Vraagje geldig houden brevetten

Cpt. Relax

New member
Even een vraagje ivm met geldig houden van brevetten.

Stel dat je net je CPL/ME/IR en frozen (theoretisch) ATPL hebt behaald.

Welke dingen moet je dan doen om alles geldig te houden?
Zijn er tussentijdse checks die je moet doen?
Wat kosten ze?
Waar moet je deze doen?

Enfin, wat moet een "afgestudeerde" commerciële piloot zonder TR doen om zijn brevetten geldig te houden?

Alvast bedankt voor de info.
 
Ik zit in "The States" en heb een UK JAA CPL SE/ME IR.
Zover ik weet blijft alles geldig zolang ik mijn FAA (ICAO) brevetten geldig houd.

Dus ik doe geen currency checks voor JAA. Wel is mijn JAA medical verlopen.
 
ICAO staat voor International Civil Aviation Organisation, volgens mij bedoelen ze met ICAO ATPL dat je een ATPL moet hebben, volgens de wetten die gelden in een land dat aangesloten is bij ICAO. Dit is wat ik denk, of het klopt weet ik niet maar dit leek me wel een logische redenatie :p:
 
Laatst bewerkt:
mja, begrijp nog steeds niet wat een ICAO atpl voorstelt.

Ik dacht dat er alleen FAA en JAA was (en nog een paar kleinere).

Maar ik zie vrij vaak staan "ICAO license".
voorbeeld:
"Officer - A330/A340 and B777: A minimum of 4000 hours total flying time, minimum of 2000 hours multi-crew, multi-engined jet aircraft experience, ICAO ATPL"

Maar wat is een ICAO ATPL? valt een JAA daar ook onder of een FAA?
 
CPT, relax

ICAO heeft als hoofdkantoor Canada.... en heeft betrekking op zowel FAA als JAA....

Als je in Nederland een opleiding zult doen. of somewere else in europa... no problem.. al deze landen zijn aangesloten bij het verdrag van chicago, warchau, noem maar op.. dit valt allemaal onder ICAO...

mocht je overwegen om je opleiding te volgen bij boer piet ergens in vliegschuur 23 in verweggistan, die van zijn bolderkar een vliegtuig heeft gefabriekst...

dan is het dus een ander verhaal.

(je krijgt misschien wel n brevet van echt leder!):rt:

wat betreft het geldig houden van je brevetten volgens de JAR (europees)

IR, ME, en CPL kun je jaarlijks geldig houden met een profcheck.. (dit kan in de meeste gevallen allemaal in een keer... voor een ME piston kist reken maar gauw 400 €tjes per uur, excl. examinator.

een SE kist, kun je als je geluk hebt, voor 150 per uur krijgen, aangezien je een cpl hebt, mag je ook rondvluchten etc. doen, dit kost jou in de meeste gevallen niks, en deze tellen ook mee voor je SE uren.

SE kun je geldig houden door 12 uur per 2 jaar te vliegen, waarvan min. 1 uurtje met een instructeur,
/of een profcheck



Groeten
 
Laatst bewerkt:
Dat is grappig.

Dus puur theoretisch moet iemand die 800u per jaar B737 vliegt ook nog 12u SE vliegen om zijn SE geldig te houden?

Dus concreet betekent dit dat je twee dingen geldig moet houden?
- IR/ME/CPL (profcheck)
- SE (12u/2y)
 
Dat is grappig.

Dus puur theoretisch moet iemand die 800u per jaar B737 vliegt ook nog 12u SE vliegen om zijn SE geldig te houden?

Dus concreet betekent dit dat je twee dingen geldig moet houden?
- IR/ME/CPL (profcheck)
- SE (12u/2y)


Niks moet... je SE is geen requirement voor B737.... of zeg maar alle multi kisten..

Als je je SE laat verlopen mag je uiteraard geen cessna meer boren... en alleen nog maar multi kisten vliegen.

:) groeten
 
Zijn ze niet bezig om dat te veranderen in de JAR-FCL? Ik hoorde laatst van iemand dat het hoogste brevet een overtreffende trap gaat worden en dat je daarmee je onderliggende brevetten ook geldig houdt.

Heb het van horen zeggen, dus hang me er niet aan op. ;)
 
Is wel grappig.

Stel u voor:

Meneer X: 10.000h 747 (en lapt er nog ieder jaar 1000h bij)


Kleine van meneer X: Papa wanneer gaan we eens een tochtje doen met dat sportvliegtuigje
Meneer X: Papa mag daar niet mee vliegen.

Twee uur later stijgt meneer X op met 300 ton onder zijn reet

:grijns:

okok ik liet me even gaan :D

(bedankt voor alle info btw)
 
@Cpt. Relax,

Grappig dat je er over begint, maar ik heb eens met een 777 captain mogen spreken die een rondje c172 ging (met instructuer).. Hij zat na z'n 2e bakkie koffie nog na te hijgen, te puffen en te zweten bij terug komst. Viel 'm even wat zwaarder (figuurlijk dan), dan die 200 ton 777 die ie bestuurd.

Moraal van het verhaal, ik denk dat het helemaal niet onzinnig is om je SE geldig te houden met de minimale 12 uur per jaar.
 
Versta met niet verkeerd, ik vind het gewoon grappig as such.

Kan ik 100% inkomen dat alles met het handje een enorme aanpassing moet zijn.
 
Bas,

Zoals je hier leest hangt dat nogal van wat zaken af, maar in het ergste geval als je geen baan hebt, en wel SE/ME/IR, dan kun je volgens mij volstaan (zoals al eerder is gezegd) met een ME/IR profcheck per jaar, en het zelfde voor je SE.
Als je de 12 uur per jaar niet haalt, dan kom je er denk ik ook wel met een profcheck vanaf. (en ik meen zelfs 1x per 2 jaar omdat je SE 2 jaar geldig is, en je in het jaar dat het verloopt minimaal 12 uur moet vliegen, of een profcheck moet doen.

Vraag is natuurlijk, als je een heel jaar niet vliegt, gaat het snel achteruit, helemaal met IR..wil je dus een beetje je kennis en kunsten op peil houden, zul je toch regelmatig moeten fladderen
 
Terug
Bovenaan