Vraagje aan de piloten in opleiding

de_stoppel

New member
Hoi,

Degenen die het geluk hebben om straks te mogen kiezen naar welke maatschappij zij willen gaan, moeten een goed overwegende keuze maken.

Bijvoorbeeld als je van de KLS komt, dan heb je een kans dat je bij BA én bij KLM terecht kan. In dat geval, welke maatschappij kies je dan?

Want ik hoor dat je in maatschappijen in Engeland, zoals bij Ryenair begint als co-piloot en bij de KLM als co co- piloot. Dat het startsalaris in Engeland minstens 50000 POND is en bij de KLM 45000 EURO. Dit is best een groot verschil. In dat geval zou ik voor Engeland kiezen.

Maar kan je dan ook in Nederland blijven wonen? En is de KLM op andere punten zoals CAO misschien wel veel beter dan Engelse maatschappijen?

Dus: welke maatschappij zou jij kiezen? Waarom? Welke keuzes maak je?
 
Het maakt niet uit waar je vliegt, maar dat je vliegt.
Liefst bij een leuke club.

Je bent vlieger in hart en nieren of niet.

Staar je niet blind op een salaris.
 
dat ligt er natuurlijk net aan waar je prioriteiten liggen. Ga je voor het geld? Weet je hoe het leven in het buitenland is, en ben je bereid om je leven in Nederland op te geven voor die paar centen meer (er vanuit gaande dat je inderdaad kunt kiezen), wat zijn de arbeidsvoorwaarden bij beide maatschappijen, hoe zit het met doorgroeimogelijkheden, hoeveel kom je aan vliegen toe...

veel dingen dus, helaas heb ik de keuze niet gekregen, ik mag blij zijn als ik nog een telefoontje krijg dat ik op sollicitatiegesprek mag komen....
maargoed zoals GBOF al zei: staar je niet blind op geld ;)
 
hmm ik vraag me af óf je wel veel te kiezen hebt als je net klaar bent met je opleiding... Ik denk dat je blij moet zijn als je snel je eerste baan hebt kunnen krijgen en veel uren kan maken! Dan maakt het nog even niet uit wat je verdient lijkt me!

het lijkt me dat je meer te kiezen hebt als je al wat uren hebt en erover nadenkt om over te stappen naar een maatschappij die je meer prefereert...

nou zou ik in de gelukkige positie mogen zijn dat ik kan kiezen direct na mijn opleiding dan zou ik het liefst bij Easyjet of Ryanair beginnen... Na een aantal jaar zou ik het liefst over willen stappen naar BA (of KLM als dat mogelijk is voor een niet KLSer mét uren!)

maare ik vind het ook niet erg om de eerste paar jaar te werken in een ander land dan NL of UK... maakt me niet uit waar ik terecht kom, maar als ik uiteindelijk maar weer in NL terug kan komen!
 
Addy zei:
dat ligt er natuurlijk net aan waar je prioriteiten liggen. Ga je voor het geld? Weet je hoe het leven in het buitenland is, en ben je bereid om je leven in Nederland op te geven voor die paar centen meer (er vanuit gaande dat je inderdaad kunt kiezen), wat zijn de arbeidsvoorwaarden bij beide maatschappijen, hoe zit het met doorgroeimogelijkheden, hoeveel kom je aan vliegen toe...

veel dingen dus, helaas heb ik de keuze niet gekregen, ik mag blij zijn als ik nog een telefoontje krijg dat ik op sollicitatiegesprek mag komen....
maargoed zoals GBOF al zei: staar je niet blind op geld ;)

Waar heb jij je opleiding gedaan, als ik vragen mag:radar: ?
 
@ de stoppel

Weet je wat ik eigenlijk een beetje raar vind; je zegt dat een ''klser'' kan kiezen? Volgens mij mag een klser blij zijn als zijn dossier goed genoeg is om op gesprek te komen, mocht dat niet het geval zijn dan is ie een vrijemarkter, dus mag ie blij zijn om ergens op gesprek te komen! Dus heb niet de illusie dat er nu gekozen kan worden! dat kan bij geen enkele school!! Het gaat allemaal om je eigen inzet en moment met daarbij de benodigde mazzel!
 
Voor Stut en anderen die mij niet helemaal begrijpen:

Natuurlijk moet je blij zijn ALS je een baan krijgt aangeboden en pakken wat je pakken kan. Dat is vanzelfsprekend.

Maar stel nou, dus stel, je hebt zometteen de keuze tussen 2 maatschappijen. BA heeft net mensen nodig en bijvoorbeeld Martinair doet je een voorstel. Wat moet je dan kiezen: het mindere geld misschien, maar wel die maatschappij in Nederland. Of lekker in het buitenland gaan werken en voor meer geld.

Ik zeg dit omdat ik gehoord heb dat overstappen later naar een andere maatschappij, in tegenstelling tot wat mensen hier boven mij beweren, heel moeilijk gaat later. Dit heb ik gehoord van mensen die veel contacten hebben met piloten en van piloten zelf. Dus stel je zit in Engeland, dan zul je daar ook wel blijven zitten en krijg je daar later geen spijt van? Of zit je daar zometteen met een mooi leven gevestigd in Engeland en ook nog een beter salaris op de kop toe?

Ik wil dus niet horen wat IK moet doen en waar ik naar moet kijken, ik zou het liefst van jullie horen wat jullie overwegingen zijn om voor een bepaalde maatschappij te gaan. Want als je heel graag in Nederland wilt blijven en je krijgt een aanbod van BA zit je wel met een dilemma. Of kun je dan toch in Nederland blijven wonen bijvoorbeeld? En dat voorbeeld van de KLS was een voorbeeld, als je bij de EPST hebt gezeten zou je misschien ook kunnen kiezen tussen Martinair en BA dus.
 
@ de stoppel

Niemand wil je op je teentjes trappen, maar een zinnige reply hierop is inderdaad zinloos.

Zorg eerst maar eens dat je zover bent en effectief zo'n keuze mocht hebben. Dus stel ...... komt nogal arrogant over.

Het maakt niet uit waar je vliegt, maar dat je vliegt :grijns:

Een riant salaris is als new entry van ondergeschikt belang.
 
Mwoah, zo'n rare vraag is het helemaal niet. Hoewel niet iedereen het wil geloven, maar jaren geleden kwam het ook voor dat mensen met meerdere job-offers stonden, en het is niet ondenkbaar dat dat in de toekomst weer gebeurt.

Als iemand bij Easyjet en bij Monarch mag beginnen, of bij KLC en bij Lufthansa, tja, dat is best lastig. Een luxe positie, dat wel, maar daar gaat toch wel wat meer overpeinsing inzitten dan een muntje opgooien.

Aan het eind is het gewoon een persoonlijke keuze, waar je op dat moment voor moet kiezen. Heb je misschien een leuke vriend(in) die een goede baan in NL heeft, blijf je misschien eerder in NL. Wil je liever snel aflossen, misschien een goedbetalende baan in het buitenland.

Voor mij is geld belangrijk, maar niet het belangrijkste. Je kunt lekker hard aflossen, maar als je geen lol in je leven hebt, waar doe je het dan voor? Ik zeg maar zo dat je 8 jaar lang keihard hebt gespaard en afgelost en noedels hebt gegeten en de dag nadat je schuldenvrij bent kom je onder een bus. Whoops.
 
Precies, Met het aflossen ben ik het eens !
Het is belangrijk om voor jezelf af te vragen waar je wilt wonen en dan de voor en nadelen kom je zelf wel met een balans. Als je terug wilt komen kun je beter alles pakken in nederland omdat het idd moeilijk is om terug te komen! En voor het geld hoef je het echt niet te doen. paar rootjes meer verdienen en ongelukkig zijn in een foreign country, well trust me! Dan maar wat minder. En als je hier salaris opbouwd en straks vier strepen hebt, gaat dat samen met veel belasting betalen, waarmee je weer een hoog rendement van je opleidingskosten terug verdiend. Dat compenseert ook wel!
 
Op great balls of fire hoef ik niet meer in te gaan, dat doen degene daaronder al goed. Zij snappen wat ik in eerste instantie bedoelde met mijn vraag, dus niet uit een oogpunt van arrogantie.

Ik begrijp hieruit dat je beste kunt Proberen om in Nederland te blijven vliegen, als je hier je familie hebt en kennissen en misschien wel een vriedin. Over de aflossing kun je inderdaad weleens gelijk hebben.

Wie weet er trouwens wat af over de CAO's van de vliegmaatschappijen? Zijn er grote verschillen? Zo weet ik dat een piloot van de KLM na 1 vlucht al mag overnachten in Lyon en iemand van Transavia eerst nog een keer op een neer moet, voordat hij in Lyon mag overnachten. Voor de critici onder ons die denken dat ik arrogant ben en zulke onderscheiden niet mag maken: NATUURLIJK maakt dit in het BEGIN NIET uit, maar op de de lange duur, als je al heel wat jaren vliegt, kan de lol er wat van af gaan en is een soepele CAO wel belangrijk. Dat heb ik gehoord van piloten die al heel lang in het vak zitten en zuig ik dus niet uit mijn duim. Als je zo'n beslissing dus vroeg in de twintig moet maken is het geen vorm van arrogantie als je er nu al over nadenkt, maar een vorm van vooruit denken.

Dus nogmaals: Wie weet er meer af van de verschillen in CAO?
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het zeg, maar dit is een beetje een zinloos topic. Als je zelf goed na had gedacht voordat je de vraag stelde had je ook op al deze antwoorden uit kunnen komen. Het ligt er maar net aan in welke situatie je zit en wat je eventuele toekomstplannen zijn. Kwestie van dingen tegen elkaar afwegen.

Groeten,
Steven
 
Oke, maar ik weet niks van CAO's. Dus lees mijn bericht hierboven alsjeblieft goed en misschien dat er iemand antwoord op kan geven. Want niemand kan een keuze maken als hij niet alle feiten weet...
 
Het ligt er maar net aan in welke situatie je zit en wat je eventuele toekomstplannen zijn. Kwestie van dingen tegen elkaar afwegen.

En als je goed hebt gelezen vroeg ik anderen naar hun keuze ALS ze konden kiezen. Dus de situatie is wel bekend: je staat op het punt om te gaan solliciteren, je krijgt meerdere aanbiedingen, waar kijk JIJ dan naar? Ik zoek niet naar antwoorden op wat ik zou moeten doen, ik wil lezen wat de overwegingen zijn van anderen om voor een bepaalde maatschappij te kiezen en sommigen snappen dat tenminste.

En als je dan niet kijkt naar salaris, CAO en de mogelijkheid of je wel in Nederland kan blijven wonen als je voor bijvoorbeeld BA gaat werken, lijkt me dat redelijk slordig MOCHT je de keus krijgen tussen verschillende maatschappijen, snap je?
 
@ de_stoppel
En als je goed hebt gelezen vroeg ik anderen naar hun keuze ALS ze konden kiezen. Dus de situatie is wel bekend: je staat op het punt om te gaan solliciteren, je krijgt meerdere aanbiedingen, waar kijk JIJ dan naar? Ik zoek niet naar antwoorden op wat ik zou moeten doen, ik wil lezen wat de overwegingen zijn van anderen om voor een bepaalde maatschappij te kiezen en sommigen snappen dat tenminste

Denk dat het al vaak genoeg gezegd is.. dit topic is zinloos.
Hoezo kiezen, en ook ALS ze kunnen kiezen..
Die tijd is helaas al lang voorbij dat je zelf KON kiezen bij welke mij. je carriere kon maken..
Persoonlijk denk ik dat die mensen die kiezen om hun papieren te halen, het doen met hart en ziel, en dus willen vliegen!
Tuurlijk spelen er wel andere zaken mee.. stel je krijgt een aanbieding om vanuit de UK of China te gaan vliegen, kun je dat regelen met je gezinnetje, prima kun je zien als een keus.. maar daarintegen, het gros zit ook nog vast aan een schuld van wellicht tien duizenden euro's dus kun je je ook weer afvragen of je wel een keus hebt..

Wellicht was het nog niet opgevallen, maar let is op de reacties van personen die het ergens voor elkaar hebben.. ze klinken niet alsof ze konden kiezen tussen 3 maatschapijen..

Laten we hopen dat die tijd weer gaat aanbreken..ik ben nl. over een paar jaar aan de beurt..:radar:
 
de_stoppel zei:
Oke, maar ik weet niks van CAO's. Dus lees mijn bericht hierboven alsjeblieft goed en misschien dat er iemand antwoord op kan geven. Want niemand kan een keuze maken als hij niet alle feiten weet...



waarom wil je zo graag dat we kiezen....

misschien heb ik daar wel helemaal geen zin in en op dit moment heb ik ook geen zin om me in CAO's te verdiepen....

eerst mn opleiding afmaken... dan baan zoeken en als ik mn eerste baan heb ben ik hardstikke blij dát ik die heb en dan maakt t me echt niet uit wat voor CAO die heeft!

Als ik straks maar kan vliegen, en veel!

En zo slecht zullen die CAO's toch ook niet zijn....

stoppel, ga maar eerst lekker aan je opleiding of selecties beginnen voordat je je druk gaat maken over CAO's
 
Terug
Bovenaan