Vlieguren loggen

wall fly

New member
Vraag me al een tijdje af hoe het beste vlieguren te loggen. Ik vlieg iedere dag zo'n 5 tot 12 legs sommige een half uur lang andere anderhalf uur lang.
Is het beter om alles in een lijn op te schrijven en in de remarks de verschillende vliegvelden op te schrijven, of is het beter om voor iedere leg een aparte lijn te gebruiken. Heb verschillende verhalen gehoord over airliners die moeilijk doen over de manier waarop uren gelogd staan in logboeken.

Thanks
 
Zo lang er een turn around tussen zit die korter is dan een half uur, mag je alles op een hoop gooien. Aldus mijn Jepp logboek dat JAR appr is.

Ligt er ook aan wat voor operatie het is, rondvluchtjes zou ik sowieso op één hoop gooien. Charters/airline zou ik apart vermelden.
 
Ik schrijf alles gewoon per maand. veel beter zo ..maar een page per jaar. hangt er van af hoeveel je totale vliegtijd is...als je voldoet aan iedere brevet eis en seletie eis maakt het niet zoveel meer uit.
 
Niet in Europa...

Niet in Europa...

Longdart,

Dat is inderdaad zo in de VS, maar in Europa schrijft de JAR-FCL het volgende voor:
Quote:
JAR-FCL 1.080
Vastleggen van vliegtijd
(Zie IEM FCL 1.080)
(a)Van alle als bestuurder van luchtvaartuigen gevlogen vluchten moeten in een betrouwbaar document bijzonderheden worden bewaard in een logboekindeling die voor het bevoegd gezag aanvaardbaar is (zie IEM FCL 1.080). Details van onder JAR-OPS 1 gevlogen vluchten, mogen worden opgeslagen in een aanvaardbaar gecomputeriseerd formaat, waarin door de exploitant wordt voorzien. In dit geval moet een exploitant de vastgelegde gegevens van alle door de bestuurder uitgevoerde vluchten, inclusief verschillen- en familiarisatietraining, op verzoek aan het betrokken lid van het cockpitpersoneel ter beschikking stellen.

(b)De vastgelegde gegevens moeten de volgende informatie bevatten:
(1)Persoonlijke gegevens:
Naam en adres van de houder
(2)Voor elke vlucht:
(i)Naam van de eerste bestuurder
(ii)Datum (dag, maand, jaar) van de vlucht
(iii)Plaatsen en vertrek- en aankomsttijd (tijden (UTC) moeten bloktijden zijn)
(iv)Type (merk, model en variant van het vleugelvliegtuig) en registratie van het vleugelvliegtuig
(v)Eénmotorig, meermotorig
(vi)Totale vluchtduur
(vii)Totaal geaccumuleerde vliegtijd
(3)Voor elke vluchtnabootser- of FNPT-sessie:
(i)Type- en goedkeuringsnummer van het trainingshulpmiddel
(ii)Instructie op het vluchtnabootsingshulpmiddel
(iii)Datum (d / m / j)
(iv)Totale duur van de sessie
(v)Totaal geaccumuleerde tijd
(4)Bestuurdersfunctie:
(i)Eerste bestuurder (inclusief solo-, SPIC-, PICUS-tijd)
(ii)Tweede bestuurder
(iii)Dubbelbesturingsonderricht
(iv)Instructeur vliegonderricht / Examinator vliegonderricht
(v)Er moet worden voorzien in een kolom "opmerkingen" om details van specifieke functies bv. SPIC, PICUS, instrumentvliegtijd1, etc. op te tekenen.
(5)Operationele omstandigheden:
(i)Nacht:
(ii)IFR
(c)Noteren van tijd in het (vlieg)journaal / logboek
(1)Vliegtijd als eerste bestuurder
(i)De houder van een bewijs van bevoegdheid mag als "tijd als eerste bestuurder" alle vliegtijd in het logboek noteren, gedurende welke hij de eerste bestuurder is.
(ii)De kandidaat voor of de houder van een bewijs van bevoegdheid mag in het logboek alle solovliegtijd en vliegtijd als leerlingvlieger in de functie van eerste bestuurder als
"tijd als eerste bestuurder" noteren, vooropgesteld dat dergelijke SPIC-tijd door de instructeur mede ondertekend wordt.
(iii)De houder van een bevoegdverklaring als instructeur mag alle vliegtijd, gedurende welke hij als een instructeur in een vleugelvliegtuig optreedt, in het logboek noteren als "tijd als eerste bestuurder".
(iv)De houder van een bevoegdheid als examinator mag alle vliegtijd, gedurende welke hij een bestuurderszitplaats inneemt en als examinator in een vleugelvliegtuig optreedt, in het logboek noteren als "tijd als eerste bestuurder".
(v)Een tweede bestuurder die onder toezicht van de eerste bestuurder optreedt als eerste bestuurder op een vleugelvliegtuig waarop volgens de typecertificatie van het vleugelvliegtuig of zoals volgens JAR-OPS meer dan één bestuurder wordt vereist, mag deze vliegtijd in het logboek noteren als "tijd als eerste bestuurder", vooropgesteld dat dergelijke "tijd als eerste bestuurder onder toezicht" (zie (c)(5)) door de eerste bestuurder mede ondertekend wordt.
(vi)Indien de houder van een bewijs van bevoegdheid een aantal vluchten op dezelfde dag uitvoert, waarbij hij bij elke gelegenheid naar dezelfde plaats van vertrek terugkeert en het interval tussen opeenvolgende vluchten niet meer bedraagt dan dertig minuten, moeten dergelijke reeksen vluchten als een enkele registratie worden opgetekend.
(2)Vliegtijd als tweede bestuurder
De houder van een bewijs van bevoegdheid die als tweede bestuurder een bestuurderszitplaats inneemt, mag alle vliegtijd op een vleugelvliegtuig waarop volgens de typecertificatie van het vleugelvliegtuig, of de voorschriften waaronder de vlucht wordt uitgevoerd meer dan één bestuurder wordt vereist, in het logboek noteren als vliegtijd als tweede bestuurder.
(3)Vliegtijd als aflossend tweede bestuurder tijdens de kruisvlucht
Een bestuurder die als aflossend tweede bestuurder tijdens de kruisvlucht dienst doet, mag in het logboek alle vliegtijd noteren als "tijd als tweede bestuurder", wanneer hij/zij een bestuurderszitplaats inneemt.
(4)Instructietijd:
Een samenvatting van alle door een kandidaat voor een bewijs van bevoegdheid of bevoegdverklaring in het logboek genoteerde tijd, zoals vlieginstructie, instrumentvlieg-instructie, instrumentgrondtijd, etc., moet worden gewaarmerkt door de van de juiste bevoegdverklaring voorziene en/of bevoegde instructeur, van wie de instructie werd ontvangen.
(5)PICUS (Eerste bestuurder onder supervisie)
Vooropgesteld dat het toezicht plaatsvindt op een voor het bevoegd gezag aanvaardbare wijze, mag een tweede bestuurder de als PICUS gevlogen vliegtijd in het logboek noteren als PIC ("tijd als eerste bestuurder"), wanneer alle plichten en functies van eerste bestuurder op die vlucht zodanig werden uitgevoerd, dat de tussenkomst van de eerste bestuurder in het belang van de veiligheid, niet nodig was.
(d)Overhandiging van de vastgelegde vliegtijdgegevens
(1)De houder van een bewijs van bevoegdheid of een leerlingvlieger moet op verzoek van een bevoegd vertegenwoordiger van het bevoegd gezag zonder onnodig uitstel zijn vastgelegde vliegtijdgegevens ter inspectie overhandigen.
(2)Een leerlingvlieger moet zijn logboek met vastgelegde vliegtijdgegevens op alle solo-overlandvluchten bij zich hebben als bewijs van de vereiste autorisaties door de instructeur.
[Admt. 1, 01.05.02]
Unqoute.

En dit schrijf ik uiteraard zo uit mijn hoofd op..... ;)

Grtn.
 
En dan nu graag de verkorte, begrijpelijke, zonder valkuilen gevulde versie graag. Ook even uit het hoofd graag :grijns:
 
Mijn visie...

Mijn visie...

Volgens mij staat er dat je van elke vlucht een logboek entry moet maken met de verschillende items (Naam 1e bestuurder, datum, type, night, IFR etc etc). Ik ben er sinds afgelopen december toch maar aan begonnen, omdat je anders bij een eventuele f*ck up toch aan zoveel mogelijk wetsartikelen voldoet, ook al is dit natuurlijk alleen een papieren exercitie...

Maar goed, heb dus bij de luchtvaarshop een Jeppesen Flight Log aangeschaft, staat groot voorop dat hij aan JAR-FCL 1.080 voldoet, dus ik denk dat ik (voorlopig;) ) wel goed zit. Nu nog de discipline om hem steeds up to date te houden.... So far so good.

En wat betreft het IVW standpunt van elektronisch bijhouden, ik houd ook een elektronisch logboek bij (zelf wat in Excel gebrouwen), maar dat is wat mij betreft allen voor backup, mocht het papieren logboek ergens verloren gaan of zo. Ik begrijp dat 'onze' IVW er redelijk moeilijk over doet... Jammer!

Succes met 't papierwerk...
 
Terug
Bovenaan