vliegveld Twenthe

JulietWiskey

New member
wat is de tegenwoordige procedure (omdat defensie het veld verlaten heeft) om een tripje te maken naar Twente? Moet je kontakt opnemen met de aeroclub(s) of is er nog een luchthavenkantoor aanwezig?

JW
 
PPR for all visiting aircraft!

Enschede Airport Twente
Vliegveldweg 333
7524 PT Enschede
The Netherlands
Tel: +31 (0)53 486 2222

Military administration:
Post: RNLAF vliegbasis Twenthe
Weerseloseweg
P.O. Box 5013
7500 GA Enschede
The Netherlands
Tel: +31 (0)53 480 6911
Fax: +31 (0)53 480 6432
AFS: EHTWZPZX

Note: AD administration MON-FRI: 0700-1545 (0600-1445).

Bron
 
Als je er nog naar toe wil moet je wel opschieten!
Hoewel het volgens de militaire luchtvaart authoriteit nog steeds een vliegveld is wordt er onderling door het ambtenarenapparaat een competentiestrijd gevoerd wie nu wat te vertellen heeft over Twenthe.
Als de echte klepzeikers winnen ( je weet wel het soort "niet gehinderd door enige kennis") wordt het moeilijk, zo niet onmogelijk er naar toe te vliegen, daar ze elke vliegbeweging als verstoring van de rust ervaren danwel verstoring van hun "werkzaamheden".

Alles lijkt erop dat diverse instanties er echt alles aan doen om vliegveld Twenthe in de vergetelheid te laten doen geraken, en dat terwijl veruit de meerderheid van de Twentse bevolking keer op keer aangeeft dat ze het vliegveld willen behouden als burgerveld.

Dat actiegroepje gesteund door ene meneer finkers krijgt door de regionale en landelijke pers nu eenmaal meer aandacht omdat een zogenaamde "bekende"nederlander er zich mee bemoeit.
Hoewel vliegbewegingen door de kleine luchtvaart niet voldoende zijn om het veld open te houden kun je misschien toch een signaal afgeven. Met uitzondering van zaterdag is het luchthaven restaurant geopend, dus met zo veel mogelijk mensen er naar toe zou ik zeggen.
 
GBOF,

De info op die site is nog ouder dan de datum waarop de sluiting van de militaire basis door oud- minister Kamp werd bekend gemaakt.
De ILS zoals vermeld op de site is in z'n geheel naar Leeuwarden gegaan En wat betreft de openings tijden zou ik toch eerst even met de luchthaven bellen...
 
Laat mij het zo zggen. :radar:

Zelfs de medegebruikers van Twente (Vliegclub Twente, NAV , TZC en de TRMC) wordt veel problemen in de weg gelegd om te kunnen vliegen. :passed:

Vliegclub Twente en NAV zijn de enigen die, zij het met enige problemen en omdat ze zelf een brandwacht hebben opgezet, mogen vliegen vanaf Twente. (Hiervoor moet van te voren met het vliegveld gebeld worden)

De VCT heeft uit arre moede maar een van hun vliegtuigen gestationeerd op Klausheide in Duitsland. :(

De TZC wiens vlieg seizoen 1 maart zou beginnen heeft dit tot nader bericht opgeschoven naar 1 april. (Ik denk dat dit een hele goede 1 april grap gaat worden voor de TZC).

De TZC en de TRMC mogen, door de week, wel het vliegveld op en naar hun onderkomen cq. hangaar, maar alleen door de week tijdens werkuren :haha: , zodat hun het vliegen onmogelijk gemaakt wordt. :huilt:


De clubs mogen in het weekend wel gebruik maken van de start- en rolbanen alsmede het platform voor het Luchthaven Restaurant maar alleen van deze.

De TZC wiens hangaar binnen het vliegveld ligt mag daar niet komen om hun spullen op te halen. Dus de enige manier is om hun vliegtuigen buiten het vliegveld te stallen op vrijdag en op maandag deze weer naar de hangaar te brengen. :1855:
De TRMC wiens grasveld ver van de start en rolbanen af ligt, kunnen helemaal niet vliegen.

Tijdens een gesprek met Domeinen (De huidige beheerder van het Vliegveld) heeft deze de TZC en de TRMC verteld:
Toegang ja, maar alleen door de week. In het weekend alleen als je de daarvoor de kosten van de bewaking wilt betalen (maandeljks zo’n 10 tot 15 duizend euro).:stapelge:
Onmogelijk op te brengen door deze 2 clubs.

Verde nog de NOTAM voor twente.

EHTW TWENTHE

M2153/07 - CTR TWENTHE (C) DEACTIVATED. NO ENTRY AND CROSSING CLEARANCE REQUIRED.
ATZ REMAINS ACTIVE. LOCAL GLIDER AND MOTOR FLYING CAN BE EXPECTED.
01 JAN 00:01 2008 UNTIL 31 DEC 23:59 2008. CREATED: 18 DEC 14:33 2007


LOCAL GLIDER CAN BE EXPECTED.

Nee nog niet dus.:huilt:
 
Dat is volgens mij precies wat Domeinen graag ziet!

Mensen raken gefrusteerd, door de houding van Domeinen en de door hun opgelegde regeltjes, dat ze er maar van afzien om met een vliegtuig naar óf vanaf Twenthe te vliegen.
Elke vliegactiviteit (lees: verstoring van hun rust) op "hun terrein" is ongewenst, lastig en moet de kop ingedrukt worden.
Dat zij sléchts het terrein beheren en Twenthe nog steeds een vliegveld is, bevestigd door de militaire luchtvaart authoriteit, wordt voor het gemak maar even over het hoofd gezien.

Begrijp de reactie van JW erg goed.........maar eigenlijk zouden we domeinen moeten overspoelen met aanvragen om op Twenthe te mogen landen!
 
GBOF,

De brief is de mooie theorie, de praktijk is dat ambtelijke instanties een competentie strijd uitvoeren en verder weinig of niet bezig zijn met het open houden van het vliegveld voor kleine danwel commerciele luchtvaart.
Laten we hopen det het een vliegveld blijft.......:passed:
 
UPDATE ;)

Twee miljoen voor luchthaven Twente

ENSCHEDE - De gemeente Enschede en de provincie Overijssel leggen gezamenlijk twee miljoen euro op tafel voor de tijdelijke openstelling gedurende drie jaar van de luchthaven Twente voor burgerluchtvaart.

Van het beoogde bedrag is 1,35 miljoen van de gemeente bestemd voor de brandveiligheid op de luchthaven en wordt 650.000 euro van de provincie besteed aan plan- en proceskosten. De gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel besluiten in april over de bijdrage.

Bron
 
Kan iemand mij vertellen wat plan- en proceskosten zijn? Wat valt er te plannen? Het veld is er toch al. Het lijkt mij water naar de zee dragen, maar ik zal het wel te pessimistisch zien ;)
 
Laatst bewerkt:
Hé ze zijn bereid te investeren met een kleine bijdrage in het vliegveld dat is tenminste een begin. Voor het eerst dat ik een concreet bedrag hoor van zowel gemeente als provincie. Of deze kleine financiele injectie voldoende is voor een civiele doorstart waag ik echter te betwijfelen.
 
Wat valt er te plannen?

Luchthaven Twente

Op de website www.luchthaventwente.nl vindt u informatie over het project 'Herontwikkeling vliegbasis Twente en Omgeving'.

De kernmissie van het project is een doorstart op vliegveld Twente van militaire status naar burgerluchtvaartstatus, maatschappelijk, economisch en ruimtelijk verantwoord te realiseren.
Daarmee zijn in het verlengde hiervan twee andere doelstellingen onlosmakelijk met elkaar verbonden, te weten:
1. optimale inpassing van het luchthaventerrein op basis van een integrale gebiedsontwikkeling, waarbij de landschappelijke waarden en de groenstructuur worden versterkt;
2. structuur waarin draagvlak en communicatie in de regio (van bestuur tot bevolking) kunnen worden gewaarborgd.

Via deze site informeren de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel u over de inrichting en voortgang van dit project

Klik hier om naar www.luchthaventwente.nl te gaan

Bron
 
Ben ik met jullie eens. Mooi dat er geld is voor de luchthaven. Maar ik maak me wat zorgen als ik zie wat er aan plannen in dit land word besteed.
 
Dat actiegroepje gesteund door ene meneer finkers krijgt door de regionale en landelijke pers nu eenmaal meer aandacht omdat een zogenaamde "bekende"nederlander er zich mee bemoeit.
Ik woon daar in de buurt en vind het een mooi gezicht als er een 737 dichterbij langskomt dan je ze op het panoramadek op schiphol ziet...
 
Is de Twenthe CTR tegenwoordig nog actief? Diverse tegenstrijdige bronnen te vinden. Kaarten zeggen van wel (2011 editie), de AIP zegt zelfs contact opnemen met de tower.. maar daarintegen zie ik hierboven een oude NOTAM staan.

Voor de zekerheid even vragen bij de Mil....
 
Terug
Bovenaan