Afgelopen week heb ik mijn Night Rating behaald via Nemax Pilot Training op Cyprus.
Na de zomer ben ik langzaam begonnen met de zoektocht naar een manier om mijn Night Rating te behalen. Ik heb mailcontact gehad met diverse scholen in binnen- en buitenland en ik ben dus uiteindelijk op Cyprus terecht gekomen. Wat me gedurende mijn zoektocht is opgevallen is de laksheid van veel vliegscholen met betrekking tot het beantwoorden van vragen via de mail. Bijvoorbeeld:
- Een school in Nederland bleek steeds hun antwoorden naar een verkeerd emailadres te sturen (gebruik dan ook de "reply-knop"!).
- Van de twee scholen in Duitsland die ik heb benaderd reageerde er na twee weken eentje, maar wel in het Duits (spreek ik niet en kan ik niet lezen). De andere heeft nooit gereageerd.
- Van de drie scholen op Cyprus reageerde er eentje gelukkig gelijk, eentje reageerde na 6 weken (wel met excuses voor het lange wachten...) en de derde reageerde helemaal niet.
Omdat de maand december voor mij de enige mogelijkheid was om mijn Night Rating te behalen lag mijn voorkeur dus ergens in Zuid-Europa en natuurlijk speelde de kosten ook mee bij het maken van mijn definitieve beslissing. Het mailcontact met Nemax was vanaf het begin af aan al erg goed en dit is voor mij persoonlijk altijd een vereiste om met een school in zee te gaan.
(disclaimer: onderstaand stuk is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en gesprekken met mijn instructeur. Het betreft mijn eigen mening en ik heb verder niets te maken met deze vliegschool!)
Nemax Pilot Training is een relatief jonge vliegschool. Ze bestaand nog maar een paar jaar en hebben een kleine vloot (1x Tecnam P2002JF en 1x Tecnam P92JS) en maar een paar instructeurs. De grote baas is een TRE bij Etihad en is dus weinig op Cyprus zelf te vinden. Het mailcontact en de betalingen gaan wel via hem, maar op het eiland is de Head of Training (HOT) het primaire aanspreekpunt en dit was tevens mijn instructeur gedurende de Night Rating Course.
Nemax wil vliegen voor iedereen toegankelijk maken en verzorgd opleidingen tegen zeer scherpe tarieven. Ze doen er werkelijk alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo bestaand hun kantoren op het vliegveld uit een viertal prefabs (containers met een deur en raampjes). Hiervoor betalen zij maar 4000 euro huur per jaar, terwijl een andere vliegschool dit zelfde bedrag per maand moet betalen voor een "echt" gebouw. Waar andere scholen voornamelijk oudere Cessnas en Pipers gebruikt, heeft Nemax bovengenoemde VLA's welke veel zuiniger zijn. De keerzijde van de medaille is wel dat ze geen geld in een goede website stoppen. Ze zijn zich ervan bewust dat hun site niet echt professioneel overkomt en dat er maar weinig bruikbare informatie op staat, maar omdat ze (nog) maar een kleine vliegschool en op dit moment niet de capaciteit hebben om tientallen mensen tegelijkertijd op te leiden vinden ze het wel best zo.
Ze bieden de Night Rating aan voor 1000 euro, de PPL(A) voor 10.400 euro (incl. VAT, medical, examens etc.) en in de toekomst willen ze de ATPL-opleiding gaan aanbieden voor minder dan 50.000 euro (excl. VAT). Momenteel mogen ze nog niet opleiden voor CPL, ME en IR maar ze zijn er wel mee bezig om dit in de nabije toekomst voor elkaar te krijgen. Wat nog een voordeel is is dat je bij hun een vast bedrag betaald voor een opleiding. Wanneer je meer uren nodig hebt of een examen opnieuw moet doen dan worden hier geen extra kosten voor gerekend.
Met mijn 1.93m en 100kg maakte ik me best wel zorgen over of het vliegen in de P2002 wel wat voor mij was. Ik heb contact gezocht met V1rotate omdat ik wist dat hij hier zelf in heeft gevlogen. Hij verzekerde mij er van dat dit geen probleem zou zijn en heeft me nog voorzien van de nodige documentatie (waarvoor nogmaals dank!). Ook de baas van Nemax verzekerde mij er van dat mijn lengte geen enkel probleem zou zijn. En ze hadden gelijk. Met twee grote volwassen kerels (de HOT en ik) in de cockpit was er nog genoeg ruimte en de vluchten verliepen allemaal erg comfortabel.
Wel moest ik er aan wennen dat het een VLA betrof met een MTOW van 600kg. Mijn enige referentiekader is de C172 en de PA28. Bij deze toestellen moet je bijvoorbeeld gas geven om vooruit te komen, bij de P2002 moet je bijremmen om niet te snel gaan tijdens het taxiën op idle. Ook een take-off met full power is niet noodzakelijk en gedurende de approach moest ik echt moeite doen om of te remmen en te dalen. Maar verder beviel me het vliegen in de Tecnam erg goed.
Mijn eerste vlucht op Cyprus was mijn SEP Revalidation vlucht bij daglicht. De kosten hiervoor bedroegen 100 euro voor iets meer dan een uurtje vliegen. Honderd euro per uur is trouwens ook wat je betaald als je Hour Building wilt gaan doen. Ik zou dit echter persoonlijk niet aanraden want Cyprus is maar klein en ik denk dat 25-50 uur vliegen boven het eiland snel gaat vervelen. Je vliegt echter vanaf Larnaca wel in minder dan anderhalf uur naar Beirut en dit doen ze dan ook geregeld. Maar wat daar exact de regels voor zijn weet ik verder ook niet. Turkije ligt ook binnen redelijke afstand maar de Griekse Cyprioten zijn nou niet bepaald gek op Turkije dus daar heb ik verder maar niet naar gevraagd.
De vluchten worden uitgevoerd vanaf Larnaca International Airport. Persoonlijk vond ik dit erg gaaf, aangezien ik zelf nog nooit op zo'n druk vliegveld had gevlogen. Ik heb wel vaak op internationale vliegvelden gevlogen, maar dit waren meestal velden waar maximaal 5 grote vluchten per dag binnenkwamen. Larnaca is gewoon druk en ik kreeg dan ook geregeld te horen "5LD, at downwind orbit to the right" als er weer eens een Emirates A332 of een Speedbird B767 binnenkwam. Maar het kan aan de andere kant ook voorkomen dat je te horen krijgen "5LD, at downwind orbit to the right, expect continuing circuit in 15 minutes due to consecutive incoming traffic". Een 360 maken is niet erg, maar na 15 minuten gaat het wel wat vervelen!
Maar ik heb verder gewoon enorm genoten van de vluchten. Jammer genoeg mag dit in Nederland nog niet (?) want anders weet ik zeker dat ik minimaal 50% van mijn vluchten hier bij duisternis zou willen maken. Ik kan een Night Rating aan iedereen aanbevelen!
Uiteindelijk waren de totale kosten voor dit weekje Cyprus voor mij als volgt:
Night Rating (5.1 hr) = 1000,00
SEP Revalidation (1.1 hr) = 100,00
Tickets AMS-ZRH-LCA = 330,00
Hotel Larnaca (4 nachten) = 140,00
Autohuur (Sixt) = 125,00
Totaal = 1695,00
Hierbij komen nog de kosten voor het bij laten schrijven van de Rating en de Revalidation op het brevet. Ik weet deze kosten momenteel nog niet, dit moet ik nog even uitzoeken.
Nogmaals, ik heb geen enkele aandeel in deze organisatie en ik denk ook niet dat ik er ooit nog zal komen want ik heb op Cyprus in principe niet veel te zoeken, maar ik wil jullie gewoon een beeld geven van de mogelijkheden om de Night Rating (of eventueel PPL) te behalen op Cyprus bij Nemax.