Voorangs regel

Columbus

New member
Wellicht is hier iemand die een antwoord heeft op het volgende: Waar kan ik precies vinden hoe de voorangsregels toegepast dienen te worden in een ongecontroleerd circuit. Ik doel dan vooral op de situatie left hand down wind waarbij een ander kist wil joinen die dan van rechts komt. Ik heb het aan verschillende proffesionals gevraagd en daarbij tegenstrijdige antwoorden gekregen. Ook kan ik het in de VFR gids niet echt terug vinden. Nee ik heb mijn brevet nog niet ,dus wees maar niet bang dat je mij straks tegenkomt, maar ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij precies kon vertellen waar het juiste antwoord nu wel te vinden is.

Gegroet
 
Verkeer in het circuit heeft standaard voorrang op verkeer dat in het circuit binnenkomt. Er kan echter een uitzonderingsregel van kracht zijn op bepaalde velden, dat zie je dan in de aip, op de pagina van het betreffende veld. Bovenstaande geldt voor VFR verkeer, hoe het met ifr etc zit weet ik (nog) niet.

greetings,
digits
 
Laatst bewerkt:
Wel circuit of niet maar in z'n algemeenheid,


Hoofd VerkeerSleiding Verdomd Zware Baan,


Omgekeerd: Ballonnen, Zwevers, Vleugelvliegtuigen, Vleugelvliegtuigen met Sleep, Helicopters.
 
Laatst bewerkt:
Regels of niet, mijn ervaring is dat 90 procent van de mensen maar wat doet.

Was tijdje geleden nog op budel (MOEST),
Budel radio: Meneer wilt u even voorrang geven aan de meneer die van rechts komt en direct baseleg wilt joinen?
Wij: Ja maar ik dacht toch echt dat circuitverkeer voorrang had hoor.
Budel radio: Ja meneer maar we verzoeken u toch om voorrang te geven aan deze kist.
Wij: Oke, 360 over right. Zucht.

Lelystad kom ik liever ook niet meer, veel te druk ongecontroleerd verkeer.
Hang je op short final, gaat een kerel nog oplijnen... Vind het wel goed met ongecontroleerde velden in Nederland.
 
Budel radio: Meneer wilt u even voorrang geven aan de meneer die van rechts komt en direct baseleg wilt joinen?

Baseleg??

De (standaard) ENTRY procedure voor Budel (EHBD) is 90° mid downwind.

Budel radio: Ja meneer maar we verzoeken u toch om voorrang te geven aan deze kist.
Negative the pattern is full :D

RMK / Ruikt naar verkeersleiding :wegkwijt: Waarschijnlijk een Kempen (TBM700 / PC12) partner of een :blabla: familielid. Zowel de havendienst medewerker (Kempen Airport) als de (betrokken) vlieger(s) zijn hier buiten hun boekje gegaan. Mooi (onderzoeks) gevalletje voor de KLPD Dienst Luchtvaart.

Als je Touch and Goes wilt oefenen? dan zijn Leopoldsburg (EBLE) en(of) Genk Zwartberg (EBZW) ............... ;)
 
Laatst bewerkt:
Lelystad kan, met name in het weekend druk zijn. En wat jij beschrijft Naudjuh kom me niet onbekend voor, maar dat het gebeurt helaas ook elders.

Het is natuurlijk niet goed als iemand oplijnt terwijl je op short final zit. Wellicht had de kist in kwestie je niet gezien.
In jouw geval kan ik het niet beoordelen, maar het lijkt me een goede reden om in het circuit je positie door te geven.
Er zijn helaas veel vliegers die dat teveel gedoe (te lastig?) of het maar onzin vinden. Het lijkt mij wel degelijk een bijdrage aan de vliegveiligheid.
 
Wellicht had de kist in kwestie je niet gezien.

Als naudjuh ;) van de havendienst medewerker voorrang moe(s)t verlenen aan een direct op Baseleg (= non standard procedure) invoegende kist, kan het m.i. niet anders, dan dat naudjuh op (mid) downwind zat.

Kern van de zaak: ongeoorloofde verkeersleiding (ongecontroleerd veld) en ongeoorloofde (NIET gepubliceerde) ENTRY procedure invoegende kist.
 
Pff zo lastig is het allemaal toch niet.

Verkeer op final heeft voorrang op alles en iedereen. Dit is zo omdat lichte jets niet het normale verkeerscircuit kunnen volgen. En dus op een andere manier op final moeten komen.
En er zijn natuurlijk mensen die een verkort circuit maken en niet opletten. En vervolgens opeens ontdekken dat er al een kist op final vliegt als zij op base zitten.

Verkeer in het circuit heeft voorrang op verkeer dat niet in het circuit zit, tenzij regel 1.

Bij een ongecontroleerd veld licht er trouwens een circuitgebied, waarbinnen het circuit gevlogen moet worden. Dit betekent dus dat je op verschillende afstanden van het veld een circuit kan vliegen.
Omdat dit in de praktijk nogal lastig is wordt er meestal circuit gespecificeerd dat gevlogen moet worden dmv markers op de grond of kenmerken op de grond.

:blabla::blabla:

Uiteindelijk moet je dus gewoon uit je doppen kijken, en kappen met dat geklaag want zelf doe je ook wel eens iets niet zo netjes.
En de havendienst mag natuurlijk van alles vragen, er is alleen geen plicht om het op te volgen. (op baangebruik en circuitrichting na natuurlijk)

Pas op dat je niet zo'n klein luchtvaartzeikertje word dat overal over moet gaan klagen bij havendienst, ivw of pelitie. Of erger nog over de radio!
Gewoon opletten en genieten, tis tenslotte weer eens iets anders dan normaal. Eindelijk een kans om je superieure kwaliteiten te tonen :D
 
Een rethorisch vraagje aan GBOF.

Heb jij ooit glide-ins in het circuit geoefend???? Vast wel he...

Heb je dit ooit wel eens van een hoogte groter dan 700 voet gedaan???? Ook wel he...

Vlieg je dan nog een net circuit of heeft dit een iets andere vorm????

Mag dit allemaal???? Geen idee (denk het niet want je overtreed bijna alle circuitregels) maar het is wel een goede oefening aangezien je in Nederland niet in de laagvlieggebieden mag landen. En IVW examinatoren laten je het gewoon doen.
 
Een rethorisch vraagje aan GBOF.

Heb jij ooit glide-ins in het circuit geoefend???? Vast wel he...

Vlieg je dan nog een net circuit of heeft dit een iets andere vorm????

Mag dit allemaal???? Geen idee (denk het niet want je overtreed bijna alle circuitregels) maar het is wel een goede oefening aangezien je in Nederland niet in de laagvlieggebieden mag landen. En IVW examinatoren laten je het gewoon doen.

GBOF heeft zweefvliegervaring, so be my guest :kiss:

Zolang je horizontaal en verticaal binnen het gepubliceerde circuitgebied blijft, overtreed je (m.i.) GEEN enkele (circuit)regel. Goed vliegerschap is een ander verhaal.

RMK / Zodra je qua vliegpositie, horizontaal en(of) verticaal buiten het gepubliceerde circuitgebied zit, dan zit je (juridisch) aan de verkeerde kant van de lijn.

Een voor de hand liggende procedure is korter op het veld, binnen het gepubliceerde circuitgebied, op circuithoogte, abeam de Threshold, de mengselknop (Non Turbo's) Idle Cut-Off .... ;) gevolgd door een radio call "simulated forced landing XXX" plus overdreven goed uitkijken (hoogdekker - laagdekker v.v. is een klassieker).

Alles valt en staat met de circuitdrukte.
Is het te druk(?), dan ga je NIET in een circuitgebied glide-ins oefenen, maar vlieg je naar een gepubliceerd laagvlieg oefengebied.

RMK / Op een examendag heb je de X-wind ook niet voor het zeggen. M.a.w. staat er geen X-wind dan heb je geluk, staat er toevallig (net) de maximale X-wind component, dan heb je pech. Hetzelfde geldt (min of meer) op drukke circuitdagen m.b.t. simulated forced landings (wel/niet).

Heb je dit ooit wel eens van een hoogte groter dan 700 voet gedaan????
Ook wel he...

FL120 hoog genoeg ;)
 
Mag dit allemaal???? Geen idee (denk het niet want je overtreed bijna alle circuitregels) maar het is wel een goede oefening aangezien je in Nederland niet in de laagvlieggebieden mag landen. En IVW examinatoren laten je het gewoon doen.

Ja dat mag, maar dan geldt: als de veiligheid het toelaat en je het andere verkeer niet dwarszit:

AIP (lees zelf even 8 t/m 8.9):
8.10 Uitzonderingen
Voor zover ander luchtvaartterreinverkeer niet wordt gehinderd, geldt het bovenstaande niet:

-indien afwijkende voorschriften gelden, op grond van plaatselijke omstandigheden.
-voor vluchten welke verband houden met het aanhaken, respectievelijk afwerpen van een reclamesleepnet, voor wat betreft de fase direct volgend op het aanhaken, en direct voorafgaande aan het afwerpen.
-voor spuitvluchten met een beladen landbouwvliegtuig, voor wat betreft de start en het verlaten van het luchtverkeerscircuit, alsmede het bespuiten van terreinen gelegen in het circuitgebied.
-voor (gesimuleerde) nood- en voorzorgslandingen.


Voor deze zaken mag je dus ook buiten het (vertikale) circuitgebied komen (en dat is 1000 ft AAL tenzij plaatselijk anders is aangegeven (in de AIP))...
 
Voor zover ander luchtvaartterreinverkeer niet wordt gehinderd

Oftewel, het in het circuit vliegende verkeer heeft altijd voorrang.

RMK / Er zijn altijd wel een paar kapstokartikels, zoals: goed vliegerschap, see and avoid e.d. te bedenken, waarbij je als vlieger en(of) uitkijkende instructeur/examinator de l*l bent.
 
Baseleg??

RMK / Ruikt naar verkeersleiding :wegkwijt: Waarschijnlijk een Kempen (TBM700 / PC12) partner of een :blabla: familielid.

Was het maar zo, dan zie je tenminste nog een mooie kist voor je langskomen. Volgens mij was het gewoon een C172 ofzo.

In jouw geval kan ik het niet beoordelen, maar het lijkt me een goede reden om in het circuit je positie door te geven.
Er zijn helaas veel vliegers die dat teveel gedoe (te lastig?) of het maar onzin vinden. Het lijkt mij wel degelijk een bijdrage aan de vliegveiligheid.


PH-*** Downwind
PH-*** Final
PH-*** Short final.....

Ik roep altijd wel een paar keer waar ik zit. Ik praat dan ook te veel :biertje:
 
Terug
Bovenaan