Voorselectie klmfa

Ydhhh

Rookie
Hallo,

Ik ben inmiddels bezig met de voorbereiding voor de klmfa. Ik heb alleen nog niet niet echt een idee hoe ik me kan voorbereiden op de voorselectie. Ik weet dat je vragenlijsten, planningsopdracht, hand oog coördinatie en technisch inzicht krijgt. Heeft iemand al ervaring met deze ronde?

Hoi,

Ik zou je sowieso aan willen raden op even via de zoekbalk rechts bovenin wat steekwoorden op te zoeken zoals:
KLMFA
Selectie
Hand-oog-voet coördinatie
Etc..

Dan krijg je al redelijk wat informatie wat je allemaal te wachten staat.
Over de vragenlijsten weet ik persoonlijk niet zoveel. Ik weet dat het er flink wat zijn in totaal, maar meer niet.
Wat is jouw data van je voorselectie? Wellicht is die van mij eerder en kan ik mijn ervaring met je delen.

Had jij hem vandaag? Hoe ging het?
Hi Retsel,

Ik heb inderdaad vandaag de voorselectie gehad. Goed om te weten is dat deze nieuwe vorm geen toegevoegde onderdelen heeft. Er zijn alleen onderdelen verschoven uit andere fases naar de voorselectie. Al deze onderdelen staan uitvoerig beschreven op het internet en op dit forum. Enkele tips:

- Vul de vragenlijsten gewoon lekker naar waarheid in. Denk niet te lang na over de stellingen maar ga op je gevoel af. Beantwoord de vragen wel naar het gedrag wat jij zou vertonen tijdens het beoefenen van de functie piloot. Dit is verder niet te oefenen of voor te bereiden. Wel zou ik aanraden om met jezelf en andere mensen te zitten en te praten over jouw persoonlijkheid en motivatie zodat je dit goed kan verwoorden en toepassen in de stellingen die je voor je krijgt.

- Als je aan het oefenen bent voor hand-oog-voet coördinatie, doe je schoenen uit of gebruik de schoenen die je ook tijdens de selectie draagt. Dit verhoogt je comfort en gewenning tijdens de testen bij het AMC. Je mag gewoon je schoenen uit doen als je dat wilt, heb ik ook gedaan. Dit onderdeel wordt op het internet ook wel de "Pizzapunt" genoemd. Deze wordt ook gebruikt voor de selectie voor vlieger bij Defensie. Op dit forum staat hier ook wat over beschreven.

- Kom uiteraard in pak! Twijfel niet aan de dresscode, draag een goed zittend pak met bijpassende schoenen. Wees comfortabel in de kleding die je draagt tijdens de testen!

- Door zelf actief bezig te zijn met alle verschillende selectieonderdelen en informatie te winnen via dit forum, andere bronnen op het internet en bij (oud)/(huidige) kandidaten of studenten kan je veel te weten komen en weet je zeker dat je er comfortabel en ready voor bent!

Verder waren we redelijk snel klaar. Binnen 2 werkweken is de uitslag bekend.

Groetjes en succes met de voorbereiding!

Hoi allemaal,

Voorselectie is achter de rug. Sebbo heeft helemaal gelijk er zijn idd geen nieuwe onderdelen.

Verder ging het redelijk goed bij mij denk ik. Het is nu voor mij ook afwachten en ik zal jullie het laten weten wanneer ik resultaat heb.

Ik zou het leuk vinden als @Sebbo101 dat ook zou doen! Zo kan ik een beetje kijken hoelang het duurt.

Groetjes en succes!

P.S als er nog vragen zijn kan ik die altijd beantwoorden!

Hoi allemaal,

Voorselectie is achter de rug. Sebbo heeft helemaal gelijk er zijn idd geen nieuwe onderdelen.

Verder ging het redelijk goed bij mij denk ik. Het is nu voor mij ook afwachten en ik zal jullie het laten weten wanneer ik resultaat heb.

Ik zou het leuk vinden als @Sebbo101 dat ook zou doen! Zo kan ik een beetje kijken hoelang het duurt.

Groetjes en succes!

P.S als er nog vragen zijn kan ik die altijd beantwoorden!
Hi Jantje13245,

Ik heb na ongeveer 1 dag de uitslag gekregen. Helaas ben ik niet door de voorselectie heen gekomen. Aan de hand van de persoonlijkheidstesten die ik gemaakt had kwam naar voren dat mijn persoonlijkheidsprofiel niet aansloot met het gewenste profiel van de opleiding tot vlieger met betrekking tot extraversie, openheid, en altruïsme. Dit kwam toch wel uit onverwachte hoek, voor zowel mijzelf als mensen om mij heen waar ik het natuurlijk uitvoerig heb gehad over mijn persoonlijkheid. De capaciteiten testen heb ik wel allemaal boven norm gehaald.

Helaas heb ik niet voldaan aan de strenge eisen van de KFA, maar dat betekent niet dat ik op ga geven. De motivatie is er nog steeds. Nu eerst weer even een stapje terug, wat zelfreflectie doen en dan weer door gaan kijken naar nieuwe mogelijkheden.

Ik wens iedereen veel succes met de voorbereidingen en vergeet niet ook een beetje te lachen! :)

Groetjes!

Hi Retsel,

Ik heb inderdaad vandaag de voorselectie gehad. Goed om te weten is dat deze nieuwe vorm geen toegevoegde onderdelen heeft. Er zijn alleen onderdelen verschoven uit andere fases naar de voorselectie. Al deze onderdelen staan uitvoerig beschreven op het internet en op dit forum. Enkele tips:

- Vul de vragenlijsten gewoon lekker naar waarheid in. Denk niet te lang na over de stellingen maar ga op je gevoel af. Beantwoord de vragen wel naar het gedrag wat jij zou vertonen tijdens het beoefenen van de functie piloot. Dit is verder niet te oefenen of voor te bereiden. Wel zou ik aanraden om met jezelf en andere mensen te zitten en te praten over jouw persoonlijkheid en motivatie zodat je dit goed kan verwoorden en toepassen in de stellingen die je voor je krijgt.

- Als je aan het oefenen bent voor hand-oog-voet coördinatie, doe je schoenen uit of gebruik de schoenen die je ook tijdens de selectie draagt. Dit verhoogt je comfort en gewenning tijdens de testen bij het AMC. Je mag gewoon je schoenen uit doen als je dat wilt, heb ik ook gedaan. Dit onderdeel wordt op het internet ook wel de "Pizzapunt" genoemd. Deze wordt ook gebruikt voor de selectie voor vlieger bij Defensie. Op dit forum staat hier ook wat over beschreven.

- Kom uiteraard in pak! Twijfel niet aan de dresscode, draag een goed zittend pak met bijpassende schoenen. Wees comfortabel in de kleding die je draagt tijdens de testen!

- Door zelf actief bezig te zijn met alle verschillende selectieonderdelen en informatie te winnen via dit forum, andere bronnen op het internet en bij (oud)/(huidige) kandidaten of studenten kan je veel te weten komen en weet je zeker dat je er comfortabel en ready voor bent!

Verder waren we redelijk snel klaar. Binnen 2 werkweken is de uitslag bekend.

Groetjes en succes met de voorbereiding!
Hi Sebbo101,
Ik had even een vraag over de voorselectie. Ik heb die namelijk binnenkort. Het zit zo: ik ben al drie weken bezig met de voorbereiding, maar ik wil graag een inschatting maken van het niveau van de intellectuele testen. Ook vroeg ik me af welke soorten testen jij hebt gehad en hoe het zat met de tijdsdruk.
Verder, jammer dat je het niet gehaald hebt, maar van vallen leer je opstaan ;)

Hi Sebbo101,
Ik had even een vraag over de voorselectie. Ik heb die namelijk binnenkort. Het zit zo: ik ben al drie weken bezig met de voorbereiding, maar ik wil graag een inschatting maken van het niveau van de intellectuele testen. Ook vroeg ik me af welke soorten testen jij hebt gehad en hoe het zat met de tijdsdruk.
Verder, jammer dat je het niet gehaald hebt, maar van vallen leer je opstaan ;)
Hi kane7,

Heb je een specifieke vraag over een onderdeel van de voorselectie? Er zijn in principe geen capaciteitentesten naast technisch inzicht en de planningsopdracht. Verder staat heel veel uitgelegd op dit forum over wat je kan verwachten. (Laat ik het maar niet opnieuw herhalen, dan stel ik mezelf te open en Altruïstisch op, grapje) Ik had me heel erg goed voorbereid, ik vond het niveau niet heel hoog voor de testen. Het gaat vooral om presteren onder druk.

Verder vond ik de tijdsdruk meevallen. Medekandidaten hadden verschillende meningen hierover. De ene was snel klaar, de andere was net binnen tijd klaar.

Groetjes!

Ah wat jammer dat je niet door bent, het is mij nog niet echt duidelijk of je rekencapaciteiten ook worden getoetst bij de voorselectie. Als ik alles juist heb begrepen komt dat er niet in voor, klopt dat?

Ha allen,

Zijn de persoonlijkheidsvragen die je dient te beantwoorden op locatie vergelijkbaar met de vragen die je van te voren thuis dient in te vullen?

Hartelijke groet,

Retsel

Bedankt voor je bevestiging, wat is dan de beste manier om technisch inzicht te oefenen?
De enige website die de vraagstelling voor technisch inzicht goed doet is pilotenassessmenttraining.nl

Het niveau van de oefeningen op deze website is wel lager dan de echte test. Helaas heb ik verder niks gevonden.

Maak je niet teveel zorgen. De vragen zijn te doen en je krijgt behoorlijk wat tijd per vraag. Gewoon rustig elk plaatje uitwerken.

Groetjes!

Ha allen,

Zijn de persoonlijkheidsvragen die je dient te beantwoorden op locatie vergelijkbaar met de vragen die je van te voren thuis dient in te vullen?

Hartelijke groet,

Retsel
Hoi Retsel,

Ja zeker vergelijkbaar, je moet het gewoon eerlijk invullen. Je persoonlijkheid ga je in 1 dag toch niet aanpassen. En als je dat wel doet zullen ze er wel achter komen dat het afwijkt. Ik zou je er dus niet al teveel op focussen heb ik ook niet gedaan.
Enige wat verschilt is dat het i.p.v. top 3 kiezen is moet je zeggen of je het met een bepaalde stelling eens bent bv.

Groetjes

Terug
Bovenaan