt er dus aan hoe lang ik er over ga doen of het zo te financieren valt.

Dus nogmaals: in welke volgorde kan ik het opleidingstraject het beste doen?

Naud
 
Laatst bewerkt:
naudjuh, heb je al bij iedere school in Nederland en een aantal in het buitenland geïnformeerd? Kijk bij KLS/NLS/EPST/DFA en b.v. CTC of European Flight Training in de U.K. en de Lufthansa school in Bremen (?).
 
Hi,

Ik zou je opleiding of modulair gaan doen of bij NLS/KLS. De rest is gewoon oplichtereij. (De scholen die bv 150k vragen en vervolgens sturen je naar US, je kan hetzelfde zelf veel goedkoper doen).

Over NLS/KLS traject weet ik weinig, het volgende geldt voor als je modulair traject kiest.

Hoe dan ook moet je je ATPL theorie halen - Orbit Groundschool (uit ervaring) is een prima keus, mits je zelfstandig kan leren vanuit boeken en weinig begeleiding nodig hebt. Maar hoe dan ook hebben ze volgens mij hoogste slagpercentages - boeken zijn heel erg goed. Ik zou meteen na behalen van je PPL beginnen met de ATPL theorie.

Verder heb je weer hoe dan ook vliegervaring nodig. Ik zou lekker naar VS gaan en daar je CPL/IR/ME/CFI/MEI/CFII brevetten halen en vervolgens of les geven of uuren gaan maken bij een FO program. Het kan allemaal tegelijkertijd met je distance learning ATPL (je kan wel overwegen om dat dan bij een amerikanse school gaan doen zodat je je JAA ATPL examen in VS kan afleggen).

Als je het goed doet - een jaar later heb je je JAA PPL FAA/CPL/ME/IR/CFI/II/ME en z'n 500 - 600 uuren.

Dan kom je terug naar NL en doe je conversie naar JAA bij een bedrijf die het vaak doet, bv Singles & Twins te Lelystad. rond e15.000k zou het daan gaat kosten.

Als laatste doe je MCC bij http://www.tfc-kaeufer.de/ of www.flightware.nl

En anderhalf jaar later en nog niet eens e50,000 kan je gaan solicitieren bij een luchtvaartmaatschappij.


OM
 
Ik zou eerst brevetten gaan halen en daarna de ATPL grondschool.
Na de examens heb je volgens mij maar 2 jaar om het ATPL prakijt te halen.
1500 uur in 2 jaar, daar moet je al echt een baan voor hebben om dat te halen.
Ik denk ook dat hoe meer vlieg ervaring je hebt hoe makkelijker die examens voor je zijn.
Met je PPL blijft het toch een beetje een ver van mijn bed show.
Amerika route kan ik aan raden, zelf ook gedaan.
Als je ieder jaar een paar keer gaat kan je zo alle ratings bij elkaar verzamelen.
Met ICAO ratings krijg je flinke korting op de JAA trainings eisen.
 
Naudjuh,

Ik ben met hetzelfde bezig als u...

Ik heb mijn JAR-PPL(A) met een 75 TT en bijna 40u PIC.
Net 20 jaar en surf ook alle scholen en fora af om de beste oplossing te maken.

De meeste zeggen dat theorie ATPL de beste oplossing is. Je hebt de volledige pak ineens.
Het is een serieuze pak, maar het is mogelijk hebben anderen al bewezen.
Qua financieel is het ook de beste oplossing, het goedkoopst zonder twijfel.

Hoewel mijn droom heli vliegen is, denk ik toch eerst ATPL(A) te gaan doen of toch CPL(A).

Kan iemand nog es duidelijk zeggen als er een groot verschil is qua theorie, moet je dan zoveel minder stof kennen als CPLer?

Groet: Manuel.
 
De laatste tijd zie ik heel vaak op dit forum teksten zoals:
"kies voor geintegreerd."
"met geintegreerd raak je tenminste aan de bak"
"dit is pas een goede selectie van een maatschappij: een aantal scholen aanwijzen en vervolgens de geintegreerde piloten uitnodigen."

Zelf ben ik momenteel bezig met mijn PPL en dus ook aan het modulaire traject begonnen.
Het is de bedoeling om in dit najaar te beginnen aan mijn ATPL Theorie bij OAT en vervolgens het Waypoint program te volgen. Omdat ik hier alleen maar wat hoor over hoe goed geintegreerd wel niet is en dergelijken beginnen er toch wat twijfels boven te komen,,, ik heb toch niet de verkeerde keuze gemaakt??

Wat denken jullie,,,
 
Laatst bewerkt:
Voel weer een duscussie aankomen over vrijemarkters..

Naudjuh, ik denk dat dit al vele malen ter sprake is gekomen op het board, wel of niet intigrated..
 
Ik doe nu ook modulair ATPL(A).
Kies voor een goede school, dat is het belangrijkste volgens mij.

Je krijgt tenslotte hetzelfde pappier, met in de normale omgang meer ervaring. Ik vlieg nu al enkele jaren rond als PPL’er.
Volgens mij is het niet nodig dan een geïntegreerde opleiding te volgen.

In de meeste gevallen volgt iedereen zijn eigen weg en als je goed bent kom je wel ergens terecht.

Manuel.
 
Zelf ben ik momenteel bezig met mijn PPL en dus ook aan het modulaire traject begonnen.
Het is de bedoeling om in dit najaar te beginnen aan mijn ATPL Theorie bij OAT en vervolgens het Waypoint program te volgen.

Toevallig of niet maar ik heb gister in dit topic: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5738 ook een vraag gesteld over het Waypoint programma maar nog niks over gehoord... Zelf lijkt mij dit Waypoint programma ook erg interessant en ben ook wel eens benieuwd hoe de kans op een job er na dit traject uit ziet t.ov. geintegreerd. Misschien mensen die bekend zijn met dit traject?
 
Terug
Bovenaan