arthorizon
New member
Wat blijkt nu? TCAS is niet verplicht in VLJ operations maar het word overgelaten aan de operators zelf of de eigenaren om het systeem wel of niet ingebouwd te hebben.
Ik heb zo al mij vraagtekens hier en daar betreffende VLJ’s maar met deze ontwikkeling word het vraagteken alleen maar groter. Het West Europese luchtruim is reeds redelijk goed gevuld en regelmatig zie je in bepaalde verkeersgebieden wel een RA ballet ontstaan.
Gooi er hier en daar een paar honderd VLJ’s tussen,wat toch de bedoeling schijn te zijn, zonder TCAS en het circus is compleet. Argumenten als, ze komen niet op grote velden, gaat niet echt op, ze zullen toch omhoog en omlaag moeten niet? En dat gaat gepaard met een af te leggen afstand door een bepaald verkeersgebied, het zijn geen helicopters. Of, ze komen niet op FL 350, nou, daar zijn ze wel voor gecertificeerd en reken er maar op dat je ze daar zal tegenkomen, en dan ook nog eens met een beduidend lagere mach.
Ik vind het griezelig en begrijp niet dat de verantwoordelijke beleidsbepalers de operators het maar zelf laten uitzoeken. Als er ergens een krachtdadig beleid nodig is dan is dat hier het geval. Je kan hier toch niet eerst op een midair wachten alvorens een sense makend besluit te nemen.
Verder zou het ook een goed idée zijn om ook maar meteen EGWPS in te bouwen voor al die zakenlieden en tandartsen die straks bij nacht en ontij met minimale wettelijke ervaring single pilot met hun nieuwe vervoermiddel het luchtruim kiezen. Zou best wel eens van pas kunnen komen.
Een paar miljoen euro betalen voor het maschien en dan besparen op TCAS ? Pathetic.
Je gaat toch ook niet s’nachts fietsen zonder licht.
Ik neem aan dat er best wel verschillend over gedacht word en wellicht is dit wel een discussie op dit board waard. Laat maar weten.
Cheers
Art
(heb niets tegen tandartsen, ben er zelfs met een getrouwd)
Ik heb zo al mij vraagtekens hier en daar betreffende VLJ’s maar met deze ontwikkeling word het vraagteken alleen maar groter. Het West Europese luchtruim is reeds redelijk goed gevuld en regelmatig zie je in bepaalde verkeersgebieden wel een RA ballet ontstaan.
Gooi er hier en daar een paar honderd VLJ’s tussen,wat toch de bedoeling schijn te zijn, zonder TCAS en het circus is compleet. Argumenten als, ze komen niet op grote velden, gaat niet echt op, ze zullen toch omhoog en omlaag moeten niet? En dat gaat gepaard met een af te leggen afstand door een bepaald verkeersgebied, het zijn geen helicopters. Of, ze komen niet op FL 350, nou, daar zijn ze wel voor gecertificeerd en reken er maar op dat je ze daar zal tegenkomen, en dan ook nog eens met een beduidend lagere mach.
Ik vind het griezelig en begrijp niet dat de verantwoordelijke beleidsbepalers de operators het maar zelf laten uitzoeken. Als er ergens een krachtdadig beleid nodig is dan is dat hier het geval. Je kan hier toch niet eerst op een midair wachten alvorens een sense makend besluit te nemen.
Verder zou het ook een goed idée zijn om ook maar meteen EGWPS in te bouwen voor al die zakenlieden en tandartsen die straks bij nacht en ontij met minimale wettelijke ervaring single pilot met hun nieuwe vervoermiddel het luchtruim kiezen. Zou best wel eens van pas kunnen komen.
Een paar miljoen euro betalen voor het maschien en dan besparen op TCAS ? Pathetic.
Je gaat toch ook niet s’nachts fietsen zonder licht.
Ik neem aan dat er best wel verschillend over gedacht word en wellicht is dit wel een discussie op dit board waard. Laat maar weten.
Cheers
Art
(heb niets tegen tandartsen, ben er zelfs met een getrouwd)