Waarom geen studiefinanciering?

LuchtWerker

New member
Weet iemand waarom we geen studiefinanciering ontvangen op bv. de KLS.

Heeft het te maken met de duur van de opleiding? (nee zie link hieronder) met het doel (vervoer, captain oid, nee zie link hieronder). Met de kosten? nee een opleiding tot arts kost even veel.
http://www.zeevaartopleidingen.nl/opleiding/SMBW/body_smbw.html

een interessante link met informatie over studiefinanciering:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/s...12265/action=javascript-result/javascript=yes

Misschien een leuk idee om het voor te leggen aan kamerleden?
 
Als instelling die studiefinanciering ontvangt ben je onderhevig aan allerlei regels en inspecties vanuit de regering, en dit zal voor vliegscholen wel niet zo handig zijn :)
 
Hmmm vandaar. Dus het is niet zo dat ze het vanuit de overheid niet willen financieren, maar de vliegscholen willen het niet.

Zie ik hier een gat in de markt? Begin een vliegschool die WEL studiefinanciering ontvangt en bekostigd wordt door de overheid.
 
Vindt ik een prima idee.

Dan zou ik ook mijn studiefinanciering van de afgelopen 2 jaar niet terug hoeven te betalen.

NLS had toch studie financiering? Of hebben ze dat al afgeschaft?
 
LuchtWerker zei:
Nee,

ze werden alleen erkend als HBO.

Maar ze ontvingen geen studiefinanciering.

Ik krijg anders netjes studiefinanciering op mijn rekening gestort hoor ;)

De vraag is echter voor hoe lang nog. De NLS valt onder het "kort HBO" (of een soortgelijke uitzonderings situatie) en de overheid wil dit afschaffen, waar door ook de NLS geen stufi meer zou krijgen. Maar of dat nou wel of niet gaat gebeuren, ik weet het niet zeker. Naar mijn weten is het een aflopende zaak.
 
Vroeger was het zo, dat je als je een bepaald aantal punten haalt per jaar, dat je dan ook niks hoefde terug te betalen.

Sinds een paar jaar zijn de regels veranderd en om studiefinanciering als een gift te ontvangen moet je volgens mij een HBO opleiding afronden binnen 10 jaar.

Geld dat dan ook voor dat zogenaamde "kort HBO"?
 
oh ok, dus NLS krijgt wel stuffi?

maarrrr wat ik ook bedoel is of de overheid de studie bekostigd.
Zo hoef je bij een universiteit niet de kosten van de profs en het materiaal etc. te betalen. Doet de overheid (voor het grootste gedeelte)
 
kls = particulier
niet vanuit de overheid gecontroleerd en gereguleerd (wet op onderwijs), en dus ook niet gesubsidieerd door de overheid.
 
Toch raar, je zou denken dat als een opleiding aan bepaalde eisen voldoet, je dan stufie kan krijgen.

Dat de opleiding niet gecontroleerd wordt betekent nog niet dat de opleiding niet aan bepaalde eisen voldoet. (eisen staan op de website in de tweede genoemde link).
 
ja ik vind het ook een beetje raar, en vooral heel erg oneerlijk!
kga nu stoppen met m'n studie om aan de kls te beginnen, kan m'n stufi weer terugbetalen! :S
 
Volgens mij is hier een tijdje geleden ook een discussie over geweest. Wat ik me daarvan kan herrinneren is dat een vliegopleiding op dit moment gewoon niet voldoet aan de eisen op stufi te krijgen. Een van die eisen was bijvoorbeeld dat je stage moet lopen tijdens je opleiding. De NLS deed dat wel een aantal jaren geleden waardoor ze stufi krijgen. Dit is volgens mij echter een eindige zaak.
 
Volgens mij heeft Von Richthofen hier gelijk, je krijgt geen stufi omdat de opleiding korter is dan 4 jaar en omdat er geen stage-deel in de opleiding aanwezig is. De NLS heeft hier een speciale status voor gekregen maar daar wilde de overheid dacht ik begin volgend jaar ook vanaf.
 
maarreh met de meeste universitaire studies is er ook geen stagemogelijkheid
maar dat van die 2 jaar zou best wel eens kunnen kloppen ja
 
Ik weet er zelf ook niet veel van maar heb het er wel eens over gehad met een instructeur.

Men had vroeger de RLS (Rijks Luchtvaart School) waar iedereen zich kon aanmelden voor een opleiding tot verkeersvlieger. Als men na een aantal selecties werd aangenomen dan kreeg hij/zij de opleiding vergoed. De overheid stortte toendertijd, ik meen begin jaren 90, 500.000 gulden per leerling om de opleiding te voltooien.

Ontzettend prijzig natuurlijk, daarom wilde de overheid dat de opleiding geprivatiseerd werd en zodoende nam KLM het over. Sindsdien is een vliegopleiding een particuliere opleiding zonder dat de overheid vergoedingen uitdeelt.

Nu zitten vele vliegers in spé met hoge schulden wanneer zij hun opleiding hebben afgerond, terwijl de luchtvaart mensen nodig heeft.

Jammer dat het zo is gelopen. De staat wilde van een kostenpost af en boodt op deze manier aan particulieren de kans meer te verdienen. Echter is het volgens mij ook zo dat de opleiding onnodig duur werd gemaakt door de organisatie. Er werd bijvoorbeeld ge-mut op een Citation (!).

Tegenwoordig steken vliegopleidingen volgens mij efficiënter in elkaar en is het misschien mogelijk voor de overheid om een vliegopleiding te combineren met studiefinanciering.
 
Terug
Bovenaan