Koning Lucht
Well-known member
Hallo,
Ik zat laatst eens te brainstormen en het gevolg was een vraag, waar ik het antwoord niet op kan bedenken. Dit is een zuiver theoretische vraag, maar ik wilde hem toch stellen.
In onze OM A, die gebaseerd is op EASA, staat over planning minima het volgende:
Voor je bestemming moet het weer boven de minima zijn, zo niet plan je voor 2 alternates en neem je peut voor de verste alternate mee.
Voor de alternates geldt dat het weer boven de applicable minima moet zijn. Effectief komt dat neer op het volgende. Heb je op je alternate een CAT 2/3 approach, moet het weer boven CAT 1 minima zijn. Heb je een CAT 1 approach op je alternate, moet het weer boven non-precision mimima zijn, etc.
Standaard CAT 1 minimum is RVR ≥ 550m. Nu het punt. Tijdens de planning gebruik je de forecast. Maar die geven NOOIT RVR, ook de trend van de METAR (geldig voor 2 uur) geeft nooit RVR.
Goed, ik hoor de slimmeriken al zeggen, maar je kunt visibility toch omzetten naar RVR? Ja, dat klopt, maar niet voor een 'required RVR below 800m'. Nu de vraag dus, stel dat je alternate een CAT 2/3 approach heeft. Wat is dan je weer requirement? Ik zou (praktisch) zeggen een vis van 800m... Maar ik heb het idee dat er iets ontbreekt... Wat als de vis 600m is, mag je het dan filen als alternate?
Ik zat laatst eens te brainstormen en het gevolg was een vraag, waar ik het antwoord niet op kan bedenken. Dit is een zuiver theoretische vraag, maar ik wilde hem toch stellen.
In onze OM A, die gebaseerd is op EASA, staat over planning minima het volgende:
Voor je bestemming moet het weer boven de minima zijn, zo niet plan je voor 2 alternates en neem je peut voor de verste alternate mee.
Voor de alternates geldt dat het weer boven de applicable minima moet zijn. Effectief komt dat neer op het volgende. Heb je op je alternate een CAT 2/3 approach, moet het weer boven CAT 1 minima zijn. Heb je een CAT 1 approach op je alternate, moet het weer boven non-precision mimima zijn, etc.
Standaard CAT 1 minimum is RVR ≥ 550m. Nu het punt. Tijdens de planning gebruik je de forecast. Maar die geven NOOIT RVR, ook de trend van de METAR (geldig voor 2 uur) geeft nooit RVR.
Goed, ik hoor de slimmeriken al zeggen, maar je kunt visibility toch omzetten naar RVR? Ja, dat klopt, maar niet voor een 'required RVR below 800m'. Nu de vraag dus, stel dat je alternate een CAT 2/3 approach heeft. Wat is dan je weer requirement? Ik zou (praktisch) zeggen een vis van 800m... Maar ik heb het idee dat er iets ontbreekt... Wat als de vis 600m is, mag je het dan filen als alternate?
Laatst bewerkt: